Akoestiek en aanpak flutterecho in woonkamer

Started by John Matrix, November 23, 2020, 14:27:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Die houten achterwand ziet er erg netjes uit.  :worship:

Geloof direct dat je daar flink wat werk aan gehad hebt, op voorhand schat je zoiets vaak minder werk in als het uiteindelijk is. Maar zolang je er maar plezier in hebt is dat ok. Fijn ook dat het de verbetering brengt die je had gehoopt.

Herken ook het gevoel wat je benoemd, dat je automatisch "effe" wil luisteren, klinkt als een positieve verbetering  :clapping:
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

John Matrix

#51
Hoi allen,

Hierbij een kleine foto impressie van de werkzaamheden. Met hier en daar wat extra uitleg.
Totale kosten ongeveer 230 euro, exclusief aankoop machine. Kosten voor hout 90 euro bij houthandel, akutherm ongeveer 110 en beits 30 euro

De vers aangekochte Ryobi tafelcirkelzaag. Ik zou hem kwalificeren als semi-pro. Ik ben er zeer tevreden over. De ''werkkamer'' is een extra slaapkamer/kantoor/rommelhok. Angezien ik op een flat woon kon ik helaas niet buiten zagen. Door de lange lengte van de balken kon de deur naar de woonkamer niet dicht hetgeen een gigantische stofzooi gaf.

Het belangrijkste gereedschap (voor de audiofiel) zijn uiteraard oordopjes of kappen. Zet ze bij alles op, ook boren, spijkeren etc. Ik heb vroeger wel een paar halfdove collegas gehad. Geen pretje.


8 balken van 150 x 38mm. Lengte 259 (achteraf iets te strak gemeten. Moest dus 50 latten met de hand afkorten na de tijd) De bredere balk is geschaafd steigerhout, gebruikt voor muurlatten.



De zaagtafelconstructie met stofafzuiging van (zakloze) stofzuiger. Ging opzich prima maar de bak was alleen wel erg snel vol omdat de zaagsnede vrij hoog was. Ik zaagde deze balken in latten van 15mm x 38mm. Ik haal er 7 uit een balk. Elke 3 latten moest ik de bomvolle stofzuiger leegmaken.



Na een halve balk gauw in de auto gesprongen om deze zaagroller op te halen bij Toolstation. Zonder was echt te gevaarlijk door de lengte en topzwaarte.


De muurlatten van 27 x 30 mm. Schilderen deed ik weer in een andere slaapkamer. Latten geschuurd, 2 keer gegrond en afgelakt met mat zwart (beide had ik nog staan)


De bende van de tweede zaagronde om de latten van 38 naar 34 mm te zagen. Die stapel latten is ongeveer de helft.


Anderhalve zak zaagsel verzameld.


In deze bende heb ik een weekje geleefd


Latten op de muur. Het lijkt 1 lengte maar ik heb twee stukken van ongeveer 130cm gebruikt zodat ik het geheel bij een verhuizing in twee delen van de muur kan halen en meenemen. De slagpluggen heb ik zo uitgemeten dat ze in de tussenruimtes vielen. Met wat gepast geweld krijg ik de twee delen er wel weer heel af. Het akutherm was redelijk makelijk te snijden met een smal afbreekmes, in 3 of 4 snee-en ben je er wel doorheen. Ik deed meestal 2 snee-en langs een lat en daarna deed ik de lat onder de snede en sneed ik nog 2 keer met het mes. Gaat vrij goed zo, wel regelmatig het voorste puntje van het mes breken met een tang, pas op de oogjes  :wacko:. De platen zijn Akutherm D40 25 mm.


Het beitsen van de zijkanten met cetabever interieur beits. insmeren met kwast en na 1 minuut nawrijven met oud tshirt. Na een paar minuten al handdroog. Een tip is om niet als mij eerst de kanten al te schuren. De beits loopt er iets tussen en dit moet je er na de tijd weer met een mesje afschrapen en alsnog een keer schuren met de hand. Ik had helaas eerst alle 50 latten al met de hand geschuurd en dit koste me een paar uur extra.




Montage van de latjes. Werk van boven naar beneden en lat voor lat. Houd ook af en toe een lange waterpas er langs, niet alleen bij de eerste lat. Eventuele kromming kun je zo nog corrigeren door soms een mm'tje te smokkelen. Ik zette eerst het klemmetje erop en dan spijkerde ik de bovenkant, daarna naar beneden werken. twee spijkers per dwarslat, 10 per lat. Hte spijkeren deed ik ongeveer 4 uur over.

Het beitsen deed ik per drie latten van boven naar beneden. Je moet snel werken en steeds de aanzetten laten verspringen. De beits droogt erg snel. Snel nawrijven met een oud opgerold tshirt. 


Eind resultaat


Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

kuiperik

Goed bezig en mooi dat je dit zo deelt.Je zult daarna wel even bezig zijn geweest met poetsen  ;D
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

brt

Wow, complimenten. Prachtig resultaat en fijn dat het qua sound ook goed uitpakt.

Wat heeft het meeste invloed, de wand achter de speakers of het akoestische doek boven de bank?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

skyfox

Wat mooi gemaakt! En heel effectief, zo te lezen. Chapeau!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

r_flagg

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

John Matrix

#58
Quote from: brt on December 25, 2020, 15:01:08
Wow, complimenten. Prachtig resultaat en fijn dat het qua sound ook goed uitpakt.

Wat heeft het meeste invloed, de wand achter de speakers of het akoestische doek boven de bank?

Beetje laat mijn excuus.

Ik had na het plaatsen van de houten wand al een heel duidelijk verschil als ik het testte door middel van de klaptest. De ruimte tussen de muren klonk al nagenoeg dood. Ik heb destijds niet met muziek getest omdat ik dat wou doen nadat ik het absorberende schilderij maakte zodat ik direct het volle verschil kon merken.

Er is een overduidelijk verschil met hoe het voorheen klonk. De ''echo'' is uit de muziek en klank zijn duidelijker te onderscheiden van elkaar.

Ik wil eigenlijk nog eens een keer testen zonder schilderij maar omdat het zo een breed, vrij zwaar en lastig hanteerbaar object is, is het er nog niet van gekomen. Ik heb het met twee personen opgehangen, hoewel ik er van overtuigd ben dat ik  het alleen ook wel voor elkaar krijg. Ik heb twee 8 mm gaten in de muur geboord en daar een flinke plug met 5x60 mm schroef in gedaan. In de bovenste lat van het schilderij heb ik twee gaten gemaakt waar het schilderij heel precies en geheel waterpas invalt. Vandaar dat met zijn tweeen het ophangen makkelijker was.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600


MLCinema

Wat mooi! Mijn complimenten. Doet mij denken aan een commerciële oplossing maar deze ziet er beter en effectiever uit door de aanwezigheid van Akotherm D40. Fijn spul ja dat. Esthetisch ook verantwoord. Beetje Scandinavisch design!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

brt

Weet iemand of je die Akotherm D40 platen - als je ze tegen de muur plakt - strak op elkaar te plaatsen zijn, of blijf je de naden ertussen dan goed zien?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

John Matrix

Quote from: brt on January  3, 2021, 20:21:26
Weet iemand of je die Akotherm D40 platen - als je ze tegen de muur plakt - strak op elkaar te plaatsen zijn, of blijf je de naden ertussen dan goed zien?

Je kunt ze zeer strak tegen elkaar plaatsen maar hoewel ze vrij stevig zijn en de hoeken echt recht en haaks (90 graden) zul je toch wel ietsjes naden kunnen zien. Ongeveer ter dikte van een potloodstreep.  Het ligt er natuurlijk ook aan hoe verlicht je kamer is, in een bioscoopkamer zou ik me er niet te druk over maken, dan zal het praktisch niet opvallen. In een huiskamer met strijklicht wel.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

brt

Thanks, het zou toch wel om de woonkamer gaan en ik voel er weinig voor om tegen lelijke naden aan te kijken.

Maar een vliesbehang erover, is dat een optie? Dat zou de naden weg werken, of maak je daarmee de werking van de Akotherm ongedaan?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dirk

Akotherm is zacht en heeft een vezelstructuur vergelijkbaar met de hardere soorten glaswol, dus hoe je daarop vliesbehang denkt te gaan plakken vraag ik me serieus af.
btw; stelregel bij vliesbehang is (dacht ik eens gelezen te hebben) dat de ondergrond vlak en scheurvrij moet zijn, want anders zie je die oneffenheden er gewoon weer doorheen...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

brt

Quote from: Dirk on January  5, 2021, 21:00:51
Akotherm is zacht en heeft een vezelstructuur vergelijkbaar met de hardere soorten glaswol, dus hoe je daarop vliesbehang denkt te gaan plakken vraag ik me serieus af.
btw; stelregel bij vliesbehang is (dacht ik eens gelezen te hebben) dat de ondergrond vlak en scheurvrij moet zijn, want anders zie je die oneffenheden er gewoon weer doorheen...

mmm, dat gaat em dus ook niet worden.
Ik vind de latjes wand erg mooi, maar ben zelf totaal niet handig én de ruimte is niet zo groot dus ik vrees dat de latjes de boel op slot gooien, maar zo'n speelse en estethische oplossing mbt akoestiek spreekt me zeer aan. Het is een woonkamer in mijn geval, dus het moet er niet uit gaan zien als een studio. Dus als ik die akoterm had kunnen verbergen met bijv. mooi behang erover was dat een goede oplossing geweest, die ik ook door de WAF commissie zou krijgen
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

r_flagg

Er is een ruime keuze aan doeken die je over de akotherm kunt spannen.
Moet vast wel iets bij zitten wat door de WAF commissie komt  :tounge:
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

brt

Ja precies, maar dan ontkom je niet aan een frame e.d. en dat loopt dan weer flink in de papieren...
Dan heb je feitelijk een mega groot akoestisch fotopaneel.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rielplayer

Quote from: brt on January  6, 2021, 09:40:35
Ja precies, maar dan ontkom je niet aan een frame e.d. en dat loopt dan weer flink in de papieren...
Dan heb je feitelijk een mega groot akoestisch fotopaneel.

Je kunt een decotex doek nemen met frame en dan zelf vullen met materiaal naar keuze. Blijft het enigszins betaalbaar. Die weg ga ik ook bewandelen.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Kwabbernoot

Quote from: brt on January  6, 2021, 09:40:35
Ja precies, maar dan ontkom je niet aan een frame e.d. en dat loopt dan weer flink in de papieren...
Dan heb je feitelijk een mega groot akoestisch fotopaneel.
Houten frame timmeren en daar een doek op spannen? Dat doek kun je dan zo duur maken als je zelf wilt. Egaal of bedrukt. Of een oud laken van de stort.

Groeten...

GH

Quote from: brt on January  5, 2021, 22:20:19
mmm, dat gaat em dus ook niet worden.
Ik vind de latjes wand erg mooi, maar ben zelf totaal niet handig én de ruimte is niet zo groot dus ik vrees dat de latjes de boel op slot gooien

Die latjes wand is ook gewoon als panelen te koop, rond de €175 voor 2400x600 is gangbaar als je een beetje zoekt.

CZ79

Quote from: GH on January  6, 2021, 10:47:02
Die latjes wand is ook gewoon als panelen te koop, rond de €175 voor 2400x600 is gangbaar als je een beetje zoekt.

doe eens een hint naar en bepaalde website waar dit te koop staat aub
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

GH

#74
Even zoeken op Akupanel en er komen wat aanbieders tevoorschijn....