macOS Big Sur

Started by Richi, November 15, 2020, 22:58:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Quote from: Richi on July 30, 2021, 08:06:40
Dat lijkt toch een hardware probleem te zijn, anders had je de WiFi optie er automatisch bij zien staan. Bij veel laptops is de WiFi module een los insteek kaartje op het moederbord. Als dat bij de Air ook zo is, dan zou vervangen mogelijk moeten zijn, er vanuit gaande dat dit het probleem is.

Na wat googelen durf ik ook wel te concluderen dat dit geen veel voorkomend probleem is, want ik kan er niets over vinden. Ik denk dus dat het echt een incidenteel probleem is. Voor tussen de 10 en 20 euro zijn er echter WiFi USB sticks te koop die mogelijk je probleem verhelpen. Kijk maar eens op Amazon.

Ik neem aan dat je ethernet wel goed werkt?
Het kán haast geen software fout meer zijn. Goede tip, die WiFi usb stick. Daar ga ik ook eens achteraan.

Groet, wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

#26
Quote from: Nosferatu on July 30, 2021, 09:28:47
Al gekeken bij 'Over deze Mac' -> Systeemoverzicht -> Netwerk -> Wifi ? als er wat stuk is aan je Wifi module dan is deze misschien niet meer zichtbaar voor het OS en zie je'm niet meer. Is deze er wel dan is het misschien de antenne aansluiting ?

https://nl.ifixit.com/Device/MacBook_Air_13%22_Early_2017

Volgens deze handleiding kan je Wifi/Bluetooth vervangen. Als je Wifi module stuk is dan heb je ook geen Bluetooth meer lijkt me.

Het lukt wel om een Bluetooth verbinding op te starten en bijv een hotspot via mijn iPhone aan te maken. Dat werkt dus wel.

Het Wifi-symbool is onzichtbaar. Ook niet aan te maken zoals [mention]Rusher [/mention] suggereert.



Ik zal dit ook eens voorleggen bij een Apple reseller. Wellicht kunnen zij aan de hand hier van bedenken welk deel stuk is. 

Groeten, wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

mijkie

#27
WiFi ook niet zichtbaar op de manier zoals nosferatu beschrijft ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

wil

Quote from: mijkie on July 30, 2021, 13:03:02
WiFi ook niet zichtbaar op de manier zoals nosferatu beschrijft ?
Nope


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

mijkie

#29
vreemd .......
dit is wat ik zie bij mijn macbook pro 2019
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

wil

Update:
De interne WiFi ontvanger wil het dus met geen mogelijkheid doen. Ook na een volledige cleanup en installatie met Catalina geeft dat geen soelaas. Jammer.
Dus weer terug naar een schone Big Sur gezet.

Dan een externe USB-Wifi ontvanger aangeschaft. De TP-link T2U Nano ingeplugd en geprobeerd de driver te installeren. Wat blijkt, de driver voor deze USB-WiFi is niet compatibel met Big Sur! Ook workarounds waarmee het SID wordt uitgezet blijken niet te helpen. Dan zit er maar één ding op: weer terug naar Catalina en dan de driver installeren.

Dat blijkt te werken. De driver laat zich normaal installeren en de USB-WiFi ontvanger doet het netjes.

Dan denk je dat je er bent. Nog even je bestanden en Apps met Time Machine terugzetten en klaar. Maar...

Een backup in Time Machine die in Big Sur is gemaakt, is NIET compatibel in Catalina. Niet! Hoe verzin je het! Heb je een backup, kan je er niet bij [emoji35].

Kortom, mijn laatste optie is om weer te upgraden naar Big Sur, vervolgens met Time Machine mijn bestanden over te zetten op het systeem zelf én domweg copy-pasten op een gewone externe HD, inclusief het Time Macgine backups-bestand. Dan weer met een opstartschijf weer downgraden naar Catalina en vanuit de backup of TM-backups bestand de bestanden weer terugzetten. Of daarmee Apps te redden zijn betwijfel ik, dat ga ik zien.

Maar eerlijk gezegd is Big Sur niet aan te raden als update. Misschien prima op een heel
Nieuw systeem, maar ik heb er eigenlijk meer last dan voordeel mee.

Groeten, wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Laatste en finale update:
Bij het weer updaten van Catalina naar Big Sur blijkt de driver voor de USB-WiFi van TP-link te blijven functioneren! Dat is opmerkelijk. Blijkbaar laat deze drover zich niet installeren in Big Sur, maar werkt die daar wel.

Daarom nu bij Big Sur gebleven en handmatig de Apps en bestanden overgezet. Helaas ben ik wel mijn betaalde Outlook 2016 kwijtgeraakt aangezien die niet meer compatibel is met 11.5.1.

Anyhow, bijna drie dagen verder maar het werkt weer mét een externe USB. Met dank aan de tipgever en het medeleven van anderen [emoji12].

Groeten, wil


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Nosferatu

En dan komt er een update en is je driver kaput; had dat met m'n printer, oude Samsung laser. Werkte prima t/m Catalina en toen ineens.... foetsie, niet meer aan de praat te krijgen door een update. Gelukkig had ik nog een oude laptop met High Sierra waarop deze het vlekkeloos deed. Deze daarop geshared, Big Sur de shared printer laten vinden, nieuwe driver kwam spontaan bij Apple vandaan (maar handmatig te vinden ? Nope), nieuwe lokale printer aangemaakt met 'verse' Apple printerdriver en klaar.

Office 2016; updaten naar 2019, je hebt geen andere keuze als je perse MS Office wilt gebruiken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

wil

Quote from: Nosferatu on July 31, 2021, 21:11:01
En dan komt er een update en is je driver kaput; had dat met m'n printer, oude Samsung laser. Werkte prima t/m Catalina en toen ineens.... foetsie, niet meer aan de praat te krijgen door een update. Gelukkig had ik nog een oude laptop met High Sierra waarop deze het vlekkeloos deed. Deze daarop geshared, Big Sur de shared printer laten vinden, nieuwe driver kwam spontaan bij Apple vandaan (maar handmatig te vinden ? Nope), nieuwe lokale printer aangemaakt met 'verse' Apple printerdriver en klaar.
Ik ga er maar even van uit dat dit mijn laatste update is. Al blijf ik verbaasd dat de update van Catalina naar Big Sur de driver wel overleefde. En het zou mooi zijn als TP eens een werkende driver voor Big Sur maakt. Maar goed...

Quote from: Nosferatu on July 31, 2021, 21:11:01
Office 2016; updaten naar 2019, je hebt geen andere keuze als je perse MS Office wilt gebruiken.
De andere Office onderdelen doen het wel nog. Dat scheelt wel. Ik doe het wel even met "Mail". Wel zit er een gekke bug in die er voor zorgt dat het eerste schermbeeld in Excel ondersteboven staat  :hehe:. Even scrollen en het is weg.

Groeten, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Fijn dat het uiteindelijk is gelukt, maar wat een gedoe en wat een tijd heb je er aan moeten besteden. Vanaf nu je TimeMachine backup goed op orde houden, mocht de driver het weer begeven om wat voor reden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

TP Link werkt aan een driver, maar worstelen er blijkbaar mee. Ik zou dit draadje even volgen op de TP Link community waarin ze een bericht zullen plaatsen zo gauw de driver beschikbaar komt: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/230076?page=4
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Quote from: Richi on August  1, 2021, 09:57:57
Fijn dat het uiteindelijk is gelukt, maar wat een gedoe en wat een tijd heb je er aan moeten besteden. Vanaf nu je TimeMachine backup goed op orde houden, mocht de driver het weer begeven om wat voor reden.
Inderdaad gedoe, en fijn dat t gelukt is.
Toch is het bijzonder dat TimeMachine backups niet terug te zetten zijn van BigSur naar Catalina. Ik had immers een keurige backup. Anyhow.

Quote from: Richi on August  1, 2021, 10:02:10
TP Link werkt aan een driver, maar worstelen er blijkbaar mee. Ik zou dit draadje even volgen op de TP Link community waarin ze een bericht zullen plaatsen zo gauw de driver beschikbaar komt: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/230076?page=4
Ik las het inderdaad, maar het duurt gek genoeg wel erg lang. En eigenlijk is de driver zelf ok, het probleem is dat ie zich niet blunt in BigSur laat installeren.

Dan nog een bijkomstig voordeel uit deze hele excercitie: mijn HD is nu 100Gb (!) minder vol. En mogelijk kan daar nog een heleboel van af aangezien ik zie dat mijn muziek-bestanden er twee keer op staan:

Gebruikers>[ik]>Muziek>iTunes>iTunes Media>Music>[mappen met albums]
Gebruikers>[ik]>Muziek>Music>Media>Music>[mappen met albums]

Klopt het dat deze folder geen enkele meer functie heeft? Volgens mij verwijst niets naar het eerste pad. Hoe kom je er achter of je het bovenste pad veilig kan wissen? Dat scheelt nl. nog eens 45Gb.

Groeten, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Quote from: wil on August  1, 2021, 11:41:40

Gebruikers>[ik]>Muziek>iTunes>iTunes Media>Music>[mappen met albums]
Gebruikers>[ik]>Muziek>Music>Media>Music>[mappen met albums]

Klopt het dat deze folder geen enkele meer functie heeft? Volgens mij verwijst niets naar het eerste pad. Hoe kom je er achter of je het bovenste pad veilig kan wissen? Dat scheelt nl. nog eens 45Gb.

Groeten, wil
Geen idee. Mij. Mac Mini waar alle muziek op staat, draait nog op High Sierra.  :satisfied:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Nosferatu

Quote from: wil on August  1, 2021, 11:41:40
Inderdaad gedoe, en fijn dat t gelukt is.
Toch is het bijzonder dat TimeMachine backups niet terug te zetten zijn van BigSur naar Catalina. Ik had immers een keurige backup. Anyhow.
Ik las het inderdaad, maar het duurt gek genoeg wel erg lang. En eigenlijk is de driver zelf ok, het probleem is dat ie zich niet blunt in BigSur laat installeren.

Dan nog een bijkomstig voordeel uit deze hele excercitie: mijn HD is nu 100Gb (!) minder vol. En mogelijk kan daar nog een heleboel van af aangezien ik zie dat mijn muziek-bestanden er twee keer op staan:

Gebruikers>[ik]>Muziek>iTunes>iTunes Media>Music>[mappen met albums]
Gebruikers>[ik]>Muziek>Music>Media>Music>[mappen met albums]

Klopt het dat deze folder geen enkele meer functie heeft? Volgens mij verwijst niets naar het eerste pad. Hoe kom je er achter of je het bovenste pad veilig kan wissen? Dat scheelt nl. nog eens 45Gb.

Groeten, wil

In de 'Music/Muziek' app een willekeurig nummer aanklikken, rechtermuisknop -> 'Toon Info' en dan 'bestand' tab, de fysieke locatie van het nummer. iTunes idem alleen heet het dan 'Info Nummer'. Ervan uitgaande dat je hebt gecontroleerd dat beide genoemde directories dezelfde inhoud hebben kan je dan 1 weggooien. Zou wel een royale steekproef doen. Of je gooit je hele iTunes/Muziek bibliotheek weg en importeert de boel vanaf de directory die jij wilt (en past de paden natuurlijk ook aan in 'Muziek')

Bij de weg, als je perse iTunes (of iPhoto, Aperture) wilt gebruiken in Catalina of Big Sur, ja dat kan; app genaamd Retroactive.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Richi

#39
Afgelopen week Big Sur 11.5.2 geïnstalleerd en nu werkt Schermdeling, VNC Viewer en afdrukken naar onze laserprinter (draadloos) niet meer. Alle programma's kunnen de andere apparaten op het netwerk wel zien, maar benaderen lukt niet. Beide functies werken nog wel vanaf de iPad en iPhone (VNC en HP Smart), dus ik verdenk de Big Sur update op mijn MacBook ervan.

Herkent iemand deze problemen?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

pameijer

Als alle 3 het Bonjour protocol gebruiken kun je ff checken of dat wel goed staat? Heb nog geen Big Sur hier maar als je in de Instellingen onder Delen kijkt moet je mss nog wat aanvinken.

Ik heb zelf net vanmiddag Microsoft Edge als browser op MacOS geïnstalleerd. Tot nu toe erg tevreden hierover! Stuk sneller dan Chrome en flexibeler dan Safari. Heb FVD Synchronizer (voor bookmarks), Lastpass, Bitwarden en ABP er op gezet en gaat als een speer. Aanrader!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Richi

Quote from: pameijer on August 22, 2021, 16:37:26
Als alle 3 het Bonjour protocol gebruiken kun je ff checken of dat wel goed staat? Heb nog geen Big Sur hier maar als je in de Instellingen onder Delen kijkt moet je mss nog wat aanvinken.
Daar heb ik al uitgebreid naar zitten kijken. En ook geprobeerd de firewall uit te zetten (geen verschil) en de privacy instellingen te verruimen (ook geen verschil helaas). Ik ga een kopie van voor de update terugzetten en kijken hoe het er dan voor staat.

Quote from: pameijer on August 22, 2021, 16:37:26
Ik heb zelf net vanmiddag Microsoft Edge als browser op MacOS geïnstalleerd. Tot nu toe erg tevreden hierover! Stuk sneller dan Chrome en flexibeler dan Safari. Heb FVD Synchronizer (voor bookmarks), Lastpass, Bitwarden en ABP er op gezet en gaat als een speer. Aanrader!
Edge op mijn Mac. Doet me wel heel erg aan mijn werk PC denken. Nee, dank u.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

pameijer

Quote from: Richi on August 22, 2021, 17:56:53
Edge op mijn Mac. Doet me wel heel erg aan mijn werk PC denken. Nee, dank u.  :D

Dan moet je leuker werk gaan zoeken  :tongue2:

Maar serieus: het is echt een fijnere browser imho dan Chrome/Firefox/Safari op MacOS. Heb ze allemaal geprobeerd.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!