Akoestiek en aanpak flutterecho in woonkamer

Started by John Matrix, November 23, 2020, 14:27:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John Matrix

Hoi allen,

Ik heb al wat gepost in andere topics maar wil toch even een eigen topic maken. Ik heb erg last van een flutter echo in mijn woonkamer. De klaptest geeft een snerpende galm. Hoewel ik tevreden ben over het geluid op laag tot normaal niveau is het geluid bij een hoger volume toch erg scherp in de hoge tonen (gitaren, vrouwelijke stemmen etc).
De muren (beton met een behangetje) achter de luidsprekers en achter de zitpositie zijn nog kaal dus daar is de grootste winst te behalen lijkt me.
De rest van de kamer heeft ook nog veel mogelijk heden qua absorptie via akoestische schilderijen. Diffusie middels blokkenpanelen etc is een no go. In een dedicated room ja, in mijn woonkamer nee.

Ik heb voor de wand achter de luisterpositie een flink akoestisch schilderij besteld. Het is een kale wand die toch al heel lang een schilderij/foto nodig had dus daar kan ik twee vliegen in 1 klap slaan.
Voor de wand achter de luidsprekers en tv meubel had ik een steigerhouten wand bedacht, na een voorbeeld hier op het forum gezien te hebben en aardig wat houtwanden p pinterest bekeken te hebben. Ik heb inmiddels een tweetal planken op gehaald en los geplaatst om iets te idee te krijgen. maar toen sloeg de twijfel toe. Het is een aardige klus, ik woon op een flat op 3 hoog aan het einde van gallerij. Om 14 planken naar boven te sjouwen, a twee per keer ben ik aardig druk. Daarna alle apperatuur weg en latten op de muur maken, daarna de planken eraanschroeven en nog wat lossen planken eraan maken en vullen met wat accesoires en/of planten. Kosten rond de 180/200 euro.

De vraag knaagt nu, gaat dit akoestisch iets van verschil maken? Het mooiste zou zijn als de houten wand de flutter echo iets dempt en idealiter als een soort van klankkast fungeert met een warme sound. Als het geluidtechnisch niets uit maakt of er nu een betonnen wand is met wat planken met accesoires of dat het een steigerhouten wand met wandplanken met accesoires dan kan ik me een hoop moeite en kosten besparen. De planken met accesoires zullen neem ik aan het geluid wat refecteren. Alles beter dan een kale muur lijkt me.

De planken wand gaat dan van vloer tot plafond. Aangezien het plafond op 260cm hoog zit, word het een forse in het oog springende wand. TV is 55inch (voor de inschatten van de verhouding)
Platenspeler meubel is een trotse zelfbouw, zij het een kopie, met onderverlichting toegevoegd.

Hier een aantal fotos:

Achterwand luidsprekers met voorbeeld planken en voorbeeld schilderij overdwars (een tweede akoestisch schilderij eventueel).


Akoustisch schilderij komt op goudkleurig behang, zal een groot deel bedekken.


Situatie nu


De rest van de kale refecterende woonkamer ??? De muren kunnen eventueel in de toekomst wel wat grote akoestisch schilderijen krijgen mocht dat zin hebben op die locaties.


Aanzicht vanuit luisterpositie

Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

jvanhambelgium

Flutter-echo is energie die over-en-weer zit te botsen tussen 2 parallele vlakken. En zoals ik op de foto zie heb je daar allesinds geen gebrek aan.
Een quasi volledige glazen wand langs de zijkant , een harde vloer (dat tapijtje is slecht minimaal, een lekker dik hoogpolig tapijt gaat een pak meer absorberen) en dan natuurlijk gewoon de geverfde wanden kant TV en zitbank.
Je zitbank maakt alvast iets goed qua absorber ;-)

Het monteren van een wand steigerhout gaat mijn inziens niet echt iets bijdragen behalve dan een estetisch aspect. Je kan tegen die wand dan nog wat plantjes enz hangen maar toch. Steigerhout gaat de akoestische energie niet echt opnemen.
Een goed plan om een flink akoestisch schilderij te hangen achter de luisterplek. Je zit daar best dicht tegen. Wat bedoel jij met "groot" ?

Een optie kan ook zijn om met een soort gordijnrail te werken die achter je TV/speakers een dik mooi/trendy gordijn gaat tevoorschijntoveren als je muziek wilt gaan luisteren en deze weer weg kan schuiven zodat het niet permanent is. Geen idee of je huurder of eigenaar bent van je appartement.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

chansig

Je kan het grote schilderij welke je krijgt ook nog (voordat je het ophangt) achter de tv zetten en zien/horen wat dat doet. Als je in het plafond mag boren kan je daar ook panelen ophangen. Zijn akoestisch erg helpend en niet een enorme blikvanger in de woonkamer. Daarnaast een dikker tapijt.

Hout doet inderdaad weinig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

John Matrix

#3
Quote from: jvanhambelgium on November 23, 2020, 14:42:05
Flutter-echo is energie die over-en-weer zit te botsen tussen 2 parallele vlakken. En zoals ik op de foto zie heb je daar allesinds geen gebrek aan.
Een quasi volledige glazen wand langs de zijkant , een harde vloer (dat tapijtje is slecht minimaal, een lekker dik hoogpolig tapijt gaat een pak meer absorberen) en dan natuurlijk gewoon de geverfde wanden kant TV en zitbank.
Je zitbank maakt alvast iets goed qua absorber ;-)

Het monteren van een wand steigerhout gaat mijn inziens niet echt iets bijdragen behalve dan een estetisch aspect. Je kan tegen die wand dan nog wat plantjes enz hangen maar toch. Steigerhout gaat de akoestische energie niet echt opnemen.
Een goed plan om een flink akoestisch schilderij te hangen achter de luisterplek. Je zit daar best dicht tegen. Wat bedoel jij met "groot" ?

Een optie kan ook zijn om met een soort gordijnrail te werken die achter je TV/speakers een dik mooi/trendy gordijn gaat tevoorschijntoveren als je muziek wilt gaan luisteren en deze weer weg kan schuiven zodat het niet permanent is. Geen idee of je huurder of eigenaar bent van je appartement.

Ah ok, dus de houten wand gaat weinig doen. Daar was ik inderdaad al bang voor. Ik was sowieso al van plan om wat aan de kale muur te doen achter de luidsprekers. Gewoon estetisch gezien al dus ik kan de muur gaan vullen met boekenplanken met plantjes etc. Een schilderij boven de tv is echt een no-go dat ziet er niet uit. Een (estetisch-gehandicapte :P ) vriend heeft dat ook. Het word dus creatief met boekenplanken.

Het vloerkleed doet inderdaad weinig maar is ook niet met dat oogmerk gekocht. Ik ben ruim twee jaar geleden hierheen verhuisd en heb praktisch alles nieuw gekocht. De meeste spullen zijn daarom nog niet aan vervanging toe. Mijn Hi-Fi hobby heb ik pas sinds januari dit jaar weer opgepakt, na een lange pauze van zo'n 10 jaar.

Het akoestisch schilderij op de achtermuur word 155cm Br x 122cm Hg. Ik verwacht daar aardig wat akoestisch demping van. Sinds het een zelfbouw projectje word weet ik alleen nog niet of ik echte akotherm panelen van 40mm ga gebruiken of of 45mm rockwool van de bouwmarkt ga gebruiken. De akotherm platen zullen me 70 euro kosten. De Rockwool slecht 25 euro en dan kan ik het aanstaande tweede schilderij ook mee vullen. Die wil ik boven de platenspeler meubel hangen waar nu het groene El Cheapo schilderij hangt.

Ik ben huurder maar heb voorlopig weinig opties om weer te verhuizen. Ik zit hier dus nog wel even. In principe kun je boren en ophangen wat je wilt zolang je maar geen enorme gaten/schade achterlaat. Het gordijn idee zie ik niet zo zitten, ik heb in de hoek al een gordijn en het lijkt me ook lastig schuiven achter het tv meubel langs met al die kabels.

Wat ik in een extreem geval nog wel zou kunnen doen is een voorzetwand neerzetten met 45mm steenwol vulling. dan fungeert de hele wand als absorbeerder. Of eventueel met basic akotherm van 20mm om het estetisch effect te minimaliseren. Uitgerekend zou ik dan met 100 euro aan akotherm platen klaar zijn. Plus wat houten regels en akoestisch doek. De voorzetwand zou dan een oppervlakte hebben van 270cm x 260cm, met daarop nog wat boekenplanken met planten etc. Dat moet toch dempen als de neten lijkt me :headbanging:.

Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

#4
Quote from: chansig on November 23, 2020, 14:46:46
Je kan het grote schilderij welke je krijgt ook nog (voordat je het ophangt) achter de tv zetten en zien/horen wat dat doet. Als je in het plafond mag boren kan je daar ook panelen ophangen. Zijn akoestisch erg helpend en niet een enorme blikvanger in de woonkamer. Daarnaast een dikker tapijt.

Hout doet inderdaad weinig.

Gr. Hans

Hoi Hans,

Ik ga zeker je tip opvolgen. Ik ga het schilderij op meerder plekken in huis even professorisch ophangen en dan luisteren. Plafond panelen zijn estetisch nog even een geen optie. Ik heb eerder een dedicated HT bioscoop kamer gehad en daar zou ik zulke maatregelen zeker nemen maar in mijn huidige woonkamer niet.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

jvanhambelgium

Quote from: John Matrix on November 23, 2020, 15:29:51
Wat ik in een extreem geval nog wel zou kunnen doen is een voorzetwand neerzetten met 45mm steenwol vulling. dan fungeert de hele wand als absorbeerder. Of eventueel met basic akotherm van 20mm om het estetisch effect te minimaliseren. Uitgerekend zou ik dan met 100 euro aan akotherm platen klaar zijn. Plus wat houten regels en akoestisch doek. De voorzetwand zou dan een oppervlakte hebben van 270cm x 260cm, met daarop nog wat boekenplanken met planten etc. Dat moet toch dempen als de neten lijkt me :headbanging:.

Dat wilde ik ook voorstellen, maar dacht dat een gordijn iets minder intrusief was etc. Maar een voorzet-want, zelfs met een 20mm Akotherm gaan dag & nacht verschil geven.
Maar ook dan moet je een akoestisch doek voorzien dat je netjes strak kunt spannen.
Sowieso een héél goede piste om te overwegen. Eventueel nog aan te vullen met goed hoogpolig tapijtje.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

pacific

Je zou kunnen kijken naar woodupp die kun je op 1 van de wanden gebruiken voorwand  of de wand achter je bank. Doe je dit met een houtenraamwerk en akoestische demping dan doe je nog meer demping.

Www.woodupp.nl en nu met Black friday nog eens 20% korting. Zijn in vele andere keuren te krijgen.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


John Matrix

Das zijn zeker prachtige panelen. Helaas hangt er een behoorlijk prijskaartje aan. Ik zou er zo'n 5 nodig hebben a 175 euro ps.  A bridge too far helaas.
Een kennis van mij heeft vorig jaar zoiets aan zijn plafond gemaakt. Een zelfbouw projectje met zwart doek en oranje-achtig geschilderde/beitste vuren latten. Hij gig voor de jaren 70 style. Is erg mooi geworden. Misschien dat dit voor mij aan de wand ook een idee is.

Als ik zwarte akotherm platen tegen de muur zou plakken en daar het lattenwerk eroverheen, zal het ongetwijfeld erg mooi worden. Zeker een goed idee. Bedankt!

Enigste vraag is dan of de latten de akotherm platen niet te veel blokkeren qua absorptie effect. Ik wil er ook niet te pietluttig over zijn maar toch.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

pacific

Jij krijgt nu 20% korting volgens mij en de prijs verschilt met welke versie je wil de goedkoopste zijn €135,00 excl 20% korting. Maar het blijft wel geld.

John Matrix

Quote from: pacific on November 23, 2020, 16:20:03
Jij krijgt nu 20% korting volgens mij en de prijs verschilt met welke versie je wil de goedkoopste zijn €135,00 excl 20% korting. Maar het blijft wel geld.

Oja, dat had ik zo gauw niet gezien. Dat scheelt behoorlijk. Maar in dit soort gevallen ontwaakt de gier in mij. Dat kan stukken goedkoper. Een voorzetwand moet niet meer gaan kosten dan mijn speakers lijkt me.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Dirk

Als je de look van "lattenwerk" mooi vindt, dan kan je ook gewoon met zwarte Akotherm (dan hoeft er geen stof over) aan de slag en wat hout.
Neem voor die Akotherm wel minimaal 40mm dikte, 20 is echt te dun.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

John Matrix

#11
Ja, daar zat ik ook aan te denken. De akotherm platen tegen de muur (behang op beton) plakken en daar een lattenframewerk tegen aan/ tussen. Zonder doek. In principe is het een kwestie van 3 horizontale latten, onder, midden, boven en dan met de waterpas en een paar tussenhoutjes (diktemallen) de latten erop spijkeren met koploze spijkertjes. Beetje monnikkenwerk maar met een paar uur ben je wel klaar.

Enigste vraag wat dan rest is is de vraag of de latten niet teveel absorptievermogen wegnemen en gaan reflecteren. Het zou in principe een achterwand van 2.6m x 2,6m, zo'n 6,76 vierkante meter zijn dus veel oppervlakte maar toch. Vragen, vragen.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

John Matrix

#12
Nou, de berekeningen zijn gemaakt voor de houten latten wand. Het was even puzzelen om de houtprijs niet ver over de 200 euro te krijgen (bij kant en klare latten) Ik ga nu zelf geschaafde planken op maat zagen en dat scheelt toch al de helft van het geld voor de latten. Het latwerk gaat me nu ongeveer 95 euro kosten.

Het gaf ook direct een mooi excuus om eindelijk eens een tafelzaag aan te schaffen. Die wou ik als ex-timmerman toch al jaren hebben ook al gebruik ik hem niet al te vaak. Het lijsten maken voor de akoustische schilderij(en) word zo ook een stuk makkelijker. Dat ding is straks al voor de helft terugverdiend/bespaard.

Voor de geintresseerden: Ik heb een Ryobi RTS1800-G gekocht. Zonder onderstel, dat scheelt toch al gauw weer 60 pietermannen. Twee schragen en een stevige multiplexplaat voldoen ook wel.

Tevens heb ik ook 7 grote Akotherm D40/25mm platen besteld bij akoestiekwinkel in de kleur zwart.

Het begin is er maar voorlopig even geen update. Levertijd kan nog even duren. En dan nog de klustijd vinden.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

jahtari

Quote from: pacific on November 23, 2020, 15:42:41
Je zou kunnen kijken naar woodupp die kun je op 1 van de wanden gebruiken voorwand  of de wand achter je bank. Doe je dit met een houtenraamwerk en akoestische demping dan doe je nog meer demping.

Www.woodupp.nl en nu met Black friday nog eens 20% korting. Zijn in vele andere keuren te krijgen.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
alles uitverkocht, rare actie met weinig voordeel.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

rkwinkel

Voor iemand die zweert bij metingen,, valt het mij op dat je dit nu niet doet. Als er iets is wat echt effect heeft op je geluidsweergave is het de acoustiek.
Dus laat het meten door een bedrijf en dan kun je meteen zien wat je kunt doen en hoe je het kunt doen. Dus een tip, als je het goed wilt doen, laat het nameten door een bedrijf.


John Matrix

#15
In een dedicated audioroom, thuisstudio of bioscoop ruimte zou ik dit zeker overwegen maar dit is mijn woonkamer en de mogelijkheden zijn er beperkt.
Wat heb ik aan iemand die na flink prijskaartje mij dingen aanraadt die ik toch niet ga plaatsen zoals basstraps of van die aartslelijke difussiepanelen aan de muur. Ik doe wat ik kan en wil het zo incognitio als mogelijk doen. Bovendien heb ik er hobby aan om dingen zelf te maken.

Perfectie is in een woonkamer zowiezo al niet te halen en is bovendien subjectief.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Kerre

#16
Een machtig mooi idee om die akoestische panelen met latten te bewerken. Persoonlijk vind ik zo'n muur met latten erg mooi. Zoals bijvoorbeeld de genoemde Woodupp. Maakt altijd weer een indruk op mij om zoiets te zien. Knap dat je ze zelf gaat maken  :headbanging: Een ideetje wat hier in het achterhoofd gaat. Mocht ik me nog eens willen uitleven op hout bewerken ism akoestisch de ruimte verbeteren. Je zou als statement ook nog een diagonaal patroon erin kunnen verwerken. Zoiets bijvoorbeeld.

Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

rkwinkel

Quote from: John Matrix on November 27, 2020, 19:51:41
In een dedicated audioroom, thuisstudio of bioscoop ruimte zou ik dit zeker overwegen maar dit is mijn woonkamer en de mogelijkheden zijn er beperkt.
Wat heb ik aan iemand die na flink prijskaartje mij dingen aanraadt die ik toch niet ga plaatsen zoals basstraps of van die aartslelijke difussiepanelen aan de muur. Ik doe wat ik kan en wil het zo incognitio als mogelijk doen. Bovendien heb ik er hobby aan om dingen zelf te maken.

Perfectie is in een woonkamer zowiezo al niet te halen en is bovendien subjectief.

Wonderlijk hoe jij dan metingen de doorslag laat geven met apparatuur
en en niet met acoustiek. Dus je bent selectief als het op metingen aankomt, maar niet consistent.

chansig

#18
Quote from: rkwinkel on November 28, 2020, 09:02:24
Wonderlijk hoe jij dan metingen de doorslag laat geven met apparatuur
en en niet met acoustiek. Dus je bent selectief als het op metingen aankomt, maar niet consistent.


En nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kerre

Ik kan wel advies meegeven om akotherm platen te gebruiken ipv rockwool glaswol. Pas geleden nog gesproken met iemand die daar als veiligheidskundige gewerkt had. Hij gaf aan wat voor een rotzooi dat rockwool glaswol eigenlijk is. Zou er niet van staan te kijken als het in de toekomst ooit verboden zou gaan worden. Zeker in een woonkamer zou ik dat nooit gebruiken..
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

rkwinkel


chansig

Quote from: rkwinkel on November 28, 2020, 09:43:52
En nu wens ik hem succes met het aanpakken van de acoustiek

Dat is dan wel heel aardig. Jij kan je verwondering verder een plek geven ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jvanhambelgium

Quote from: John Matrix on November 23, 2020, 16:42:01
Enigste vraag wat dan rest is is de vraag of de latten niet teveel absorptievermogen wegnemen en gaan reflecteren. Het zou in principe een achterwand van 2.6m x 2,6m, zo'n 6,76 vierkante meter zijn dus veel oppervlakte maar toch. Vragen, vragen.
Dat gaat zeker een stuk teniet doen. Flutter ervaar je normaal als iets 1kHz-2kHz "achtigs" en nu ga je gelijk terug 6m² van je Akotherm werkloos maken. (omdat er geen geluidsgolven op vallen).

Wat je is exacte plan want je bent hier eerder een latten-absorber aan het maken die je toch eens best gaat narekenen om een idee te hebben wat z'n werkgebied is
Dus wat is de breedte van de "latjes" (5cm? 10cm?) Hoe dik zijn die latjes ? (vb 5mm ?) en wat is de luchtspleet die je ertussen gaat laten ??
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

DofN

Quote from: chansig on November 28, 2020, 09:45:30
Dat is dan wel heel aardig. Jij kan je verwondering verder een plek geven ?

Gr. Hans

:P ;D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

John Matrix

Quote from: Kerre on November 28, 2020, 08:09:10
Een machtig mooi idee om die akoestische panelen met latten te bewerken. Persoonlijk vind ik zo'n muur met latten erg mooi. Zoals bijvoorbeeld de genoemde Woodupp. Maakt altijd weer een indruk op mij om zoiets te zien. Knap dat je ze zelf gaat maken  :headbanging: Een ideetje wat hier in het achterhoofd gaat. Mocht ik me nog eens willen uitleven op hout bewerken ism akoestisch de ruimte verbeteren. Je zou als statement ook nog een diagonaal patroon erin kunnen verwerken. Zoiets bijvoorbeeld.



Neeeheeee!, doe dat nou niiiiehiieet! Ga mij niet op nog mooiere ideen brengen  ;D
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600