De bouw van mijn HT

Started by DoopZ, October 31, 2020, 20:34:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DoopZ

Dag HTForum leden,

na onze nieuwe woning verbouwd te hebben is het nu  tijd om aan de slag te gaan met de inrichting van mijn lang gedroomde HT.
Graag deel ik de voortgang met jullie en hoor graag tips. De ruimte is 3 meter breed en 5.5 meter diep. Op de vloer liggen tegels en het planfond is 2.60 meter hoog.
Schermzijde is een tussenwand, beide zijkanten spouwmuur, achterzijde geheel glas. De basis staat, althans de 220V electra heb ik ingefrased en het plafond en achterwand gesausd (gebroken wit).

Nu komt direct de eerste vraag  :)

Ik heb in mijn enthousiasme bedacht dat ik de zijwanden ga bekleden met vloerbedekking, optisch bijzonder en mooi. Nu heb ik dan ook direct de vloerbedekking besteld  ;D . Dit met de gedachte dat dit een veel betere akoestiek op zal gaan leveren. Nu lees ik echter voor en nadelen   :plain:

Mijn eerste vraag is dan ook hoe jullie over vloerbedekking op de wanden denken?

mr.crash

Welkom op het Forum.

Grt Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

MLCinema

Leuke plannen! Persoonlijk vind ik vloerbedekking op de wanden helemaal niks. Afhankelijk hoe je het verwerkt gaat het uitzakken of de lijm laat los en slaat het om.

Wat voor setup wil je realiseren? Hoeveel zitplaatsen? Projector of een tv?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

DoopZ

#3
Dank Han en Kamidioblitz.

Het voordeel wat ik heb is dat ik met de juiste lijm de vloerbedekking muurvast kan verlijmen.

Qua setup ga ik voor drie zitplaatsen in de vorm van een bank.
- Speakers: Ik heb de Teufel Ultima 40 5.1-Set Daarnaast heb ik twee Focal Sib XL speakers welke als de twee zijkant speakers gebruikt zullen gaan worden. In het plafond ga ik vier speakers van
  mijn Klipsch  5.1 Quintet set gebruiken. Ik ga een 'zwevend' gedeelte maken aan het plafond waar ook de beamer op of aan komt te hangen.
- Mijn huidige receiver is een Denon X2300W,die ga ik eerst gebruiken. De opvolger welke ik in gedachte heb is de Denon X3700H
- Beamer vind ik erg lastig. Op dit moment twijfel ik nog erg omdat er zoveel technieken maar vooral heel veel meningen zijn. als ik nu een keuze zou moeten maken dan ga ik voor de BenQ W2700 (al is  deze boven budget. Ik kan de ruimte geheel verduisteren. Ik game (xbox one) dus de lag is belangrijk
- In eerste aanleg projecteer ik direct op de wand (100- 110 inch) en op een later moment ga ik een scherm monteren. Stap voor stap opbouw.

Als iemand tips heeft voor de beamer keuze (tussen de 1000 en 1250 euro) dan hoor ik het graag.




Dirk

Het ene tapijt is het andere niet, maar algemeen durf ik toch te stellen dat het geen goed idee is om alle wanden hiermee te gaan bekleden vanuit akoestisch oogpunt.
Tapijt is een vrij smalbandige absorber, je frequentie-/klankbalans zal maw behoorlijk verstoord worden...just my 2 cts ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Earthshaker

#5
Quote from: Dirk on November  1, 2020, 11:18:55
Het ene tapijt is het andere niet, maar algemeen durf ik toch te stellen dat het geen goed idee is om alle wanden hiermee te gaan bekleden vanuit akoestisch oogpunt.
Tapijt is een vrij smalbandige absorber, je frequentie-/klankbalans zal maw behoorlijk verstoord worden...just my 2 cts ;)

^^

Voordat je begint zou ik er eerst eens een meting aan wagen. Dan kan je gerichter te werk gaan.

raindog

Niet doen. Vloerbedekking dempt hoofdzakelijk je hogere frequenties, kans is groot dat je straks een dof en levenloos klinkende ruimte krijgt waar je dan niks meer aan kunt doen. Probeer niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden maar kijk goed hoe andere soortgelijke ruimtes hebben aangepakt.
Kijk anders ook eens op de website van GIK acoustics, daar vind je veel info en hun oplossingen zijn niet (al te) duur. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

jahtari

Met surround is veel demping toch niet zo'n probleem?

Het geluid komt toch uit de 5/7/9 speakers?

En de ruimtecorrectie compenseert daar toch ook voor?

Zolang je maar het laag/midden ook op de een of andere manier kunt dempen zou dit best goed kunnen werken.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Jep

Vloerbedekking... wat bedoel je? Tegels? Laminaat? Tapijt? PVC? ...? Ik neem aan tapijt.  :smile:

Het doet mij denken aan het moment toen ik alleen nog ondertapijt in mijn HT had liggen, voordat ik laminaat ging leggen. De ruimte kreeg daardoor een heel doffe 'verkleurde' klank. Ik kan mij voorstellen dat dat ook het resultaat wordt van de muren met tapijt bekleden. Ik vind het een risico. Voordat je de muren er definitief mee gaat afwerken, zou je op één of andere manier het tapijt provisorisch op kunnen hangen en vervolgens eerst eens goed gaan luisteren.

Plafond en achterwand heb je licht gemaakt lees ik. I.c.m. projecteren is dat geen goede combinatie voor een dedicated HT. Het reflecteert namelijk goed en dat haalt de zwartwaardes van je geprojecteerde beeld onderuit.

Veel succes met je project!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Dirk

Quote from: jahtari on November  1, 2020, 18:06:26
Met surround is veel demping toch niet zo'n probleem?

Het geluid komt toch uit de 5/7/9 speakers?

En de ruimtecorrectie compenseert daar toch ook voor?

Zolang je maar het laag/midden ook op de een of andere manier kunt dempen zou dit best goed kunnen werken.
veel absorberen as such is inderdaad geen probleem (alhoewel sommigen onterecht vaak roepen dat je dan snel gaat over-dempen, daar ben ik het zeker niet mee eens), wel integendeel...maar smalbandige absorptie wil je ten allen tijde vermijden, zeker als je die in een grote oppervlakte zou aanbrengen zoals hier wordt gepland
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DoopZ

Allen dank voor jullie reacties  :thumbs-up:

De keuze voor deze wandbekleding is naast de akoestische gedachte, mede voortgekomen omdat ik anders één muur had moeten stucen.
Het betreft 10 mm standaard vloerbedekking. Dit had ik helaas al besteld en is niet meer te annuleren.  :unhappy:

Ik volg het idee van @Jep. Zaterdag komen twee vrienden helpen. De ruimte is qua basis ingericht (bank, dressoir, hokker) en zeven luidsprekers. Mijn plan is om vanaf de luisterpositie met zijn drieën te starten met vier audio momenten. 2 x filmscene en 2 x muziek. Dan plaatsen we één gedeelte provisorisch door deze met twee latten, hoog en midden met staalspijkers en ondersteuning (eea strak tegen de muur). Dan is één wand voor 2/3 deel bedekt. Vervolgens wederom de vier audio momenten.  Daarna wand twee voor 2/3 deel bedekken, luisteren en dan mogelijk definitief bevestigen. Het zal dus om beleving gaan en ik begrijp dat daar verschillend over gedacht wordt. Meten brengt extra kosten met zich mee en vrouw lief was niet heel blij met de opmerking dat vloerbedekking misschien toch niet zon goed idee is (vanuit kostenperspectief) ::)

De wanden worden overigens nog aangekleed met twee of meer platen van hard materiaal. Dit zal ook voor reflectie zorgen. Maar goed, eerst eens kijken hoe zaterdag uitpakt.

@Jep ik ga hier naar kijken maar op een later moment. De achterwand wil ik graag bespannen met zwart doek maar dat doe ik dan icm het plaatsen van een scherm. Evt. kan ik dan een deel van het plafond meenemen.