Poll: advies gevraagd voor schermformaat + projectorhoogte

Started by sandervg, November 10, 2020, 22:30:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Welke maat scherm zou je adviseren gegeven de beperkingen voor de projectorhoogte?

1,9m breed / projector 45cm boven je hoofd: prima te hanteren qua lawaai en toch net wat groter scherm
1 (16.7%)
1,95m breed / projector 34cm boven je hoofd: lekker polderen :-)
0 (0%)
2,0m breed / projector 24cm boven je hoofd: bigger = better!
1 (16.7%)
Ander advies ....
4 (66.7%)

Total Members Voted: 6

sandervg

Hoi forumgenootjes,

Dilemma: ik wil mijn 1,78m breed projectiescherm upgraden naar ca. 2m breed. Wordt een maatwerk scherm. Bij doorrekenen van de definitieve maat schrok ik me een hoedje: 2 meter breed betekent dat de projector omlaag moet naar 24cm boven m'n hoofd (anders haalt de zoomlens het niet).

Dat lijkt me storend qua lawaai van de projector (vooral bij HDR) maar ook voor het surround geluid: het geluid van de tweeters gaat nog nét onder de plank van de projector door maar ik ben bang dat ik in een soort gekke klankkast terecht komt met m'n hoofd met vreemde reflecties tegen de onderkant van de projectorplank.

Dus dan misschien toch iets minder groot?

Een paar opties (zie tekening):
1,9m breed >>> projector 45 cm boven m'n hoofd
1,95m breed >> projector 34 cm boven m'n hoofd
2,0m breed >>> projector 24 cm boven m'n hoofd

Ik heb er even een polletje van gemaakt. Wat zou je adviseren (en waarom?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Ik zou je projector op de grond zetten, dan gaat er een wereld voor je open kwa mogelijkheden.
Ik heb precies dezelfde situatie als jou en mijn projector staat op de grond, hierdoor kan ik een scherm kwijt van 270 breed.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

mijn porjector (jvc n7) staat ook niet al te ver van mijn hoofd.
In hdr staat die op volle lampmode.
Niet echt last van, zeker niet bij luide fimpassages en als je gewoon in de film zit.

Heb wel een omkasting gemaakt, zodat zijkanten deels dicht zijn en binnenzijde zit noppenschuim in. zie foto op pagina  (nog zonder schuim)
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1375

Maar heozo maatwerk scherm?

Hang anders even laken op en zet projector op de hoogte die je nu aangeeft en test het gewoon reallife.
Zo ben ik ook tot mijn maximale schermgrootte gekomen, rekening houdend met throw, diepte projector incl kabel, boven de center/onder het schuine dak projecteren.

ps voorkom maximale zoom ivm lensartifacten ;-)



PascalP

Dakkapel bouwen en de projector verder naar achteren in de dakkapel :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sandervg

Quote from: PascalP on November 11, 2020, 08:13:50
Dakkapel bouwen en de projector verder naar achteren in de dakkapel :P
Dat plan is door mijn wederhelft afgewezen.... "dan maar 10cm kleiner scherm" was de reactie :)

Quote from: denoontje on November 11, 2020, 00:00:01
mijn porjector (jvc n7) staat ook niet al te ver van mijn hoofd.
In hdr staat die op volle lampmode.
Niet echt last van, zeker niet bij luide fimpassages en als je gewoon in de film zit.
Hoeveel cm hangt de N7 boven je hoofd?

Quote from: denoontje on November 11, 2020, 00:00:01
Maar heozo maatwerk scherm?
Maatwerk in de zin dat ik op de cm nauwkeurig mijn maten kan kiezen.

Quote from: denoontje on November 11, 2020, 00:00:01
Hang anders even laken op en zet projector op de hoogte die je nu aangeeft en test het gewoon reallife.
ps voorkom maximale zoom ivm lensartifacten ;-)
Mijn ambitie zou zijn 2m breed (breder wil ik niet), maar dan hangt de projector dus erg dicht op m'n hoofd zoals beschreven. Dat heb ik getest met een laken etc. en ik heb een schaaltekening gemaakt om e.e.a. te valideren. Ik kan echte niet 'testen' hoe het is als de projector zo dicht op m'n hoofd hangt. Al is het alleen maar omdat die plank er niet hangt en ik de N5 niet heb (heb nu nog een oude Epson).

Is 12cm breder echt een upgrade, of merk je daar in de praktijk toch niet zo veel van?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Ik ben zelf ooit van 92" (203cm breed) naar 100" gegaan (220cm breed).
Dat vond ik wel een behoorlijk verschil hoor.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Guus2

Ik adviseer om het alsnog ergens te testen, oftewel: ga naar een demoruimte met een N5 projector, laat een film draaien zonder geluid en plaats je oor simpelweg 24cm dichtbij de projector en luister (en doe dit ook op 45cm). Dan kom je er zelf achter of hoe storend het voor jou is.

Het lijkt me zeer onverstandig, om zonder dit getest te hebben; een maatwerk projectiescherm te kopen en ook om, zonder dit gehoord te hebben (de afstand is in mijn beleving absurd kort); een dure projector te kopen.
Mij lijken alle 3 de hoogtes namelijk veel en veel te dichtbij.

reza

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je niet breder zou willen dan 2mt?
Als er in jouw geval dan "zoveel" opstakels zijn, zou ik ook aan een oled of zo denken. Voor mij persoonlijk zit 2mt op de grens van "net niet/net wel" projecteren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MechanicalAnimal

Quote from: sandervg on November 10, 2020, 22:30:30

Ik heb er even een polletje van gemaakt. Wat zou je adviseren (en waarom?)

allicht lees ik er overheen...maar het is geen optie om je opstelling 90 graden te draaien?

Dan kun je meer de hoogte in richting de nok met je projector.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

sandervg

Dank voor het meedenken! Grappig dat sommige suggesties en ideeën blijven terugkomen :).

TV vs projector: is een topic over geweest. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch wel fan ben van het 'projectie beeld'. Ja, de TV zal ongetwijfeld het zwart beter weergeven, beter HDR kunnen doen etc. maar ik ben niet klaar om de projector weg te doen voor een TV. We hebben een 100% verduisterde ruimte, dat draagt daar denk ik ook aan bij. Geprojecteerd/gereflecteerd licht is voor mij toch anders dan iets dat rechtstreeks licht uitstraat. Ik vind het ook prettig dat de luidsprekers achter het scherm kunnen staan. Bij een TV krijg ik daar weer problemen mee (eigenlijk geen plaats langs het scherm).

Ik wil niet breder dan 2m omdat op de plek waar ik wil zitten qua surround bubble, voor mij de kijkhoek dan optimaal is. Ik vind dichterbij zitten onprettig / onrustig. Dat heb ik met een laken goed kunnen testen.

90 graden kantelen: heb ik ook uitgebreid naar gekeken, maar dat maakt de situatie nog iets beroerder (de ruimte is vrij kort over de lengte doordat er een gekke hoek in zit). Alleen als ik echt zou verbouwen en een wandje zou verplaatsen of een grote dakkapel zou plaatsen kan ik er echt op winnen. Tot die tijd moet ik het doen met wat er nu is. Maar soms moet een mens ook tevreden zijn met wat hij heeft :)

Ik neig nu naar ca. 192cm breed (iets groter omdat je in de praktijk toch altijd een wit randje houdt met uitlijnen) om niet te veel risico te lopen qua herrie van de projector en geen 'klankkast effect' te krijgen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

home@the movies

#10
Quote(de afstand is in mijn beleving absurd kort);
Mij lijken alle 3 de hoogtes namelijk veel en veel te dichtbij.

Zo absurd kort is dit toch niet? of heb je het over de hoogte van de projector dat die te kort bij zijn zitpositie staat ivm geluid?
In één van onze demo ruimtes is er een bijna vergelijkbare situatie, de projector hangt vlak boven je hoofd, scherm is 2m30 en zitafstand 3m20, de N5 hoor je in low lamp zo goed als niet draaien, de TX9400 ook niet, in de hoge lamp stand is dat een ander verhaal.

Als het over schermgrootte versus afstand gaat;

THX hanteert een kijkhoek van 35 graden, dat is ongeveer 1,5X de schermbreedte, voor een scherm van 1m95 zou de ideale afstand dan 2m92 zijn, dat is maar 14 cm verder dan wat op topic starter zijn tekening staat.
Er zijn heel wat gebruikers die van deze norm lichtjes afwijken en dus net wat korter gaan zitten, is ook een persoonlijke keuze uiteraard.


clicquot

ivm THX (16:9), kom ik uit:

1) 190 breedte -> 85.5 inch /0.84 = 101.78 inch of 2.58m zitafstand vs 2.71m, verschil 0.13m
2) 195 breedte -> 88.1 inch /0.84 = 104.88 inch of 2.66m zitafstand vs 2.75m, verschil 0.09m
3) 200 breedte -> 90.3 inch /0.84 = 107.50 inch of 2.73m zitafstand vs v2.85m, verschil 0.12m

dus mja, optie 2) of laat ons zeggen gemiddeld nog 11 cm dichter gaan zitten voor de "ultieme" ervaring? 8)

Guus2

Quote from: home@the movies on November 12, 2020, 22:14:37
Zo absurd kort is dit toch niet? of heb je het over de hoogte van de projector dat die te kort bij zijn zitpositie staat ivm geluid?
In één van onze demo ruimtes is er een bijna vergelijkbare situatie, de projector hangt vlak boven je hoofd, scherm is 2m30 en zitafstand 3m20, de N5 hoor je in low lamp zo goed als niet draaien, de TX9400 ook niet, in de hoge lamp stand is dat een ander verhaal.

"of heb je het over de hoogte van de projector dat die te kort bij zijn zitpositie staat ivm geluid?"
Dat bedoel ik inderdaad.

Ik heb de projector zo'n 2 meter achter mij hangen en zo'n >2 meter hoog. Deze is op de bank-positie hoorbaar bij rustige scenes op normal lamp mode (en high is zelfs niet bruikbaar i.v.m. het luide geluid, op normal wel prima), zelfs de iris hoor ik nog bij echt stille scenes. Dit gaat om de tweede projector die je noemt (ik neem aan dat je de EH-TW bedoeld ipv TX?). Ik zal persoonlijk nooit zo dichtbij de projector willen zitten met mijn oren (26cm-45cm). Wellicht is de N5 anders qua geluid maar de 9400 is echt duidelijk hoorbaar.
Echter verschilt dit natuurlijk wel per persoon, niet iedereen heeft een even goed gehoor en niet iedereen stoort zich eraan. Vandaar dat ik aanraad om ergens te gaan luisteren in een demo-opstelling. Stel dat het tegenvalt dan kan je dit immers beter vooraf weten dan achteraf...

denoontje

Quote from: Guus2 on November 14, 2020, 04:58:53
"of heb je het over de hoogte van de projector dat die te kort bij zijn zitpositie staat ivm geluid?"
Dat bedoel ik inderdaad.

Ik heb de projector zo'n 2 meter achter mij hangen en zo'n >2 meter hoog. Deze is op de bank-positie hoorbaar bij rustige scenes op normal lamp mode (en high is zelfs niet bruikbaar i.v.m. het luide geluid, op normal wel prima), zelfs de iris hoor ik nog bij echt stille scenes. Dit gaat om de tweede projector die je noemt (ik neem aan dat je de EH-TW bedoeld ipv TX?). Ik zal persoonlijk nooit zo dichtbij de projector willen zitten met mijn oren (26cm-45cm). Wellicht is de N5 anders qua geluid maar de 9400 is echt duidelijk hoorbaar.
Echter verschilt dit natuurlijk wel per persoon, niet iedereen heeft een even goed gehoor en niet iedereen stoort zich eraan. Vandaar dat ik aanraad om ergens te gaan luisteren in een demo-opstelling. Stel dat het tegenvalt dan kan je dit immers beter vooraf weten dan achteraf...

Mijn ervaring met epson was ook dat hij op zijn pootjes stiller is dan up-side-down. Weet niet hoe dat met de nieuwe series is.....
Maar ik zit dus ook vrij dicht op de n7 (Sander heeft foto's gehad). Ik vind het het meevallen.

sandervg

@Denootje: ja, foto's waren top! Gaf veel inzicht, ook in de mooie constructie die je gemaakt hebt.

Wat 'helpt' is dat ik onder de projector zit, niet ervoor. Ik zit nu ook onder de projector. Projector op ca. 1,9m hoogte. Dus bij de 1,9m variant zou de projector ruim 30 cm lager komen te hangen. Ter compensatie wil ik een iets dikkere plank gebruiken en de ruimte boven de projector en de plank zelf met isolatie schuim bekleden. Misschien de zijkanten dichtmaken en ook met schuim bekleden, maar dan wil ik eerst kijken hoe warm het geheel wordt. Verder hoop ik - omdat ik klein projector zoals hierboven al opgemerkt - dat ik ook bij HDR op de low lamp modus kan blijven. Dat gaat veel herrie schelen. Ik denk dat de high lamp modus lastig wordt en alleen goed gaat bij genre klap-boom-pats actie films :-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

Je kunt een atmos hoofdtelefoon opzetten ...hoor je de projector ook niet.:D