Auralic Aries mini vervangen of niet?

Started by kermy, November 18, 2020, 23:40:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: kermy on November 21, 2020, 21:57:13
Iets zelf bouwen, zou er met een raspberry Pi iets te bouwen zijn wat minimaal op hetzelfde niveau speelt als de mini?
Kan ... maar de weg is lang voor je het echt goed heb spelen.
Denk bv aan seperate lineaire voedingen voor de afzonderlijke delen van de Pi om het enigsinds op niveau te krijgen.
De gebruikte server, ook daar zitten verschillen in.
Etc...

Bv een Mezzanine Power board


Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Slainte

Quote from: kermy on November 21, 2020, 21:57:13
Iets zelf bouwen, zou er met een raspberry Pi iets te bouwen zijn wat minimaal op hetzelfde niveau speelt als de mini?


Met vriendelijke groet,


Kermy

Ik weet niet wat er in een mini zit, dus durf ik niet te zeggen. Overigens is de Allo usbridge een rasberry Pi en de Volumio primo hifi gebaseerd op een Tinker Board S.
Ik weet wel dat je aan een Intel NUC een prima player/streamer kunt hebben. En nogmaals, de ruime keuze aan software.
JPlay - Chord DAVE - ASR Emitter I Exclusive - Magnepan 1.7i

kermy

In de mini zit een klein moederbord op linux basis, dus dat verschilt niet zoveel van de andere oplossingen.

Wat zou een NUC oplossing in een meer dan adequate configuratie kosten om te bouwen?

Ik ben er nu een paar dagen mee bezig, maar het spreekwoord met de bomen en het bos speelt door mijn achterhoofd. Bijvoorbeeld de door Kingpin geopperde Primare oplossing, die heeft weer geen usb uitgang voor de dac.

En ook van oplossingen zoals de Sotm lees je verhalen die nu niet meteen een stabiel systeem beschrijven, de prijs zou anders doen vermoeden, maar daar is niet altijd een relatie tussen te vinden.

Een ingebouwde dac, daar hoef ik geen geld aan uit te geven, dat heb ik extern prima opgelost met de Hex. Dus eigenlijk heb ik alleen een bridge nodig die van netwerk naar usb kan gaan.

Vond gisteren de Moon Mind 2, die heeft een eigen app, en ziet er goed uit, de prijs zag er ook goed uit, met bijna 2100 euro.

Kijk geld uitgeven, dat is geen probleem, maar dan wel aan iets waar ik klankmatig mee opschiet, en dat stabiel is, dat dan weer wel.

Ik zat net even te kijken naar de Magna hifi oplossing, zit net onder de 1000 euro, en ziet er volwassen uit, of dat zo is, dat weet ik niet.

Als ik alles in Roon zou doen, dan lijken de meeste streamers daarmee te kunnen werken, maar dan moet ik een Roon server inrichten op mijn netwerk. Of een zogenaamde server/streamer inrichten die naar zich zelf streamt.

En Roon kost nogal wat geld, en er is sprake van een negatieve impact op de geluidskwaliteit, en daar zit je na zo'n investering niet op te wachten.
Het zou wel wat zaken oplossen, op de mini kan een Roon endpoint aangezet worden, dan zou in het geval van een Roon server de bediening via een Roon app voor alles kunnen gebeuren.

Die app is er volgens mij voor alle platforms.

De mogelijkheden zijn legio, en ja, ze kosten allemaal geld, maar wat zou nu het beste zijn?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Nosferatu

#28
@Kermy, kijk eens op de website/youtube kanaal van John Darko, die is vaak bezig met verschillende oplossingen en de verschillen tussen dit alles, ook diverse distributies voor de RPi. Interessant en geen gebakken lucht verhalen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Kwabbernoot

Waarom zit je zo vast aan die USB ingang? De Metrum Hex heeft toch ook wel andere digitale ingangen?

Groeten...

Leeuwarden

De goedkoopste oplossing is een gebruikte iPad scoren.

kermy

Quote from: Leeuwarden on November 23, 2020, 12:28:25
De goedkoopste oplossing is een gebruikte iPad scoren.

Helemaal waar, maar die route ga ik niet meer nemen. Ik heb een Apple device, en daar ben ik ook wel klaar mee, dus die weg is afgesloten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

kermy

Quote from: Kwabbernoot on November 23, 2020, 12:26:31
Waarom zit je zo vast aan die USB ingang? De Metrum Hex heeft toch ook wel andere digitale ingangen?

Groeten...

Ja, die heeft de Hex, maar die SPDIF is in gebruik voor het 47lab loopwerk, de bijbehorende dac is momenteel niet aangesloten. Dit zal ik de toekomst weer wel gebeuren, maar voorlopig is het alleen usb voor de streamer.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Leeuwarden

Quote from: kermy on November 23, 2020, 14:27:44
Helemaal waar, maar die route ga ik niet meer nemen. Ik heb een Apple device, en daar ben ik ook wel klaar mee, dus die weg is afgesloten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Even los van slechte of goede ervaringen met Apple, je kan zo'n ding ook zien als een naamloze afstandsbediening. Wat je er ook van vind, zo'n Aaipet werkt wel erg goed I m met een Auralic apparaat...

kermy

Quote from: Leeuwarden on November 23, 2020, 15:08:25
Even los van slechte of goede ervaringen met Apple, je kan zo'n ding ook zien als een naamloze afstandsbediening. Wat je er ook van vind, zo'n Aaipet werkt wel erg goed I m met een Auralic apparaat...

Helemaal waar!

Maar een telefoon heb ik altijd paraat, en is up to date, inclusief de apps die erop geïnstalleerd staan. En die telefoon word om de aantal jaren vervangen, en blijft dus bij.

En daar loop ik nu tegenaan bij de Apple, doordat Ios niet verder meer geupgrade kan worden op deze hw versie zit ik ook met een app die blijft steken op een oude versie.

En ook nu weer blijkt dat opgesloten zitten binnen een platform niet zo fijn is.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Leeuwarden


kermy

Ik heb vanmiddag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een mail naar Allo gestuurd. De vraag luidt, wat heb ik nodig om mijn Aries mini te vervangen, en er ook nog geluidsmatig mee op te schieten.

En nu maar eens afwachten of zij de handschoen opnemen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

kermy

Van Allo taal noch teken ontvangen.

Inmiddels via een dealer een Innuos Zen mini mk3 geregeld met Keces P8 voeding. Zou er voor het weekend moeten zijn, en dan maar eens een proefaccount op Roon aanmaken om de gebruikservaring te maximaliseren.

We gaan het zien, en horen, als er geen significant verschil is met een dergelijke investering, dan moet ik me nog maar eens achter de oortjes krabben over de gekozen weg.


Met vriendelijke groet,

Kermy

kermy

Even voor de guru's hier.

Als ik een vergelijkbaar Roon Rock en endpoint wil bouwen op basis van een NUC, wat heb ik dan allemaal nodig?

En dan bedoel ik alles voor een stille, en gelijkwaardige usb uitgang naar de dac, de bediening kan dan via Roon verlopen. Als ik even reken, dan kom ik aanmerkelijk lager uit dan met de op leenbasis verstrekte Innuos.
Die Innuos kan trouwens ook rock en endpoint draaien, dus naar zichzelf streamen, de andere functies zoals het rippen van cd's, dat zal met het toenemen van streaming bronnen wel afnemen.
Trouwens, ik heb nog DB Poweramp op een oude laptop staan, dus dat is geen selling point.

En waar laten de experts die NUC op draaien als OS, dat maakt ook nogal wat uit, in Windows en zijn eeuwige geupdate heb ik geen zin, dat was ooit een reden om van J River af te stappen naar een dedicated bridge/streamer.


Met vriendelijke groet,

Kermy

DofN

Koop/bouw een passief gekoelde NUC. Die van mij is dat niet en staat op het punt vervangen te worden vanwege het lawaai van de fan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

kermy

Quote from: doorofnight on November 25, 2020, 19:48:59
Koop/bouw een passief gekoelde NUC. Die van mij is dat niet en staat op het punt vervangen te worden vanwege het lawaai van de fan.

Ja, dat fanless is wel een dingetje, je gaat zeker die goedkopere fans altijd horen, er zitten vaak ook geen echte lagers in ook. Dus dat stond al genoteerd als een eis.

Ook na het gesprek met de dealer kwamen de geneugten van Roon ter sprake, het lijkt er op dat ik daar niet echt omheen kan, en zo de gebruikservaring te maximaliseren.

En met die conclusie in het achterhoofd is de eerste kostenpost in alle plaatjes gelijk, namelijk de aanschaf van een Roon licentie for life, a 700 dollar.
Dan nog een mooie NUC opbouwen, zeg maar zo rond de 600 euro, maar dan zitten we nog niet aan de prijs van de Innuos met zijn Keces voeding.


Met vriendelijke groet,

Kermy

JoWa

Ik ben afgelopen week gegaan van een Aries Mini naar een Linn Akurate DSM. Deze gaat via coax digitaal naar mijn luidsprekers.

Voor wat je kwijt ben aan Roon en een NUC, kan je ook een Linn Majik DSM tweede hands aanschaffen.
Deze speelt via de Linn app gewoon Qobuz high res af.

De Linn is ook bereikbaar als uPnP / Airplay endpoint, kan je ook andere apps gebruiken.
Zelf heb ik LMS draaien en gebruik iPeng als app met daarin Qobuz geintegreerd.
LMS zet alles om naar PCM, kan daarmee alles afspelen wat ik aan soorten audio bestanden heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

kermy

Ik zit net te kijken naar de volgende advertentie op MP,

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/overige-audio-tv-en-foto/m1617203049-roon-muziekserver-streamer-speler.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Voor de heren die ervaring hebben met de componenten, is deze prijs reëel, en zo niet, welke prijs zou dan wel reëel zijn?



Met vriendelijke groet,

Kermy

pvd_66

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

kermy

Quote from: pvd_66 on November 25, 2020, 21:29:51
is die server-streamer dan zelfbouw?

Die in de MP advertentie, ja, dat is zelfbouw, en ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van de genoemde zaken. De behuizing is iets van 130 euro bijvoorbeeld.

Hij wil niet verder zakken dan 650, en ik heb geen idee of dat reëel is.


Met vriendelijke groet,

Kermy

naish123

#45
Ik heb een jaar of 4-5 geleden een i5 met Akasa fanless case bij minipc gekocht voor rond €600 en laten monteren.
Deze dient als Roon Core.
Je kant ook een i5 of i3 Nuc voor minder kopen en met een Roon end point werken. Ben je misschien wel minder kwijt.

https://link.marktplaats.nl/m1628911544?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet

pvd_66

Quote from: kermy on November 25, 2020, 21:50:07
Die in de MP advertentie, ja, dat is zelfbouw, en ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van de genoemde zaken. De behuizing is iets van 130 euro bijvoorbeeld.

Hij wil niet verder zakken dan 650, en ik heb geen idee of dat reëel is.




Met vriendelijke groet,

Kermy


Ik ben tzt eigenlijk ook op zoek naar een andere streamer met usb out.
Ik vind het prettig als ik ook Deezer eens kan streamen.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Die i3 of i5 lijkt ook interessant voor minder.
Ben benieuwd of die dingen slechter / beter zijn als een Aries mini omdat de meeste winst toch in de dat zit lijkt me.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest


kermy

Dit is het bestellijstje waar ik op uitkom,

Passive Ivy NUC Bean Canyon

SKU:A-NUC43-M1B
Details
-Intel NUC8I5BEH

-Crucial ValueRAM 8GB DDR4 SODIMM CL19 (2666MHz)

-Crucial ValueRAM 8GB DDR4 SODIMM CL19 (2666MHz)

-250GB Samsung 970 EVO Plus SSD (3500MB/s-2300MB/s)

-1TB Samsung 860 EVO SSD (550MB/s-520MB/s)

-Geen Optische drive

-Onboard - Intel Iris Plus Graphics 655

-Onboard - Intel Wireless-AC 9560 + Bluetooth 5.0

-Geen besturingssysteem

-Geen office pakket

-Geen anti-virus pakket

-Geen USB Stick

-2 jaar send-in garantie

-Assemblage Micro PC zonder besturingssysteem installatie

Zijn hier nog op of aanmerkingen op die van belang kunnen zijn?

Waar ik nog wel mee zit, dat is de vraag of ik zoals nu van de NAS blijf streamen naar het device, of dat ik in de NUC een SSD laat plaatsen waar ik de lokale muziek opzet.

Als er daar nog iemand een duit over in het zakje zou willen doen, graag.



Met vriendelijke groet,


Kermy

Nosferatu

#49
Een NUC zit je in 5 minuten zelf in elkaar. Heb gisteren 1 besteld met 10th gen Core i5, 32GB RAM en 1TB Samsung 970 EVO m.2 NVMe SSD. Deze zijn bij ene alter nate in de black friday aanbieding. Kies je voor de i3 variant (niets mis mee) ben je nog iets goedkoper uit. Dan fanless gekoeld kastje, als dat nodig is, klaar. Zou eerst zonder zo'n kastje doen, eerst kijken of het zo out-of-the-box wel bevalt.

Als je de 'hoge' variant neemt kan je er nog een gewone SATA SSD bij in plaatsen. Neem je nog een 1TB erbij, heb je de muziek lokaal staan.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000