koptelefoon + laptop

Started by rho, November 5, 2020, 16:46:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Omdat ik de laatste tijd (en de niet zo nabije toekomst) veel van thuis uit werk luister ik steeds vaker muziek via de laptop waar ik mijn koptelefoon op heb aangelsoten.
Normaal besteed ik weinig aandacht aan de kwaliteit omdat het vroeger vooral voor YT en wat podcasts etc gebruikt werd.

Maar nu deed ik vandaag een testje dat me deed nadenken.
Ik gebruik normaal mijn Beyerdynamic DT770 Pro (250 Ohm). Ik weet wel dat dit niet ideaal is op een laptop, maar het werkt "naar behoren". Nu heb ik eens gewisseld tussen die Beyerdynamic en een Superlux HD668B. Je kan het al raden. De Superlux klinkt eigenlijk beter. Die klinkt iets neutraler. De bass is iets strakker en hij lijkt ietsje meer detail te laten horen.
Nu vraag ik me af:
Zijn er koptelefoons die gewoon echt goed werken op headphone chip versterkertjes zoals in een laptop?
Zal de Beyerdynamic zeker en vast beter gaan klinken dan de Superlux als ik die b.v. via een USB-DAC + headphone amp aansluit?
Neem wel in acht dat ik hier in de budget-klasse zit. Die Superlux heeft geen €50 gekost en die Beyerdynamic kan je nieuw al voor <€120 vinden. Als ik iets nieuws zou aankopen zal het in die prijsklasse moeten zitten of er wat boven. Maar dus niet vergelijken met een DAC van €2500 en headphone amp van nog eens hetzelfde budget. Je begrijpt wat ik bedoel.


rho

Quote from: Rowdy on November  5, 2020, 17:36:25
Bedoel je zoiets:
https://hifi.nl/artikel/29038/Review-iFi-Audio-hip-dac-Heupfles-vol-met-muziekplezier.html
Mja, zoiets kan ja. Maar het hoeft niet draagbaar te zijn. Het mag gewoon op mijn bureau blijven staan.

Rowdy


rho

Ik heb objectieve reviews gevonden van het merk (meetgegevens) en die laten t.o.v. andere merken eigenlijk weinig goeds zien.
Een voorbeeld: test Zen DAC

sion

Gewoon een AudioQuest DragonFly ertussen zetten. Zal een wereld van verschil opleveren. De black is voor 87,- te vinden, maar als je voor de Red of de Kobalt gaat zijn er volgens mij ook voordelen wanneer je deze met een mobiele telefoon zou gebruiken (lager verbruik).
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

rho

Quote from: sion on November  5, 2020, 23:18:32
Gewoon een AudioQuest DragonFly ertussen zetten. Zal een wereld van verschil opleveren. De black is voor 87,- te vinden, maar als je voor de Red of de Kobalt gaat zijn er volgens mij ook voordelen wanneer je deze met een mobiele telefoon zou gebruiken (lager verbruik).
Ik ga hem nooit met een mobiele telefoon gebruiken. Daar heb ik een BT headphone voor.
Dit is enkel voor als ik thuis aan mijn bureau zit te werken en muziek wil luisteren.

Nosferatu

Quote from: sion on November  5, 2020, 23:18:32
Gewoon een AudioQuest DragonFly ertussen zetten. Zal een wereld van verschil opleveren. De black is voor 87,- te vinden, maar als je voor de Red of de Kobalt gaat zijn er volgens mij ook voordelen wanneer je deze met een mobiele telefoon zou gebruiken (lager verbruik).
Ik heb de Dragonfly Red aan een iMac hangen en het verschil tussen deze en de gewone analoge uitgang is behoorlijk. Met goedkope Bose IE2 in ear oordopjes hoor je het al. Zal voor de aardigheid thuis m'n Denon AH-D 9200 er eens aanhangen.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

rho

Misschien een rare vraag, maar hoe zou je het verschil van een analoge uitgang op een laptop in vergelijking met een externe DAC+HPamp weer kunnen vergelijken met de headphone uitgang op een receiver?
Als extrene DAc+amp iets te vergelijken is met de dedicated uitgang op een receiver kan ik de Superlux en Beyerdynamic zo ook eens vergelijken en oordelen of de upgrade het waard is met deze headphones.

sion

Quote from: rho on November  6, 2020, 07:24:31
Ik ga hem nooit met een mobiele telefoon gebruiken. Daar heb ik een BT headphone voor.
Dit is enkel voor als ik thuis aan mijn bureau zit te werken en muziek wil luisteren.

Waarom gebruik je die BT headphone dan niet met je laptop? In plaats van 3 headphones (Beyerdynamic, Superlix en BT) koop je beter één goeie. Ik gebruik zelf de Sony X1000M3 maar eerlijk gezegd klinkt een NAD HP60 met AudioQuest DragonFly véél beter dan welke BT headphone dan ook.

Uitgangen voor headphones op versterkers zijn ook meestal maar mager hoor. Kan je niet vergelijken met een dedicated Dac/HP Amp.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

rho

Mijn Sony (MDR-ZX770BN) BT headphones zijn best goed. Het nadeel is dat hij maar met 1 toestel te koppelen is. De hele tijd wisselen van pairing is erg vervelend.
Ik gebruik die Superlux normaal nauwelijks. Dit was maar een testje dat eigenlijk goed beviel.
Denk je dat een nieuwe BT headphone beter zal klinken dan de Beyerdynamic op een DAC/HP-amp?

sion

Neej ik denk dat de dac/amp/Beyerdynamic beter zal klinken ... maar is maar just my 2 cents ... hearing is believing
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

rho

Quote from: sion on November 10, 2020, 00:51:34
Neej ik denk dat de dac/amp/Beyerdynamic beter zal klinken ... maar is maar just my 2 cents ... hearing is believing
Ik wil je best geloven hoor.
Ik zal denk ik maar eens op zoek gaan naar een geschikte DAC met Amp.

Fr@nk

Voor wat het waard is Beyerdynamic heeft nu buiten de DT770Pro 250 / 80 / 32 ohm ook een 16 ohm versie.



https://europe.beyerdynamic.com/dt-770-pro-16-ohm.html


Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - Hifiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 -HD 660s -  Beyerdynamic Amiron Home - Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

rho

Heb net een Topping DX3 Pro besteld.
Wel een maandje wachten tot hij er daadwerkelijk is. Ben benieuwd. Wel super handig dat ik gewoon via BT m'n phone aan kan verbinden.

Trabuca

Waar heb je hem besteld? Rechtstreeks via Shenzenaudio.com? Kans op invoerbelasting lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

rho


fasteddie

Heb zelf een FIIo K5 versterkertje op mijn bureau staan...klinkt ;D zeker goed!

rho

Ondertussen speelt de Topping al enkele dagen naar volle tevredenheid. (geen extra import taxen of BTW moeten betalen)
Alle aansluitingen werken prima, versterker is zeker voldoende om mijn Beyerdynamic (250 Ohm) aan te sturen.
Ik ben ook wat met Equaliser APO/Peace (Win10) en Wavelet autoEQ (Android) aan het spelen. Mijn Superlux HD668B klinkt plots een stukje neutraler. :) Ook de scherpste randjes in het hoog van de Beyer zijn wat glad gestreken.

Vandaag een Massdrop/Sennheiser HD6XX besteld om de collectie aan te vullen en weer een stapje verder te zetten in mijn ontdekkingstocht in de head-fi wereld. Verder nog wat nieuwe earpads voor de Beyer en Superlux en wat Neutrik stekkertjes en Sommer Cable om een verlengkabel te DIYen besteld.

Ik ben al aan upgrades aan het enken in de richting van een gebalanceerde DAC en amp stack. Maar ik ga eerst maar eens wachten op de HD6XX en mijn nieuwe earpads.