Auralic Aries mini vervangen of niet?

Started by kermy, November 18, 2020, 23:40:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Quote from: Nosferatu on November 27, 2020, 11:24:55
Een NUC zit je in 5 minuten zelf in elkaar. Heb gisteren 1 besteld met 10th gen Core i5, 32GB RAM en 1TB Samsung 970 EVO m.2 NVMe SSD. Deze zijn bij ene alter nate in de black friday aanbieding. Kies je voor de i3 variant (niets mis mee) ben je nog iets goedkoper uit. Dan fanless gekoeld kastje, als dat nodig is, klaar. Zou eerst zonder zo'n kastje doen, eerst kijken of het zo out-of-the-box wel bevalt.

Als je de 'hoge' variant neemt kan je er nog een gewone SATA SSD bij in plaatsen. Neem je nog een 1TB erbij, heb je de muziek lokaal staan.  ;D

Thnx.

Maar dat lokaal opslaan was nu juist een vraag, doen of niet, als doen, dan gewone hdd of ssd?



Met vriendelijke groet,

Kermy

Nosferatu

Quote from: kermy on November 27, 2020, 11:47:22
Thnx.

Maar dat lokaal opslaan was nu juist een vraag, doen of niet, als doen, dan gewone hdd of ssd?



Met vriendelijke groet,

Kermy

Heb in m'n Aries mini een gewone 1TB harddisk zitten. Lokale data als keuze, niet afhankelijk van een NAS en mogelijke issues met wifi, de mini hangt nl. draadloos in m'n netwerk. Overigens doet de mini ook dienst als 'NAS' voor m'n Denon DNP-800NE HEOS streamer. Draadloos. Dus achteraf gezien was het niet echt een issue geweest. ;D

Zou wel voor een SSD gaan, zo duur zijn die niet meer en kans op kapot gaan is kleiner. Dat ik wel een gewone disk erin heb is doordat ik die had liggen en SSD's toen wel behoorlijk aan de prijs waren.

Van horen zeggen zou muziek via een interne of externe USB- disk slechter moeten klinken dan via een NAS maar lig daar niet wakker van; mini staat in de woonkamer en daar staat geen high-end systeem.  :D

De keuze is aan jou en ook afhankelijk van de hardware; heb recentelijk m'n hele muziek bibliotheek in de mini er opnieuw opgezet, sjezus ! wat is die NIC daarin traaaagghhhh..... :crazy: Een NUC zal beter zijn, dat is per slot van rekening een PC. Maar kijk eens bij het youtube kanaal van John Darko, https://www.youtube.com/c/JohnHDarko/videos, daar vind je een schat aan informatie over streamers, van goedkoop tot duur en hoe hij van alles aan elkaar knoopt.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

kermy

Ik zie hem staan bij ene Alternate, zit daar een fan in of is deze al fanless?

En als er een fan in zo'n NUC zit, hoor je die dan als je er een meter of drie vandaan zit?



Met vriendelijke groet,

Kermy

Nosferatu

Quote from: kermy on November 27, 2020, 12:08:04
Ik zie hem staan bij ene Alternate, zit daar een fan in of is deze al fanless?

En als er een fan in zo'n NUC zit, hoor je die dan als je er een meter of drie vandaan zit?



Met vriendelijke groet,

Kermy
M'n NUC is net binnen en voor zover ik weet zit er een fan in. We gebruiken deze bakjes ook wel eens bij m'n werk en echt horen doe je ze niet. Maar ja, de HP ElieDesk mini desktopjes hoor je ook niet echt. Hoe de fan zich na langere tijd houd weet ik niet. Maar je kan altijd een fanless kastje kopen en de boel overzetten. Kwestie van de standaard koelblok+fan vervangen door de oplossing in het 'stille' kastje, meestal heatpipe constructie naar forse aluminium koelblokken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Even snel m'n NUCje in elkaar gezet; 4 schroefjes van de bodem los, moederbordje ligt dan open en bloot, 2 geheugen modules erin klikken, schroefje voor de M.2 disk losmaken, M.2 disk erin, schroefje er op (het lastigste in het hele proces, klein !@&%^$#$ schroefje !!!), bodem er weer op, 4 schroefjes weer vast, klaar. Aan gezet, fan begint flink te blazen en na een seconde of 10-20....stil. Fan is in de BIOS volledig te tweaken, wanneer springt ie aan, wanneer weer uit etc. etc. Als het machientje voldoende 'lucht' om zich heen heeft en niet te zwaar word belast zal je'm niet/nauwelijks horen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

kermy

Inmiddels hebben we hier een Innuos Mini mk3 op visite gehad met de Keces P8 voeding. Dat klinkt beter dan de Aries, zo lang er maar een ethernet kabel aan zijn kont hangt.

Maar, als ik deze setup laat draaien via een wifi extender, dan levert de Innuos wel wat in, blijft nog steeds heel goed geluid. Maar in alle gevallen vroegen we ons af, is het geluid zoveel beter dat we daar 3 maal zoveel aan uit gaan geven, dit ten opzichte van de Aries mini.

Antwoord, nee, dat gaan we niet doen. Inmiddels is de Innuos weer terug bij zijn eigenaar. Maar de teerling was geworpen, wat waren de mogelijkheden, toch die NUC.

Er staat nu een NUC in een passief gekoelde kast, deze is nu ingericht als Roon server met Rock als OS, in eerste instantie laat ik nu de Aries mini nog fungeren als Roon endpoint. En ik kan wel zeggen, dat klinkt toch wel heel goed. De Roon server heb ik ook voorzien van een 1TB samsung SSD, alle muziek van de NAS is er op gekopieerd, dus de server is de centrale hub geworden in het streaming gedeelte van de installatie.

Als voeding heeft de mini een kleine upgrade gehad, dat in de vorm van een Ifi Ipower, die bracht ook al kwaliteitswinst, dus daar valt met een SBooster nog misschien wel winst te behalen.

Maar het liefst zou ik van de mini af willen stappen en de server ook als endpoint inzetten, maar dan moet ik nog even een kabel trekken naar het audio rack. Eerst maar eens Roon ontdekken met de huidige setup, en er valt heel wat te ontdekken op Qobuz.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Spijkie

Leuk verslag Kermy, hier een beetje dezelfde overwegingen namelijk. Voor nu is de Aries mini een heel goede streamer met ingebouwde ssd en verwacht ik dat een opvolger vrij prijzig wordt.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

frank2

De auralic altair G1 is zeker stuk beter en nog betaalbaar?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rowdy

Wat is betaalbaar? Heb de prijs gezien op Wifimedia, voor mij is het niet betaalbaar.

kermy

Inmiddels staat hier een MiniDSP SHD zijn kunstjes te vertonen. Er is beloofd dat die als Roon endpoint zal kunnen gaan dienen, als dit zover is, dan kan ik beiden met elkaar vergelijken.

Minder apparaten is geen doel op zich, maar wel mooi meegenomen.



Met vriendelijke groet,

Kermy