Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

 ;D  Uiteraard kan ik het materiaal niet de schuld geven. Laten we het er maar op houden dat dit type multiplex meer competentie van de bewerker vereist dan ik kan leveren  :tounge:

DofN

Het lijkt me ook niet makkelijk om dit perfect te doen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Dat klopt, of tenminste, ik vind het niet makkelijk. En meestal gaat het ook precies mis als je net begint te denken dat het wel lekker gaat. Op zich is dat allemaal niet erg. Al doende leert men...

Ik heb tot nu toe één keer iets van hout gemaakt waar ik meer dan 95% tevreden over was. Ik ben van plan deze luidsprekers het tweede te laten zijn  ;)

Timvg

Wat kan er beter? De passing? Kwaliteit van de fineerlaag?

morca

Quote from: Koen K on February  2, 2021, 17:13:55
Ik ben weer een stapje verder: één van de subkasten heb ik grotendeels in elkaar gelijmd. Het was best wel even stressen: weinig tijd en veel onderdelen die gelijmd, gepositioneerd en geklemd moeten worden, en dan ook nog met verstekhoeken waar je weinig aan fout mag doen. Maar uiteindelijk zit het in elkaar en ik verwacht ook wel dat het er OK uit zal komen. Als alle kasten in elkaar zitten ga ik de drivergaten en het gat voor de FA502 frezen. Dan ben ik in ieder geval klaar om te gaan testen  :thumbs-up:

Daarna beslissen of de kasten netjes genoeg zijn om mee verder te gaan (fineren enz.). Niet dat ik verwacht dat er zichtbare fouten aan gaan zitten, maar ik merk dat ik een slecht gevoel heb gekregen bij dat stomme multiplex en er eigenlijk ook wel wat voor voel om de boel in de fik te steken en opnieuw te beginnen  :nopompom:
Wel lekker warm nu  ;D

Koen K

#105
Quote from: Timvg on February  8, 2021, 13:25:12
Wat kan er beter? De passing? Kwaliteit van de fineerlaag?

Ik heb de midkastjes gebouwd met ingelaten verbindingen, dus door in de zijpanelen sponningen te frezen waar de boven- en onderpanelen in vallen. Maar eigenlijk had ik moeten zorgen dat de ingelaten panelen iets dieper kwamen te liggen dan de kopse kant van het paneel waar de sponning in zit, zodat ik een klein stukje van de kopse kant af kon frezen om een perfecte aansluiting te krijgen. Het is immers niet zo makkelijk om al die panelen tegelijk op hun plek te houden en goed aan te drukken tijdens het lijmen, dus er gaat er al snel eentje niet 100% goed zitten. Nu moest ik dat oplossen door een stukje van het vlakke paneel af halen, en toen zat ik dus met de schaaf direct door het fineerlaagje heen. Bovendien scheur je, als je even niet oplet, vrij gemakkelijk de lagen multiplex van elkaar af als je met de schaaf langs de kopse kant van het multiplex gaat. Dat is ook op een paar plekken gebeurd. Valt op zich ook wel weer te lijmen, maar het is gewoon irritant en geeft een jeukgevoel.

Toegegeven, het is niet erg rationeel om je op te winden over dingen die qua geluid geen bal uitmaken en die je uiteindelijk ook niet meer ziet. Maar zoals bekend gebeurt luisteren niet alleen met de oortjes  ;D

Quote from: morca on February  8, 2021, 13:29:12
Wel lekker warm nu  ;D

Vermoedelijk heb ik een bestemming voor de kasten gevonden, dus ze zijn gered van de kachel   :laugh:

DofN

Quote from: Koen K on February  8, 2021, 13:02:46
Dat klopt, of tenminste, ik vind het niet makkelijk. En meestal gaat het ook precies mis als je net begint te denken dat het wel lekker gaat. Op zich is dat allemaal niet erg. Al doende leert men...

Ik heb tot nu toe één keer iets van hout gemaakt waar ik meer dan 95% tevreden over was. Ik ben van plan deze luidsprekers het tweede te laten zijn  ;)

Mooi (design) krukje en trapje. Ik zou hem zo in huis zetten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Quote from: Koen K on February  8, 2021, 13:49:02
Ik heb de midkastjes gebouwd met ingelaten verbindingen, dus door in de zijpanelen sponningen te frezen waar de boven- en onderpanelen in vallen. Maar eigenlijk had ik moeten zorgen dat de ingelaten panelen iets dieper kwamen te liggen dan de kopse kant van het paneel waar de sponning in zit, zodat ik een klein stukje van de kopse kant af kon frezen om een perfecte aansluiting te krijgen. Het is immers niet zo makkelijk om al die panelen tegelijk op hun plek te houden en goed aan te drukken tijdens het lijmen, dus er gaat er al snel eentje niet 100% goed zitten. Nu moest ik dat oplossen door een stukje van het vlakke paneel af halen, en toen zat ik dus met de schaaf direct door het fineerlaagje heen. Bovendien scheur je, als je even niet oplet, vrij gemakkelijk de lagen multiplex van elkaar af als je met de schaaf langs de kopse kant van het multiplex gaat. Dat is ook op een paar plekken gebeurd. Valt op zich ook wel weer te lijmen, maar het is gewoon irritant en geeft een jeukgevoel.


Snap ik. Dat foutje heb ik ook al gemaakt  :)

Koen K

Nu nog een fineer kiezen voor de subkasten... Ik heb een drietal opties aan de welstandscommissie voorgelegd. Inzake WAF heeft consensus immers de voorkeur boven de 'foie gras' aanpak.

DofN

Lijken ze niet zoveel op elkaar dat er eigenlijk geen keuze is? :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Natural of olie heeft kastanje wel iets.. bij lakafwerking vind ik eik dan weer iets hebben. De 2de lijkt wat op es, ben ik persoonlijk minder fan van.

chansig

Volgens mij waren de eerste Scan Speaks, die ik lang heb gehad, bekleed met de bovenste. Kon dat altijd wel waarderen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Quote from: doorofnight on February  8, 2021, 17:16:32
Lijken ze niet zoveel op elkaar dat er eigenlijk geen keuze is? :)

Je snapt natuurlijk wel dat het concept niet aangetast mag worden door deze keuze  ;)

chansig

Quote from: chansig on February  8, 2021, 17:57:08
Volgens mij waren de eerste Scan Speaks, die ik lang heb gehad, bekleed met de bovenste. Kon dat altijd wel waarderen.

Gr. Hans

Even vertellen waarom: Naast de tekening in het fineer, welke ik wel mooi vindt, was het ook niet helemaal glad als ik het me goed herinner. Maar het is alweer een aantal jaar terug...dus mogelijk hou ik mezelf ook voor de gek en is het zo glad als babybilletjes.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Er is nog steeds geen naam voor deze speakers... Ideeën zijn welkom!

Als er een zodanig goede suggestie bij zit dat ik die kies, dan zal ik de inzender belonen met een mooi flesje whisky. Laten we het bij maximaal 2 suggesties per persoon houden en accepteren dat het selectieproces volstrekt subjectief c.q. absoluut oneerlijk verloopt  :smile:  Ik ben benieuwd!

Cyrus·

Mooi project Koen!

Twee suggesties voor een naam:
- Omnivoor
- "De Alleskunner"
Groeten,
Edwin

kermy


NAF

"Chameleon"

De speaker die volledig wegvalt tegen zijn achtergrond.  ;)
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Barry2001


i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

hayabusa

Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Kwabbernoot

Fibonacci

(Uitleg: 1 tweeter, 1 mid, 2 bas achter, 3 bas voor)

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx