JVC N5: 2.35/1 vs 16/9 met ondertitels

Started by sanderkevdw, October 28, 2020, 11:09:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

m9

Quote from: buckler on October 29, 2020, 01:13:22
Nee die vallen niet op nee want die heb ik niet...
Zoals ik al schreef bij mij zie je echt geen verschil tussen de twee formaten. En die ga jij ook bij mij niet zien.
Zie je nou Werner waar je me in betrek? :wacko:
Had me er inderdaad maar buiten gelaten  :shaun:

als je 16 9 bronmateriaal uit gaat rekken naar 21 of 22 9 dan krijg je bredere koppen of je moet ook enigszins met de hoogte spelen om het verschil te verdoezelen.


PascalP

Quote from: m9 on October 29, 2020, 13:13:59
als je 16 9 bronmateriaal uit gaat rekken naar 21 of 22 9 dan krijg je bredere koppen of je moet ook enigszins met de hoogte spelen om het verschil te verdoezelen.

Ik denk dat buckler niet rekt maar de boven/onderkant ervanaf cropt?
Verder werkt de NLS functie van Lumagen ook 'redelijk' goed, weet niet of de Envy deze functie ook heeft eigenlijk?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#27
Moest je geen projector hebben met die shift optie:

Kodi kan je beeld verschuiven naar onder, boven, link en rechts zonder dat je inboet aan beeldkwaliteit

Op men 16:9 scherm verplaatste ik de onderkant van 2:35:1 film tot onderkant balk van men scherm, subs kan je gewoon plaatsen waar je wil
Je hebt dan vanboven wel een dubbele zwart/grijze balk maar dit is vele malen beter dan onder en boven een zwart/grijze balk, Croppen lijkt me toch ook niet ideaal.

Voordeel van Kodi shift vs een projector, Kodi verplaatst enkel het zichtbaar Film beeld een projector shift heel het beeld incl de zwarte balken.


Teejoo

Quote from: rdebruin on October 29, 2020, 12:44:47
Als ik het goed begrijp, kan ik dan bij 21/9 de rest van het scherm zwart maken. Of is dit wat overdreven?
Dat doe ik idd, waardoor je dus ook bijvoorbeeld geen play symbool opeens op je muur geprojecteerd ziet.

Aandachtpunt blijft wel dat je de muur rondom je scherm ook donker maakt als je het echt perfect wilt hebben, bij voorkeur met velours zodat je echt alleen maar projectie ziet op het wit van het scherm. Je hebt tenslotte zo uitgezoomd dat bij de 21:9 zoomstand een deel van je projectie eigenlijk buiten het scherm valt. En een zwart beeld van een projector is nooit 0 licht, zodat je altijd iets zult zien op een witte muur.

Richard70…

Mijn muur is antraciet, ga dat eens proberen
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Teejoo

Quote from: m9 on October 29, 2020, 13:13:59
als je 16 9 bronmateriaal uit gaat rekken naar 21 of 22 9 dan krijg je bredere koppen of je moet ook enigszins met de hoogte spelen om het verschil te verdoezelen.
Denk je nou echt dat iemand met een JVC NX9 , MadVR Envy en Panamorph Palladin DCR z'n beeld gaat rekken zodat er brede koppen ontstaan?

Teejoo

#31
Quote from: rdebruin on October 29, 2020, 14:38:45
Mijn muur is antraciet, ga dat eens proberen
Dat zal zeker al helpen. Ik heb ales velours, en dan zie je helemaal niets.

P.s., dit heb je sowieso altijd met de N serie van JVC aangezien het panel niet 16:9 is, dus ook bij een 16:9 scherm. Als je dan geen brede velours randen hebt zie je dat.

Richard70…

Quote from: Teejoo on October 29, 2020, 14:47:40
Dat zal zeker al helpen. Ik heb ales velours, en dan zie je helemaal niets.

P.s., dit heb je sowieso altijd met de N serie van JVC aangezien het panel niet 16:9 is, dus ook bij een 16:9 scherm. Als je dan geen brede velours randen hebt zie je dat.
Dat was me al opgevallen idd.
Mijn vrouw vind een velourse wand in de woonkamer geen goed idee hoor ik net :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Teejoo

Quote from: rdebruin on October 29, 2020, 15:04:05
Dat was me al opgevallen idd.
Mijn vrouw vind een velourse wand in de woonkamer geen goed idee hoor ik net :D
Dan gewoon een heeeeel breed kader :-)

m9

Quote from: PascalP on October 29, 2020, 13:32:42
Ik denk dat buckler niet rekt maar de boven/onderkant ervanaf cropt?
Verder werkt de NLS functie van Lumagen ook 'redelijk' goed, weet niet of de Envy deze functie ook heeft eigenlijk?

dat bedoel ik dus maar dan ben je informatie weg aan het halen en als je niet weet dat er iets ontbreekt dan mis je het ook niet maar je krijgt dan niet de film te zien zoals hij bedoeld is.

dan heeft gemotoriseerde/handmatige masking verreweg mijn voorkeur jedoch ieder z`n ding.


darkrunner

Jammer dat projector fabrikanten voornamelijk hun zinnen zetten op oa Hdr men zou beter tijd steken in dubbele aspect projectors.

reza

#36
Quote from: darkrunner on October 29, 2020, 16:18:11
Jammer dat projector fabrikanten voornamelijk hun zinnen zetten op oa Hdr men zou beter tijd steken in dubbele aspect projectors.

Huh? Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben toch een mooi systeem gemaakt met de lens memory standen. 1 druk op de knop en Viola je hebt de maat die je wilt hebben.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

Quote from: reza on October 29, 2020, 16:20:59
Huh? Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben toch een mooi systeem gemaakt met de lens memory standen. 1 druk op de knop en Viola je hebt de maat die je werkt hebben.
Dus als je zowel een 16:9 en een 2:35:1 scherm hebt kan je beide aspect met die projectors weergeven zonder dat er iets van cropping aan te pas komt of dat er beeld buiten het scherm geprojecteerd wordt met 2:35:1 ?


home@the movies

Quote from: darkrunner on October 29, 2020, 17:21:17
Dus als je zowel een 16:9 en een 2:35:1 scherm hebt kan je beide aspect met die projectors weergeven zonder dat er iets van cropping aan te pas komt of dat er beeld buiten het scherm geprojecteerd wordt met 2:35:1 ?

Dat is toch helemaal niets nieuws, dat is al 1000 keer beschreven en uitgelegd, lens memory bestaat ondertussen al jaren en wordt gigantisch veel gebruikt.  Ik snap niet waarom dit nu in één keer boven komt drijven??

darkrunner

Waarom moet  Teejoo zijn muren dan met zwart velours beplakken als die lens memory zo top is?

home@the movies

Quote from: darkrunner on October 29, 2020, 17:29:54
Waarom moet  Teejoo zijn muren dan met zwart velours beplakken als die lens memory zo top is?

Omdat de niet gebruikte pixels niet 100% zwart zijn, niemand beweerd dat dit de beste oplossing is hé, wel dat dit geen beeldverlies met zich meebrengt.

darkrunner

Quote from: home@the movies on October 29, 2020, 17:32:51
Omdat de niet gebruikte pixels niet 100% zwart zijn, niemand beweerd dat dit de beste oplossing is hé, wel dat dit geen beeldverlies met zich meebrengt.
Mijn punt dus je projectert nog steeds buiten beeld en niet in 100% 2:35:1, leuk als je je ruimte 100% kan verduisteren en je scherm muur in velours bekleed.


home@the movies

Quote from: darkrunner on October 29, 2020, 17:45:09
Mijn punt dus je projectert nog steeds buiten beeld en niet in 100% 2:35:1, leuk als je je ruimte 100% kan verduisteren en je scherm muur in velours bekleed.

We hebben dit al tot vervelens toe uitgelegd, je projecteert wel degelijk 2:35 en het enige wat buiten beeld valt zijn niet gebruikte pixels, er valt geen bruikbaar beeld buiten je scherm en je verliest ook geen informatie.
2:35 is een beeldverhouding, het verschil is dat je met een 16/9 projector versus een native 2/35 projector (of met lens) meer native pixels gebruikt.
Aan de aspect ratio (beeldverhouding) maakt dit 0,0 % verschil uit.

darkrunner

#43
Quote from: home@the movies on October 29, 2020, 17:51:31
We hebben dit al tot vervelens toe uitgelegd, je projecteert wel degelijk 2:35 en het enige wat buiten beeld valt zijn niet gebruikte pixels, er valt geen bruikbaar beeld buiten je scherm en je verliest ook geen informatie.
2:35 is een beeldverhouding, het verschil is dat je met een 16/9 projector versus een native 2/35 projector (of met lens) meer native pixels gebruikt.
Aan de aspect ratio (beeldverhouding) maakt dit 0,0 % verschil uit.
Ja er valt geen geen bruikbaar beeld buiten maar wel nutteloos beeld...

En je projecteert toch gewoon 16:9 en niet 2:35:1 want als je echt 2:35:1 zou projecteren dan valt er toch geen nutteloos beeld (ongebruikte pixels) buiten je scherm.

home@the movies

#44
Quote from: darkrunner on October 29, 2020, 18:00:44
Ja er valt geen geen bruikbaar beeld buiten maar wel nutteloos beeld...

En je projecteert toch gewoon 16:9 en niet 2:35:1 want als je echt 2:35:1 zou projecteren dan valt er toch geen nutteloos beeld (ongebruikte pixels) buiten je scherm.

Nogmaals, ik heb je dit al pagina's lang in een ander topic ooit trachten uit te leggen, ik wil echt niet onbeleefd overkomen maar je hebt het echt bij het verkeerde eind.

16/9 2:35 (21/9)zijn "beeldverhoudingen" dwz dat de breedte van het beeld versus de hoogte in die verhouding zit, dat heef niets te maken met nutteloos beeld of ongebruikte pixels.
Je kan met eender welke resolutie eenderewelke beeldverhouding maken, zolang de hoogte versus breedte in de juiste verhouding zit.
Wat jij schrijft heeft daar totaal niets mee te maken.

720P is bvb net zo goed een 16/9 verhouding als 1080P het verschil is het totaal aantal gebruikte pixels en dus "beeldgrootte" niet beeldverhouding.
Maar neem me niet kwalijk dat ik verder de hele discussie niet meer ga herhalen, je redenering is niet de juiste en je zet jezelf ( en vermoedelijke ook anderen) continu op een verkeerd been.

Dit zijn bvb allemaal 16/9 verhoudingen, ze passen dus allemaal netjes op een 16/9 scherm, alleen is de resolutie ( en dus beeldgrootte) anders, niet de aspect ratio.

2160p: 3840 x 2160
1440p: 2560 x 1440
1080p: 1920 x 1080
720p: 1280 x 720
480p: 854 x 480
360p: 640 x 360
240p: 426 x 240

darkrunner

Je tovert je 16:9 projector toch niet met 1 druk op de knop om in een full 2:35:1 projector

Als je met je 16:9 projector 2:35:1 projecteert wat gebeurd er dan met het overgebleven niet bruikbaar beeld? daar gaat men punt over.


home@the movies

#46
Quote from: darkrunner on October 29, 2020, 19:12:05
Je tovert je 16:9 projector toch niet met 1 druk op de knop om in een full 2:35:1 projector

Als je met je 16:9 projector 2:35:1 projecteert wat gebeurd er dan met het overgebleven niet bruikbaar beeld? daar gaat men punt over.

Het spijt me maar ik begin er echt niet meer aan, niet na alles al 100 keer met hand en tand en veel geduld te hebben uitgelegd.

williams

Mocht je je storen aan de zwarte balken die als overspil over het doek geprojecteerd worden bij 235/1
dan heb je 2 keuzes .
1- beplak alles met zwart vilt
2- koop een anamorphic lens
Wil je 16/9 op een 235 scherm projecteren dan zal je zoals Werner schrijft altijd info weg gooien, of dit nuttige info is kan een ieder zelf beslissen .
In het dvd en blu Ray tijdperk hadden we hier al wat varianten van die het omgekeerde deden ,denk dan aan bv. pan & scan en open matte .
Wat wel apart was bij open matte is/ was dat er juist meer info in beeld bij kwam.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

papaleo

#48
3- koop een multi-format elektrisch scherm... ::) dit icm de lens memory. ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

darkrunner

#49
Quote from: williams on October 29, 2020, 19:25:22
Mocht je je storen aan de zwarte balken die als overspil over het doek geprojecteerd worden bij 235/1
dan heb je 2 keuzes .
1- beplak alles met zwart vilt
2- koop een anamorphic lens
Wil je 16/9 op een 235 scherm projecteren dan zal je zoals Werner schrijft altijd info weg gooien, of dit nuttige info is kan een ieder zelf beslissen .
In het dvd en blu Ray tijdperk hadden we hier al wat varianten van die het omgekeerde deden ,denk dan aan bv. pan & scan en open matte .
Wat wel apart was bij open matte is/ was dat er juist meer info in beeld bij kwam.

Dat bedoel ik toch al heel de tijd je moet ofwel alles beplakken om die zwarte balken weg te werken, of als je 16:9 op een 2:35:1 scherm wil projecteren gooi je beeld weg wat toch ook niet ideaal is.