Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Quote from: Koen K on January 21, 2021, 15:09:44
Ik denk dat het klopt wat je hier zegt. Misschien zelfs iets hoger. Mijn ervaring is dat een 15" rond 1 kHz goed matcht met een ongeveer 90° waveguide. Maar als je een 15" in een weerstandskast gaat doen kom je niet veel lager dan 80 à 100 Hz, zou ik gokken, tenminste als het qua SPL ook nog een beetje in de buurt van die toeter moet komen. Daaronder is misschien een 18"+ 15" cardioïde wel interessant?  :D

Het gaat over Fullrange Constant Directivity, dus ach...  ;)

Wel, alles komt uiteindelijk in een kamer van 4 op 3 dus qua SPL maak ik me nergens zorgen over. Het gaat mij dan ook meer om het plezier dat ik haal uit testen/meten/luisteren van verschillende soorten systemen. Puur prestatiegewijs ben ik eigenlijk al heel blij met m'n Genelec 1032 LCR setup.

Logica zegt mij dat een 15" in een degelijke kist voldoende gecontroleerde directiviteit zal geven (~350Hz) aangezien daaronder, in mijn kamer, toch modaal gebied wordt en bijgevolg met EQ wordt aangepakt. Al ben ik wel benieuwd wat het meetbaar (en subjectief hoorbaar) verschil zou zijn met een weerstandkast.

Koen K

Het is natuurlijk zo dat een systeem met een hogere DI minder ruimtemodes aanstoot, maar dat zou gehoormatig niet of nauwelijks verschil moeten maken met het aanpakken van ruimtemodes door middel van EQ. Toch lijkt subjectief het laag van een systeem met hogere DI vaak strakker te klinken. Volgens Linkwitz zou dat met het verminderen van de galm te maken kunnen hebben. Gevoelsmatig ben ik het met hem eens, maar dat is niet helemaal overeenkomstig met de gangbare opvatting dat we in het laag alleen maar naar steady-state response luisteren.

De vraag hoe het gehoor met direct vs. indirect geluid omgaat, en in hoeverre dat met eenvoudige vuistregels af te dekken is, is mijns inziens nog niet bevredigend beantwoord (of in ieder geval niet in termen van geluidskwaliteit).

Het zou best eens interessant kunnen zijn om daar een testje aan te wagen tegen de tijd dat ik mijn luidsprekers af heb. Ik kan dan immers makkelijk schakelen tussen (super)cardioide en "gewoon" monopoollaag met EQ.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Quote from: Koen K on January 21, 2021, 18:29:02
Het is natuurlijk zo dat een systeem met een hogere DI minder ruimtemodes aanstoot, maar dat zou gehoormatig niet of nauwelijks verschil moeten maken met het aanpakken van ruimtemodes door middel van EQ. Toch lijkt subjectief het laag van een systeem met hogere DI vaak strakker te klinken. Volgens Linkwitz zou dat met het verminderen van de galm te maken kunnen hebben. Gevoelsmatig ben ik het met hem eens, maar dat is niet helemaal overeenkomstig met de gangbare opvatting dat we in het laag alleen maar naar steady-state response luisteren.

De vraag hoe het gehoor met direct vs. indirect geluid omgaat, en in hoeverre dat met eenvoudige vuistregels af te dekken is, is mijns inziens nog niet bevredigend beantwoord (of in ieder geval niet in termen van geluidskwaliteit).

Het zou best eens interessant kunnen zijn om daar een testje aan te wagen tegen de tijd dat ik mijn luidsprekers af heb. Ik kan dan immers makkelijk schakelen tussen (super)cardioide en "gewoon" monopoollaag met EQ.

Ik volg je. Ik vind het vooral interessant wat er (subjectief tenminste) gebeurt in de zogenaamde transitie tussen het modale gebied en statistische gebied. Ik heb me lang afgevraagd, na het beluisteren van toch wel genoeg objectief 'goed' metende luidsprekers, waarom bepaalde zaken beter/grootser klinken op een fysiek grotere (bredere) luidspreker, en dan kom je al snel uit bij een betere controle van de afstraling in dat laagmidden gebied. Dit is ook duidelijk zichtbaar op polars.  Hoe groter de luisterafstand hoe meer het opvalt, geloof ik. Eens we in het modale gebied terechtkomen maakt het denk ik niet echt meer uit. Je kan er inderdaad eens mee experimenteren of de beter metende configuratie ook de beter klinkende is (steady state dan in dat gebied). Normaal zou dat het geval moeten zijn.

Gr

Koen K

Het is denk ik wel goed om in het achterhoofd te houden dat de Schröderfrequentie alleen iets zegt over de manier waarop je analytisch met de akoestiek om kunt gaan. Psychoakoestisch heeft de overgang van modes naar galm niet per se betekenis, maar vaak wordt er wel op die manier over gedacht / gepraat. Het is natuurlijk zo dat het belang van galm steeds kleiner wordt naarmate de frequentie zakt, maar het lijkt me uitgesloten dat ons gehoor plotseling van "galm is behoorlijk belangrijk" naar "galm doet er niet toe" overgaat.

Eigenlijk zou je ook prima twee bestanden moeten kunnen maken waarbij de steady-state overdracht hetzelfde is, maar waarbij er één met flink wat reverb in het laag is en de andere zonder. Dan kun je het gewoon op een koptelefoon horen :smile:

Koen K

Gisteren en vandaag heb ik weer wat vorderingen gemaakt. Afgelopen week kwam na drie maanden wachten eindelijk mijn Festool Domino binnen.  :pompom:  Dus die heb ik gelijk even aan het werk gezet om een testbaffle te maken voor de waveguide, en om de verstekverbindingen voor de subkasten te maken. Ook een paar sponningen heb ik al gefreesd.

Het multiplex dat ik heb gekocht ("Powerplex" van de Hornbach) is helaas van matige kwaliteit. De dekfineren zijn ontzettend dun en raken dus heel gemakkelijk beschadigd bij het zagen. Gelukkig komt er nog fineer overheen, maar de volgende keer koop ik maar weer gewoon berken multiplex.

De metingen aan de testwaveguide zien er mooi uit. Er zit on axis een dipje in het bovenste octaaf, hoogstwaarschijnlijk door de spleet tussen waveguide en tweeter—ik durfde de schroeven niet harder aan te draaien in deze vrij dunne 3D-print. In de aluminium baffle zal dit wel goed komen.  :smile:












DofN

Met de kans op het verwijt dat ik niet goed oplet, maar is dat een zelfontworpen waveguide, of komt ie ergens kant en klaar vandaan?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Het profiel in het horizontale vlak is sterk gelijkend op dat van de 8c, maar de vorm en het formaat zijn wat anders, en de afrondingen op de baffle ontbreken natuurlijk. Dat zorgt voor wat extra diffractie, maar met een waveguide heb je daar in het algemeen al veel minder last van. Zo kan ik de kast smaller maken (laten we niet op de zaken vooruit lopen door "eleganter" te zeggen), de tweeter wat dichter bij de midwoofer zetten, en de hele speaker natuurlijk ietsjes minder hoog maken.

Kwabbernoot

Mooi spul dat Festool. Kun je die ook gebruiken voor normale deuvels of is dit alleen geschikt voor die domino's?

Groeten...

Koen K

Hij is alleen voor Domino's, maar die heb je wel in een behoorlijk aantal maten. En tegenwoordig hebben ze ook mooie paneelverbinders die je ermee kunt gebruiken:

https://www.festool.de/zubehoer/203166---kv-d850

Ik gebruikte eerder ook meestal deuvels, maar de Domino is veel sneller en veelzijdiger, en daarnaast maakt 'ie een sterkere verbinding. Ik heb simpelweg niet het geduld om op de traditionele manier een pen-gatverbinding te maken.

Festool is naar mijn bescheiden mening erg prijzig voor wat je krijgt, maar voor de Domino bestaat er niet echt een goed alternatief.


Ryvm

Ik gebruik het liefst koekjes (lamello's). Misschien hebben die wel beperkingen bij in verstek gezaagd panelen? Dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Koen K

Ik heb ook een lamellofrees, maar dat is geen volwaardig alternatief. Lamello's zijn aardig om dingen uit te lijnen, maar voegen amper sterkte toe aan de verbinding. En je kunt met de exemplaren die goedkoper zijn dan een Domino ook geen paneelverbinders gebruiken  ;)


Koen K

Het lijkt net alsof ik op reis ben door mijn browsergeschiedenis   :P

Die Mafell is een mooi ding, maar wel weer een stuk duurder dan de Domino (die ik qua prijs al moeilijk aan mezelf kon rechtvaardigen voor het sporadische gebruik dat ik er waarschijnlijk van zal maken).

Maar OK, ik geef toe dat ik misschien een beetje generaliseerde toen ik zei dat er niet echt een goed alternatief voor de Domino bestaat ;)

Timvg

Quote from: Koen K on January 31, 2021, 14:03:46
Gisteren en vandaag heb ik weer wat vorderingen gemaakt. Afgelopen week kwam na drie maanden wachten eindelijk mijn Festool Domino binnen.  :pompom:  Dus die heb ik gelijk even aan het werk gezet om een testbaffle te maken voor de waveguide, en om de verstekverbindingen voor de subkasten te maken. Ook een paar sponningen heb ik al gefreesd.

Het multiplex dat ik heb gekocht ("Powerplex" van de Hornbach) is helaas van matige kwaliteit. De dekfineren zijn ontzettend dun en raken dus heel gemakkelijk beschadigd bij het zagen. Gelukkig komt er nog fineer overheen, maar de volgende keer koop ik maar weer gewoon berken multiplex.

De metingen aan de testwaveguide zien er mooi uit. Er zit on axis een dipje in het bovenste octaaf, hoogstwaarschijnlijk door de spleet tussen waveguide en tweeter—ik durfde de schroeven niet harder aan te draaien in deze vrij dunne 3D-print. In de aluminium baffle zal dit wel goed komen.  :smile:













Ziet er goed uit, Koen. Waveguide ontworpen met Ath?

Koen K


Timvg


Koen K

Ah, de SEOS! Zij baseren net als ik op het werk van de in dit topic eerder genoemde Earl Geddes. Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van de juiste match met de (eveneens juiste) tweeter, dus je komt er niet mee weg het puur theoretisch aan te pakken.

Ik zie trouwens dat ik het belangrijkste vergeten ben: de metingen  :hehe:

Timvg

Quote from: Koen K on January 31, 2021, 19:02:30
Ah, de SEOS! Zij baseren net als ik op het werk van de in dit topic eerder genoemde Earl Geddes. Maar uiteindelijk is het ook een kwestie van de juiste match met de (eveneens juiste) tweeter, dus je komt er niet mee weg het puur theoretisch aan te pakken.

Ik zie trouwens dat ik het belangrijkste vergeten ben: de metingen  :hehe:

Ziet er veelbelovend uit!

En klopt, maar je kan er schijnbaar veel kanten mee op (zie gallery). Heb er me nog niet in verdiept.

Koen K

Inderdaad, je kunt er van alles mee. Ik vermoed dat die complexe ontwerpen met de eigenaardigheden van de toegepaste drivers (soft domes breken eerder op en vertonen daardoor complexere interactie met de waveguide) en power response te maken hebben, en vermoedelijk ook wel met de behoefte van bepaalde fabrikanten (JBL) om een visueel interessante/herkenbare waveguide te maken. Maar omdat onze oren naast elkaar zitten en we ons over het algemeen in horizontale richting verplaatsen is het belangrijkste toch wel het horizontale afstraalgedrag. En dat wordt voor een heel groot deel bepaald door het pad vanuit de tweeter horizontaal richting de rand van de baffle.

Timvg

Quote from: Koen K on January 31, 2021, 19:23:17
Inderdaad, je kunt er van alles mee. Ik vermoed dat die complexe ontwerpen met de eigenaardigheden van de toegepaste drivers (soft domes breken eerder op en vertonen daardoor complexere interactie met de waveguide) en power response te maken hebben, en vermoedelijk ook wel met de behoefte van bepaalde fabrikanten (JBL) om een visueel interessante/herkenbare waveguide te maken. Maar omdat onze oren naast elkaar zitten en we ons over het algemeen in horizontale richting verplaatsen is het belangrijkste toch wel het horizontale afstraalgedrag. En dat wordt voor een heel groot deel bepaald door het pad vanuit de tweeter horizontaal richting de rand van de baffle.

Jouw praktijkmeting ziet er in elk geval heel goed uit. Beter dan m'n oude Genelecs!

Koen K

Ik ben weer een stapje verder: één van de subkasten heb ik grotendeels in elkaar gelijmd. Het was best wel even stressen: weinig tijd en veel onderdelen die gelijmd, gepositioneerd en geklemd moeten worden, en dan ook nog met verstekhoeken waar je weinig aan fout mag doen. Maar uiteindelijk zit het in elkaar en ik verwacht ook wel dat het er OK uit zal komen. Als alle kasten in elkaar zitten ga ik de drivergaten en het gat voor de FA502 frezen. Dan ben ik in ieder geval klaar om te gaan testen  :thumbs-up:

Daarna beslissen of de kasten netjes genoeg zijn om mee verder te gaan (fineren enz.). Niet dat ik verwacht dat er zichtbare fouten aan gaan zitten, maar ik merk dat ik een slecht gevoel heb gekregen bij dat stomme multiplex en er eigenlijk ook wel wat voor voel om de boel in de fik te steken en opnieuw te beginnen   :nopompom:

Koen K

De eerste set kasten zit voor een groot deel in elkaar. Er moet nog van alles aan gedaan worden, maar ze zijn in ieder geval stevig en rechthoekig. Desondanks ben ik er niet gelukkig mee—het idee dat ik een klein fortuin aan drivers, versterkers en aluminium baffle uitgeef valt gevoelsmatig niet goed te rijmen met een set kasten waar ik als houtbewerker verdrietig van word. Mijn houtbewerking kan voorlopig nog samengevat worden met 'meer ambitie dan kunde', maar de perfectionist in mij aanvaardt een matig resultaat desondanks niet zo gemakkelijk   :hehe:

Dus ik heb besloten om opnieuw te beginnen met berken multiplex. Ik kan vaststellen dat de Domino zijn werk uitstekend doet: aansluitingen zijn makkelijk te positioneren en zonder enig schuurwerk al behoorlijk strak.

i2Paq

Ligt het tegenvallende resultaat van de kasten aan het hout of aan "de Meester"?  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70