Argon inet2 krakende volumeknop

Started by marcel1970, November 18, 2020, 22:04:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marcel1970

Na een paar jaar gebruik heeft mijn Argon inet2 een krakende volumeknop. Bij bepaalde hoogte valt het geluid weg. Dit gebeurt zowel via de knop of volume regeling met mijn telefoon via spotify-connect bv. Iemand ervaring met het verhelpen van dit euvel bij deze radio?
Bvd
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

sandervg

Dat type radio ken ik niet, maar dit is ook ik het altijd doe:
https://michielvanzaane.wordpress.com/2015/09/22/potentioproblemen-en-alcohol/
Meestal probeer ik het eerst met alleen alcohol. Bij mijn versterker had ik er last van, maar ik heb de boel niet eens open gemaakt: gewoon op / in de knop spuiten, flink aan draaien, paar keer herhalen en het was opgelost. Was een tip van de leverancier en werkte goed. Als je 'm makkelijk open kunt schroeven zou ik dat waarschijnlijk wel doen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

marcel1970

Dankjewel voor de link, ga er morgen mee aan de gang  ^^
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

Kjelt

Bij een potmeter nooit kontaktspray gebruiken, alleen ipa.
Ben al twintig jaar bevriend met een reparateur en dat is de grootste klacht van deze beste man dat amateurs maar ook helaas collegas dit spul gebruiken op potmeters.
Gaat je altijd na enkele jaren opbreken doordat bv pootjes en andere onderdelen bv soldering of draad of pcb opv aangetast worden.

Wat hij doet kan ik jou niet aanraden want daar heb je veel ervaring voor nodig, hij haalt de potmeter namelijk uit elkaar en inspecteert eerst de toestand van de loper en het weerstandsmateriaal.
Daarna of vervangt hij de potmeter indien deze bv wat tegenwoordig zeer vaak voorkomt van een slechte fabrikant is of plastick rommel etc. of hij reinigt deze met IPA en speciale zeemstaafjes, soms bij hardnekkig vuil in een ultrasoon badje ipa.
Als je perse toch aan de gang wilt, alleen (>90%!) ipa gebruiken en goed laten drogen na afloop.

sandervg

IPA is de alcohol die ik bedoel. Dus we doen hetzelfde. Je kunt op zich ook wat contractspray gebruiken, als je maar goed 'naspoelt' met IPA zodat er geen zooi in blijft zitten. de IPA vervliegt wel. Wel natuurlijk altijd eerst het apparaat uit zetten :)  En uit elkaar halen is natuurlijk altijd beter, maar ik zou het eerst zo proberen met IPA, als dat niet gaat met contactspray en naspoelen met IPA en als het dan nog niet werkt, tja, dan heb je maar één optie over.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kjelt

Quote from: sandervg on November 19, 2020, 12:44:52
IPA is de alcohol die ik bedoel. Dus we doen hetzelfde. Je kunt op zich ook wat contractspray gebruiken, als je maar goed 'naspoelt' met IPA zodat er geen zooi in blijft zitten. de IPA vervliegt wel. Wel natuurlijk altijd eerst het apparaat uit zetten :)  En uit elkaar halen is natuurlijk altijd beter, maar ik zou het eerst zo proberen met IPA, als dat niet gaat met contactspray en naspoelen met IPA en als het dan nog niet werkt, tja, dan heb je maar één optie over.
Contact spray is eigenlijk alleen voor harde metalen zoals in schakelaars geschikt.
Het is echt vrij corrosief en de weerstandslaag van een potmeter is flinterdun en zeer kwetsbaar.
Het gevolg is dat je enkele jaren later problemen krijgt en dan is het niet meer te maken en als je pech hebt heeft het ergens nog wat gelekt op de pcb ofzo en heb je nog meer problemen. En dat gebeurt dus ook bij bekende audiorepareer bedrijven die daar ook nog eens flink geld voor vragen.
Dus ik begrijp je advies maar voor potmeters zou ik het echt nooit gebruiken. Als ze zo verontreinigd zijn dat zelfs IPA niet helpt met flink heen en weer bewegen dan wordt het tijd voor vervanging.

sandervg

Dat klopt, maar als vervanging het alternatief is, why not give it a try? Wie weet helpt het of kun je de vervanging uitstellen. Ik heb zelf geen contactspray hoeven te gebruiken, bij mij werkte de IPA goed.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

marcel1970

Ik ga maar eens op zoek naar IPA (kom vooral gember bier tegen :) ) mocht dat niet werken kan ik altijd nog contact spray gebruiken...\of de potmeter (laten)vervangen. Radio is al wel minstens 5 jaar oud maar zowel qua uiterlijk, gebruik en geluid wat mij betreft nog niet aan vervanging toe.
Bedankt voor jullie input!
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

sandervg

Quote from: marcel1970 on November 19, 2020, 17:12:23
Ik ga maar eens op zoek naar IPA (kom vooral gember bier tegen :) )
Kun je ook proberen :-) (geen idee hoe je potmeter daar op gaat reageren  ;D ;D ;D)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian