UST projectors

Started by GreatOne, November 3, 2020, 07:51:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GreatOne

Hoi allemaal, momenteel heb ik nog een heel goed dienst doende panasonic full HD beamer, maar ik ben zeer gecharmeerd van de verschillende UST projectoren. Waar ik niet uit kom is de plaatsing afstand tov van de beeldgrootte. Ik heb namelijk een kingpin tab tensioned 300, die is 130 inch. De UST berekeningen die ik zie gaan max naar 120 inch bij een afstand van 66 cm. Maar als ik de beamer verder naar achteren kan plaatsen, moet het beeld toch groter kunnen worden en de gehele 130 inch vullen,of gaat dit ten koste van de beeldkwaliteit?
HT apparatuur: Panasonic 65fz800, Epson TW9400, Shield TV, Onkyo Tx-rz820, Millon Cobra III als front speakers, iVisions ALR  tabtensioned elektrisch scherm 135". Minipod & Micropod voor surround (hoog)

skoebiedoe

Denk dat het eerder met de scherpte zal te maken hebben ...

home@the movies

Quote from: GreatOne on November  3, 2020, 07:51:05
Hoi allemaal, momenteel heb ik nog een heel goed dienst doende panasonic full HD beamer, maar ik ben zeer gecharmeerd van de verschillende UST projectoren. Waar ik niet uit kom is de plaatsing afstand tov van de beeldgrootte. Ik heb namelijk een kingpin tab tensioned 300, die is 130 inch. De UST berekeningen die ik zie gaan max naar 120 inch bij een afstand van 66 cm. Maar als ik de beamer verder naar achteren kan plaatsen, moet het beeld toch groter kunnen worden en de gehele 130 inch vullen,of gaat dit ten koste van de beeldkwaliteit?

Het probleem zit hem inderdaad in scherpte, de lens ven de optische bouw van een UST projector is compleet verschillend dan van een conventionele projector en lens.
Door deze opbouw is het vanaf een bepaalde afstand/beeldgroote niet meer mogelijk om scherm te stellen, dat is nu eenmaal het nadeel van dit soort systemen.

Guus2

Nog een puntje om naar te kijken als je voor UST wilt gaan: ik vraag mij af in hoeverre een Kingpin tab tensioned UST compatible is.

Want bij UST projectie projecteert de projector vanaf een geheel andere hoek. Daardoor valt het licht dus anders op het doek en zijn de eisen aan het projectiedoek anders. Het komt daarnaast heel nauw hoe "strak" het doek is, want hele kleine oneffenheden zijn bij UST (nog) sneller zichtbaar doordat het licht van onder komt.

Hierbij een interessant artikel over de verschillen tussen reguliere projectieschermen en UST projectieschermen: https://www.projectorcentral.com/How-UST-Screens-Let-You-See-the-Light.htm

home@the movies

#4
Een rolscherm is sowieso altijd redelijk gevaarlijk voor UST gebruik, van zodra het scherm wat gaat bewegen door luchtverplaatsing gaat je beeld direct vervormen. Een vast ALR scherm voor UST gebruik is aan te raden, maar met een standaard matwit scherm is er geen enkel probleem.

Bij alle UST's die we hebben verkocht zijn allemaal UST ALR schermen in Geb ruik, tot grote tevredenheid van de gebruikers. Vorige week nog eentje geïnstalleerd waar boven de projector een lichtkoepel zit en aan de zijkant allemaal ramen. Toch slaagt de projector er nog in om samen met het ALR scherm nog een meer dan behoorlijk beeld neer te zetten.