Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Goede vraag, daar ben ik nog niet over uit. Ik kan het verschil wel eens meten.

Koen K

#201
Nieuws gekregen van de fabrikant van de baffles i.v.m. de vlekkerige anodisatielaag: ze gaan mij kosteloos (op de importheffing na dan natuurlijk) een extra set opsturen  :smile:

jahtari

Misschien een b kwaliteit set maken voor erbij?  :colgate:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

hrcc


Koen K

Ja, dat is echt heel keurig van ze.

Quote from: jahtari on March 17, 2021, 15:49:45
Misschien een b kwaliteit set maken voor erbij?  :colgate:

Of een geinig setje surroundspeakers  :happy:

Timvg


Koen K

 :bigsmile:

Ik weet nog niet zo goed wat ik ermee aan wil vangen, dus als je er serieuze interesse in hebt mag je het me zeker laten weten.

Timvg

Quote from: Koen K on March 17, 2021, 18:10:54
:bigsmile:

Ik weet nog niet zo goed wat ik ermee aan wil vangen, dus als je er serieuze interesse in hebt mag je het me zeker laten weten.

Kijk eerst maar voor je surround setje ;-)
Mocht je ze effectief gaan verkopen, ja dan zou het wel gaan kriebelen. Maar, voel je niet verplicht natuurlijk.

Contour


Koen K

Tja, lastige vraag. Ik zal me er eens op beraden.

Koen K

Afgelopen weekend heb ik de constructie van de kasten min of meer af gekregen.





Ik ben daarna begonnen de midkasten aan de binnenkant met bitumen te bekleden. De weerstandskast heeft ook direct een laagje polyester dempingsmateriaal gekregen.



Omdat ik benieuwd was of het een beetje strak zou worden heb ik ook direct een testje gedaan met de bekledingsstof. Ziet er wel goed uit.



Vervolgens ben ik een paar dagen ziek geweest. Negatieve coronatest, dus waarschijnlijk weer een cadeautje van de kinderopvang dat me via mijn dochter bereikt heeft. Gistermiddag voelde ik me al wel weer een stuk beter, maar had 0 zin in werk, dus heb ik vandaag en morgen maar vrij genomen. Zo kon ik weer even lekker verder met de luidsprekers. Vanochtend ben ik de gaten voor de subwoofers gaan frezen. Dat heb ik met een mal en de kopiëerring op de bovenfrees gedaan, want omdat ik geen voldoende grote kolomboor heb is het lastig om de benodigde centreergaten voor de cirkelgeleider allemaal exact op de juiste plek en recht te boren.

Best veel werk trouwens. Misschien moet ik maar eens een CNC-frees aanschaffen  ;D  Of anders misschien geen speakers met 5 subwoofers per stuk bouwen.   ::)



2 foutjes gemaakt: de uitsparing voor de woofer—iets overmaats omdat er nog een afdekplaatje in komt—te dicht bij de bovenste rand gemaakt, en er uiteraard geen rekening mee gehouden dat ik dwars door mijn Domino's heen zou frezen.



Ik heb toen maar een plaatje multiplex bovenop de kasten gelijmd om te voorkomen dat het randje gevaarlijk dun zou worden.



Vervolgens heb ik meteen ook een eerder foutje bij het frezen van de uitsparing voor de Hypex FA502 gecorrigeerd:



En daarna kon het fineren beginnen:





Snijden van dit eiken fineer gaat een stuk lastiger dan het noten fineer waar ik eerder mee gewerkt heb. Met misbruik van mijn schrijfhaak als snijliniaal lukte het wel om er lappen van te snijden, maar het wordt denk ik erg lastig om het fineer netjes af te snijden rond de woofergaten. Heeft iemand daar misschien tips voor? Zou het helpen om het een beetje nat te maken?

Inmiddels ben ik het gedoe wel een beetje zat. :P Ik concludeer dat ik 1) wat geduld mis en 2) het leuker vind om met massief hout te werken.  :laugh:

Timvg

Knap werk alweer!

Vlijmscherp flexibel fileermes?

Koen K

Ik heb het geprobeerd met een paar verschillende messen, onder andere een vlijmscherpe Opinel. Gaat niet super. Het lukt nog het beste met een scherpe beitel, maar dat is volgens mij niet te doen bij ronde contouren.

Misschien dat een scheermesje nog de moeite van het proberen waard is...

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

RalphH

Vakwerk hoor :thumbs-up:

Maar een ABX in de speaker verstoppen.....dat is pas toewijding ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Koen K

Nooit een kans onbenut laten voor wat sluikreclame :laugh:

Koen K

Inderdaad, met een breekmes gaat het beter, zij het wat langzaam. Ik dacht dat het met het trimbitje van de frees eigenlijk ook goed zou moeten gaan, maar de cilinderkopschroef die daar op zat was te hoog, zodat ik niet bij de rand van de uitsparingen kon komen. Gelukkig kon ik die vervangen door een verzonken schroef, en nu is het een fluitje van een cent om het fineer bij de gaten voor de woofers netjes te trimmen  8)

FrankBe

Super gaaf project en helemaal van het begin gelezen.

Bestaan er geen andere manieren om paneel resonanties tegen te gaan? Ik ben voor mijn volgende project aan het denken om van hout overschotten smalle driehoeken te zagen en deze aan de binnenzijde van de mid kasten te lijmen zodat de wanddikte nergens dezelfde is.

Koen K

#218
Dankjewel!

Ik kom hier nog even op terug (mijn tijd is momenteel iets te beperkt voor een fatsoenlijk antwoord) maar in de basis is demping de enige manier om de energie in de panelen te verminderen. Andere methodes stellen je hooguit in staat de frequentie en/of het karakter van de resonantie te veranderen.

EDIT: typefout

Koen K

Terugkomend op bovenstaande: in principe maakt de wanddikte niks uit voor de mate waarin een paneel resoneert (zoals toegelicht in deze post). Hooguit krijg je het voor elkaar om het resoneren van het paneel wat meer 'uit te smeren', zodat het niet één grote piek is maar verschillende kleinere. Maar in hoeverre dat een (positief) hoorbaar resultaat oplevert kun je pas achteraf weten—het is niet zo makkelijk om het trillingsgedrag van een hele luidsprekerkast te modelleren, laat staan betrouwbare voorspellingen over dit soort zaken te doen.

Ik zou dus voor één van de effectieve methodes kiezen (die helaas allemaal ook meer geld en/of moeite kosten):


  • Veel dempingsmateriaal gebruiken; hoe meer kg demping per kg kastmateriaal, des te minder resonantie.
  • Constrained Layer Damping: twee lagen kastmateriaal, gescheiden door een laag dempend materiaal. De woofer aan de binnenste laag vastmaken zodat alle trillingen (zowel mechanisch als akoestisch) altijd door het dempingsmateriaal heen moeten om naar buiten te kunnen. Dit is een heel effectieve manier, maar constructief wel wat ingewikkelder.
  • De kast in twee stukken delen, waarbij de laagkast relatief licht en stijf is en de topkast relatief zwaar en gedempt. En natuurlijk zorgen dat de twee ontkoppeld zijn van elkaar zodat ze niet alsnog trillingen gaan doorgeven.
  • De (mid)woofer ontkoppelen van de baffle, zodat mechanische trillingen niet zo makkelijk doorgegeven worden.

Koen K

#220
Ik ben ook weer wat verder gekomen met de luidsprekers in het afgelopen weekend. Hier gaan de laatste stukken fineer erop. Het is eigenlijk vrij simpel. Lijm op kast en fineer doen, uitrollen met een verfroller, 20 minuten laten drogen, en dan met het strijkijzer op standje katoen tegen elkaar aan drukken.

De volgende keer snijd ik het fineer wat groter, want ik had nu maar ongeveer 10 cm extra. Door de lijm (vochtig) zet het fineer iets uit, en het snelle opdrogen door het strijkijzer laat het dan op sommige plekken vanaf de rand wat inscheuren. Gelukkig is het in dit geval niet ernstig. Op twee plekjes heb ik er een splintertje hout in gelijmd, waarna het niet of nauwelijks meer zichtbaar is. Uiteraard ben ik vanwege mijn concentratie vergeten daar foto's van te maken.

Koen K

En hier zit de hardwaxolie erop. Ik moet zeggen dat ik blij ben met het resultaat, en ook met de kleurcombinatie van aluminium en eiken.

Ik heb de midwoofers in de baffles gepast. Je ziet de tochtstrip waarmee ik ze ontkoppel van de baffle. Nu nog iets fabriceren om de ze op hun plaats te houden (daar is het rechter schroefgat dat je ziet aan de achterkant van de baffle voor bestemd).

jahtari

Leuk om de voortgang te zien. Werk je de 2 paar tegelijk af? Wanneer zijn ze klaar volgens planning?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Koen K

#223
Ik heb geen planning  :smile:  Het paartje voor Hans werk ik af nadat ik mijn eigen speakers af heb, dat is qua logistiek wat handiger. En er moeten voor die van Hans ook nog wat onderdelen binnenkomen.

dre73

Quote from: Koen K on March 29, 2021, 12:21:52
Terugkomend op bovenstaande: in principe maakt de wanddikte niks uit voor de mate waarin een paneel resoneert (zoals toegelicht in deze post). Hooguit krijg je het voor elkaar om het resoneren van het paneel wat meer 'uit te smeren', zodat het niet één grote piek is maar verschillende kleinere. Maar in hoeverre dat een (positief) hoorbaar resultaat oplevert kun je pas achteraf weten—het is niet zo makkelijk om het trillingsgedrag van een hele luidsprekerkast te modelleren, laat staan betrouwbare voorspellingen over dit soort zaken te doen.

Ik zou dus voor één van de effectieve methodes kiezen (die helaas allemaal ook meer geld en/of moeite kosten):


  • Veel dempingsmateriaal gebruiken; hoe meer kg demping per kg kastmateriaal, des te minder resonantie.
  • Constrained Layer Damping: twee lagen kastmateriaal, gescheiden door een laag dempend materiaal. De woofer aan de binnenste laag vastmaken zodat alle trillingen (zowel mechanisch als akoestisch) altijd door het dempingsmateriaal heen moeten om naar buiten te kunnen. Dit is een heel effectieve manier, maar constructief wel wat ingewikkelder.
  • De kast in twee stukken delen, waarbij de laagkast relatief licht en stijf is en de topkast relatief zwaar en gedempt. En natuurlijk zorgen dat de twee ontkoppeld zijn van elkaar zodat ze niet alsnog trillingen gaan doorgeven.
  • De (mid)woofer ontkoppelen van de baffle, zodat mechanische trillingen niet zo makkelijk doorgegeven worden.

Optie 1 is niet aan te raden....
Teveel dempingsmateriaal gaat tenkoste van de openheid en laat het allemaal muf klinken.
Die grens is trouwens behoorlijk krap:expitimenteren dus.

Optie 3 is een heel mooie optie!


Zo bijvoorbeeld,samen met een dikkere wand in de laagsectie.
Met een iets terug liggende binnenwand,dan heeft de woofer nog steeds mooie ademruimte.
Tevens scheelt het weer inhoud en de kan de demping gewoon doorplakken.


Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.