Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Quote from: Koen K on March  6, 2021, 08:02:54
Ze kunnen het denk ik vooral beter voor kleine oplages tegen een relatief gunstige prijs. Voor de meeste Nederlandse partijen die professioneel genoeg zijn om zulk werk echt goed te doen is dit een beetje gerommel in de marge. 4 stuks is dan meer een gunst dan een order  ;)

Maar misschien is dat wat te algemeen gesteld. In ieder geval altijd interessant als je me in de richting kunt wijzen van zulke bedrijven. Mijn collega onderhoudt een soort "pool" van leveranciers die verschillende sterke kanten hebben.

Je hebt hier volledig gelijk in. Beroepsmatig in het verleden ook vaak CNC werk in oplages laten maken, en eens goede afspraken gemaakt zijn, is het gewoon goedkoper en sneller om Chinese bedrijven hiervoor in te schakelen. Ik heb wel 2 dozijn firma's aangeschreven binnen BE/NL omdat ik in principe daaraan de voorkeur geef. Van de helft krijg je gewoon geen antwoord, een deel prijst zich vervolgens uit de markt, en uiteindelijk is het dan veelal ofwel kiezen voor kwaliteit óf een lange productietijd. 4 maand was bv geen uitzondering waarbij China dit op 4 weken (incl verzending) kon klaarkrijgen, veelal voor de helft van de prijs.

HJ

Quote from: Timvg on March  6, 2021, 08:20:13
Je hebt hier volledig gelijk in. Beroepsmatig in het verleden ook vaak CNC werk in oplages laten maken, en eens goede afspraken gemaakt zijn, is het gewoon goedkoper en sneller om Chinese bedrijven hiervoor in te schakelen. Ik heb wel 2 dozijn firma's aangeschreven binnen BE/NL omdat ik in principe daaraan de voorkeur geef. Van de helft krijg je gewoon geen antwoord, een deel prijst zich vervolgens uit de markt, en uiteindelijk is het dan veelal ofwel kiezen voor kwaliteit óf een lange productietijd. 4 maand was bv geen uitzondering waarbij China dit op 4 weken (incl verzending) kon klaarkrijgen, veelal voor de helft van de prijs.
Dan is de keus snel gemaakt [emoji3]

Koen K

De baffles zijn inmiddels aangekomen! Voor zover te zien is bij gebrekkig licht zien ze er heel mooi uit. Heerlijk gevoel om vast te houden, lekker koud en zwaar. Morgen nog maar een paar mooie plaatjes schieten als de zon schijnt  :smile:

De tweede set kasten is ook voor een eind klaar. Gaat redelijk OK tot nu toe. Verstekverbindingen maken is echt een fluitje van een cent met de Domino, dus achteraf had ik de baskasten ook gewoon in verstek moeten maken. Nu ga ik daar aan de voor- en achterkant eerst nog een dun laagje MDF op plakken om te voorkomen dat de kopse kanten zich gaan aftekenen door het fineer heen.

Ik denk dat ik volgende keer de baskasten kan dichtlijmen. Daarna heel veel gaten frezen voor drivers en versterkers...

Timvg

Waw! Prachtig. Crossover kwam rond de 1.2kHz dacht ik? Met zo'n kleine CTC zal het een quasi-puntbron worden  :)

chansig

Dit is nu al het "wachten" meer dan waard. Ik ben blij dat ik ook voor deze baffles heb gekozen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Quote from: Timvg on March 10, 2021, 21:41:34
Waw! Prachtig. Crossover kwam rond de 1.2kHz dacht ik? Met zo'n kleine CTC zal het een quasi-puntbron worden  :)

Zoiets zal het wel worden. Als het nog wat lager kan zonder problemen op te leveren doe ik dat wel. De afstand is 168 mm, dus als het naar 1 kHz kan zit ik nét binnen 1/2 golflengte  :smile:

Kwabbernoot

Zien er nu al erg fraai uit zo in het donker.  :worship:

Groeten...

Rob_Dingen

Baffles zien er erg goed uit.
Zijn die voor het anodiseren gestraald?
Je hebt 3 compartimenten in de onderste kast een voor de woofers en denk en een voor de hypex.
Is de 3e gewoon leeg of komt daar ook nog een woofer in?

Rob

Koen K

Ja, eerst gestraald en daarna geanodiseerd. Het grote compartiment is voor de 3 voorste subwoofers, het middelgrote voor de 2 achterste. Het kleinste compartiment is inderdaad voor de Hypex.


Koen K

Je hebt er heel wat nodig om een goede richtwerking én een behoorlijke geluidsdruk te krijgen. Die achterste twee kosten vooral output. Hopen dat er genoeg overblijft  ;D

Koen K

#186
Bij daglicht nog een stuk fraaier, vind ik zelf. Als het begint te vervelen hoor ik het wel   :hehe:

Timvg

Petje af!

Technisch vraagje: Is het niet afronden van de baffle een stilistische keuze - of speelt diffractie sowieso geen rol met de gebruikte waveguide (die me doet denken aan een kruising tussen een OS en de JBL 'HDI')?

Koen K

Dat is inderdaad een stilistische keuze om ze zo smal mogelijk te houden. De diffractie wordt door de waveguide al behoorlijk beperkt, maar het is desondanks een compromis. Dit was ook een reden om de testbaffle te maken: zo kon ik het effect van de scherpe rand zien.

Overigens viel het me net op dat, als ik onder een kleine hoek van bovenaf langs het oppervlak kijk, de helder geanodiseerde exemplaren er een beetje vlekkerig uitzien   :mellow:  Het lijkt erop dat er iets niet 100% goed is gegaan bij het anodiseren. Hier ga ik nog maar eens even over in conclaaf met de leverancier. Op de zwarte exemplaren is het veel minder, of het valt niet op vanwege de kleur.

chansig

Bezoek gehad van een bepaald persoon die er aan heeft gelikt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Ik denk dat hij dat dan in China heeft gedaan, vlak voor het anodiseren :laugh:

chansig

#191
Even checken of hij daar dan toevallig was...je weet het niet, je weet het niet.

Maar wat ziet het er fantisch mooi uit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 18:28:13
Dat is inderdaad een stilistische keuze om ze zo smal mogelijk te houden. De diffractie wordt door de waveguide al behoorlijk beperkt, maar het is desondanks een compromis. Dit was ook een reden om de testbaffle te maken: zo kon ik het effect van de scherpe rand zien.

Overigens viel het me net op dat, als ik onder een kleine hoek van bovenaf langs het oppervlak kijk, de helder geanodiseerde exemplaren er een beetje vlekkerig uitzien   :mellow:  Het lijkt erop dat er iets niet 100% goed is gegaan bij het anodiseren. Hier ga ik nog maar eens even over in conclaaf met de leverancier. Op de zwarte exemplaren is het veel minder, of het valt niet op vanwege de kleur.

Kan ik reeds een optie nemen op de bevlekte?  :D

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Quote from: Timvg on March 11, 2021, 18:41:47
Kan ik reeds een optie nemen op de bevlekte?  :D

Mochten ze mij een extra set gaan aanbieden, dan zal ik aan je denken ;) Maar dit wordt waarschijnlijk een kwestie van afwachten of ik ermee blijk te kunnen leven.

chansig

Ach...sorry even een storing in mijn hoofd. Die is niet van mij... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 18:46:44
Mochten ze mij een extra set gaan aanbieden, dan zal ik aan je denken ;) Maar dit wordt waarschijnlijk een kwestie van afwachten of ik ermee blijk te kunnen leven.

Als het uiteindelijk énkel onder een heel bepaalde scherpe hoek in een bepaald licht is.. Nu ja, ik zou het ook melden.

Koen K

Klopt, het is nou ook weer niet schokkend of zo. Ik reken erop dat mijn luiheid genoeg zal zijn om het te aanvaarden als de speakers eenmaal in elkaar zitten.

hrcc

Mooi contrast tussen de zilverkleurige baffle en de zwarte units.
Die zwarte baffles maar plastidippen ?  :hehe:

Rob_Dingen

Ga je de tweeter ook zo monteren of haal je het rooster er af?