The Home Remote

Started by Jep, May 14, 2021, 11:11:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Omdat iRule ermee gestopt is, ben ik opzoek gegaan naar een alternatief platform waarmee ik m'n domotica systeem kan bedienen. Enkele maanden geleden ben ik The Home Remote tegen gekomen en dat zag er interessant uit. De dingen die ik met iRule deed, kan ook met THR. THR heeft ook een gratis designer (draait op Windows) en een app voor iOS en Android. De app is gratis te gebruiken, maar wil je een met de designer gemaakt project gebruiken, dan moet je de pro-versie hebben. Die versie kost rond de € 5,-, dus niet iets om lang over na te denken... Voordat je de designer een beetje kunt gaan gebruiken, is het handig om eerst de video-tutorials te bekijken. En het forum van THR biedt aanvullende info om te kunnen beginnen met de designer. Verder is het gewoon starten met ontwerpen en stap voor stap een mooi ontwerp maken. Inmiddels ben ik een paar maanden verder en heb ik een ontwerp gemaakt waarmee ik weer alle dingen kan doen, die ik voorheen met iRule deed (en het werkt beter!). Een voordeel van THR is dat de designer lokaal op je pc draait. Dus mocht ook THR ermee ophouden, dan verdwijnen er geen cloud functies zodat je niks meer kunt doen. Dat heb ik dus met iRule en daarvoor ook met Square Connect meegemaakt en ik hoop dat THR een langere technische levensduur heeft...

Ik gebruik de Vera Plus als domotica controller en Netatmo voor de klimaat gegevens. Via de Vera i.c.m. een RFXcom module bestuur ik de Somfy motoren van de zonneschermen en het rolluik. Met twee Global Caché iTach IP2IR modules (één in de woonkamer en één in de HT op de zolder) bedien ik de AV apparatuur. Sommige functies van AV apparatuur communiceert via IP (b.v. feedback van volume).

De volgende schermen heb ik zelf getekend, al dan niet gebruik makend van plaatjes gevonden op het internet (icons, textures). Die heb ik vervolgens bewerkt (kleur, emboss effects, schaduw, ...)

Het eerste plaatje is van het home-scherm. Dat geeft een overview van de status van alle aan mijn domotica-systeem en THR gekoppelde devices. In principe verder geen bedieningsfuncties op de drie 'All' buttons na. Links de knoppen van het hoofdmenu, boven verschijnen de knoppen van de submenu's.



Na het bedienen van de 'All' button komt er nog een extra scherm om te bevestigen of te annuleren.



De verlichting heb ik onderverdeeld in 4 submenus. De status van de verlichting geef ik aan met een lampje, al dan niet brandend. De lampjes van de dimbare verlichting geven in stappen van 10% helderheid aan hoe een dimbare lamp is ingesteld. Met de 'All' button kunnen ook hier alle lampen tegelijk uitgeschakeld worden. Hierop volgt ook eerst weer een bevestigingsscherm.



Alle geschakelde stopcontacten en tussenstekkers hebben ook een eigen scherm. Als er spanning op een stopcontact staat, wordt dat aangegeven met een geel driehoekje met een bliksemschicht erin.



De AV schermen heb ik verdeeld over woonkamer en HT en vervolgens per component. Deze buttons zijn gekoppeld aan de iTach IP2IR modules. Ik heb een scherm TV kijken gemaakt met daarop de basisbediening van alle apparatuur, die aan staat tijdens TV kijken. Scheelt weer heen-en-weer klikken als je wilt zappen en het geluid harder of zachter wilt zetten... Op dit scherm heb ik ook een button gemaakt waarmee ik de stopcontacten van de TV en Ziggo tuner kan bedienen. Het uitschakelen van deze stopcontacten gaat via een extra scherm om te voorkomen dat je alles uitschakelt, als je per ongeluk die button aanraakt. Dat is namelijk het nadeel van bedienen via een tablet. Het gele driehoekje geeft aan dat zowel de TV als de Ziggo tuner ingeschakeld zijn. De receiver zit op een ongeschakeld stopcontact en schakelt zelf automatisch aan indien er signaal binnen komt.





Het klimaatscherm laat de status van het Netatmo weerstation zien. De tegel met de ventilator laat de capaciteit (1, 2 of 3) van de ventilator zien. ALs je op de tegel drukt, dan toggle je naar de verschillende capaciteiten. In principe wordt dit automatisch op CO2-gehalte gestuurd.



Met een druk op een tegel worden alle metingen van de betreffende sensor zichtbaar.



Voor het bedienen van alle zonneschermen heb ik de Somfy wandzendertjes nagetekend. Met het videoscherm zie ik of de zonneschermen ook daadwerkelijk reageren. Onhandig detail: met deze beeldhoek kan ik niet het rolluik van de dakkapel op zolder zien helaas. Moet ik nog iets op gaan verzinnen...



Met de 'All' button stuur ik alle zonneschermen aan behalve het rolluik van de zolder.



Tot slot het security scherm. Daar is de status te zien van bewegingsmelders en raam-/deurcontacten.



Om dit ontwerp tot zover te maken, zijn er toch wel weer behoorlijk wat uren in gaan zitten. En er zullen vast nog wel wat uurtjes bij komen. THR is dus net als iRule een bewerkelijk systeem, als je alles naar eigen (wan-)smaak zelf wilt ontwerpen. Zoek je een makkelijk 'sleur en pleur' systeem, dan is THR wellicht minder geschikt.


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.