Ervaring met Crown XLS 1502

Started by kermy, November 17, 2020, 11:18:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Ik kon via een vriend van mij even een Crown XLS 1502 lenen, en proberen kan nooit kwaad, dus even opgehaald.

Even voor de achtergrond, ik draai actief, de Minidsp DDRC-24 doet filtering en Dirac, en voor het laag staat een studio versterker van Labgruppen te draaien op 15 inch laag in bassreflex. Voor mid/hoog staat er een Sun audio SV2A3 buizenbakje op een Oris 250 hoorn.

Om die Labgruppen ging het me, ik wilde wel eens zien wat de Crown als powerhouse kon brengen, dus 350 W tegen 100 W van de Labgruppen. Mijn verwachtingen waren hooggespannen voor wat betreft de laagweergave, de rest kon ik dan wel zien.

Wat denk je, laat die Crown het gewoon afweten, en juist in het laag, ik kwam gewoon een octaaf te kort, en ook in dynamisch opzicht moet de Crown zijn meerdere in de Labgruppen erkennen.

Wat ik ook verwacht had, niet dat!

Gewoon te kort schieten, en laag zonder ballen.

Ik had ook nog een brommetje, maar na de ervaring vond ik het niet eens de moeite om dat op te sporen.

En, nee, het is niet dat het laag strakker is, en daardoor minder lijkt, het is er gewoon niet, en nee, ook geen filters ingesteld op de Crown, bizar gewoon.

Herkennen meer mensen een dergelijke ervaring?

Ik zou wel eens een paar hoogvermogens Hypex willen proberen op het laag, gewoon om te zien wat dat brengt.

Kanttekening, als het hier echt hard gaat, en dan bedoel ik hard, dan zie ik op de Labgruppen het ledje van -25 dB wel oplichten, dus ook dan is er niet echt vermogen nodig voor de laagweergave, zou dat de Crown nekken?


Met vriendelijke groet,

Kermy

PascalP

Ik volg dit topic ook even omdat ik wellicht ooit in de toekomst naar passieve subs wil gaan en dan ook met dit topic te maken krijg ;)
Was zelf al een beetje rond aan het neuzen en zag inderdaad ook vanalles van Crown (heb bij Anton vaker de 4002 gehoord icm de CM 18" sub en dit klinkt gewoon als een dijk) en QSC maar ook Behringher iNuke's of zoals je zelf al zegt gewoon een Hypex (FA501/502 plate amp?) of toch een NC502MP in bridge modus en dan DSP elders regelen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

morca

Ik heb pas mijn berhinger vervangen door 2 hypexen.
Dat gaf mij een stuk laag wat eerst miste.
Maar ook de punch is veel beter.
En speelt veel strakker.

Ik ben vergeten waar
Maar ik heb testjes gezien vd crown.
Die gaven aan wat jij nu ook zegt.



fluissie

#3
Nouuuuu ben blij dat je erover begint  :colgate:

Heb de qsc weg gedaan omdat ik helemaal gek werd van het continu geblaas vd veel te luide ventilator

Deze was 'maar' 830 watt maar bijna 20 kilo ! En had een ringkern trafo

Ik heb nu een crown xls1002 en ervaar precies hetzelfde qua laag , kom ook wat 'tekort' in het laag

De qsc was echt 'sterker'....

Nu is het wel zo dat de crowns echt sterk afvallen onder de 20 Hz dus zou ermee te maken kunnen hebben

Ik vermoed dat je echt een 2502 nodig hebt of zwaarder

Ben nu ook dus aan het kijken voor een andere STILLE oplossing

PS ik heb ook een brom in de sub door de crown
En je moet de crown HELEMAAL open zetten qua volume
Ook de setting tussen 0.7 en 1.4 volt bracht geen verandering qua performance bij mij

kermy

Quote from: PascalP on November 17, 2020, 11:31:47
Ik volg dit topic ook even omdat ik wellicht ooit in de toekomst naar passieve subs wil gaan en dan ook met dit topic te maken krijg ;)
Was zelf al een beetje rond aan het neuzen en zag inderdaad ook vanalles van Crown (heb bij Anton vaker de 4002 gehoord icm de CM 18" sub en dit klinkt gewoon als een dijk) en QSC maar ook Behringher iNuke's of zoals je zelf al zegt gewoon een Hypex (FA501/502 plate amp?) of toch een NC502MP in bridge modus en dan DSP elders regelen.

Kijk, ik had alles verwacht, maar niet dit. En ik vraag me oprecht af of ik als ik de Crown harder zou laten werken wel de ervaring zou krijgen die er zou moeten zijn. Vermogen zat zou je zeggen, zou moeten kunnen zou je zeggen, maar de praktijk hier liet anders horen.

Ik zie dat er nu ook een reactie is van iemand die vanaf Behringer overgestapt is naar Hypex, en dat deze mijn ervaringen herkent.


Met vriendelijke groet,

Kermy

PascalP

Quote from: kermy on November 17, 2020, 11:45:00
Kijk, ik had alles verwacht, maar niet dit. En ik vraag me oprecht af of ik als ik de Crown harder zou laten werken wel de ervaring zou krijgen die er zou moeten zijn. Vermogen zat zou je zeggen, zou moeten kunnen zou je zeggen, maar de praktijk hier liet anders horen.

Ik zie dat er nu ook een reactie is van iemand die vanaf Behringer overgestapt is naar Hypex, en dat deze mijn ervaringen herkent.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Weet niet hoe de series van Crown zich onderling verhouden maar de 4002 die ik gehoord heb was dan wel een XTi 2 serie

@morca, welke Hypex gebruik je nu voor de subs?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

kermy

Quote from: fluissie on November 17, 2020, 11:43:25
Nouuuuu ben blij dat je erover begint  :colgate:

Heb de qsc weg gedaan omdat ik helemaal gek werd van het continu geblaas vd veel te luide ventilator

Deze was 'maar' 830 watt maar bijna 20 kilo ! En had een ringkern trafo

Ik heb nu een crown xls1002 en ervaar precies hetzelfde qua laag , kom ook wat 'tekort' in het laag

De qsc was echt 'sterker'....

Nu is het wel zo dat de crowns echt sterk afvallen onder de 20 Hz dus zou ermee te maken kunnen hebben

Ik vermoed dat je echt een 2502 nodig hebt of zwaarder

Ben nu ook dus aan het kijken voor een andere STILLE oplossing

Nou stil was hij wel, op de brom na die op de ingang ontstond, was dus met de attenuators te regelen, maar mechanisch en ventilator, geen punt. Het ding blijft helemaal koel.

Maar dat kan natuurlijk bij jou helemaal anders zijn op de 18 inch en in filmmodus.


Met vriendelijke groet,

Kermy

morca

Je kan een PA fluisterstil maken.
Mijn inuke hoorde je echt niet.

Ik zou persoonlijk voor hypex gaan.
Die zijn erg krachtig en accuraat TOV de inuke.
Ik heb hier geen crown gehad..
Maar vaker gelezen dat deze serie niet zo krachtig is...

Avs forum denk ik.

FrankBe

Welk deel van het laag mis je effectief? 15-30Hz of nog hoger? En welke Labgruppen betreft het hier?

Hier is een Crown XLS-2502 mono gebrugd aangesloten op 2x B&C 21SW152-8 (dus 2400W ter beschikking op 4Ohm) in hun eigen 550L behuizing op 11Hz afgestemd. Deze afstemming is uiteraard niet geheel lineair met -8dB tussen 10 en 20Hz met een lowpass op 100Hz. Daarom heb ik heb een extra DSPeaker Anti-Mode 8033 II ingeschakeld die dit een beetje moet rechttrekken. Dit systeem levert zoals het moet bone crunching bass en tegelijk ook afgronddiep laag. Het geheel is flink potenter dan de UCD700 in mijn DSP-gecastreerde Hypex PSC2.700 en ook de NC400 die ik tijdelijk voor deze subs gebruikt heb. De deuren vliegen er hier bijna uit bij beroemde filmfragmenten zoals het begin van Blade runner 2049 of Edge of Tomorrow...

Ik leer hieruit alvast uit dat ik niet lager mag gaan dan de XLS-2502 :headbanging: Ik vind het prijsverschil van €200 ook te klein om de voor de minder krachtige XLS-1502 te gaan  :angel:

FrankBe

#9
Quote from: fluissie on November 17, 2020, 11:43:25
Nouuuuu ben blij dat je erover begint  :colgate:

Heb de qsc weg gedaan omdat ik helemaal gek werd van het continu geblaas vd veel te luide ventilator

Deze was 'maar' 830 watt maar bijna 20 kilo ! En had een ringkern trafo

Ik heb nu een crown xls1002 en ervaar precies hetzelfde qua laag , kom ook wat 'tekort' in het laag

De qsc was echt 'sterker'....

Nu is het wel zo dat de crowns echt sterk afvallen onder de 20 Hz dus zou ermee te maken kunnen hebben

Ik vermoed dat je echt een 2502 nodig hebt of zwaarder

Ben nu ook dus aan het kijken voor een andere STILLE oplossing

PS ik heb ook een brom in de sub door de crown
En je moet de crown HELEMAAL open zetten qua volume
Ook de setting tussen 0.7 en 1.4 volt bracht geen verandering qua performance bij mij

Het volume van mijn XLS-2502 staat op 6.5 en de LPF staat op 250Hz en dan hoor ik geen ruis meer op mijn luisterplek. Gevoeligheid staat op 1.4V.

Afval onder 20Hz vind ik ook niet zo'n uitgesproken issue. Volgens de grafieken van ASR is dit maar  -1.5dB verzwakking op 10Hz  ;)

fluissie

Zal is op zoek gaan naar een 2002/2502

Vermoed dat de 1002 simpelweg veel te licht is
Wel een fijne amp hoor , en super stil

FrankBe

Quote from: fluissie on November 17, 2020, 18:37:03
Zal is op zoek gaan naar een 2002/2502

Vermoed dat de 1002 simpelweg veel te licht is
Wel een fijne amp hoor , en super stil

Ik denk ook dat de XLS-1002 misschien wel core heeft maar drive mist  :P

Met een prijsverschil van €80 zou ik toch mikken op de XLS-2502. De voeding van deze amp is met voorsprong de krachtigste van de reeks. De fans hoor je ook amper of niet en het chassis wordt ook maar lauwtjes warm.

Al bij al vind ik deze Crown (mits correcte inregeling) prijs/kwaliteit moeilijk te kloppen al zal ik niemand tegenspreken die een nog beter alternatief voorstelt. Misschien de iets duurdere Crown XTI4002? Maar die zal ongetwijfeld weer de luisterrruimte vervuilen met overdreven fan noise...

Janozj

#12
Ik heb een XLS 2000, uit de eerste Drivecore serie dus. Qua specs zo te zien exact eender aan de XLS 2002.

Nooit enig gemis aan laag of kracht gehad. En ik spaar 'm zeer zeker niet.  ;D

kermy

Quote from: FrankBe on November 17, 2020, 18:03:39
Welk deel van het laag mis je effectief? 15-30Hz of nog hoger? En welke Labgruppen betreft het hier?

Hier is een Crown XLS-2502 mono gebrugd aangesloten op 2x B&C 21SW152-8 (dus 2400W ter beschikking op 4Ohm) in hun eigen 550L behuizing op 11Hz afgestemd. Deze afstemming is uiteraard niet geheel lineair met -8dB tussen 10 en 20Hz met een lowpass op 100Hz. Daarom heb ik heb een extra DSPeaker Anti-Mode 8033 II ingeschakeld die dit een beetje moet rechttrekken. Dit systeem levert zoals het moet bone crunching bass en tegelijk ook afgronddiep laag. Het geheel is flink potenter dan de UCD700 in mijn DSP-gecastreerde Hypex PSC2.700 en ook de NC400 die ik tijdelijk voor deze subs gebruikt heb. De deuren vliegen er hier bijna uit bij beroemde filmfragmenten zoals het begin van Blade runner 2049 of Edge of Tomorrow...

Ik leer hieruit alvast uit dat ik niet lager mag gaan dan de XLS-2502 :headbanging: Ik vind het prijsverschil van €200 ook te klein om de voor de minder krachtige XLS-1502 te gaan  :angel:

Wat ik mis zit onder de 35 Hz, en de slam en dynamiek is er uit. De Labgruppen is de IP450 studio versterker, klasse a/b met 100 W vermogen.

Gewoon niet goed, en totaal niet verwacht dat dit zo zou uitpakken, vandaar het topic.


Met vriendelijke groet,

Kermy

morca

Quote from: FrankBe on November 17, 2020, 18:03:39
Welk deel van het laag mis je effectief? 15-30Hz of nog hoger? En welke Labgruppen betreft het hier?

Hier is een Crown XLS-2502 mono gebrugd aangesloten op 2x B&C 21SW152-8 (dus 2400W ter beschikking op 4Ohm) in hun eigen 550L behuizing op 11Hz afgestemd. Deze afstemming is uiteraard niet geheel lineair met -8dB tussen 10 en 20Hz met een lowpass op 100Hz. Daarom heb ik heb een extra DSPeaker Anti-Mode 8033 II ingeschakeld die dit een beetje moet rechttrekken. Dit systeem levert zoals het moet bone crunching bass en tegelijk ook afgronddiep laag. Het geheel is flink potenter dan de UCD700 in mijn DSP-gecastreerde Hypex PSC2.700 en ook de NC400 die ik tijdelijk voor deze subs gebruikt heb. De deuren vliegen er hier bijna uit bij beroemde filmfragmenten zoals het begin van Blade runner 2049 of Edge of Tomorrow...

Ik leer hieruit alvast uit dat ik niet lager mag gaan dan de XLS-2502 :headbanging: Ik vind het prijsverschil van €200 ook te klein om de voor de minder krachtige XLS-1502 te gaan  :angel:
Die drivers zijn ook 2000 watt RMS.
Dan is 500 watt hypex niet voldoende idd  ;D
Dat is een kromme vergelijking
Dat is gewoon een te lichte amp op een te zware driver.

Het is mij even ontgaan welke drivers de ts gebruikt....

kermy

Quote from: morca on November 18, 2020, 00:48:48
Die drivers zijn ook 2000 watt RMS.
Dan is 500 watt hypex niet voldoende idd  ;D
Dat is een kromme vergelijking
Dat is gewoon een te lichte amp op een te zware driver.

Het is mij even ontgaan welke drivers de ts gebruikt....

De driver die aan de Labgruppen hangt is een Beyma 15G400, en die doet het heel leuk met die 100 W van die versterker. Maar met 3 maal zo hoge vermogen van de Crown doet hij een stuk minder.

De driver kan 500 W on program handelen, dus die schrikt niet zo snel, aan de andere kant heeft hij een rendement van 99 dB.


Met vriendelijke groet,

Kermy

FrankBe

Quote from: kermy on November 17, 2020, 23:30:57
Wat ik mis zit onder de 35 Hz, en de slam en dynamiek is er uit. De Labgruppen is de IP450 studio versterker, klasse a/b met 100 W vermogen.

Gewoon niet goed, en totaal niet verwacht dat dit zo zou uitpakken, vandaar het topic.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Het enige wat ik me kan inbeelden dat de klasse D versterking iets strakker en droger kan klinken. Maar dat ervaar je blijkbaar ook niet?

Het blijft me verbazen omdat mijn XLS-2502PA moeiteloos de laagste frequenties neerzet. Kan je met Dirac niets bijregelen?

FrankBe

Quote from: morca on November 18, 2020, 00:48:48
Die drivers zijn ook 2000 watt RMS.
Dan is 500 watt hypex niet voldoende idd  ;D
Dat is een kromme vergelijking
Dat is gewoon een te lichte amp op een te zware driver.

Het is mij even ontgaan welke drivers de ts gebruikt....

Ik koop niet snel nieuw materiaal en ik had de Hypex nog. Na een paar keer flink doorspelen met films ging de SMPS van de 2.700 af en toe wel eens in beveiliging. 2 woofers van 2000W RMS en met spoelen van 153mm hebben inderdaad wel wat stroom nodig om tot leven te komen. Bedoeling is bij een volgende upgrade van mijn woonkamer AV set naar 3x XLS2502PA te gaan. Eén voor elke B&C en één voor de 4x Visaton TIW400  :devil:

PascalP

Quote from: FrankBe on November 18, 2020, 09:43:29
Ik koop niet snel nieuw materiaal en ik had de Hypex nog. Na een paar keer flink doorspelen met films ging de SMPS van de 2.700 af en toe wel eens in beveiliging. 2 woofers van 2000W RMS en met spoelen van 153mm hebben inderdaad wel wat stroom nodig om tot leven te komen. Bedoeling is bij een volgende upgrade van mijn woonkamer AV set naar 3x XLS2502PA te gaan. Eén voor elke B&C en één voor de 4x Visaton TIW400  :devil:

Is ergens te vinden hoe die Crown versterkers zich onderling verhouden, dus bijvoorbeeld XLS vs XLi vs. XLC vs. XTi2 etc.?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

FrankBe

#19
Quote from: PascalP on November 18, 2020, 09:46:41
Is ergens te vinden hoe die Crown versterkers zich onderling verhouden, dus bijvoorbeeld XLS vs XLi vs. XLC vs. XTi2 etc.?

Dat moet je vooral zelf opzoeken. Er zijn zoveel onderlinge verschillen: budget, versterkerklasse, stabiliteit bij lagere impedanties, DSP, aansluitingsmogelijkheden.

XLS met klasse D en basis DSP en XLi met klasse AB zijn eerder budgetoplossingen (beide hebben RCA aansluitingen) terwijl de XTi voor het echte pro werk bedoeld is. XLC is custom install maar wordt blijkbaar niet zoveel verkocht

Edit: nog toevoegen dat de XLS fluisterstil zijn en je kan 'm ook vanop afstand aan/uit zetten. Dit doe je met een Phoenix stekker waarbij de gesloten stand de versterker in standby zet.  Dit kan je ook op een relais aansluiten die dan gestuurd wordt door de 12V trigger die op de meeste AVR voorkomt.

jahtari

Quote from: FrankBe on November 17, 2020, 18:03:39
Welk deel van het laag mis je effectief? 15-30Hz of nog hoger? En welke Labgruppen betreft het hier?

Hier is een Crown XLS-2502 mono gebrugd aangesloten op 2x B&C 21SW152-8
:wow:

Is deze set hier ergens op het forum te zien? Ik kan alleen de "kleinere" set zien in je onderschrift.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

FrankBe

#21
Quote from: jahtari on November 18, 2020, 10:27:45
:wow:

Is deze set hier ergens op het forum te zien? Ik kan alleen de "kleinere" set zien in je onderschrift.

Ik heb deze inderdaad nog niet geshowd omwille van de Focal Scala Utopia die in deze set staat. Ik wil geen ongewenste interesse aanwakkeren.

Misschien start ik hier nog een topic over als ik een upgrade doe  ;)

PascalP

Quote from: FrankBe on November 18, 2020, 10:06:57
Dat moet je vooral zelf opzoeken. Er zijn zoveel onderlinge verschillen: budget, versterkerklasse, stabiliteit bij lagere impedanties, DSP, aansluitingsmogelijkheden.

XLS met klasse D en basis DSP en XLi met klasse AB zijn eerder budgetoplossingen (beide hebben RCA aansluitingen) terwijl de XTi voor het echte pro werk bedoeld is. XLC is custom install maar wordt blijkbaar niet zoveel verkocht

Edit: nog toevoegen dat de XLS fluisterstil zijn en je kan 'm ook vanop afstand aan/uit zetten. Dit doe je met een Phoenix stekker waarbij de gesloten stand de versterker in standby zet.  Dit kan je ook op een relais aansluiten die dan gestuurd wordt door de 12V trigger die op de meeste AVR voorkomt.

Bedankt hier kan ik al wat mee :D
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

FrankBe

Quote from: PascalP on November 18, 2020, 13:06:38
Bedankt hier kan ik al wat mee :D

Hier staat alles gegroepeerd https://www.crownaudio.com/en/product_families
Echter de series die jij opnoemde zijn de meest courante hier in de Benelux  ;)

FrankBe

Vandaag tijdens het rondsnuffelen op ASR kwam dit tegen: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/crown-xls1002-pro-amplifier-review.16211/post-525744

Quote
The main differences between the four XLS models. As features are added they move up to the next model. And of course power ramps up.

XLS-1002 Base
XLS-1502 Improved Drive Core circuit
XLS-2002 Paralleled (x2) Output Devices and Filter cap banks
XLS-2502 Higher rail voltage

For current delivery the top two models are more capable.

Op zwarte vrijdag heb ik trouwens een tweede XLS 2502 bijgekocht. Nu nog even wachten op de levering en dan eerst een tijdje op mijn slaapkamer subs aansluiten en evalueren alvorens ze in mijn living set te integreren. Waarschijnlijk is op die plaats een XLS 2002 al meer dan voldoende  :pompom: