Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Naast de foto's mooi om te lezen wat je uitlegt Koen. Thanks voor je tijd.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Niet veel nieuws te melden, maar mijn collega heeft een mooie rendering gemaakt:


DofN

Misschien een goed idee om wat aan de kleurstelling van het topkastje te doen? Bijvoorbeeld iets minder wit?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Ik vind het wel mooi. In praktijk zal het iets donkerder uitpakken. Dit is het voorbeeld van geparelstraald / geanodiseerd aluminium dat ik van de leverancier kreeg:


DofN

Het is ook wel mooi, maar ik dacht: met een zachtere overgang valt het topkastje misschien minder op.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Ah, ik vind juist het contrast tussen de twee wel aardig. En ik doe mijn vriendin er ook wel een plezier mee om ze licht van kleur te maken  ;)

hondasnl

Quote from: hondasnl on November 25, 2020, 20:53:00

Mooi project!
Goede ervaringen met actief qua laagweergave.

Het machineren van de baffel uit een stepfile kan nog wel eens wat uit de klauwen lopen.
De zelf ontworpen adapters voor een van mn andere hobby's heeft een aardig prijskaartje voor het formaat  :D.
Moet nog binnenkomen, ben erg benieuwd!

Je kan ook overwegen ze te printen in aluminium of roestvaststaal  ::).

Adapters binnen. Netjes aan de maat.
Wel een kleine modificatie doorgevoerd (begrenzer aangebracht).
Fijne pasvorm, de band zit prettig rondom je pols.
Bronze horloge nu ook geschikt voor Zulu en Nato bandjes met een breedte van 24mm.
Stoer en degelijk.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

dre73

Hoe bereken je eigenlijk zo'n waveguide?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

Ik bereken er niet zoveel aan, maar er valt wel aan te rekenen: Hier is er veel over te vinden. De formule die door Earl Geddes wordt voorgesteld is:

y(x) = √(throatradius² + x² * tan(openingshoek)²)

Hier moet je vervolgens nog wel een goede overgang naar de uitgang van een compressiedriver maken (meestal een conus van 7-15°), of naar het diafragma van een dometweeter (daarbij is een hoek van 30-45° meestal wel een goed uitgangspunt). Het idee is dat geluidsgolven zich loodrecht op het oppervlak van de waveguide voortbewegen en daarbij zo weinig mogelijk abrupte hobbels of hoeken tegenkomen.

Zoals ook in bovenstaande link aangegeven moet de waveguide in elk geval even groot zijn als de midwoofer, groter mag ook. Anders is de waveguide niet voldoende in staat de afstraling te controleren tot de scheidingsfrequentie.

In feite is wat ik maak gebaseerd op bovenstaande vuistregels, in combinatie met ervaring vanuit het ontwerpen van de 8c, en natuurlijk gezond verstand voor zover daarvan sprake is  ;D

@hondasnl: strak gedaan!


MarcFR

Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

John Wx

Quote from: hondasnl on December 20, 2020, 16:24:15
Adapters binnen. Netjes aan de maat.
Wel een kleine modificatie doorgevoerd (begrenzer aangebracht).
Fijne pasvorm, de band zit prettig rondom je pols.
Bronze horloge nu ook geschikt voor Zulu en Nato bandjes met een breedte van 24mm.
Stoer en degelijk.
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Timvg

Leuk project. DD 8C meets Kii BXT. Hoe ga je ze nameten? In de lente alles naar buiten?

Koen K

Ja, hoewel ik ijdel genoeg ben om te willen benadrukken dat ik al eens eerder zoiets gebouwd heb, ruim voordat de Kii of 8c bestonden ;)

Ik ben inderdaad van plan het filter voor het laag buiten te optimaliseren. Hopelijk gaat dat voldoende met een ground plane meting op het parkeerterreintje achter mijn huis. En anders een grotere vlakte zoeken :smile:

Timvg

Ach iemand moet de trend setten he  8) Ben benieuwd naar het resultaat, succes!

Koen K


chansig

He Tim. Leuk weer wat van je te lezen. Altijd fijn iemand die weet waar hij het over heeft te zien posten.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

#67
Quote from: chansig on January 20, 2021, 22:14:09
He Tim. Leuk weer wat van je te lezen. Altijd fijn iemand die weet waar hij het over heeft te zien posten.

Gr. Hans

Eeuwige student ik.  :) Inderdaad hier een sabbatjaartje genomen, niet bewust ofzo hoor.
Binnenkort zelf nog eens topic starten. Het concept van fullrange (of tenminste wideband) CD spreekt me wel aan.

Waar Koen het uitermate slim aanpakt en bijgevolg het geheel in een esthetisch heel knap jasje giet, ga ik, in eerste instantie, voor een tour de force.



Inzetbaar vanaf ~700Hz. Kleine Genelec ter referentie. Onder die dingen moet dan nog iets voor de rest van het spectrum. Wat dat juist wordt staat nog open voor discussie. Door de tops fysiek apart te houden kan ik natuurlijk naar hartenlust experimenteren.

Gr



kermy

Zijn die topjes zelfbouw?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kwabbernoot

Quote from: Timvg on January 21, 2021, 10:47:11
Eeuwige student ik.  :) Inderdaad hier een sabbatjaartje genomen, niet bewust ofzo hoor.
Binnenkort zelf nog eens topic starten. Het concept van fullrange (of tenminste wideband) CD spreekt me wel aan.

Waar Koen het uitermate slim aanpakt en bijgevolg het geheel in een esthetisch heel knap jasje giet, ga ik, in eerste instantie, voor een tour de force.



Inzetbaar vanaf ~700Hz. Kleine Genelec ter referentie. Onder die dingen moet dan nog iets voor de rest van het spectrum. Wat dat juist wordt staat nog open voor discussie. Door de tops fysiek apart te houden kan ik natuurlijk naar hartenlust experimenteren.

Gr
Even voor de maat. Dat is een 8020 denk ik?

Groeten...

Koen K

Quote from: Timvg on January 21, 2021, 10:47:11
Eeuwige student ik.  :) Inderdaad hier een sabbatjaartje genomen, niet bewust ofzo hoor.
Binnenkort zelf nog eens topic starten. Het concept van fullrange (of tenminste wideband) CD spreekt me wel aan.

Waar Koen het uitermate slim aanpakt en bijgevolg het geheel in een esthetisch heel knap jasje giet, ga ik, in eerste instantie, voor een tour de force.



Inzetbaar vanaf ~700Hz. Kleine Genelec ter referentie. Onder die dingen moet dan nog iets voor de rest van het spectrum. Wat dat juist wordt staat nog open voor discussie. Door de tops fysiek apart te houden kan ik natuurlijk naar hartenlust experimenteren.

Gr

Cool!  8)  Wat wil je voor het midlaag / laag gaan gebruiken?

Timvg

#71
Quote from: kermy on January 21, 2021, 11:11:12
Zijn die topjes zelfbouw?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Zelfbouw, maar niet door mezelf. Was op zoek achter de hoorn(s) en toevallig gevonden incl. drivers (18sound NSD1480N) en deze handige kistjes.

Quote from: Kwabbernoot on January 21, 2021, 11:16:31
Even voor de maat. Dat is een 8020 denk ik?

Groeten...

Helemaal juist (G2 home versie)

Quote from: Koen K on January 21, 2021, 11:53:23
Cool!  8)  Wat wil je voor het midlaag / laag gaan gebruiken?

Nog niet helemaal aan uit. Buikgevoel zegt me dat een 15" op deze 60°x50° hoorn ergens tussen de ~0.7 en 1kHz goed zal matchen.
Zit ook met een cardioïde optie in het hoofd met een 12" front en een 10" rear firing, maar ik weet niet in praktijk of de complexiteit opweegt tegen gewoon een bredere baffle met een 15" erin. Ik denk ook dat de transitie netter zal zijn met een 15" gezien het smalle afstraalgedrag van de hoorn.

Sorry voor de topicvervuiling.

kermy

Welke hoorns/waveguides zijn dat?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Timvg

Quote from: kermy on January 21, 2021, 13:48:09
Welke hoorns/waveguides zijn dat?


Met vriendelijke groet,

Kermy

De 18sound XT1464

Gr

Koen K

#74
Quote from: Timvg on January 21, 2021, 12:51:48
Nog niet helemaal aan uit. Buikgevoel zegt me dat een 15" op deze 60°x50° hoorn ergens tussen de ~0.7 en 1kHz goed zal matchen.
Zit ook met een cardioïde optie in het hoofd met een 12" front en een 10" rear firing, maar ik weet niet in praktijk of de complexiteit opweegt tegen gewoon een bredere baffle met een 15" erin. Ik denk ook dat de transitie netter zal zijn met een 15" gezien het smalle afstraalgedrag van de hoorn.

Ik denk dat het klopt wat je hier zegt. Misschien zelfs iets hoger. Mijn ervaring is dat een 15" rond 1 kHz goed matcht met een ongeveer 90° waveguide. Maar als je een 15" in een weerstandskast gaat doen kom je niet veel lager dan 80 à 100 Hz, zou ik gokken, tenminste als het qua SPL ook nog een beetje in de buurt van die toeter moet komen. Daaronder is misschien een 18"+ 15" cardioïde wel interessant?  :D

Quote
Sorry voor de topicvervuiling.

Het gaat over Fullrange Constant Directivity, dus ach...  ;)