Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Inmiddels heb ik het ontwerp nog een beetje bijgeschaafd en ik ben nu bezig een testwaveguide te 3D-printen. Het is wel een goed idee om even te testen voordat de investering in de gefreesde aluminium baffles gedaan wordt.  :smile:



De versterkermodules van Hypex zijn inmiddels binnen, deze week verwacht ik ook de subs en tweeters te kunnen verwelkomen. De subwoofers worden uiteindelijk niet de eerder voorziene Daytons; ik kon uiteindelijk relatief voordelig een setje Wavecors bemachtigen.

Ik twijfel nog een beetje of ik de Fusion Remote Kit erbij ga aanschaffen. Ik denk eigenlijk niet dat die heel veel gaat toevoegen in mijn geval.


Koen K

Oh ja, de zijkanten van de bovenkast wil ik bekleden met deze stof. Dan zijn de poorten aan de zijkant mooi bedekt.


rho

Die wavecors zijn hele mooie drivers.
Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen in jouw toepassing.

chansig

Je gaat lekker snel als ik het zo lees. Welke Wavecors zijn het geworden dan ? Er zijn best wel wat verschillende types te koop als ik het zo zie.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K


Contour

Dat zijn serieuze x-max jongens, jij gaat ZEKER geen losse sub meer nodig hebben, dit moet qua laag een 8C makkelijk eruit spelen schat ik zo.

Koen K

Je verliest met dat cardioide systeem wel wat output, maar inderdaad, het zou ruimschoots genoeg moeten zijn.

Koen K

Overigens, de 8c heeft voordeel van de muur die er achter staat, en deze speakers niet, dus ik zou zeker niet durven beweren dat dit meer output gaat leveren. Of je moet al die 5 subs lekker met elkaar in fase zetten natuurlijk, dan klapt het waarschijnlijk wel lekker.

Martijn M

Dutch & Dutch

morca

Mooi project Koen :popcorn:

Keuze van je tweeter kan ik mij wel in vinden.
Die zit ook in mijn speakers.
Klinkt erg goed voor weinig geld.

Koen K



Koen K


i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

kermy

Volgen.


met vriendelijke groet,

Kermy

Koen K

Gisteren ben ik begonnen met het maken van panelen voor de topkasten. Deze worden opgebouwd uit 9mm MDF + 9mm multiplex waar aan de binnenkant loodbitumen tegenaan zal komen. Het idee daarachter is dat twee verlijmde materialen minder smalbandige resonanties veroorzaken dan een homogeen materiaal. Of dat werkelijk veel zin heeft is de vraag, maar het kan allicht geen kwaad. De topkast loopt vanwege zijn open constructie (ik zal waar mogelijk ook nog gaten in de kasten gaan maken) en ontkoppeling van de baskast sowieso al zeer weinig risico om hoorbare kastresonanties op te leveren.

De panelen voor de subkasten (gewoon 18mm multiplex) heb ik ook uitgezaagd, in eerste instantie iets overmaats om er later nog een verstekrand aan te kunnen zagen. Maar zo kan ik de benodigde sponningen frezen zonder het risico te lopen dat ik in verstek gezaagde hoeken beschadig.







Na het lijmen heb ik een rechte en haakse rand aan de ontstane panelen geschaafd, en deze vervolgens gebruikt om de boel verder op maat te zagen/schaven.




DofN

Ik vind het allemaal maar knap. Ik geloof wel in écht goede kasten en het (willen) voorkomen van bepaalde typen kastresonanties: iedere keer als ik een upgrade deed binnen een zeker merk, was er meer aandacht besteed aan dit aspect van de luidsprekers, en iedere keer klonk het beter.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


Koen K

Quote from: doorofnight on December  7, 2020, 10:19:41
Ik vind het allemaal maar knap. Ik geloof wel in écht goede kasten en het (willen) voorkomen van bepaalde typen kastresonanties: iedere keer als ik een upgrade deed binnen een zeker merk, was er meer aandacht besteed aan dit aspect van de luidsprekers, en iedere keer klonk het beter.

Het is zeker een belangrijk thema! De panelen zijn dermate groot dat een kleine vervorming al behoorlijk wat geluid oplevert. Desondanks blijft het zinniger (op z'n minst economischer!) om het probleem te omzeilen dan om het te behandelen.

Ik bedenk trouwens net dat ik ook nog een restje betonmortel heb liggen... Misschien kan ik daar iets van gieten om de boel te verzwaren. Lijkt me wat effectiever dan bitumen   ;D

Quote from: morca on December  7, 2020, 10:36:05
Worden stevige kastjes  :thumbs-up:

Laten we het hopen   ;D

DofN

Omzeilen, open baffle?

Je kan ook een betonnen voet maken. Gieten in een mooie vorm, glad maken, zwart afwerken, zoiets? Daar heb je ervaring mee.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

Een weerstandsbox is natuurlijk "dichter" dan een dipool, maar tegelijk veel opener dan een gesloten- of basreflexkast. En dus heb je veel minder drukverschil tussen binnen- en buitenkant, en zodoende veel minder kastkleuring.

Ik wil de voetjes graag een beetje elegant houden, dus beton is daar denk ik niet de ideale keuze. Maar dat zien we wel als de rest klaar is  :P

morca

Quote from: Koen K on December  7, 2020, 11:02:47
Het is zeker een belangrijk thema! De panelen zijn dermate groot dat een kleine vervorming al behoorlijk wat geluid oplevert. Desondanks blijft het zinniger (op z'n minst economischer!) om het probleem te omzeilen dan om het te behandelen.

Ik bedenk trouwens net dat ik ook nog een restje betonmortel heb liggen... Misschien kan ik daar iets van gieten om de boel te verzwaren. Lijkt me wat effectiever dan bitumen   ;D

Laten we het hopen   ;D
Zal vast wel zo  ;D

Dubbele wand bedoel je?
Ik ken iemand die heeft zijn sub dubbelwandig gemaakt,gevuld met beton.
Dit is goed hoorbaar.

Zit zelf ook wel eens te denken om zoiets te bouwen voor mijn sub,s.
Als ik beter kon had ik het al eens geprobeerd.

goed bezig imo Koen
Erg leuk topic word dit om te volgen, ik zit te genieten  :popcorn:

Koen K

Intuïtief zou je zeggen dat de kast verzwaren met beton de kastkleuring op zich al vermindert, maar zo eenvoudig is het helaas niet. Voor opgelegde trillingen klopt het dat het verhogen van de massa ongewenste bewegingen van de kast tegengaat. Maar dat is over het algemeen een klein deel van het probleem: de paneelresonanties zijn veel hoorbaarder.

Panelen resoneren uiteindelijk even sterk ongeacht hoeveel massa of stijfheid je toevoegt—je beïnvloedt daarmee alleen de frequentie van de resonantie, niet het niveau of de dempingsfactor. Dat gaat alleen door dempingsmateriaal toe te voegen dat daadwerkelijk kinetische energie wegneemt. In bijgaande PDF een interessant grafiekje dat het snel inzichtelijk maakt: je ziet dat 18 mm berken multiplex even hard resoneert als 6 mm dik, maar dan bij een hogere frequentie, wat de hoorbaarheid alleen maar vergroot. Een bijkomend nadeel is dat, door het feit dat de resonerende massa nu toegenomen is, het dempen van die resonantie veel moeilijker is geworden... Je hebt nu dus ook nog veel meer dempingsmateriaal nodig om eenzelfde verzwakking van de resonantie te krijgen.

Conclusie: maak voor een (fullrange) luidspreker de (constructieve) wanden zeker niet te dik! In plaats daarvan kun je beter proberen 1) de resonantie minder scherp te maken, en bovenal 2) te dempen. Het eerste lukt in het geval van mijn speaker misschien al wat door het verlijmen van de twee materialen, die elk een andere eigenfrequentie hebben, het tweede door demping toe te passen om de trillingsenergie daadwerkelijk verloren te laten gaan, bijvoorbeeld bitumen. Ook het vullen van de kast met glaswol helpt wat, omdat dat in elk geval het geluid dat door de achterkant van de driver richting de kast gaat al wat dempt. Maar het belangrijkste deel van de trillingen gaat direct via de korf van de driver naar de kast, dus het ontkoppelen van de driver t.o.v. de kast is in ieder geval voor de midwoofer ook nuttig. Als je zin hebt om er wat meer over te lezen is er een interessant topic op diyaudio waarin "Speaker Dave" (een ex-ontwerper die al meer over speakers vergeten is dan ik er ooit over zal begrijpen) het allemaal uitlegt  :smile:  Dit is de BBC-paper waar hij naar verwijst.

Terugkomend op dit ontwerp: als je de kast in twee delen trekt is het wél zinnig om de resonantiefrequentie van de losse delen te beïnvloeden. Hoe minder een resonantie überhaupt aangestoten wordt, des te beter. Massa (geen stijfheid) toevoegen heeft dan dus voor de midhoogkast in principe wel wat nut. Maar als ik er gewoon een dikke plaat beton stijf tegenaan lijm werkt het misschien zelfs averechts... Voor de sub wordt het simpelweg een kwestie van zo stijf en licht mogelijk construeren, en dempen waar mogelijk.

rho

Dus voor een (sub) woofer zou je liefst de kast zo stijf mogelijk maken (en met lichte materialen werken) en bij een mid kast zou je liefst een hele zware wand willen hebben? In beide gevallen ligt dan de resonantie buiten het frequentiegebied van de energie die door de driver in kwestie wordt weergegeven.
Dus:
Woofer: heel veel bracing => heel stijve kast met maar kleine niet ondersteunde vlakken (b.v. 18mm MPX + heel veel bracing?)
Mid: niet te dikke zware wanden die op heel lage frequenties resoneren. (b.v. 8mm MDF + bitumen + 8mm MDF?)
Heb ik dat goed begrepen?

Koen K

Ja, dat is inderdaad het idee. Er zijn natuurlijk grenzen aan hoe slap je de midkast kunt maken, zeker omdat ik de baffle met draadeinden door de kast heen vast wil trekken. Daar moet je wel een beetje een sterke kast voor hebben. Vandaar dat ik nu voor 9mm multiplex + 9mm MDF + demping kies. De midwoofer wordt niet "hard" aan de baffle vast gemaakt, en de baffle wordt dan ook weer met een enigszins dempende verbinding aan de kast bevestigd.