FALD LCD zwartwaardes/blooming versus OLED bij gedimd omgevingslicht

Started by Trabuca, November 16, 2020, 12:29:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Trabuca

Ik zit sterk in dubio in de keuze voor een nieuwe TV en ik hoop dat jullie ervaring hebben met mijn specifiek vraagstuk over zwartwaardes en blooming van bijvoorbeeld de Sony XH95 serie (XH9505).

Wens:
75" - 85" TV in de woonkamer voor films en series, geen mancave, geen gaming, geen sport.
De voorkeur voor 85 inch, met 75 kan ik leven. Budget zal een afweging worden, zie hieronder.

Situatie nu:
Sony 55HX850. Geen full array local dimming, maar voor de tijd had deze LCD TV goede zwartwaardes. Blooming is goed zichtbaar en ik wil hierin bij de nieuwe TV een verbetering zien.

Probleem / vraag aan jullie:
Ik ben me er van bewust dat een OLED in mijn geval het mooiste plaatje geeft, maar in het formaat dat ik zoek is de prijs nogal hoog en op dit moment vormt dat een afweging. Een LG 77CX kost ongeveer €3500, een sony 75"XH95 €2500 en 85"XH95 €3000 bij benadering (BlackFriday en cashback acties meegenomen) Een slag groter voor een lagere prijs is dan mijn voorkeur, tenzij het verschil in beeldkwaliteit MEGA is. Ik verwacht het niet.

Ik kan nergens testen hoe erg de blooming is bij gedimd licht of volledig gedimde kamer. Hier in de buurt zit alleen Mediamarkt en ik heb geen kennisen met goede LCD's . In de winkel met verlichting aan vind ik het acceptabel, maar met zoveel omgevingslicht kijk ik nooit mijn films en series. In reviews op youtube (bijv. HDTVtest) wordt de camera ISO waarde opgeschroefd om blooming te laten zien, maar de kanttekening die er bij gemeld wordt is dat de blooming bij enig omgevingslicht met het blote oog nagenoeg niet zichtbaar is. Dit klinkt voor mij acceptabel want op de YTreviews afgaand lijkt het me een stuk beter dan bij mijn 8jaar oude non-FALD LCD. Wat is jullie ervaring? Heeft iemand voor deze keuze gestaan?

Ik heb veel ervaring met een LG oled 65C9 bij mijn zwager, prachtig ding maar in 77inch nogal aan de prijs....


Hieronder twee voorbeelden van wat ik niet acceptabel zou vinden om met het blote oog te zien, maar hoe dit er uit ziet met een paar gedimde lampen in de woonkamer is mij een vraag.


Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

darkrunner

Den deze komt dan toch met de Sony thuis, 85" ftw die Sony speelt toch verdoemd goed voor geen Oled te zijn (prijs is ook zalig van een Sony XH95 85")

https://www.youtube.com/watch?v=jh8pJ9dTaYo&t=


Trabuca

Inderdaad, die review heb ik al meermaals bekeken en doet je toch inzien dat het verschil in beeldkwaliteit niet (in elke situatie) MEGA is.
Dit is dan ook nog eens de XH90/92, de XH95 moet nog weer een iets beter zijn.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Guus2

Mwah ik vind de verschillen toch wel erg groot. Als je kijkt @5:50 dan zie je dat bij de Sony de hoeken duidelijk alle 4 problemen hebben (donkerder dan de rest) en dan zie je ook dat de afwijking in het wit fors is, ook in de rest van het beeld van de Sony is het beeld alles behalve uniform. Dit terwijl het beeld bij de OLED perfect uniform lijkt. En dat is nog met een youtube video, in het echt vallen zulke zaken meer op. Daarnaast is er betreft de inkijkhoek ook een heel fors verschil, zie @ 3:43. Daarnaast zie je bij de wolken @ 5:14 overduidelijk dat de wolken niet goed weergegeven worden op de Sony, deze zijn daar rood i.p.v. wit. Ook in andere scenes zie je serieuze afwijkingen in kleur maar wellicht valt dat eruit te kalibreren. Waar de OLED nagenoeg alles perfect doet (niet alles is echter zichtbaar op zo'n youtube video), zie je bij de Sony eigenlijk op ieder vlak dus grote tekortkomingen: uniformiteit, kleur, inkijkhoek zijn allen toch echt stukken minder. Dat dus nog buiten de zwartwaardes om.

Een feit blijft natuurlijk wel dat de OLED te duur is in de grotere formaten, tot 65 inch gaat het wel maar bij de grotere formaten zijn ze in verhouding te duur dus ik snap de overweging wel.. een projector is ook het overwegen waard in mijn beleving maar ik weet niet hoe donker de woonkamer is(aangezien ik "geen mancave" lees).

Trabuca

Ik herken de verschillen die je beschrijft in de YouTube video, maar zou dit met het blote oog in dezelfde mate waarneembaar in een woonkamer met wat sfeerverlichting aan?
Ik ben me er van bewust dat deze nadelen inherent zijn aan LCD techniek en dat de oled een beter plaatje neerzet. In een volledig donkere kamer zou ik een LCD persoonlijk dan ook uitsluiten.
Ik kan mijn woonkamer onvoldoende donker maken voor een beamer helaas.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Cobraatje

Groter doet veel meer voor de filmbeleving dan het verschil in beeldkwaliteit.
Maar of je met het verschil kunt leven ligt aan je ogen, welke beeldfouten je ziet en hoe 'pietluttig' je bent.

B.v. Ik heb jaren geleden mijn ogen te laten laseren nu al jaren 120% zicht.
Na het laseren zag ik beeldfouten die daarvoor nog nooit had gezien.
Ik stoor mij erg aan beeldfouten en ongemerkt ben ik daar steeds naar aan het kijken.
Na plasma's 2x een top led gehad, maar ergerde mij teveel aan de beeldfouten o.a. blooming.
Nu met een Pana oled wel tevreden.



darkrunner

Prijs van Oled is ook serieus omlaag gegaan zie ik net

Het is opzich vrij simpel is 77" groot genoeg voor je Oled
Wil je groter dan heb je met die Sony toch een zeer goede tv, ik vermoed ook eens die in je woonkamer staat je daar geen Oled gaat langs zetten om constant te gaan vergelijken

Trabuca

Oled 77 is inderdaad niet meer zo duur als een jaar of meer terug, maar nog wel significant meer dan de top LCD's

Prijzen, bij benadering op dit moment met geldende cashbacks:

LG 77CX6              €3700 - 300 Cashback = €3400
Sony 75XH950     €2600 - 200 Cashback = €2400
Sony 85XH850     €3150 - 250 Cashback = € 2900
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

darkrunner

De Sony 85XH95  met beetje zoeken lukt ook nog onder de €3000

Trabuca

De uiteindelijke keuze is gevallen op een FLAD LCD. Ik heb de 85XH9505 in huis gehaald en moet na twee weken zeggen dat dit de goede keuze is geweest.
Voor mij is de blooming acceptabel en een heel stuk beter dan mijn oude Sony 55HX850 (non-FALD). Het verschil met OLED is er zeker en overduidelijk in de donkere avonden als ik vergelijk met de 65C9 van mijn zwager. Ik kijk voornamelijk met sfeerlicht en dan is bijna niet waarneembaar en overdag al helemaal niet. Ik heb direct naast mijn zitbank twee Hue filament lampen staan die ik op de laagste stand dim.

Het formaat is natuurlijk prachtig. Onze eerste reacties waren 'OJEE'  :wacko: :o 'OMG'  :wacko: maar dat werd al snel  :popcorn: ;D  :headbanging: :pompom:
Voor de prijs die ik heb betaald scheelt het mij enorm met een OLED van 77 inch, en dan zou ik nog een maat kleiner hebben ook. De prijzen stijgen helaas boven de 65 inch exponentieel, ook in LCD maar dit was een erg goede deal.

Hieronder een paar foto's mocht iemand dit interesseren. Voor het vergelijk, de luidsprekers zijn Kef's R900 van 113cm hoog, geen kleine jongens.

Nu nog op zoek naar een ander TV meubel. De muurbeugel ligt al klaar en de TV gaat aan de muur zodra de kerstboom weg is.






Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

papaleo

Mooie tv 8) en hoe groter hoe mooier is mijn lijfspreuk  :thumbs-up:
En zo te zien is de kijkhoek ook prima in orde,...dit is toch een VA panel?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

scoc

Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Trabuca

Quote from: papaleo on December 15, 2020, 10:11:17
Mooie tv 8) en hoe groter hoe mooier is mijn lijfspreuk  :thumbs-up:
En zo te zien is de kijkhoek ook prima in orde,...dit is toch een VA panel?
Dit is een VA met een wide angle anti reflectie coating. De anti reflectie is zo zo, net voldoende eigenlijk, maar de wide angle is zeer zeer goed! Knap gedaan van Sony, al gaat het iets ten koste van het contrast.

Er is ook een type XH90 ipv XH95, die heeft die wide angle coating niet en daar krijg je een hoger contrast voor terug. Maar ook een lagere helderheid en een overal iets mindere TV, dat was voor mij geen optie.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

Quote from: scoc on December 15, 2020, 10:50:51
Welke film is dat op de foto's ...  ;)
Dat is YouTube, zoek op "4K HDR Demo". Eentje is van LG en duidelijk bedoeld voor OLED met veel zwarte vlakken. De andere is een 4K demo met beelden uit Canada.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub