Storing op Phono kanaal...

Started by Graphtuner, November 19, 2020, 23:01:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Graphtuner

https://youtu.be/XJETWwDbqto

Sinds een tijdje heb ik 2 sets opgesteld, deze staat in mijn thuiskantoor maar ik heb last van storing op het Phono kanaal, is ook het enige wat aangesloten is [emoji39]
Ik probeerde het te laten horen in bijgevoegde video... Iemand een idee?
Als ik kanaal switch is het muisstil
Als ik motor platenspeler aan of uitzet blijft het gebrom aanwezig.
Interlink tussen platenspeler en Phono Amp al vervangen, probleem blijft
Massakabeltje hangt tussen platenspeler en mijn lampenversterker, loskoppelen maakt ook geen verschil...

Ik concludeer dat het niet aan Interlink of versterker ligt, ook de motor van vpi lijkt me niet de oorzaak. Dus ofwel in de arm van vpi, ofwel de Naim superline, of de Naim hicap die hierop aangesloten is....?

Iemand tips of advies? Brom is amper hoorbaar bij pop of rock, maar bij rustige jazz stoort het wel...

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Mr.M

#1
Ik zie buisjes op je versterker, als je Phono door een buizen aangestuurd is kan het in een buis liggen.
Had ooit vergelijkbaar probleem en bij mij kwam het door  WiFi versterker die op de stroom was aangesloten in de meterkast.

WiFi versterker uit en muisstil WiFi versterker aan Brom door me speakers op de Phono kanaal....

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
**UNDER CONSTRUCTION**

Graphtuner

bedankt voor je input Maz
Maar zou ik dan niet hetzelfde moeten hebben op elk kanaal of bij elke bron?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Broem

Zitten de headshells van je element goed vast? Heeft hier ooit een brom veroorzaakt. Bleek 1 van de headshells los te zitten. Opnieuw bevestigd en weg was de brom.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Graphtuner

dat heb ik nagekeken, visueel ziet er alles nog perfect uit. Ook met ze even aanraken en zachtjes aandrukken gaf geen verschil in het bromgeluid...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Mr.M

#5
Quote from: Graphtuner on November 20, 2020, 09:07:55
bedankt voor je input Maz
Maar zou ik dan niet hetzelfde moeten hebben op elk kanaal of bij elke bron?
Nee, element heeft laag uitput wat door de phono behoorlijk opgewaardeerd moet worden. Als er dan een klein storing is ergens dan wordt dat ook behoorlijk opgewaardeerd weergegeven.
Althans bij mij was dat wel het geval , combinatie van Storing en een buis wat niet goed was.

Als je versterker zelfde buizen gebruikt , probeer dan ze onderling te verwisselen kijken of het probleem verplaatst /blijft of minder wordt.

Mocht je WiFi versterkers hebben trek ze dan heel even uit de muur kijk of het  effect heeft.

Gr maz

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
**UNDER CONSTRUCTION**

Jumping Jack

Hij heeft geen buizen in de phonotrap Maz  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Liko

Dit klinkt niet als een brom, maar een ratel.
Kan van een externe stoorbron afkomstig zijn. Zo'n storing kan bijvoorbeeld door een dimmer worden veroorzaakt. Of de bedrading van de VPI, maar waarschijnlijk het element, vangt die storing op. Je kan bij het element even het rode en groene draadje kortsluiten. Als dan het rechterkanaal stil is, dan weet je zeker dat de storing door de lucht komt.

Graphtuner

Hey Liko, met kortsluiten, bedoel je de kabels losmaken en elkaar laten raken? Of een ander kabeltje nemen en daarmee de 2 gemonteerde kabels verbinden?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk

Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Liko

Je hoeft de cartridge clips niet los te maken, verbinden is voldoende.
Kan bijvoorbeeld ook met een schroevendraaier.

Hannibal_

Kolere!
Dat is inderdaad niet fijn.

Misschien ook de moeite waard om te checken of er schakelende voedingen in de buurt van je platenspeler rondhangen?
Bv adapter?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Graphtuner

@Liko : ik heb de test gedaan met kortsluiten en ik hoor idd een verschil op 1 van de speakers als ik dat doe... kan er niet mijn oor tegenleggen omdat ik de schroevendraaier dan vast heb, maar volgens mij valt de storing idd weg op 1 speaker als ik de kortsluiting maak.
@Hannibal_ : schakelende voedingen... ik ben geen electronica expert vrees ik. Op de stekkerdoos waarop ik mijn hifi heb aangeloten zit enkel mijn versterker, mijn phonoamp, mijn platenspeler en een lampje. Verder niets... ik heb wel geen idee wat er nog meer op de kring zit waarop de wanddoos zit waar ik de hifi op heb aangesloten. MIjn thuiskantoor wordt wel verlicht met hallogeenspotjes, die hangen aan een transfo met 2 kabels aan het plafond... is dat zo een schakelende voeding die je bedoelt? Als ik het licht uitschakel dan hoor je een kleine klik in de speakers als de set aan staat... als dit zo een stoorzender is, wat kan ik er tegen doen?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Liko

Als je het kanaal dat je kortsluit niet meer hoort, komt de storing inderdaad van buiten af.
De kans is groot dat het vanuit je eigen woning komt, maar zeker is het niet..
Vervelend, maar zit niets anders op dan zo veel mogelijk andere apparaten van het lichtnet te verwijderen. Dus niet alleen je audio, maar echt alles. Misschien kan je beginnen om in de meterkast, alle groepen uit te schakelen, behalve de groep waarop je set staat aangesloten.
Succes!

Mr.M

Meest onderschat onderdeel van een set tegenwoordig is de NETSTROOM.

Stroom van 2020 is helqas niet de zelfde stroom als in 1980, lol.

Het is net een stromend rivier vol met troep waar het vroeger kraak helder was. :)

Ben blij dat het probleem ieder geval gevonden is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

**UNDER CONSTRUCTION**

jossie

Dat de storing van buitenaf komt wil niet zeggen dat het ook het probleem is. Er kan een aard probleem in de arm/element/bekabeling zitten. Als je kunt zou ik ook een andere platenspeler proberen op dezelfde positie. Dan weet je beter waar je moet zoeken.

Of heb je het al gevonden?
Omni !

Graphtuner

nee ik heb het probleem nog niet gevonden, had gisteren niet de tijd om te gaan testen en dergelijke... met een huis vol kinderen is het niet zo eenvoudig om even de netstroom eraf te halen en te gaan experimenteren. WWIII start ogenblikkelijk als de wifi uitvalt hoor!!  :tounge:
Nee ik moet nu trachten die externe stoorzender te zoeken... dus officieel is het probleem nog niet gevonden, alleen een indicatie dat ik het niet onmiddellijk in mijn hardware moet gaan zoeken blijkbaar.
Ik apprecieer wel enorm het meedenken van jullie allemaal  :wub:
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jossie

Quote from: Graphtuner on November 24, 2020, 09:23:20
nee ik heb het probleem nog niet gevonden, had gisteren niet de tijd om te gaan testen en dergelijke... met een huis vol kinderen is het niet zo eenvoudig om even de netstroom eraf te halen en te gaan experimenteren. WWIII start ogenblikkelijk als de wifi uitvalt hoor!!  :tounge:
Nee ik moet nu trachten die externe stoorzender te zoeken... dus officieel is het probleem nog niet gevonden, alleen een indicatie dat ik het niet onmiddellijk in mijn hardware moet gaan zoeken blijkbaar.
Ik apprecieer wel enorm het meedenken van jullie allemaal  :wub:

Nou... ik schat in van wel. Misschien kun je deze speler op je andere installatie aansluiten en kijken of hij dan wel goed werkt?

Quote from: Graphtuner on November 19, 2020, 23:01:16
https://youtu.be/XJETWwDbqto
Massakabeltje hangt tussen platenspeler en mijn lampenversterker, loskoppelen maakt ook geen verschil...

Is dit de aardedraad vanaf de phono die normaal aan de versterker geknoopt wordt? Dat is dan niet goed, je moet een verschil in storing horen met/zonder kabeltje. Niet perse deze storing maar wel meer/minder brom en ruis.
Omni !

Graphtuner

Quote from: jossie on November 24, 2020, 10:24:42
Is dit de aardedraad vanaf de phono die normaal aan de versterker geknoopt wordt? Dat is dan niet goed, je moet een verschil in storing horen met/zonder kabeltje. Niet perse deze storing maar wel meer/minder brom en ruis.
ja, maar ook in mijn vorige woning maakte het monteren van het aardekabeltje tussen platenspeler en de amp niets uit... maar toen was de set wel stil, zonder storing/brom/ratel... met of zonder kabeltje.
Maar monteer ik het beste het aardekabeltje tussen platenspeler en phonoamp of tussen platenspeler en versterker?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jossie

#18
Ik ken je spullen niet maar de stelregel is eenvoudig, aarding gebeurt op de gevoeligste ingang, dus het eerste apparaat dat je tegen komt in dit geval.

Lijkt me overigens dat je handleidingen daar uitsluitsel over geven.

Edit: massadraad aan de ground terminal van de Superline. Als dat sowieso geen hoorbaar verschil oplevert is ws de massadraad in de platenspeler defect/los.
Omni !

Hannibal_

Schakelende voedingen (die flink kunnen storen) zijn vaak adapters en zo. Halogeen trafos kan ook, maar het voedinkje moet wel beetje in de buurt liggen om zo te storen vrees ik.

Benieuwd wat het is hoor...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

jossie

Zo te horen is alles weer spik en span (?)
Omni !

Graphtuner

Quote from: jossie on November 28, 2020, 23:58:43
Zo te horen is alles weer spik en span (?)

Hey Jossie, nee nog niet helemaal. Heb vorige week mijn ribben gekneusd, dus spendeer mijn vrije tijd vooral in de zetel momenteel... heb even geen moed om componenten te wisselen enzo... binnenkort maar eens doen. Ik kom hier dan wel mijn bevindingen neerschrijven  :smile:
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

jossie

Omni !

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.