Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Optie 3 wordt ook door Magico gebruikt. Die gebruiken ook aluminium en gewicht om de demping onder controle te houden.



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

#226
Quote from: dre73 on March 29, 2021, 13:08:31
Optie 1 is niet aan te raden....
Teveel dempingsmateriaal gaat tenkoste van de openheid en laat het allemaal muf klinken.

Misschien goed om te verduidelijken dat ik demping in de vorm van bitumen, EPDM of dergelijke viscoelastische materialen bedoelde die aan de binnenkant op de kast geplakt kunnen worden.

Quote from: TabCam on March 29, 2021, 13:18:03
Optie 3 wordt ook door Magico gebruikt. Die gebruiken ook aluminium en gewicht om de demping onder controle te houden.

Ik snap misschien niet zo heel goed hoe dat ding eigenlijk in elkaar zit, maar wat er op de foto staat is in principe toch gewoon één aluminium kast?



Let wel: ik heb het in de bovenstaande posts over trillingen die door de woofer direct (mechanisch) aan de kast doorgegeven worden, niet door trillingen die zich als geluid vanaf de achterkant van de conus naar de kast begeven. Dat laatste is (bij een normale hoeveelheid vulling) een relatief klein probleem. Bij basreflexkasten zal het allicht wat meer spelen omdat daar meestal weinig vulling in zit.

dre73

Loodbitumen alleen voor de midhoog sectie kan ik wel begrijpen.
Je resonantie van je wanden van de laagsectie wil je zo hoog mogelijk houden.
Zoals bekend.

Doe jij een gesloten kast helemaal vol met demping dan?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Tabcam

Quote from: Koen K on March 29, 2021, 14:07:34
...
Ik snap misschien niet zo heel goed hoe dat ding eigenlijk in elkaar zit, maar wat er op de foto staat is in principe toch gewoon één aluminium kast?

Let wel: ik heb het in de bovenstaande posts over trillingen die door de woofer direct (mechanisch) aan de kast doorgegeven worden, niet door trillingen die zich als geluid vanaf de achterkant van de conus naar de kast begeven. Dat laatste is (bij een normale hoeveelheid vulling) een relatief klein probleem. Bij basreflexkasten zal het allicht wat meer spelen omdat daar meestal weinig vulling in zit.
Ik bedoelde de aparte kamer voor de tweeter/midwoofer die daarmee (deels) ontkoppeld is van de baswoofers. Basreflex kan energie via de baspoort kwijt maar heeft weer andere problemen.

Het andere is het gewicht, door veel meer gewicht krijg je ook veel meer demping en een veel lagere resonantie. Aluminium is vooral bedoeld voor stijfheid maar wel duur.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

FrankBe

Quote from: Koen K on March 29, 2021, 12:21:52
Terugkomend op bovenstaande: in principe maakt de wanddikte niks uit voor de mate waarin een paneel resoneert (zoals toegelicht in deze post). Hooguit krijg je het voor elkaar om het resoneren van het paneel wat meer 'uit te smeren', zodat het niet één grote piek is maar verschillende kleinere. Maar in hoeverre dat een (positief) hoorbaar resultaat oplevert kun je pas achteraf weten—het is niet zo makkelijk om het trillingsgedrag van een hele luidsprekerkast te modelleren, laat staan betrouwbare voorspellingen over dit soort zaken te doen.

Ik zou dus voor één van de effectieve methodes kiezen (die helaas allemaal ook meer geld en/of moeite kosten):


  • Veel dempingsmateriaal gebruiken; hoe meer kg demping per kg kastmateriaal, des te minder resonantie.
  • Constrained Layer Damping: twee lagen kastmateriaal, gescheiden door een laag dempend materiaal. De woofer aan de binnenste laag vastmaken zodat alle trillingen (zowel mechanisch als akoestisch) altijd door het dempingsmateriaal heen moeten om naar buiten te kunnen. Dit is een heel effectieve manier, maar constructief wel wat ingewikkelder.
  • De kast in twee stukken delen, waarbij de laagkast relatief licht en stijf is en de topkast relatief zwaar en gedempt. En natuurlijk zorgen dat de twee ontkoppeld zijn van elkaar zodat ze niet alsnog trillingen gaan doorgeven.
  • De (mid)woofer ontkoppelen van de baffle, zodat mechanische trillingen niet zo makkelijk doorgegeven worden.

Moeite is een relatief kleine factor in een doorgedreven DIY project, niet? Tenminste als je exact weet wat werkt en wat niet  ;)

Wat als je volledige wandinbouw doet? Mijn in-wall project gebruikt 3x 18mm MDF als baffle en de rest van de midbas resonanties belanden in de grotere subwoofer behuizing.

FrankBe

Quote from: dre73 on March 29, 2021, 13:08:31
Optie 1 is niet aan te raden....
Teveel dempingsmateriaal gaat tenkoste van de openheid en laat het allemaal muf klinken.
Die grens is trouwens behoorlijk krap:expitimenteren dus.

Is dit niet bedoeld om interne kastreflecties uit te doven? Dan is muf gelijk aan accuraat?

dre73

Quote from: FrankBe on March 29, 2021, 16:48:09
Is dit niet bedoeld om interne kastreflecties uit te doven? Dan is muf gelijk aan accuraat?

Als muf accuraat gaat worden,dan kap ik er mee! :D

Teveel  aan demping doet geen goed aan de levendigheid,dan gaat het gesloten en minder open klinken.
Te weinig doet niets met interne reflecties inderdaad,daarom kan het geen kwaad om daar wat tijd in te steken.
Eigenlijk een combinatie van luisteren en meten.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Koen,ik moest nog even denken aan de Kef 107's in de riante ruimte. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

#233
Quote from: dre73 on March 29, 2021, 14:32:06
Loodbitumen alleen voor de midhoog sectie kan ik wel begrijpen.
Je resonantie van je wanden van de laagsectie wil je zo hoog mogelijk houden.
Zoals bekend.

Doe jij een gesloten kast helemaal vol met demping dan?

Dan bedoelen we hetzelfde  :smile: 

Ik heb al in jaren geen gesloten midkast meer in mijn handen gehad, maar voor zover ik die gebouwd heb waren ze inderdaad relatief losjes gevuld. Zeker in het middengebied is er niet zo gek veel nodig om vrijwel volledige absorptie te krijgen. Een echte subwoofer laat ik gewoon leeg.

Een weerstandsbox werkt meestal juist wel lekker als je hem goed volstampt, dus dan is het eigenlijk al geen thema meer.

Quote from: TabCam on March 29, 2021, 15:03:13
Ik bedoelde de aparte kamer voor de tweeter/midwoofer die daarmee (deels) ontkoppeld is van de baswoofers. Basreflex kan energie via de baspoort kwijt maar heeft weer andere problemen.

Dat een midwoofer z'n eigen kamertje heeft is op zich vrij normaal.  ;)  Een basreflexkast is bij frequenties ónder de afstemming inderdaad (akoestisch) open, maar daarboven juist niet. Dus het idee dat er langs die weg energie zou verdwijnen klopt niet.

Quote
Het andere is het gewicht, door veel meer gewicht krijg je ook veel meer demping en een veel lagere resonantie. Aluminium is vooral bedoeld voor stijfheid maar wel duur.

Inderdaad, de resonantiefrequentie gaat omlaag als je massa toevoegt, maar dat betekent niet meer demping. Demping is namelijk het omzetten van kinetische energie in warmte, wat door het toevoegen van massa niet beïnvloed wordt. Bedenk dat resonantie een toestand is waarin er bijna geen energie verdwijnt. De maximale hoeveelheid energie die er in het systeem zit wordt niet beperkt door de massa, maar door het tempo waarmee de energie uit het systeem afgevoerd wordt in de vorm van warmte.

Vraag maar na bij de lokale klokgieter  ;)

Quote from: FrankBe on March 29, 2021, 16:45:06
Moeite is een relatief kleine factor in een doorgedreven DIY project, niet? Tenminste als je exact weet wat werkt en wat niet  ;)

Wat als je volledige wandinbouw doet? Mijn in-wall project gebruikt 3x 18mm MDF als baffle en de rest van de midbas resonanties belanden in de grotere subwoofer behuizing.

Dat is waar.  ;D 




Hieronder nog een interessante post van ruim 7 jaar geleden voor wie het interesseert:

Quote from: Martijn M on November 18, 2013, 10:00:08
[...]

De overdracht van energie naar de behuizing geschiedt hoofdzakelijk mechanisch; i.e. bij het contact tussen korf en baffle. Met voldoende demping kun je het geluid in de kast inderdaad voldoende dempen, maar de mechanische overdracht ga je er niet mee tegen.

Volgens mij kun je de zaken prima terugbrengen tot een massa-veersysteem dat bestaat uit een massa (de massa van de panelen), een veer (de stijfheid van de behuizing) en een demper (de interne demping van de behuizing).

Bij lage frequenties is de stijfheid van de panelen het belangrijkst, massa en demping hebben weinig effect. Je zit dan onder de primaire resonantiefrequenties van de panelen en de transmissie van geluid is beperkt. Als je een subwoofer bouwt, maak dan een voldoende stijve behuizing, zodat de primaire resonanties boven het werkingsgebied van de sub liggen. Je zou de behuizing eventueel ook zwaar kunnen maken zodat de behuizing niet te veel heen en weer beweegt door de krachten die de driver op de kast loslaat (derde wet van Newton), maar pas op dat de resonantiefrequenties niet alsnog in het werkingsgebied van de woofer komen te liggen.

Dan kom je in een gebied waar de primaire paneelresonanties zitten. Bij een resonantiefrequentie is de behuizing akoestisch nagenoeg transparant; enkel demping in het materiaal kan de transmissie beperken. Paneelresonanties zorgen daarom ook voor de grootste klankmatige problemen. Maak een paneel stijver en de resonantiefrequentie gaat omhoog, maak een paneel zwaarder en hij gaat naar beneden. De sterkte van de resonantie wordt uitsluitend bepaald door de demping, dus een goede demping is hier cruciaal.

In het middengebied is de massa van het paneel dominant m.b.t. de geluidstransmissie. Verdubbel de massa en de transmissie wordt verminderd met 6 dB. Bovendien zorgt massa ervoor dat de transmissie met 6 dB per octaaf afneemt naar hogere frequenties toe. Massa is dus je vriend.

Bij nog hogere frequenties krijg je te maken met de coïncidentie-dip (de lopende golf in het materiaal wordt versterkt doordat het invallende geluid dezelfde fase heeft). Demping in het materiaal zorgt dat de dip in transmissieverlies minder problematisch wordt. Hoe dunner (minder stijf) het paneel, hoe hoger de frequentie waarbij coïncidentie optreedt. Omdat minder stijfheid ook zorgt dat de primaire paneelresonanties naar lagere frequenties verschuiven, vergroot je het gebied waarin de massa dominant is. Meer massa zorgt er bovendien voor dat coïncidentie bij een hogere frequentie optreedt, dus het mes snijdt aan twee kanten. Voor een middentoonbehuizing zou ik daarom uitkijken naar een buigslap, zwaar materiaal met een hoge interne demping. Boven het gebied waar coïncidentie optreedt, is de massa weer dominant.

Uit dit alles vloeit m.i. voort dat een dikwandige, stijve behuizing met veel bracing niet tot de beste resultaten zal leiden, behalve in een sub. Mijn ervaring op die wijze gebouwde kasten is dat de kast met sommige muziek heel dood kan klinken, maar dat bij bepaalde frequenties duidelijke kleuring optreedt. 'Audiofielen' waren vaak overigens wel onder de indruk, want de kloptest doorstaat zo'n kast met vlag en wimpel! 

[...]

Maak je een paneel dubbel zo dik, dan wordt de massa dubbel zo groot. De stijfheid wordt echter vier keer zo groot. Een paneel van dubbele dikte heeft derhalve een resonantiefrequentie die 1.414 keer zo hoog ligt. Het nadeel is dat een zelfde laag dempingsmateriaal op deze dubbel zo dikke plaat veel minder effectief is dan op de minder stijve, lichtere plaat. Hier zie ik dus primair nadelen van een dikwandige constructie.

Als ik zelf een 'ultieme' kast zou bouwen, zou ik voor het laag gaan voor een dunwandig, stijf materiaal met veel bracing. In het midhoog zou ik uitkijken naar een zwaar, buigslap materiaal met een hoge interne demping. Ook zou ik sandwich-constructies en eventueel constrained layer damping (CLD) overwegen*. Het liefst zou ik overigens werken met een kast in een kast, met een spouw waarbij er zo min mogelijk mechanisch contact tussen de binnen- en buitenzijde is.

*Ik heb overigens eens een CLD-behuizing gemaakt en ook daarmee zijn goede resultaten te behalen, maar met mijn behuizingen viel het resultaat me een klein beetje tegen. Het werkte weliswaar beter dan conventionele behuizingen, maar ik had een groter verschil verwacht. Waarschijnlijk is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de driver mechanisch gekoppeld is aan uitsluitend de binnenste laag hout en dat er geen koppeling is met de buitenste laag. Dat heb ik wel geprobeerd, maar dat is niet volledig gelukt.



flakkees

Quote from: Koen K on March 25, 2021, 20:44:10
Afgelopen weekend heb ik de constructie van de kasten min of meer af gekregen.





Ik ben daarna begonnen de midkasten aan de binnenkant met bitumen te bekleden. De weerstandskast heeft ook direct een laagje polyester dempingsmateriaal gekregen.



Omdat ik benieuwd was of het een beetje strak zou worden heb ik ook direct een testje gedaan met de bekledingsstof. Ziet er wel goed uit.



Vervolgens ben ik een paar dagen ziek geweest. Negatieve coronatest, dus waarschijnlijk weer een cadeautje van de kinderopvang dat me via mijn dochter bereikt heeft. Gistermiddag voelde ik me al wel weer een stuk beter, maar had 0 zin in werk, dus heb ik vandaag en morgen maar vrij genomen. Zo kon ik weer even lekker verder met de luidsprekers. Vanochtend ben ik de gaten voor de subwoofers gaan frezen. Dat heb ik met een mal en de kopiëerring op de bovenfrees gedaan, want omdat ik geen voldoende grote kolomboor heb is het lastig om de benodigde centreergaten voor de cirkelgeleider allemaal exact op de juiste plek en recht te boren.

Best veel werk trouwens. Misschien moet ik maar eens een CNC-frees aanschaffen  ;D  Of anders misschien geen speakers met 5 subwoofers per stuk bouwen.   ::)



2 foutjes gemaakt: de uitsparing voor de woofer—iets overmaats omdat er nog een afdekplaatje in komt—te dicht bij de bovenste rand gemaakt, en er uiteraard geen rekening mee gehouden dat ik dwars door mijn Domino's heen zou frezen.



Ik heb toen maar een plaatje multiplex bovenop de kasten gelijmd om te voorkomen dat het randje gevaarlijk dun zou worden.



Vervolgens heb ik meteen ook een eerder foutje bij het frezen van de uitsparing voor de Hypex FA502 gecorrigeerd:



En daarna kon het fineren beginnen:





Snijden van dit eiken fineer gaat een stuk lastiger dan het noten fineer waar ik eerder mee gewerkt heb. Met misbruik van mijn schrijfhaak als snijliniaal lukte het wel om er lappen van te snijden, maar het wordt denk ik erg lastig om het fineer netjes af te snijden rond de woofergaten. Heeft iemand daar misschien tips voor? Zou het helpen om het een beetje nat te maken?

Inmiddels ben ik het gedoe wel een beetje zat. :P Ik concludeer dat ik 1) wat geduld mis en 2) het leuker vind om met massief hout te werken.  :laugh:
ziet er prachtig uit koen , echt top
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Koen K

Quote from: dre73 on March 29, 2021, 17:16:38
Koen,ik moest nog even denken aan de Kef 107's in de riante ruimte. :D

Mooie tijden. De pizzabakker kwam nog weleens de trap op lopen met een ietwat paniekerige blik in de ogen... Of het geluid wat zachter mocht, want er kwamen stukjes gipsplaat in de tomatensaus  :clapping:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

Ja, maar alleen van 2 uur 's middags tot 10 uur 's avonds  ;D

chansig

Dat was met recht een HOK...een gezellig HOK, maar wel een HOK.

Dat rode Ikea kastje zag ik tijdje terug nog voorbij komen. Ws niet die van jou, er zullen er vast meer van verkocht zijn. Maar ik was even terug in de tijd. Op de dag dat ik bij jou ben geweest is Michael Jackson overleden. Weet nog precies waar ik reed toen ik het op de terugweg op de radio hoorde.

Man, man, man wat een herinneringen...

En wat worden de speakers mooi zeg.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FrankBe

#239
Quote from: Koen K on March 29, 2021, 17:19:13Inderdaad, de resonantiefrequentie gaat omlaag als je massa toevoegt, maar dat betekent niet meer demping. Demping is namelijk het omzetten van kinetische energie in warmte, wat door het toevoegen van massa niet beïnvloed wordt. Bedenk dat resonantie een toestand is waarin er bijna geen energie verdwijnt. De maximale hoeveelheid energie die er in het systeem zit wordt niet beperkt door de massa, maar door het tempo waarmee de energie uit het systeem afgevoerd wordt in de vorm van warmte.

Ik ben zinnens een volledige AV wand van 5m³ matrixgewijs op te bouwen met daarbij alle speakers en subs ingebouwd dus 0.0 resonanties?  Misschien is dan een speciale binnenvorm voor de middentoner de aangewezen optie voor een efficiënte demping?

Je speakers zien er al heel mooi uit  :smile: Weekends zijn een fantastische uitvinding!

Koen K

#240
Cool! In een muur moet het goed te doen zijn... Gewoon een flinke laag glaswol om de kast heen en je bent van de resonanties af. Van de baffle zou je een sandwichconstructie kunnen maken, bijvoorbeeld MDF + dempingsmateriaal + multiplex. Dan heb je twee panelen met elk een verschillende resonantiefrequentie en daartussen een laag dempingsmateriaal. Dat zou erg goed moeten werken. Wel zorgen dat de driver niet hard aan de muur gekoppeld is.

Qua midcompartiment zou een simpel kastje met een 5 cm dikke laag glaswol tegen de wanden al moeten voldoen, maar het is natuurlijk ook best leuk om er een fancy vorm aan te geven.

FrankBe

#241
Quote from: Koen K on March 29, 2021, 21:20:36
Cool! In een muur moet het goed te doen zijn... Gewoon een flinke laag glaswol om de kast heen en je bent van de resonanties af. Van de baffle zou je een sandwichconstructie kunnen maken, bijvoorbeeld MDF + dempingsmateriaal + multiplex. Dan heb je twee panelen met elk een verschillende resonantiefrequentie en daartussen een laag dempingsmateriaal. Dat zou erg goed moeten werken. Wel zorgen dat de driver niet hard aan de muur gekoppeld is.

Qua midcompartiment zou een simpel kastje met een 5 cm dikke laag glaswol tegen de wanden al moeten voldoen, maar het is natuurlijk ook best leuk om er een fancy vorm aan te geven.

Dankjewel voor de hulp  ;)

Hoe ver denk je dat je van de volledige afwerking van dit project zit?

Koen K

Met alle plezier, ik ben benieuwd naar je topic tegen de tijd dat je van start gaat!

Aanstaand weekend heb ik geen tijd om eraan verder te werken, maar hopelijk kan ik volgend weekend de boel monteren. Ik wacht nog op de haakjes om de midwoofers vast te klemmen—die heb ik al ontworpen, maar ze moeten nog geprint worden. Daarna moet ik de midkasten nog bekleden + vullen met Akotherm, draadstangen maken om de baffles vast te zetten, alles bekabelen, de subwoofers monteren, voetjes onder de speakers zetten, en tenslotte nog een setje afdekringen voor de subwoofers regelen en monteren. Ik denk dat ik die laat lasersnijden en poedercoaten op mijn werk, en ze dan met magneetjes vastmaak. Maar dat moet ik nog even bekijken.

En dan natuurlijk nog meten en filteren... Als het volgend weekend goed weer is denk ik dat ik dan met een beetje mazzel wel een eerste luistertestje kan doen.

FrankBe

Quote from: Koen K on March 30, 2021, 19:38:08
Met alle plezier, ik ben benieuwd naar je topic tegen de tijd dat je van start gaat!

Aanstaand weekend heb ik geen tijd om eraan verder te werken, maar hopelijk kan ik volgend weekend de boel monteren. Ik wacht nog op de haakjes om de midwoofers vast te klemmen—die heb ik al ontworpen, maar ze moeten nog geprint worden. Daarna moet ik de midkasten nog bekleden + vullen met Akotherm, draadstangen maken om de baffles vast te zetten, alles bekabelen, de subwoofers monteren, voetjes onder de speakers zetten, en tenslotte nog een setje afdekringen voor de subwoofers regelen en monteren. Ik denk dat ik die laat lasersnijden en poedercoaten op mijn werk, en ze dan met magneetjes vastmaak. Maar dat moet ik nog even bekijken.

En dan natuurlijk nog meten en filteren... Als het volgend weekend goed weer is denk ik dat ik dan met een beetje mazzel wel een eerste luistertestje kan doen.

Fantastische vooruitzichten! Ik ben vooral benieuwd naar de actieve filtering met de FA modules. Uiteraard ga je ook met de timing/fase spelen?

Ik heb uiteenlopende opties/plannen maar wil jouw topic hier niet mee vervuilen  ;)

Koen K

Eigen topic maken dan  :smile:

De filtering zal ik t.z.t. wel wat toelichten. Heb zelf ook nog niet eerder met die Hypexen gewerkt  ;)

FrankBe

Quote from: Koen K on March 30, 2021, 20:56:10
Eigen topic maken dan  :smile:

De filtering zal ik t.z.t. wel wat toelichten. Heb zelf ook nog niet eerder met die Hypexen gewerkt  ;)

Die heb ik al maar probleem is dat ik twijfel welke weg juist te kiezen. Het wordt sowieso een actief systeem met net als jij de Hypex FA

Koen K

Oh, stom, had ik niet in de gaten  :blush:  Ik zal het eens bekijken!

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Koen K

Dit weekend heb ik van mijn zwager de 3D-geprinte klemmetjes voor de midwoofer gekregen. De mids zitten nu dus strak vast in de baffle, zonder dat er een 'hard' mechanisch pad van de een naar de ander is. Ook tussen de baffle en de rest van de kast is er straks geen harde verbinding—dat laat ik in een latere post nog wel zien. Het mooie aan het systeem is dat ik de midwoofer later eventueel nog meer of minder kan ontkoppelen als ik dat zou willen.

Vervolgens heb ik gisteravond nog even de tijd genomen om een mockup te maken van een complete speaker. De stoffen bekleding zit nog niet strak, de baffle is nog niet gemonteerd, en allerlei voetjes en afdekringen ontbreken nog, maar zo is er in elk geval al een indruk van het geheel te krijgen. Na de eerste schrik over het werkelijke formaat (toch wel erg groot) en wat schuiven met het meubilair begint het wat te wennen. In esthetisch opzicht ben ik tot nu toe in elk geval tevreden over de speakers, en even belangrijk is dat mijn vriendin ze ook mooi vindt.   :happy:

jahtari

Afschuwelijk lelijk ontwerp. Veel te groot ook. Ik stel voor dat je ze snel aan mij verkoopt als ze klaar zijn.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub