Teleskopos — Fullrange Constant Directivity

Started by Koen K, November 25, 2020, 12:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen K

Na een paar jaar Dutch & Dutch 8c is het weer tijd om zelfs iets te bouwen. Uiteraard wil ik de voordelen van een speaker met richtwerking behouden, en dat dan uitbreiden tot in het sublaag. Een beetje zoals de Kii met BXT dus, maar dan met midhoog dat lijkt op dat van de 8c. De wensen:


  • Fullrange (min of meer) constant afstraalgedrag
  • Bereik van onder 30 Hz tot 20 kHz
  • Het moet een beetje hard kunnen
  • Wohnzimmerfähige afmetingen en afwerking
  • Gemakkelijk in gebruik / geen losse filterkastjes en versterkers

Nu is het zo dat ik al een tijdje speel met dit soort ideeën, dus ik kon redelijk snel tot een ontwerp komen. De drivers die ik wil gaan gebruiken:

Tweeter: 1x Seas H1212-06 27TBFC/G in waveguide
Midwoofer: 1x Seas H1659-08 U22REX/P-SL in weerstandsbox (à la 8c)
Woofer: 5x Dayton UM8-22 Wavecor SW223BD02 in actieve cardioide opstelling

Drie van de woofers komen aan de voorkant, de overige twee aan de achterkant om tot in het sublaag richtwerking te kunnen creëren. Hier is wat meer informatie te vinden over verschillende manieren om dat te doen. Zowel het principe van de weerstandsbox als van de actieve cardioide opstelling wordt daar omschreven.

Versterker hoog/mid: Hypex FA123 --> 250 W per midwoofer en 100 W per tweeter
Versterker sublaag: Hypex FA502 --> 450 à 500 W voor de voorste woofers en 350 W voor de achterste

Hieronder een eerste plaatje. Het ontwerp moet nog wat verder uitgewerkt worden, maar zo krijg je alvast een idee. De afmetingen zijn 125x24x40 cm. De speakers zullen uit twee delen bestaan om kastkleuring op een slimme manier aan te kunnen pakken. Het onderste gedeelte, de subkast, wordt relatief licht en stijf, zodat de eigenfrequenties van de panelen buiten het werkingsgebied van de subwoofers komen te liggen. De midhoogkast wordt daarentegen zwaar, slapper, en goed gedempt, om resonanties zo ver mogelijk naar beneden te drukken in frequentie en amplitude. High end speakers zijn vaak ontzettend zwaar geconstrueerd om kastkleuring tegen te gaan, maar als je de kleuring simpelweg omzeilt is dat niet nodig. Overigens helpt het feit dat de midkast open is ook al een heleboel: er ontstaat zo veel minder verschil in luchtdruk tussen binnen- en buitenkant, en dus ook minder kracht op de panelen.

Ik wil de baffle voor het bovenste kastje laten frezen uit corian/himacs of aluminium, tenminste, als ik niet van mijn stoel val zodra de offertes binnenkomen die ik heb aangevraagd  :hehe:  De boven- en zijkanten wil ik met textiel bespannen om de poorten van de weerstandsbox te verbergen. Als iemand geïnteresseerd is om iets soortgelijks te bouwen ben ik wel bereid een 3D-bestand van de baffle of alleen de tweeter te voorzien dat je dan zelf kunt laten printen  :thumbs-up:



Koen K

Oh ja, PS: ik heb nog geen naam verzonnen voor deze speakers, dus ik sta open voor suggesties  ;)

chansig

Cool...volgen en veel likjes geven.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K


chansig

Wat jij prettig vindt. Maar laat ik niet direct de focus van de bouw afhalen en dit topic kapen met flauwe grappen. Nog alle tijd en ruimte voor.


Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Tof Koen. 8) Volgmodus aan.

Groeten...

Geertidow

Heel. Gaaf. Actieve of passieve luidsprekers?

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Koen K

Thanks. Ze worden actief:

Quote from: Koen K on November 25, 2020, 12:56:56
Versterker hoog/mid: Hypex FA123 --> 250 W per midwoofer en 100 W per tweeter
Versterker sublaag: Hypex FA502 --> 450 à 500 W voor de voorste woofers en 350 W voor de achterste

rho

Kan je de keuze voor de driver iets meer verduidelijken?
Ik vind het persoonlijk een nogal aparte keuze. (maar dat hoeft niet negatief te zijn ;) )

Koen K

#9
Wat vind je een aparte keuze?

De tweeter heeft een goede belastbaarheid, werkt mooi samen met dit soort waveguides, kan vrij laag door (crossover rond 1200 Hz) en begint pas boven 20 kHz op te breken. Het is gewoon een heel goed ding, niet fancy maar wel ontzettend effectief.

Een 8" midwoofer sluit qua afstraalgedrag dan weer mooi aan op een 8" waveguide, en ook belangrijk is het feit dat een 8" mid voldoende laag door kan om op de subkast aangesloten te kunnen worden. Die zal namelijk maar tot ongeveer 150 Hz ingezet worden. Een kleinere midwoofer krijgt het dan al te benauwd. Het zou nog net iets beter zijn om een woofer met een aluminium cone te gebruiken, omdat die smalbandiger opbreken (waardoor je dat er totaal uit kunt filteren). Deze woofer met z'n PP conus breekt iets milder, maar wel breedbandiger op, wat bij passieve filtering een voordeel is maar bij actieve filtering niet per se. Als ik daar iets van merk ga ik het alsnog veranderen. Het is ook dat ik deze midwoofer al had liggen en ik zo geen nieuwe hoef te kopen.

Voor de subs heb ik letterlijk een tabelletje gemaakt met het aantal kubieke centimeters dat verschillende drivers kunnen verplaatsen binnen hun Xmax, en de 8" sub met de gunstigste prijs per cm3 gezocht. Natuurlijk uitgezonderd el cheapo drivers die bijgeluiden en dergelijke maken. Als ik nog iets gunstigers kan vinden doe ik het wel, want met 10 van die dingen en 165 euro per stuk loopt het aardig in de papieren.  ::)

rho

Quote from: Koen K on November 25, 2020, 16:41:01
Wat vind je een aparte keuze?

De tweeter heeft een goede belastbaarheid, werkt mooi samen met dit soort waveguides, kan vrij laag door (crossover rond 1200 Hz) en begint pas boven 20 kHz op te breken. Het is gewoon een heel goed ding, niet fancy maar wel ontzettend effectief.

Een 8" midwoofer sluit qua afstraalgedrag dan weer mooi aan op een 8" waveguide, en ook belangrijk is het feit dat een 8" mid voldoende laag door kan om op de subkast aangesloten te kunnen worden. Die zal namelijk maar tot ongeveer 150 Hz ingezet worden. Een kleinere midwoofer krijgt het dan al te benauwd. Het zou nog net iets beter zijn om een woofer met een aluminium cone te gebruiken, omdat die smalbandiger opbreken (waardoor je dat er totaal uit kunt filteren). Deze woofer met z'n PP conus breekt iets milder, maar wel breedbandiger op, wat bij passieve filtering een voordeel is maar bij actieve filtering niet per se. Als ik daar iets van merk ga ik het alsnog veranderen. Het is ook dat ik deze midwoofer al had liggen en ik zo geen nieuwe hoef te kopen.

Voor de subs heb ik letterlijk een tabelletje gemaakt met het aantal kubieke centimeters dat verschillende drivers kunnen verplaatsen binnen hun Xmax, en de 8" sub met de gunstigste prijs per cm3 gezocht. Natuurlijk uitgezonderd el cheapo drivers die bijgeluiden en dergelijke maken. Als ik nog iets gunstigers kan vinden doe ik het wel, want met 10 van die dingen en 165 euro per stuk loopt het aardig in de papieren.  ::)

De Fs van de tweeter is 1.1kHz en je wilt je cross-over op 1.2kHz leggen. De curve is misschien mooi maar ik weet niet of het zo'n geweldig idee is om zo dicht bij de Fs te filteren. Het is op zich een hele mooi tweeter. Maar SEAS heeft genoeg tweeters die een veel lagere Fs hebben, met volgens mij wel evenwaardige klankeigenschappen.

In combinatie met een waveguide is een 8" mid-woofer idd mischien nog niet zo'n slecht gedacht. Die PP conus breekt idd heel zacht op. Da's wel mooi aan die drivers van SEAS.
Als je een alu conus wil proberen is de SB Acoustics SB23NBAC45-4 bekijken. Die breekt wel een heel stuk heviger op buiten zijn bruikbaar frequentiebereik.

Ik heb de 12" versie van die driver overwogen voor een project van mezelf. Ik heb 'm niet genomen omdat hij meer vermogen vraagt om tot zijn maximale potentieel te komen dan andere drivers die in mijn shortlist stonden. En ook omdat ik wat berichten las over hoge vervormingscijfers bij die reeks drivers. Of je dat daadwerkelijk gaat horen in het sub-laag is nog maar de vraag uiteraard.
Ik ging initieel trouwens van dezelfde parameters uit als jij nu doet bij de keuze van een driver. Ben uiteindelijk voor SB Acoustics gegaan. Ik heb lang getwijfeld om voor Dayton RSS HF te gaan.

Koen K

Die SB23 had ik inderdaad ook bekeken  :smile:  Maar aangezien ik die Seas al had liggen heeft die al snel de voorkeur. Bovendien is de SB acoustics met 23,4 cm een beetje aan de grote kant voor een bafflebreedte van 24 cm.

Ik zou eens even moeten checken of ik daadwerkelijk de H1214 heb, of dat het stiekem om de H1212 gaat. Die heeft inderdaad een luchtkamertje en een veel lagere Fs, hoewel het ding verder identiek is. Op zich is het feit dat de resonantiefrequentie dicht bij de crossover ligt met een actief filter natuurlijk niet per se een probleem.

Dank voor de informatie m.b.t. de subwoofers, daar was ik nog niet van op de hoogte. Op zich is vervorming inderdaad niet heel interessant, zo laag, maar het is ook weer niet per se een teken van goede engineering.

Koen K

Ik heb iets heel gênants op te biechten... Ik had helemaal fout onthouden welke tweeter er nog lag.  :blush:  Het is de Peerless XT25BG-60.  :laugh:

Koen K

#13
Ik had deze driver al eerder eens gemeten. Het was de bedoeling dat ze in een speaker terechtkwamen voor Abel (doorofnight), maar toen die zijn 8c's kocht waren de drivers dus over. Zie hieronder het testkastje dat ik toen gebruikt heb. Het enige probleem met deze tweeter is dat de vervorming niet top schijnt te zijn onder de 2 kHz. Dus misschien komt er dan alsnog een andere in.



En de metingen (zonder EQ)

Tweeter 0-45 graden (in niet zo heel precies gemeten stapjes van 15 graden...):


Plot van tweeter + waveguide + woofer + weerstandsbox:

Kwabbernoot

#14
En ik maar denken dat het juist goed is als de vervorming niet top is.  :unsure:

Groeten...

hondasnl

Quote from: Koen K on November 25, 2020, 12:56:56


Ik wil de baffle voor het bovenste kastje laten frezen uit corian/himacs of aluminium, tenminste, als ik niet van mijn stoel val zodra de offertes binnenkomen die ik heb aangevraagd  :hehe:  De boven- en zijkanten wil ik met textiel bespannen om de poorten van de weerstandsbox te verbergen. Als iemand geïnteresseerd is om iets soortgelijks te bouwen ben ik wel bereid een 3D-bestand van de baffle of alleen de tweeter te voorzien dat je dan zelf kunt laten printen  :thumbs-up:




Mooi project!
Goede ervaringen met actief qua laagweergave.

Het machineren van de baffel uit een stepfile kan nog wel eens wat uit de klauwen lopen.
De zelf ontworpen adapters voor een van mn andere hobby's heeft een aardig prijskaartje voor het formaat  :D.
Moet nog binnenkomen, ben erg benieuwd!

Je kan ook overwegen ze te printen in aluminium of roestvaststaal  ::).


Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

Koen K

Oh cool! Ja, dat frezen zal niet zo goedkoop zijn vermoedelijk. We zien wel, ik zet de AED vast klaar zodat ze me kunnen reanimeren als de offerte er is.

hondasnl

Quote from: Koen K on November 25, 2020, 20:56:23
Oh cool! Ja, dat frezen zal niet zo goedkoop zijn vermoedelijk. We zien wel, ik zet de AED vast klaar zodat ze me kunnen reanimeren als de offerte er is.

Laad je model eens op op 3D Hubs, dan heb je al een idee welke kant het op gaat  :pompom:.
Met vriendelijke groeten,

MdB Hondasnl

rho

Haha, ja van een andere tweeter gesproken. Die Peerless lijkt in niets op die SEAS.
Als je zo laag wil filteren en de vervorming neemt te veel toe in dat gebied zou ik toch voor een andere oplossing zoeken. Zeker in het gebied tussen de overname frequentie en 3kHz lijkt me een lage vervorming wel belangrijk.

Koen K

Quote from: hondasnl on November 25, 2020, 20:58:53
Laad je model eens op op 3D Hubs, dan heb je al een idee welke kant het op gaat  :pompom:.

Dat is plan B  ;) 

Quote from: rho on November 25, 2020, 21:05:19
Haha, ja van een andere tweeter gesproken. Die Peerless lijkt in niets op die SEAS.
Als je zo laag wil filteren en de vervorming neemt te veel toe in dat gebied zou ik toch voor een andere oplossing zoeken. Zeker in het gebied tussen de overname frequentie en 3kHz lijkt me een lage vervorming wel belangrijk.

Klopt, kwestie van slecht voorraadbeheer!  ::)  Misschien schaf ik alsnog een setje H1212 aan.

Koen K

De offerte voor de baffle in massief aluminium is alvast binnen. Ik zit nog op mijn stoel  ::)  827 euro inclusief verzenden. Op zich niet onverwacht voor massief aluminium van 4 cm dik + zandstralen + anodiseren + verzenden vanuit China. Even de offerte afwachten die ik nog vanuit Nederland krijg voor hetzelfde verhaal in Corian.

rho

Quote from: Koen K on November 25, 2020, 21:23:12
Klopt, kwestie van slecht voorraadbeheer!  ::)  Misschien schaf ik alsnog een setje H1212 aan.
Die past wel beter denk ik. Gezien de rest van je budget gaat een paartje van die H1212 ook het grote probleem niet zijn.
Je gaat 'm zeker later nog kunnen inzetten als ie niet in deze speaker terecht komt.

Koen K

Inderdaad, dat zal geen probleem zijn.

Het budget is eigenlijk bizar, maar aan de andere kant is dit volgens mij het enige segment waar je als zelfbouwer nog echt een voordeel hebt t.o.v. een product dat je koopt.

rho

Puur qua klank of ook qua gebruikte materialen?
Ik vind anders dat je ook met een veel kleiner budget nog hele mooie dingen kan bouwen als DIYer, waar je bij de grote merken héél wat meer voor moet neertellen.
En je kan alles mooi op maat van je eigen woning/interieur maken.

Koen K

Daar ben ik het zeker mee eens, maar dan zit je al wel in een wat hoger segment. Je kunt nog steeds voor een paar honderd euro iets bouwen waar je in de winkel duizenden voor kwijt bent, of voor een paar duizend iets wat je voor tienduizenden zou kunnen kopen. Maar dan moet je wel weten wat je doet, en je moet het OK vinden om een nog steeds behoorlijk bedrag uit te geven aan iets waar geen marketingverhaal bij zit  ;)

Aan de onderkant van de markt heb je volgens mij als zelfbouwer niet zo veel meer te zoeken, tenminste klankmatig. Neem zo'n Sonos van de IKEA. 99 euro voor een keurig afgewerkt actief speakertje met streaming audio en serieus fatsoenlijk geluid.  :mellow: