Kwaliteit cassettebandjes

Started by pameijer, October 30, 2020, 12:11:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pameijer

Ik heb vanochtend voor de grap weer eens een cassettebandje met radio-opnames van vroeger opgezet. Ik heb toch nog een cassettedeck aangesloten, de Marantz SD-535. Ik luister nu naar een simpel TDK D90 bandje; zo'n 35 -40 jaar geleden is daar via mijn oldskool Silver radiocassettedeck de opname opgezet. En ik moet zeggen: wat klinkt dat eigenlijk nog verdomd goed man! Geen enkele ruis te horen, goede bas, gewoon lekker. Mist wel wat dynamiek maar ik ben echt positief verrast dat zo'n oud magneetstripje nog zo'n goed geluid afgeeft!

Meer mensen met deze ervaring?

Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

vergeerr72

Quote from: pameijer on October 30, 2020, 12:11:32
Ik heb vanochtend voor de grap weer eens een cassettebandje met radio-opnames van vroeger opgezet. Ik heb toch nog een cassettedeck aangesloten, de Marantz SD-535. Ik luister nu naar een simpel TDK D90 bandje; zo'n 35 -40 geleden is daar via mijn oldskool Silver radiocassettedeck de opname opgezet. En ik moet zeggen: wat klinkt dat eigenlijk nog verdomd goed man! Geen enkele ruis te horen, goede bas, gewoon lekker. Mist wel wat dynamiek maar ik ben echt positief verrast dat zo'n oud magneetstripje nog zo'n goed geluid afgeeft!

Meer mensen met deze ervaring?


Ja.  En paar jaar gelden ook gedaan.  Was ook positief verrast over de geluidskwaliteit.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Benco

Ik heb ook nog een aantal cassettes die best goed klinken . maar o zo veel waar echt de klank is afgespeeld met de jaren , ook het gebruik en verblijf destijds in de wagen deed geen gped aan de cassettes ..
Maar als je een cassette van goede kwaliteit met een goed deck opnam en ook steeds met een goed deck afspeelt ... En goed bewaard ! dan kunnen ze erg lang meegaan ...
ik zal nog eens een Fuji cassette in m'n Denon Drs640 steken ... niet dat dat zo'n erg goed top deck is , maar toch best ok.


Ik was destijds erg gek van de Teac V8030s

Maar die was toen boven mn budget

Kingpin

Waarom denk je dat in de IT wereld nog steeds data op tape gebackupped wordt als iets lang bewaard moet blijven ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Quote from: Kingpin on October 30, 2020, 12:38:43
Waarom denk je dat in de IT wereld nog steeds data op tape gebackupped wordt als iets lang bewaard moet blijven ;)
Omdat dat het goedkoopste is?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kingpin

Quote from: vergeerr72 on October 30, 2020, 12:39:39
Omdat dat het goedkoopste is?
Ook, maar tape staat bekend om z'n lange bewaartermijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72

Quote from: Kingpin on October 30, 2020, 13:02:52
Ook, maar tape staat bekend om z'n lange bewaartermijn.
En de grotere opslagcapaciteit niet vergeten.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

patsijb

ik heb al jaren geen cassettedeck meer maar geloof graag met goede tapes en decks je lang kan genieten van kwaliteit
toch n medium waar ik met veel plezier op terugkijk..

eduard

tapes voor data opslag zijn oa ook goedkoop omdat de tapes als ze niet gebruikt worden geen energie kosten. Bij opslag op disk word staat de disk meestal nog steeds aan. En wat al genoemd word een goede tape houd het meestal langer uit dan een harde schijf.

minplus

Heb veel opnames van LP's op cassette.
Toen ik laatst weer eens een goede opname op cassette via de Nak afspeelde zei m'n lief "Wat klinkt dat fantastisch".
Digimeters, zo noem ik ze maar,  kraken ze af maar muziek op cassettes kan buitengewoon mooi klinken. Ook al mag muziek volgens hen niet klinken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

BernHardN

Dacht even dat ik verongeluk een topic uit 1988 had gevonden  :clapping:

Ga vanavond eens weer een VHS uit de kast halen kijken of dat ook meevalt.  :pompom:

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

minplus

Je hebt helemaal gelijk. Alles uit de jaren 80 op audio-gebied is helemaal ruk, laat staan van nog eerder. Wat een puinhoop, niet te geloven. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Ohm Ivo

In de jaren 90 van de vorige eeuw had ik een Thorens td320mk2 platenspeler met tp-90 arm en een top mc-element van Denon (eerst de 301, later de 304) waarmee ik lp's opnam via de uitstekende phonotrappen van de verschillende Marantz-versterkers die ik heb gehad. De opnames werden gedaan via twee topdecks: Pioneer ct-91a Reference en later de Pioneer ct-830S. Deze opnames klonken fantastisch. In 2001 heb ik veel van deze opnames op cd-r gezet via aanvankelijk een Marantz cdr-17 en later een cdr-6000. Weer veel later heb ik deze cdr's geript en staan ze op een harde schijf.

Omdat ik later upgrades in mijn set heb gehad en in 2014 de toevoeging van roomcorrection heb gedaan, klinken deze opnames thans beter dan ooit (want mijn set klinkt beter dan ooit)! Zo kan ik in 2020 nog steeds genieten van analoge opnames die ik in (bijv.) 1990 gemaakt heb.

Goede analoge apparatuur heeft een klank waarin iets verslavends zit, wat mij betreft. En oude topdecks klonken geweldig! De Pioneer ct-830S was het meest neutraal klinkende deck dat ik heb meegemaakt (beter dan diverse Nak's), en dat maakte me altijd nieuwsgierig naar het absolute topmodel, de ct-95 (die tot 30kHz ging en met dolby-S een S/R van 88db haalde!). Helaas dat apparaat nooit mogen bezitten...

Groet van Evert

Kingpin

Destijds had ik de Technics RSB-905-S, deed 92dB op dbx ... dat was bijna cd kwaliteit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

Quote from: vergeerr72 on October 30, 2020, 12:39:39
Omdat dat het goedkoopste is?

Was altijd een belangrijk argument bij DMC, maar de laatste keer dat ik de verantwoordelijk technische man sprak op IBC, was het omslag punt eindelijk bereikt, is toch wel een aantal jaren geleden. Voor de overname door Engelse facilitaire partij. En bijbehorende verhuizing. In nieuwe kantoor hadden ze nog een monitoring wall (LCD), maar de verbindingen, storage, play-out en de rest van de techniek was allemaal outsourced of off-site geplaatst bij een zeer grote datacenterpartij. Uptime en dergelijke kun je zelf niet meer tegen op, vertelde men mij toen.

Mokumer45

#15
Gister avond even een aantal oude tot zeer oude opnames beluisterd op mijn Sony cassette deck en die klonken eigenlijk nog verbazingwekkend goed. Het waren opnames vanaf wrs eind 60er/begin 70er jaren tot in de jaren 90 op de 3 verschillende types tape (de normale - type 1, de div. CrO2 types - type 2 en de FE - type 4) van allerlei merken. De allereerste opnames waren volgens mij nog opgenomen op mijn 1e deck (een Akai GXC-46D als ik me goed herinner).
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

frits marantz

Ik heb al mijn cassettes nog (vele uren gestoken in opnemen) en ook nog een Nak. Zal er eens spanning opzetten en aansluiten op de Scott set. Kijken wat er dan gebeurd.

Kingpin

Eind jaren 70's heb ik als kind ooit eens een radio opname op cassette gemaakt van Rory Gallagher, live in Geleen (niet die uit '87).
Deze heb ik toen ik ouder was en meer studio werk deed digitaal omgezet.
Grappige is, deze klinkt beter dan de originele versie, draai 'm nu nog steeds wel eens.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

haythijs

Quote from: Ohm Ivo on November  6, 2020, 22:06:11
In de jaren 90 van de vorige eeuw had ik een Thorens td320mk2 platenspeler met tp-90 arm en een top mc-element van Denon (eerst de 301, later de 304) waarmee ik lp's opnam via de uitstekende phonotrappen van de verschillende Marantz-versterkers die ik heb gehad. De opnames werden gedaan via twee topdecks: Pioneer ct-91a Reference en later de Pioneer ct-830S. Deze opnames klonken fantastisch. In 2001 heb ik veel van deze opnames op cd-r gezet via aanvankelijk een Marantz cdr-17 en later een cdr-6000. Weer veel later heb ik deze cdr's geript en staan ze op een harde schijf.

Omdat ik later upgrades in mijn set heb gehad en in 2014 de toevoeging van roomcorrection heb gedaan, klinken deze opnames thans beter dan ooit (want mijn set klinkt beter dan ooit)! Zo kan ik in 2020 nog steeds genieten van analoge opnames die ik in (bijv.) 1990 gemaakt heb.

Goede analoge apparatuur heeft een klank waarin iets verslavends zit, wat mij betreft. En oude topdecks klonken geweldig! De Pioneer ct-830S was het meest neutraal klinkende deck dat ik heb meegemaakt (beter dan diverse Nak's), en dat maakte me altijd nieuwsgierig naar het absolute topmodel, de ct-95 (die tot 30kHz ging en met dolby-S een S/R van 88db haalde!). Helaas dat apparaat nooit mogen bezitten...

Groet van Evert

Herkenbaar. Ik had een Technichs stereoset en vele bandjes van radioshows met live concerten. Countdown cafe o.a. of Los Vast of tv programma's op vhs naar cassette.
Later dit op minidisc gezet in de 2e helft van de jaren 90 en weer iets later een cd recorder van Philips om het op cd te zetten. Niet dat dit ' beter' klonk dan Minidisc maar later kon ik deze cd'r dus weer op een harde schijf overzetten waardoor ik bepaalde live concerten nog steeds kan terug beluisteren.
En toch ligt er nog wat om over te zetten... hoewel ook veel veel op yt is terug te vinden inmiddels.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Melbury

Klein beetje off topic misschien, maar de MSX games die ik nog heb op cassette bandjes laden na zo´n 35 jaar nog steeds gewoon op.  ;D

Kingpin

#20
Ja een MSX heb ik ook nog gehad.
Met een cassette speler/recorder waarbij je met een schroevendraaier de juiste kophoogte kon instellen door middel van een 'meeluister'knop.
Zodra de 'digitale' informatie het hardst klonk stond ie goed :laugh:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

patsijb

deze decs heb ik gehad waarmee ik met de teac de beste resultaten behaalde
helaas kan ik niks meer opnieuw beluisteren..alles weg

zoals hier eerder besproken dolbyS heb ik helaas nooit meer ervaren

HJ2

Leuk topic en allemaal zeer herkenbaar :-)

Aan het eind van de tape periode kocht ik voor veel te veel geld van veel te weinig zakgeld van de metal tapes van 25 gulden ongeveer. Aluminium frame met perspex 'deksels'
Voor elke instrumentmaker een feest om naar te kijken dus moet het ook wel goed klinken.

Toen ik wat jaren terug nog eens luisterde bleek mijn Doe-maar cassette op een Chrome bandje van de HEMA nog het allerbest te klinken  :clapping:
Ik heb er verder niks meer mee, mis het ook niet, alleen al mijn ex vriendinnetjes missen mijn mix tapes  :wub:, haha
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Kingpin

Toch nog even nagezocht. Bleek dat ik de RS-B965-S had.



RTA meting op metal/dbx

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

#24
Ik kwam net een oude (mid 80s?) Marantz (champagne kleur) cassette recorder tegen. Mijn broer heeft hier ook nog 5 bakken vol met bandjes staan. Hij kocht meestal de TDK SA60. BCC was het jarenlang 10 kopen=9 betalen.