Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K


kermy

Quote from: jahtari on April  6, 2021, 12:55:58
Afschuwelijk lelijk ontwerp. Veel te groot ook. Ik stel voor dat je ze snel aan mij verkoopt als ze klaar zijn.

Zo'n behulpzame man die Jahtari, waar vind je dat nog. ;D

Met vriendelijke groet,

Kermy

Kwabbernoot

Het zijn lijken inderdaad beste jongens. Wow. Maar niet lelijk, zeker niet. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Op dit moment weet ik echter niet of ik de plaatsing van de woofers wel zo mooi vind. Dat kan komen door het ontbreken van de afdekringen. Of misschien komt er iets meer ruimte tussen de top kast en de baskast? Ik ga het afwachten.

Groeten...

John Wx

Kan er uitleg worden gegeven omtrent de kinder speelgoed ?  Koen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

flakkees

Quote from: John Wx on April  6, 2021, 13:20:30
Kan er uitleg worden gegeven omtrent de kinder speelgoed ?  Koen
een mens kan meerdere hobby's hebben  :D :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Koen K

Quote from: Kwabbernoot on April  6, 2021, 13:18:57
Het zijn lijken inderdaad beste jongens. Wow. Maar niet lelijk, zeker niet. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Op dit moment weet ik echter niet of ik de plaatsing van de woofers wel zo mooi vind. Dat kan komen door het ontbreken van de afdekringen. Of misschien komt er iets meer ruimte tussen de top kast en de baskast? Ik ga het afwachten.

Groeten...

Dat is inderdaad een punt dat zich nog moet openbaren (en waarvan ik hoop dat dat dan geweldig uitpakt). Er komt sowieso wat ruimte tussen de beide kasten, want ik wil isolerende voetjes gebruiken om ze te ontkoppelen. Maar ik moet eerst de kast compleet hebben om deze te kunnen wegen en zodoende de juiste voetjes te selecteren. Al denk ik dat het inmiddels duidelijk is dat we het over de categorie 22-30 kg hebben  :P

Quote from: John Wx on April  6, 2021, 13:20:30
Kan er uitleg worden gegeven omtrent de kinder speelgoed ?  Koen

Ja, dat is van mijn kind  ;D

Het bolderkarretje is overigens een eerder zelfbouwproject van me.

FrankBe

Quote from: Kwabbernoot on April  6, 2021, 13:18:57
Het zijn lijken inderdaad beste jongens. Wow. Maar niet lelijk, zeker niet. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Op dit moment weet ik echter niet of ik de plaatsing van de woofers wel zo mooi vind. Dat kan komen door het ontbreken van de afdekringen. Of misschien komt er iets meer ruimte tussen de top kast en de baskast? Ik ga het afwachten.

Groeten...

Ik denk dat dit komt door de lichte kleur van de schroeven? Ik heb voor mijn projecten hetzelfde probleem  :P

Verder vind ik de speakers zeker mooi! Vooral geweldig hoe een idee zich tot een haast obsceen tastbaar resultaat ontpopt  :pompom:

Koen K

Inmiddels is één van de midhoogkasten min of meer af; in elk geval ver genoeg om dit weekend te kunnen meten. Ik ben 90% tevreden met het stofferen: aan de achterkant van de kast en (belangrijker) bij de aansluiting met de baffle zitten er een paar stukken die door meerdere lagen stof wat dikker zijn, en dat is een beetje te zien. Misschien dat ik daar nog iets anders op moet verzinnen, of ik wacht even af in hoeverre ik ermee blijk te kunnen leven.

Ik heb de onderdelen ook even gewogen: de midhoogkast komt op een (iets lichter dan verwachte) 17 kg, de subkast is 39 kg. Samen nog altijd een gezonde 56 kg aan speaker.


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

i2Paq

Quote from: DofN on April  8, 2021, 13:09:43
Is toch keurig!?

Ja!

Ik vindt ze er in deze combinatue "finger licking good" uitzien!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Koen K

Dank jullie wel!

Dat het er op zich keurig uitziet sluit natuurlijk niet uit dat er kleine puntjes op de "i" te zetten zijn  ;)

DofN

#261
Quote from: Koen K on April  8, 2021, 14:25:14
Dank jullie wel!

Dat het er op zich keurig uitziet sluit natuurlijk niet uit dat er kleine puntjes op de "i" te zetten zijn  ;)

Dat is zo, maar je kan ervoor kiezen om die puntjes op de i pas over een jaar te zetten. Even afwachten hoe het je bevalt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Ja, alleen gebeurt het dan nooit meer, en heb je het dus in feite geaccepteerd. Wat ook OK is. ;)

DofN

Dat was eigenlijk precies mijn bedoeling :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Ik wilde dit weekend eigenlijk uitgebreid (buiten) gaan meten, maar een stevige verkoudheid haalde de scherpe randjes van mijn ambitie af. Omdat ik het niet zo'n goed idee vond om nog een week tegen de kasten aan te kijken zonder ernaar te kunnen luisteren heb ik ze dan maar binnen zo goed mogelijk gemeten. De midhoogkasten met een gated meting, de subkasten eerst nearfield en vervolgens met een paar correcties in de kamer. Het lijkt erop dat het cardioïde sublaag goed werkt; ondanks dat mijn woonkamer akoestisch niet geweldig is waren de benodigde correcties in het sublaag maar een handjevol dB's.

Hieronder een plotje van het resultaat (gemiddelde van ongeveer 5 metingen, ruwweg binnen de ruimte waar mijn hoofd zich bevindt als ik op de luisterplek zit). De metingen van de speakers op zich en het afstraalgedrag houden jullie dus nog van me tegoed  ;)

DofN

Flinke house-curve 20-180Hz  plusminus +5 dB gemiddeld. Maar zelfs slordig is het al een keurige meting. En hoe klinkt het? Of ben je te verkouden om goed te luisteren?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Ralf67

De kat vindt het allemaal prima  :D

Maar mooi resultaat .

Koen K

Quote from: DofN on April 11, 2021, 15:09:19
Flinke house-curve 20-180Hz  plusminus +5 dB gemiddeld. Maar zelfs slordig is het al een keurige meting. En hoe klinkt het? Of ben je te verkouden om goed te luisteren?

Ja, het is momenteel een beetje lastig luisteren inderdaad. Maar wat ik hoor lijkt goed te zijn. Ik houd wel van een stevige house curve, maar wat het definitief wordt zal de tijd leren.

Quote from: Ralf67 on April 11, 2021, 15:11:17
De kat vindt het allemaal prima  :D

Maar mooi resultaat .

Ja, de baas in huis heeft haar plekje alweer gevonden ::)

Contour

Als je zoveel woofers erin zet wil je ze horen ook toch?  :laugh:

jahtari

Quote from: Contour on April 11, 2021, 15:39:57
Als je zoveel woofers erin zet wil je ze horen ook toch?  :laugh:
En zien.  :coffee: Kun je een foto van de achterkant plaatsen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Koen K

Tjongejonge, ze willen meteen weer de achterkant zien  :laugh:

Ik zal ze binnenkort wel wat uitgebreider op de foto zetten, als ze af zijn.

Rob_Dingen

Vind de housecurve niet zo slecht zo'n 7dB is toch prima.
Wel het buitje op 1200Hz waar komt dat vandaan?
Bij zowel de woofer als tweeter metingen zie ik dat niet terug.

Rob

Koen K

Inderdaad, en in de metingen met gate zit het ook niet, dus het moet iets van een reflectie zijn. Maar welke... Ik ben van plan de wand achter mijn bank op termijn van dempingsmateriaal te voorzien, dus als het daar iets mee te maken heeft ben ik er meteen van af :smile:

Qua house curve verschilt het voor mijn gevoel ook wel een beetje per type speaker en natuurlijk de ruimte wat lekker klinkt. Beetje experimenteren.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Gaat dat goed met de stoffen afwerking en de klauwen van de kat?