Ik maak al jaren met volle tevredenheid gebruik van deze projector. Hij is stil, het beeld is top en je kunt er perfect op gamen. Nu moet ik een vervanging gaan zoeken, omdat ik ga verhuizen. In mijn volgende woonkamer wordt de throw te ver voor de Sony HW55ES (ongeveer 7,30). Nu ben ik aan het onderzoeken wat een goede vervanger kan zijn. Ik wil graag naar 4K en mijn budget is rond de 5000 euro.
Mijn wensenlijst:
4K (Liefst geen pixelshift)
Geschikt voor gaming (weinig lag)
Geen batcave, dus voldoende brightness
Witte kleur (komt in een woonkamer aan het plafond)
130" scherm (die ik nog moet aanschaffen, budget is apart van de projector)
Moet geschikt zijn voor een throw van 7,3m.
Aangezien ik zeer tevreden ben met de Sony HW5ES, ben ik eerst gaan kijken naar Sony modellen. De VPL-VW270ES is dan de eerste 4K projector. Valt net in het budget. Wat mij tegenvalt is de lumens in de specs. Die zijn met 1500 nog lager dan de HW55ES van 1800. Ik ben bang dat ik met de throw van 7,3+- meter en een 130" scherm te weinig licht overhoud. Wat ik ook raar vind als ik een throw calculator pak, is dat de HW55ES te weinig licht zou hebben voor die afstand, terwijl de VW270ES dit wel aan zou moeten kunnen. Dat snap ik niet.
De JVC NX5 heb ik ook bekeken en is 1000 euro duurder. Heeft wel betere zwartwaardes, maar aangezien mijn kamer niet optimaal is aangepast hiervoor, lijkt me dat voordeel kwijt. Heeft wel 1800 lumen vs de 1500 lumen van de Sony. Zou dat veel uitmaken?
Verder de Epson TW9400 bekeken, maar dat is niet native 4K. Wel een stuk goedkoper en meer licht, maar vergeleken met de Sony en de JVC vind ik de beeldkwaliteit toch wel merkbaar minder in de reviews die ik heb gezien op Youtube.
Dus eigenlijk concreet deze vragen:
Zou de 1500 lumen voldoende zijn voor mijn schermgrootte, throw en normale woonkamer?
Is de JVC i.v.m. de lichtoutput een beter keus, ondanks 1000 euro boven mijn budget?
Komen er misschien nog nieuwe modellen uit waar ik beter op kan wachten?
Suggesties voor andere merken/modellen?
Ben zeer benieuwd naar jullie meningen.