Kwaliteit cassettebandjes

Started by pameijer, October 30, 2020, 12:11:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzy

Quote from: HJ2 on November 12, 2020, 20:32:59
Aan het eind van de tape periode kocht ik voor veel te veel geld van veel te weinig zakgeld van de metal tapes van 25 gulden ongeveer. Aluminium frame met perspex 'deksels'
Ik ook! Nu, zeg maar 30 jaar later, durf ik eindelijk toe te geven dat ik ze op mijn deck veel minder mooi vind klinken. Veel hoog en weinig laag. Moet zeggen dat de kennis behoorlijk weggezakt is, maar moest je niet een instelling aanpassen per type tape dat je gebruikte?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

pameijer

Quote from: jazzy on February  5, 2021, 14:43:02
Ik ook! Nu, zeg maar 30 jaar later, durf ik eindelijk toe te geven dat ik ze op mijn deck veel minder mooi vind klinken. Veel hoog en weinig laag. Moet zeggen dat de kennis behoorlijk weggezakt is, maar moest je niet een instelling aanpassen per type tape dat je gebruikte?
Dat had te maken met Dolby B of Dolby C. Maar dat moest je bijhouden op de tape zelf; als je in Dolby opgenomen had moest je er ook mee afspelen.

Ik kan me niet heugen of er speciale settings voor speciale bandjes waren.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Mokumer45

#27
Dat regelde de recorder zelf. In de bovenkant van de tape behuizing zaten of geen openingen voor normale types, of 2 voor type Chrome of 4 voor FE types. Dit werd dan door tasters in de recorder waargenomen en zo stelde de recorder zich in op het type tape. In de luxe, dure recorders was er vaak ook nog de mogelijkheid om dit apart bij te regelen op elke tape apart. En idd kon je zelf instellen of je wel of niet Dolby ging toepassen en welk type Dolby (als ik me goed herinner had je op sommige cassette recorders zelfs de keuze uit 3 types: C, D en H). Ik kan me trouwens absoluut niet herinneren, dat FE tapes minder mooi klonken dan de andere types. Alleen konden ze (en kunnen nu nog) hogere tonen registreren (opnemen) en weergeven dan de andere tapes, waardoor het misschien helderder klonk.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

minplus

Bij elk type cassette moet je de bias instellen. Los van CR of metal of FE.
De meesten lieten door de dealer het apparaat op bv. de XL ll CR-cassette instellen en dan moest je die blijven gebruiken. Andere leverden dan mindere resultaten.
Ik gebruikte meerdere merken en typen cassettes, maar voor de opname moest je elk ander type even apart instellen. Was een half minuutje werk.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

donaldk

Quote from: donaldk on February  5, 2021, 05:19:03
Ik kwam net een oude (mid 80s?) Marantz (champagne kleur) cassette recorder tegen. Mijn broer heeft hier ook nog 5 bakken vol met bandjes staan. Hij kocht meestal de TDK SA60. BCC was het jarenlang 10 kopen=9 betalen.

Bleek net ook nog een Akai van mijn broer te hebben staan. "het probleem is of ze nog wel voldoende snelheid opbouwen", want hij heeft thuis nog een cassetterecorder staan, voor als hij nog eens een bandje krijgt. Dus of hij nog werkt als vervanger wanneer die kapot gaat. Wel bewaren, denk ik.

Nou waar zijn die 8 track decks gebleven, we hebben nog wel een bak vol met cassettes staan. Budget cart, bij radiohobbyisten.

Mokumer45

Bij lang niet alle cassette recorders kon je zelf de bias instellen, die was door de fabrikant al op een bepaalde waarde ingesteld. Die kon dan idd alleen door iemand met de juiste apparatuur veranderd c.q. op een bepaalde type/merk afgesteld worden (een technische dienst e.d.). En dan was alleen dat type/merk optimaal te gebruiken. Alleen recorders met de mogelijkheid om zelf de bias af te stellen hadden die optie tot zelf inregelen van welke cassette dan ook.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.