Streamen (zonder DAC) of toch bedraad...

Started by jellejanssen, October 28, 2020, 15:14:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jellejanssen

Het doel wat ik wil bereiken om maar met de deur in huis trappen, is op n iPad of telefoon mijn tidal muziek digitaal naar mijn RME ADI-2 DAC (dus geen MQA) te streamen zónder dat er "aan de data wordt gezeten".

Misschien wel een noob ding, maar elke streamer die ik bekijk heeft een DAC die gebruikt wordt met n analoge uitgang om het signaal klaar te maken voor een (voor)versterker.

Nu kan de RME bijna alles aan en tot 32bit / 768KHz (én daarin kan ik ook nog het spectrum aanpassen naar mijn wens), dus ik wil het liefst die het DA werk leren doen.
Ik denk nu nog even niet in het bedrag van het apparaat, maar zoek eerst of er een oplossing is.

(Rest van de set is purifi versterker en Usher minindancer 2 luidsprekers met XLR (heb ze ook in RCA) kabels van acoustic zen silver reference II en silversmith luidsprekerkabels.

Alternatief zou een andere dac mét streamer zijn of anders lightning usb Apple kabel aanleggen, maar ben daar gewoon geen voorstander van en vraag me af of dat met dezelfde kwaliteit wordt overgezet naar de RME (volgens mij stuurt de iPad geen hi-RES audio uit).

Ideeen/tips? Graaaggg

Deleted User

Quote from: jellejanssen on October 28, 2020, 15:14:41
Misschien wel een noob ding, maar elke streamer die ik bekijk heeft een DAC die gebruikt wordt met n analoge uitgang om het signaal klaar te maken voor een (voor)versterker.

In mijn geval een streamer ZONDER dac.

Ik speel al jaren met de Aurender X100L. De muziek (2 Tb) staat op de interne harde schijven, een interne SSD wordt gebruikt om de muziek af te spelen, je moet een DAC hebben om dat weer te kunnen geven.

In mijn geval de Ayre Acoustics QB-9 DSD DAC...

katwax

Wat jij zoekt is een bridge streamer, dus toestel zonder dac.
Er zijn verschillende merken (Allo, Sonore, Auralic, ...)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Pjotr27

NUC lijkt me een simpele oplossing... Met USB kabel naar je DAC...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Soundsgood

Of je iPad of iPhone via usb (met CCK bij oude modellen) aansluiten op je RME DAC.
Dutch & Dutch 8c

Deleted User


Bobbyklus

Dat is een adapter van Apple, Camera Connector Kit. Het is een trukje om het digitale muzieksignaal van een iPhone of iPad naar een usb dac te krijgen. Ik heb het een tijd zo gedaan. Klinkt best ruimtelijk en dynamisch, maar toen ik een serieuze streamer/server aansloot, de AudioAanZee, mensen, dat klonk ff drie keer beter...
Een Microrendu of Rpi zal ook al wel beter klinken denk ik.

Gr Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

brt

Je hebt idd een bridge streamer nodig.
Wat is je budget?

Tidal heeft sinds vorige week Tidal Connect, wat net zoiets is als Spotify Connect. Je kan dan alle muziek bedienen via je Tidal app, mocht je die fijn vinden.
Bluesound werkt dat al mee.

Kijk goed naar de app waarmee je die bridge moet gaan bedienen. Ik vind inmiddels BluOs (o.a. NAD) best oke, Roon is nog fijner maar kost 700,- in de aanschaf of jaarlijkse abonnementskosten.

Je kan het dus zo gek maken als je wilt, vandaar de vraag naar budget.

Ik vond zelf de Lindemann Limetree Bridge prima klinken. Kost 700,- dacht ik. Sluit je aan op de RME en dan gebruik je dus de RME als dac..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Quote from: brt on October 28, 2020, 21:32:02
Je hebt idd een bridge streamer nodig.
Wat is je budget?

Tidal heeft sinds vorige week Tidal Connect, wat net zoiets is als Spotify Connect. Je kan dan alle muziek bedienen via je Tidal app, mocht je die fijn vinden.
Bluesound werkt dat al mee.

Kijk goed naar de app waarmee je die bridge moet gaan bedienen. Ik vind inmiddels BluOs (o.a. NAD) best oke, Roon is nog fijner maar kost 700,- in de aanschaf of jaarlijkse abonnementskosten.

Je kan het dus zo gek maken als je wilt, vandaar de vraag naar budget.

Ik vond zelf de Lindemann Limetree Bridge prima klinken. Kost 700,- dacht ik. Sluit je aan op de RME en dan gebruik je dus de RME als dac..
Kon er daarstraks niet opkomen, maar inderdaad Lindemann ook.
Als het wat meer mag kosten Grimm Audio MU-1  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Zowel de BlueSound Node 2i als een Raspberry Pi/PiCorePlayer kunnen dat ook. De BlueSound Node 2i zou ik alleen als transport gebruiken en is momenteel in de aanbieding (€449). De Raspberry Pi is wat ruwer maar veel goedkoper en gebruikte ik ook alleen als transport. Verder heb je nog de Metrum (baby) Ambre en de Sonnet Hermes als je niet wilt DIY-en.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Primare NP5 €499,- misschien ook een kanshebber.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Quote from: Pjotr27 on October 28, 2020, 15:43:22
NUC lijkt me een simpele oplossing... Met USB kabel naar je DAC...

Zeker, maar met de NUC moet je wel rekening houden met de fan die flink lawaai maakt. Ga je voor de NUC (heb ik ook gedaan) kies dan voor een passief gekoelde NUC.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Quote from: TabCam on October 28, 2020, 23:36:27
Zowel de BlueSound Node 2i als een Raspberry Pi/PiCorePlayer kunnen dat ook. De BlueSound Node 2i zou ik alleen als transport gebruiken en is momenteel in de aanbieding (€449). De Raspberry Pi is wat ruwer maar veel goedkoper en gebruikte ik ook alleen als transport. Verder heb je nog de Metrum (baby) Ambre en de Sonnet Hermes als je niet wilt DIY-en.

Dit zou, aansluitend op mijn bericht mbt Tidal Connect, dan wel eens een goede én goedkope oplossing kunnen zijn waarbij je dan vanaf je tablet zowel via Bluesound als middels Tidal Connect zonder kwaliteitsverslies kan streamen en je dus ook gewoon fijne bedieningsmogelijkheden hebt.
Reviews van die Node 2i zijn ook goed!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

 :worship: :worship:

Dank vrienden! Wordt zeer gewaardeerd !!

Doch lees ik ook dat het ene apparaat een ander resultaat geeft dan n ander.
Wat eigenlijk vreemd is als die alleen de 1'tjes en 0'etjes doorgeeft?!



Quote from: brt on October 29, 2020, 08:53:08
Dit zou, aansluitend op mijn bericht mbt Tidal Connect, dan wel eens een goede én goedkope oplossing kunnen zijn waarbij je dan vanaf je tablet zowel via Bluesound als middels Tidal Connect zonder kwaliteitsverslies kan streamen en je dus ook gewoon fijne bedieningsmogelijkheden hebt.
Reviews van die Node 2i zijn ook goed!

katwax

Quote from: jellejanssen on October 29, 2020, 09:57:24
:worship: :worship:

Dank vrienden! Wordt zeer gewaardeerd !!

Doch lees ik ook dat het ene apparaat een ander resultaat geeft dan n ander.
Wat eigenlijk vreemd is als die alleen de 1'tjes en 0'etjes doorgeeft?!
Ik volg je mening hierover en volgens mij is je dac een belangrijk onderdeel hierin, de vervuiling die kan meeliften op de kabel moet ergens gestopt worden en alleen de 0 en 1 moet via de DAC omgezet worden en dan via de uitgang naar je versterker gaan. Echter als je DAC natuurlijk de "noise" mee afleverd op de uitgang kan dit invloed hebben.
Zolang de software op de server bitperfect doorstuurd naar je dac blijft de 0 en 1 gelijk :)

Mijn ervaring is dat ik geen verschil merk tussen verschillende streamers (mits bitperfect ingesteld), echter zijn er andere met dezelfde speakers die beweren wel verschil te horen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Quote from: jellejanssen on October 29, 2020, 09:57:24
:worship: :worship:

Dank vrienden! Wordt zeer gewaardeerd !!

Doch lees ik ook dat het ene apparaat een ander resultaat geeft dan n ander.
Wat eigenlijk vreemd is als die alleen de 1'tjes en 0'etjes doorgeeft?!

Ik heb dit voorjaar nog diverse streamers getest op een RME dac Jelle, en vond de verschillen klein.


Zelfs 2 jaar geleden toen ik mijn NAD M50 wilde upgraden heb ik bij WifiMedia op de Kii Three diverse streamers naast elkaar gehad (met de Kii kon je dan makkelijk switchen en vergelijken). Ik vond de verschillen erg klein en het niet de moeite waard om te 'upgraden'. Was oa Lumin, Auralic, Sotm die allemaal in of tot dezelfde prijsklasse zaten als de M50.

Ik denk (daardoor) ook dat de dac een grotere invloed heeft op het geluid dan de streamer.
Waarom ze toch anders klinken weet ik niet, maar daar zijn hele fora over volgeschreven ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Quote from: brt on October 30, 2020, 09:10:23
Ik heb dit voorjaar nog diverse streamers getest op een RME dac Jelle, en vond de verschillen klein.


Zelfs 2 jaar geleden toen ik mijn NAD M50 wilde upgraden heb ik bij WifiMedia op de Kii Three diverse streamers naast elkaar gehad (met de Kii kon je dan makkelijk switchen en vergelijken). Ik vond de verschillen erg klein en het niet de moeite waard om te 'upgraden'. Was oa Lumin, Auralic, Sotm die allemaal in of tot dezelfde prijsklasse zaten als de M50.

Ik denk (daardoor) ook dat de dac een grotere invloed heeft op het geluid dan de streamer.
Waarom ze toch anders klinken weet ik niet, maar daar zijn hele fora over volgeschreven ;)
Die testen heb ik in het verleden ook al diverse malen uitgevoerd.
Mijn conclusie toen was dat mits de streamer (kan geen uitspraak doen over elke streamer, maar de doorsnee genomen streamers die hier ook aan bod komen) voorzien was van een goede voeding en getest werden op dezelfde dac, de verschillen zo klein zijn dat het geen naam mag hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: Kingpin on October 30, 2020, 09:14:13
Die testen heb ik in het verleden ook al diverse malen uitgevoerd.
Mijn conclusie toen was dat mits de streamer (kan geen uitspraak doen over elke streamer, maar de doorsnee genomen streamers die hier ook aan bod komen) voorzien was van een goede voeding en getest werden op dezelfde dac, de verschillen zo klein zijn dat het geen naam mag hebben.

Exact mijn ervaring dus.
Beter investeren in een (zeer) goede dac dus. Oh wacht, die heb je al, Jelle! ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

Quote from: brt on October 30, 2020, 10:35:37
Exact mijn ervaring dus.
Beter investeren in een (zeer) goede dac dus. Oh wacht, die heb je al, Jelle! ;)

:worship:

Nu maken we écht stappen!

En m'n ps audio voeding komt hopelijk ook snel terug, dan zit t voedingsgedeelte ook al goed
En dan nu zoeken naar de streamer

Raspberry / node 2i / ...

Super bedankt Guys !!

NoFuzz

Niet meer nieuw te koop, maar wel heel handig: Chromecast Audio?
Die geeft een digitaal optisch signaal af, die kan dan naar je DAC. Kan je gewoon direct vanaf de Tidal app naartoe streamen.
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

jellejanssen

Ik zie ze met 3.5mm Jack, maar geen ir of zie ik iets over het hoofd?

NoFuzz

Quote from: jellejanssen on October 30, 2020, 18:25:23
Ik zie ze met 3.5mm Jack, maar geen ir of zie ik iets over het hoofd?

De 3.5mm jack werkt ook als optische uitgang. Je hebt dan wel een passend kabeltje nodig (of adaptertje) toslink> mini toslink
Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

BMW850

Dit is goedkoop en goed:
Allo usbridge signature (streamer/bridge) usb uit naar je dac en een goede voeding.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

katwax

#23
Quote from: BMW850 on October 31, 2020, 13:11:26
Dit is goedkoop en goed:
Allo usbridge signature (streamer/bridge) usb uit naar je dac en een goede voeding.

Rudy
Goedkoop is relatief natuurlijk, heb hem zelf ook met de Shanti voeding erbij en doet wat ik ervan verwacht. OF dit nu beter klinkt dan een losse Pi dat weet ik zo nog niet, maar voor het gevoel is het zeker top :)

Ben wel benieuwd wanneer er een plugin komt in de populaire Pi streaming Os'en voor Tidal Connect.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jellejanssen

Quote from: katwax on October 31, 2020, 14:24:18
Goedkoop is relatief natuurlijk, heb hem zelf ook met de Shanti voeding erbij en doet wat ik ervan verwacht. OF dit nu beter klinkt dan een losse Pi dat weet ik zo nog niet, maar voor het gevoel is het zeker top :)

Ben wel benieuwd wanneer er een plugin komt in de populaire Pi streaming Os'en voor Tidal Connect.

Waar lees je dat? Klinkt erg interessant !