DCS Network Bridge of NAD M50.2

Started by ief, October 29, 2020, 10:24:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ief

Hallo,
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een streamer voor mijn set. Componenten zijn McIntosh MA7000, MCD500, Sonus Faber Cremona en JL Audio F113.

Nu heb ik in een andere ruimte een Bluesound Node 2i en deze vind ik super.
Ik heb hem eens aan de MCD500 gehangen, maar dat was een grote teleurstelling. Met name tov CD in de MCD zelf.

Nu hoor ik veel goede dingen van de DCS NB en die doet precies wat ik wil.

Ik vraag mij echter af of de M50.2 niet aardig in de buurt komt. Deze heeft dan als voordeel dat deze mooi samen speelt met de Node (zonder Roon dan).

Meningen? Suggesties?

Bedankt
Yves

scoc

Maar de DCS is een pure network bridge en de NAD M50.2 is een music server met ingebouwde storage (die je dan niet nodig hebt)?

In de tijd dat ik een NAD M50.1 had (zonder storage) was ik daar heel tevreden over maar dit zegt natuurlijk niets over de NAD M50.2.

Je zou ook kunnen overstappen op Roon. Dat ondersteunt de Bluesound ook en dan kan je voor je hoofdset bvb gaan voor een aparte Roon streamer (en ergens nog een Roon core op een Intel NUC).

Of kijk ook eens naar de Innuos Zenith MK3 (is ook wel een music server maar kan ook direct met Roon overweg).
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

brt

Ik heb een tijd met de NAD M50 gespeeld. Ik begreep dat de M50.2 eigenlijk gewoon hetzelfde klinkt als de M50.1. De M50.1 vond ik wel weer beter dan de Bluesound Node klinken. Dus daar maak je wel een stap mee, maar als je de storage niet nodig hebt, betaal je flink veel geld voor iets wat je met veel minder kan bereiken. Ik verwacht dat je met dCs een beter resultaat gaat krijgen.

Inmiddels speel ik al een tijdje met een Innuos ZENith, met veel tevredenheid. Werkt perfect als streamer (Roon end point), én als Roon Core én als opslag voor mijn files. Mooie sound. Dus afhankelijk van of je Roon wilt gebruiken zou ik de Innuos zeker meenemen in je overwegingen.

Welke dac gebruik je? De dac van de MCD500 is al best oud en wellicht kun je daar grotere sprongen mee maken dan met een nieuwe streamer.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

ief

Bedankt voor de snelle reacties.

De M50.2 biedt inderdaad storage en CD speler dat ik niet nodig heb.
Het enige voordeel eigenlijk is BluOS dat ik ook in andere ruimtes heb.

Roon is een oplossing. Maar ook dit biedt heel wat zaken die ik niet nodig heb. Enkel Tidal zou volstaan.
Ook heb je voor Roon weer extra spullen om rekening mee te houden (Roon Core).
Met de Tidal Connect nu heb je ook weer een mooie integratie met BluOS toestellen.

De dac in de MCD500 is inderdaad al oud. Maar ik heb er nog geen streamer op aangesloten die beter klinkt dan de CD.
Verschil is dan enkel de streamer en de SPDIF in. Als dit laatste de bottleneck is, is het game over.

Ik heb momenteel in deze set geen streamer.


Pjotr27

Als ik heel eerlijk mag zijn zal je om het geluid van je MCD500 te overtreffen een echt dure streamer moeten kopen. Dan zou je hem met SPDIF kunnen aansluiten aan je MCD500. Maar of dat gelijkwaardig aan je cd speler zal zijn is maar de vraag.
Je zou eigenlijk moeten investeren in een streamer en een goede losse dac. Tidal is leuk voor achtergrond en om muziek te leren ontdekken. Een streamer met opslag is wel fijn, je kunt dan je cd-collectie rippen en "veilig" stellen. Lastige keuze heb je... en wat zou je aan budget willen uitgeven?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

ief

Quote from: Pjotr27 on October 29, 2020, 16:24:06
Als ik heel eerlijk mag zijn zal je om het geluid van je MCD500 te overtreffen een echt dure streamer moeten kopen. Dan zou je hem met SPDIF kunnen aansluiten aan je MCD500. Maar of dat gelijkwaardig aan je cd speler zal zijn is maar de vraag.
Je zou eigenlijk moeten investeren in een streamer en een goede losse dac. Tidal is leuk voor achtergrond en om muziek te leren ontdekken. Een streamer met opslag is wel fijn, je kunt dan je cd-collectie rippen en "veilig" stellen. Lastige keuze heb je... en wat zou je aan budget willen uitgeven?

Dat is exact mijn ervaring. De MCD is ondertussen 10jaar oud en was destijds om en bij de 8500€ als ik me goed herinner.
Ik heb nog geen streamer gehoord dat hem overtreft.

Budget ... tja, da's en goeie.
Ik had gehoopt voor 5000€ een streamer te vinden die ik via SPDIF kan aansluiten op de MCD500 en de CD qua kwaliteit evenaren ... misschien zelfs overtreffen

Pjotr27

Innuos Zenith MK3 kopen, die kost rond de 3K, dan heb je nog 2K over voor een goede USB dac.... Een beetje goede dealer kan je wel een leuke streamer op proef meegeven.
Je zou ook een goede NUC kunnen laten bouwen, en dan een nog wat duurdere DAC kopen.
Exogal Comet is erg mooi, maar die is met een beetje goede voeding al snel rond de 3500 euro.. Ik zou niet snel een streamer in deze prijsklasse kopen met ingebouwde dac...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Cobraatje

Quote from: ief on October 29, 2020, 10:24:44
Hallo,
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een streamer voor mijn set. Componenten zijn McIntosh MA7000, MCD500, Sonus Faber Cremona en JL Audio F113.

Nu heb ik in een andere ruimte een Bluesound Node 2i en deze vind ik super.
Ik heb hem eens aan de MCD500 gehangen, maar dat was een grote teleurstelling. Met name tov CD in de MCD zelf.

Nu hoor ik veel goede dingen van de DCS NB en die doet precies wat ik wil.

Ik vraag mij echter af of de M50.2 niet aardig in de buurt komt. Deze heeft dan als voordeel dat deze mooi samen speelt met de Node (zonder Roon dan).

Meningen? Suggesties?

Bedankt
Yves

Klinkt het als je de Node via coax aansluit op de mcd500 en de DAC van de mcd500 gebruikt niet goed?
Zo heb ik mijn Vault aangesloten op mijn pre en dat klinkt veel beter dan ik analoog aamsluit en de DAC van de Vault 2 gebruik.

ief

#8
Quote from: Cobraatje on October 29, 2020, 17:08:55
Klinkt het als je de Node via coax aansluit op de mcd500 en de DAC van de mcd500 gebruikt niet goed?
Zo heb ik mijn Vault aangesloten op mijn pre en dat klinkt veel beter dan ik analoog aamsluit en de DAC van de Vault 2 gebruik.

Dat heb ik geprobeerd: SPDIF out op de Node naar de SPDIF in op de MCD500.

Verschil met CD in de MCD500 is enorm!

ief

Quote from: Pjotr27 on October 29, 2020, 17:05:54
Innuos Zenith MK3 kopen, die kost rond de 3K, dan heb je nog 2K over voor een goede USB dac.... Een beetje goede dealer kan je wel een leuke streamer op proef meegeven.
Je zou ook een goede NUC kunnen laten bouwen, en dan een nog wat duurdere DAC kopen.
Exogal Comet is erg mooi, maar die is met een beetje goede voeding al snel rond de 3500 euro.. Ik zou niet snel een streamer in deze prijsklasse kopen met ingebouwde dac...

Met de DAC van de MCD500 ben ik beperkt tot SPDIF. Een streamer met enkel USB uit bekent inderdaad een nieuwe DAC.
Het handigste zou inderdaad een test thuis zijn. Zo happig zijn dealers daar ook niet voor.

brt

Als enkel Tidal volstaat zou ik geen Roon aanschaffen, maar iets van BlueOs (Bluesound, NAD).
Je zou een Bluesound Node 2i kunnen kopen online, die mag je gewoon binnen 2 weken terugsturen. Die valt binnen je budget.
Je kunt dan met de BluOs app bedienen, of met Tidal connect.

Wellicht levert dit je de gewenste kwaliteitssprong op, en je kan het op deze manier eenvoudig thuis testen.
Maar ik vrees dat je met 500,- niet je cd speler gaat evenaren en dat je meer moet investeren.

Bedenk ook voor jezelf hoeveel je met Tidal gaat spelen en hoeveel je cd's.
Ik speel bijna uitsluitend Tidal en Qobuz en heb geinvesteerd in een goede netwerk (ontkoppeld met fiber), een mooie Meraki switch en een Innuos ZENith aangesloten op een netfiler en een mooi dac (RME adi-2). Dat klinkt uitstekend, maar het heeft wel wat stappen gekost om dat te bereiken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Hoi ief.

Ik heb de laatste jaren heel wat getest m.b.t. streamen.
Ben begonnen met een Mac mini en bitperfect USB uit naar de DAC en kwam er al snel achter dat dat moeilijk te verslaan was.
Dit was al meteen beter als mijn CD speler spdif naar de DAC.
Nu heb ikzelf een PC gebouwd als streamer en die verslaat de Mac mini, heb hem ook vergeleken mat een Aurende N100 en die verliest het.
Ook heb ik veel met Roon getest en ondanks dat het een geweldige interface heeft is de klank kwaliteit altijd minder als andere software oplossingen die ik geprobeerd heb.
Als je gaat investeren in spdif zou ik DCS nemen die hebben het altijd klankmatig goed voor elkaar.
Voor serieus muziek draaien zou ik Roon overslaan.
Een andere optie is om te investeren is een goede USB DAC en daar een goede streamer bij te zoeken.
Weet niet waar je woont anders mag je best eens langs komen om bijv het verschil te horen tussen Roon en andere software of CD speler en Streamer.

Rob

ief

#12
Bedankt Rob!

Ik ben uit de buurt van Brussel. Met de huidige maatregelen wordt het moeilijk. >:(

Roon zou ik liever vermijden. Dat is weer een toestel en software er bij dat invloed kan hebben.

De dcs lijkt wel ideaal in dat opzicht. Maar dan is er geen multi room met mijn bluesound in keuken.
Met de nad lukt dat wel maar moet ik waarschijnlijk inboeten qua geluidskwaliteit. En mijn grote vrees is dan dat een cd beter gaat klinken. + bij de nad zit storage en een cd die ik niet nodig heb.


Liefhebber

Ik had zelf ook een Node2i, nu een Lumin U1 mini streamer, en is voor mij een hele verbetering, aangesloten op mijn Naim Dac.
Audio ->Linn, Harbeth & Naim
HT -> Sony, Harbeth , Anthem & Rel