Advies gevraagd voor mediaspeler: Dune, Zappiti, Zidoo

Started by sandervg, November 18, 2020, 09:45:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik zie door de bomen het bos niet meer.... ik heb een nieuwe media player/streamer nodig (huidige kan geen 4K). Mijn wensen zijn volgens mij best overzichtelijk:
- Een probleemloze player die alle gangbare formaten zonder problemen afspeelt
- Automatisch NL ondertitels erbij zoeken (mits het apparaat ook weet welke goed 'gesynced' zijn, anders kan ik het net zo goed zelf doen en lijkt me dit een tamelijk zinloze functie?)
- Poster wall met beschrijving, trailer, waardering (bv. IMDB score)
- Poster wall moet eenvoudig werken, zonder veel handmatig werk als je nieuwe films toevoegt of films weghaalt (moet ook goede batch processing hebben om bestaande collectie toe te voegen)
- IR ontvanger voor mijn Logitech afstandsbediening
- Mogelijkheid om Netflix te streamen in 4K en mét Dolby Atmos (ik begrijp dat dit voor veel spelers een probleem is omdat ze van apps afhankelijk zijn die dat mogelijk niet goed ondersteunen) (als dit niet kan of dat veel concessies betekent op de andere vlakken ben ik ook bereid deze eis te laten varen en hier een aparte streamer voor aan te schaffen)
- Zou fijn zijn als ook andere diensten gestreamd kunnen worden zoals videoland, pathe etc. (dit is nice to have, geen harde eis)
- Moet gebruikelijke HDR formaten aankunnen

Ik heb vooral zitten kijken naar Dune, Zappiti en Zidoo. Ik kreeg laatst de suggestie van iemand om naar Nvidia Shield te kijken. Ik krijg maar moeilijk zicht op de verschillen en ervaringen. budget is flexibel, maar bij voorkeur tot ca. 500 euro (maar minder mag natuurlijk ook  ;))

Heeft het zin om een extra duren variant aan te schaffen (ca. 800 euro) met betere voedingen, vergulde aansluitingen e.d. als je de player alleen voor film via HDMI gebruikt?

Welke speler denk je dat het beste bij mijn wensenlijstje past?

EDIT: HDR eis toegevoegd, streaming wens doorgestreept (hoewel nog steeds fijn ALS het zou kunnen :))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Shield doet eigenlijk alles wat je omschrijft, zeker met de Kodi app erop (of Plex als je dat zou prefereren).
Enige is dat ondertitels niet 'automatisch' gaan, maar wel zeer eenvoudig tijdens het afspelen van een film (2 drukken op een knop) en je kan dan diverse opties instellen zoals opensusbtitles, podnapisi etc. Zal dan ook op filename aangeven welke sync (zouden moeten) zijn.

Doet dan ook Netflix, Disney+, noem maar op, en zeer makkelijk in gebruik.

Zidoo ben ik zelf ook wel eens nieuwschierig naar.
Gebruik zelf in de woonkamer de Shield omdat daar ook veel Youtube enzo door de kids wordt gekeken.
In de HT gebruik ik een Vero 4K+ maar die is dus echt enkel Kodi en dus geen Netflix/Youtube of andere apps.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pieper

Ik heb hier een shield en een Zappiti 4k hdr en een oppo 203, het geluid en beeld als je daar om geeft is op de Zappiti veel beter dan de shield maar deze is ook ruim duurder. de oppo en de Zappiti zijn gelijkwaardig.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

henkieboy

Quote from: pieper on November 18, 2020, 10:56:45
Ik heb hier een shield en een Zappiti 4k hdr en een oppo 203, het geluid en beeld als je daar om geeft is op de Zappiti veel beter dan de shield maar deze is ook ruim duurder. de oppo en de Zappiti zijn gelijkwaardig.

Met dat verschil dat de Oppo ook DV en HDR10+ afspeelt en de Zapitti helaas niet....ik heb beide en inderdaad is de beeldkwaliteit voor beide bijna identiek..
:) :) :)

quattronl

Op de Zappiti kan je ook bijna geen apps installeren. Netflix, Youtube, Disney+, allemaal no-go.

Mij boeit dat niet, dat speel ik allemaal via m'n tv. Ik gebruik de Zappiti alleen als mediaspeler, en dat is precies waarvoor ie gemaakt is.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

sandervg

Dank voor de input zo ver! Dit helpt!

Als de Zappiti geen HDR dan afspelen, is dat een no-go (ga het combineren met JVC N5, dus alles wat de N5 kan moet de player ook kunnen)

Beeldkwaliteit verschil is van belang mits het goed zichtbaar is. Ik heb nu een Dune Smart en Oppo 103, maar dat verschil vind ik niet noemenswaardig (Oppo iets beter maar zie ik alleen in een A-B vergelijking). Als de Shield zichtbaar onder doet voor de Zappiti/Dune/Zidoo, wordt dat ook een no-go

Ik merk dat streamer en mediaplayer blijkbaar nog niet echt goed samenkomen in één apparaat. Als het nodig is ben ik eventueel ook bereid om de Netflix / Videoland / Pathe wens te laten varen, dus puur te focussen op een goede mediaplayser. Dan valt de Shield denk ik af? (als deze slechtere beeld kwaliteit heeft)

Dan zou het gaan om de Zidoo/Dune/Zappiti. Wat is dan de reden om voor de één of de ander te kiezen?

EDIT: Zappiti speelt wel HDR aangepast
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

pieper

de Zappiti speelt wel hdr  ik heb een hdr10 titel die speelt ie in hdr af op mijn lg tv ik heb nog geen Dolby Vision titels gevonden behalve op disk.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

sandervg

Wat is dan nog de rede om voor Dune, Zappiti of Zidoo te kiezen? Wat zijn de pro's en con's van die apparaten? Of weet iemand waar ik hier wat info over kan vinden (blijf naar de bomen kijken zonder het bos te zien  ;) ) Of maakt het eigenlijk echt helemaal niets uit en kan ik het beste gewoon de goedkoopste kiezen als scheelt het waarschijnlijk maar een een paar tientjes?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Ik heb nog wat vragen:

- Hoe werkt het met de poster wall? Als ik 10 films toevoeg aan de collectie en deze worden niet goed automatisch goed gematched, moet je dat dan op het apparaat zelf herstellen, of kun je de computer doen met een app of zo? Ik neem aan dat het matchen gebeurd op basis van naam en jaartal in de titel?

- Is het zo dat een bepaald merk beter automatisch matcht dan een ander? Of is dat allemaal vergelijkbaar?

- Klopt mijn aanname dat als ik de naam van een film altijd verander in naam + jaartal, de matching in 99% van de gevallen automatisch goed gaat?

- Kun je bij de zidoo/zappiti ook nog 'gewoon' files selecteren via de folder structuur op de NAS?



Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#9
Of er is weinig bekend over de verschillen of er is niet veel interesse in de verschillen of..... Anyway, ik ben iets verder gekomen en dacht, laat ik mijn inzichten hier delen. Wellicht kan iemand erop aanvullen, corrigeren of heeft iemand er later nog wat aan.

Nvidia Shield
Ik lees toch op meer plekken dat deze qua beeld en geluidskwaliteit niet kan meekomen met de andere drie merken. Daarom heb ik me hier niet verder in verdiept. Is meer gericht op streamen en op pure sang media player.

Zappiti
Enkele voordelen:
- Zeer gangbaar merk, dus veel support bij issues, regelmatig nieuwe firmware updates
- Zéér groot voordeel voor mij: je kunt je hele collectie ook zien, bewerken etc. via de tablet of PC door middel van gratis te downloaden software. Ik vind dit een ongelooflijk voordeel om twee redenen: (1) je kunt het bewerken van meta data of corrigeren van een verkeerde match gewoon op je PC doen. Dat gaat (lijkt me) veel sneller en eenvoudiger dan dat je dit in de HT kamer moet doen met een halfbakken afstandsbediening en (2) je kunt overdag alvast door je collectie bladeren om een film uit te kiezen die je 's avonds wilt kijken
- Goede sorteermogelijkheden: je kunt sorteren op rating en op duur. Naast bladeren per categorie zijn dat voor mij de meest gebruikte manieren om een film uit te kiezen
- Je kunt eenvoudig zelf categorien bijmaken en het bewerken van metadata is super eenvoudig

Nadelen:
- Bij het bladeren door de titels is er maar heel beperkte info te zien: geen rating, geen filmduur. Volgens mij kun je wel zien of het een DVD/Bluray/UHD kwaliteit is, maar dan houdt het op
- Ik vind persoonlijk de standaard skin niet zo fraai, maar dat is persoonlijk en mogelijk aanpasbaar?
- Het geheel op een oude android versie 6 met apps die niet voor de speler bedoelt zijn. Netflix is bijvoorbeeld een redelijk drama geen 4K en maximaal 2.0 geluid. Onbruikbaar wat mij betreft en niet vergelijkbaar met de mogelijkheden van een smart TV.
- Grootste nadeel: draait nog op een oude Realtek 1295 chip die trager is en geen Dolby Vision en HDR10+ ondersteund.

Zidoo
Enkele voordelen (ik heb het dan over de nieuwere modellen zoals de z9x)
- Draait op moderne Realtek 1695 chip, android 9, android TV apps. Helemaal bij de tijd
- Prachtige interface / posterwall met veel info in het hoofdscherm
- Netflix niet helemaal duidelijk, maar volgens support het 4K met 5.1 geluid (werkt al of met een toekomstige upgrade)

Nadelen:
- Minder gangbaar product en lastiger info over te vinden
- Je kunt de collectie niet zomaar vanaf je tablet of PC bekijken of metadata bewerken (er wordt op internet wel gesproken over bepaalde mogelijkheden, maar zover ik kan zien niet iets dat voor 'normale consumenten' eenvoudig werkbaar is te krijgen en zeker niet met een dedicated app zoals bij de Zappiti)

Dune
Enkele voordelen (wederom: de nieuwe versies)
- Draait op moderne Realtek 1695 chip, android 9, android TV apps. Helemaal bij de tijd
- Gangbaar merk waar eenvoudig info over te vinden is met firmware updates
- Prima Posterwall functie
- Netflix is top! 4K met DD5.1 en zelfs Atmos wordt ondersteund
- Voor zover ik begrijp kun je je collectie op een smartphone of tablet zien (???)

Nadelen:
- Je kunt je collectie niet op de PC zien of onderhouden
- Ook hier geen mogelijkheid (voor zo ver ik heb kunnen vinden) om je collectie op de Tablet te onderhouden (metadata aanpassen zoals dat bij de Zappiti kan.... of kan dat met de Dune Control app?)

Tja, ik ben vooral benieuwd wanneer de Zappiti komt met een wat modernere hardware.... Dit zou toch niet lang meer kunnen duren zou je denken??? Dan zou dat denk ik voor mij doorslaggevend zijn. En als ik een manier zou kunnen vinden om met de Dune of Zidoo je collectie op een aantrekkelijke manier ook op PC of Tablet weer te geven én te bewerken, dan zou dat me nu al over de streep trekken richting één van deze twee.

Graag je aanvullingen, correcties of gedachten hierover...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Idske

Kunnen deze spelers ook een full blu-ray laten zien in de poster wall? Ik heb redelijk veel blurays op mijn NAS staan maar Plex op mijn Xbox kan deze niet tonen ivm het gehele menu van de blu-ray wat hierin zit.

En hoe zit het met het het on the fly aanpassen van ondertitel synchro tijdens afspelen? Bij series wil de ondertitel nog wel eens tijdens het afspelen niet neer synchroon lopen en dan simpel finetunen is dan erg fijn. Wederom is Plex daar een drama in maar dune native kan dat erg makkelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

sandervg

Nog even dit oude topic tot leven wekken met een vervolgvraag. Ik zit toch wel te kijken naar Zappiti vanwege de userinterface en dat je het op alle apparaten (incl. PC) kunt bedienen. De Pro versie heeft voor mij geen 'must haves' en ik heb geen hard disk nodig. Dan zou ik bij de mini uitkomen. De voeding van de pro is beter, maar die zou ik met een IFI voeding kunnen upgraden. Blijft over het intern geheugen van de Pro dat 16GB is tov de Mini 8GB

Wat is het nut van de 16GB tov de 8GB? Heeft vast met omvang collectie te maken, maar vanaf wat voor omvang wordt dat verschil relevant?

En als ik dan toch aan het vragen ben: heeft iemand toevallig ervaring met het upgraden van de voeding van een mediaplayer? Bij een audio streamer geeft dit een groot verschil, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat verschil echt gaat merken bij een media player?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

Just curious...waarom zou een upgrade wel werken bij een muziekstreamer en niet bij een videostreamer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Gebruik hier naar volle tevredenheid een Keces P3 op mijn mediaspeler, ja het knapte er (flink?) van op, nee het kan nog steeds geen originele schijfjes evenaren wat mij betreft.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sandervg

Quote from: denoontje on April 21, 2021, 23:58:44
Just curious...waarom zou een upgrade wel werken bij een muziekstreamer en niet bij een videostreamer?
Dat weet ik dus niet, vandaar mijn vraag :)

Er zijn best veel verschillen tussen mijn audio en HT installatie (en ik denk dat dit voor veel mensen geldt):
- Audio installatie is van een hogere prijsklasse
- Audio installatie heeft kortere signaalpaden en minder stappen / (DSP) bewerkingen
- Audio werkt bij mij via digitale S/PDIFf  verbinding, HT via HDMI
- Ik vind over het algemeen muziek veel beter afgemixed dan blurays

Ik heb ooit een Oppo en Dune vergeleken (heb beide mediaplayers) en kon weinig tot geen verschil ontdekken in beeld en audio kwaliteit. Ik kan me daarom voorstellen dat de verschillen gewoon wat minder obvious zijn. Ik lees ook op internet niet dat de Zappiti Pro een zoveel beter beeld/geluid geeft dan bv. de Mini. Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren dat ik ergens een vergelijking heb gevonden. Op audio gebied worden dit soort vergelijkingen continu gemaakt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

quattronl

Ik heb ooit een BOTW voeding op mijn Dune Smart geprobeerd. Ik zag geen verschil. Niet dat een betere voeding dan dus nooit een verschil zal maken maar ík zag bij die combi geen verschil.

Hier een technisch vergelijk tussen enkele mediaplayers.

De mini heeft 8Gb intern geheugen, de One (SE) heeft er 16.
Hier een overzicht met de onderlinge Zappiti verschillen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

sandervg

Quote from: quattronl on April 22, 2021, 15:46:49
De mini heeft 8Gb intern geheugen, de One (SE) heeft er 16.
Ja, dat had ik gevonden. Mijn vraag is: hoe relevant is dit verschil en wat merk je hiervan?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

quattronl

Quote from: sandervg on April 22, 2021, 15:56:35
Ja, dat had ik gevonden. Mijn vraag is: hoe relevant is dit verschil en wat merk je hiervan?
Mijn vermoeden is idd die moviewall. Als je echt veel films hebt dan is de database vrij groot en heb je profijt van wat meer intern geheugen.
Maarja, ik gebruik die moviewall niet dus het blijft van mij uit bij een vermoeden  ;D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

sandervg

Iemand enig idee vanaf wat voor collectieomvang de 16GB relevant wordt?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian