JVC N5: 2.35/1 vs 16/9 met ondertitels

Started by sanderkevdw, October 28, 2020, 11:09:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sanderkevdw

Ik zag net dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=sYVokL0Tg_g&ab_channel=DreamediaHomeTheater

Leuke feature waardoor je geen anamorphic lens nodig hebt. Hierdoor wordt Cinemascope interessanter. Nu vraag ik me enkel af hoe je de ondertitels regelt in zo'n set-up?
Hoe zorg je ervoor dat uw ondertitels binnen het "beeldvlak" blijven, en niet in de zwarte band eronder?

Martijnst1990

Quote from: sanderkevdw on October 28, 2020, 11:09:00
Ik zag net dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=sYVokL0Tg_g&ab_channel=DreamediaHomeTheater

Leuke feature waardoor je geen anamorphic lens nodig hebt. Hierdoor wordt Cinemascope interessanter. Nu vraag ik me enkel af hoe je de ondertitels regelt in zo'n set-up?
Hoe zorg je ervoor dat uw ondertitels binnen het "beeldvlak" blijven, en niet in de zwarte band eronder?
Door een speler te hebben met subtitle shift, hiermee kan je ze omhoog schuiven.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

reza

Ik open dit topic met de indruk dat ik iets nieuws zou zien :D

Maar het is indd heel handig :thumbs-up:

By the why, who needs subtitles?
( Trouwens wie heeft er ondertiteling nodig? )
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jep

Ik heb niet het hele Youtube filmpje bekeken, dus wellicht wordt het al opgemerkt: het beeld helemaal inzoomen op een 21:9 scherm is juist met Mission Impossible Fallout die voor de demo gebruikt wordt niet handig vanwege de 16:9 Imax beelden die er afwisselend in worden getoond. Zelfde geldt b.v. voor Interstellar en Batman.

Quote from: reza on October 28, 2020, 11:56:49
Ik open dit topic met de indruk dat ik iets nieuws zou zien :D

Maar het is indd heel handig :thumbs-up:

By the why, who needs subtitles?
( Trouwens wie heeft er ondertiteling nodig? )

Bij de serie Undercover op Netflix ben ik best blij met NL subs. Dat Vlaams is niet te verstaan...  ;D
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Teejoo

Ik gebruik ook diverse memory standen. Hierbij is het belangrijk dat je ook gebruik maakt van de masking functie van de JVC. Dan heb je ook geen last van het wisselende formaat bij imax scenes. Je masked dan idd boven en onder omdat je constant 21:9 wilt hebben. In praktijk mis je dan niets, zelfs de ondertiteling staat nog steeds netjes in het 21:9 venster.

Richard70…

Quote from: Teejoo on October 28, 2020, 12:34:29
Ik gebruik ook diverse memory standen. Hierbij is het belangrijk dat je ook gebruik maakt van de masking functie van de JVC. Dan heb je ook geen last van het wisselende formaat bij imax scenes. Je masked dan idd boven en onder omdat je constant 21:9 wilt hebben. In praktijk mis je dan niets, zelfs de ondertiteling staat nog steeds netjes in het 21:9 venster.

Welke masking functie gebruik jij dan?
Of heb jij een masking scherm?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Teejoo

Quote from: rdebruin on October 28, 2020, 16:08:43
Welke masking functie gebruik jij dan?
Of heb jij een masking scherm?
De masking van de JVC zelf.

home@the movies

Quote from: Teejoo on October 28, 2020, 12:34:29
Ik gebruik ook diverse memory standen. Hierbij is het belangrijk dat je ook gebruik maakt van de masking functie van de JVC. Dan heb je ook geen last van het wisselende formaat bij imax scenes. Je masked dan idd boven en onder omdat je constant 21:9 wilt hebben. In praktijk mis je dan niets, zelfs de ondertiteling staat nog steeds netjes in het 21:9 venster.

Nu ben ik je wel even kwijt, als je de masking van de JVC gebruikt bij een Imax scene, dan knip je boven en onder gewoon een heel stuk van het beeld weg. Als daar ondertittels in staan dan ben je die dus toch ook kwijt, verklaar je nader Theo, want dit klopt toch niet helemaal ;-)

Teejoo

Quote from: home@the movies on October 28, 2020, 19:01:48
Nu ben ik je wel even kwijt, als je de masking van de JVC gebruikt bij een Imax scene, dan knip je boven en onder gewoon een heel stuk van het beeld weg. Als daar ondertittels in staan dan ben je die dus toch ook kwijt, verklaar je nader Theo, want dit klopt toch niet helemaal ;-)
Dat zou je wel denken ware het niet dat ook bij de imax scenes de ondertiteling netjes in het 21:9 kader staat. Vond ik ook wel een leuke verassing 😊, maar ik denk dat de speler de ondertitel gewoon op een vaste plek in het 16:9 beeld zet. Hij stuurt tenslotte ook geen 21:9 maar 16:9 uit met zwarte balken.

En dat heel stuk valt echt reuze mee. Dat is echt vulling waarin niets essentieels gebeurt is mijn ervaring. Dat weet jij natuurlijk: is het ook niet zo dat een cameraman een kader in zijn beeld heeft waarin in elk geval de belangrijke dingen moeten passen?

Je merkt het dan ook niet als je de hele film gewoon in 21:9 kijkt.

Uiteraard heb ik wel de ondertiteling omhoog gezet zoals bij elke 21:9 film.

home@the movies

#9
QuoteUiteraard heb ik wel de ondertiteling omhoog gezet zoals bij elke 21:9 film.

Ja dat verklaart één en ander.

QuoteEn dat heel stuk valt echt reuze mee. Dat is echt vulling waarin niets essentieels gebeurt is mijn ervaring. Dat weet jij natuurlijk: is het ook niet zo dat een cameraman een kader in zijn beeld heeft waarin in elk geval de belangrijke dingen moeten passen?

Is voor interpretatie vatbaar, niets missen of niets missen waar jij je aan stoort zijn twee verschillende zaken hé ;-)
En als je als cameraman een kader maakt dan zorg je wel voor een bepaalde compositie waarbij het gehele plaatje klopt.
Dat je alleen maar de "belangrijke dingen" laat passen is zeker niet de norm, alweer afhankelijk wat jij als kijker belangrijk vindt natuurlijk.
Maar goed, iedereen kijkt zoals hij daar zelf voor kiest, ik heb met Martin op zijn NX9 met lens en Madvr ook de discussie tot op het bot gevoerd. Hij kijkt continu in scope en laat het 16/9 beeld scalen naar 2/35.
Voor mij is dat heiligschennis en pure horror  :crazy: :crazy: ;D ;D

Teejoo

Quote from: home@the movies on October 28, 2020, 19:34:13
Ja dat verklaart één en ander.

Is voor interpretatie vatbaar, niets missen of niets missen waar jij je aan stoort zijn twee verschillende zaken hé ;-)
En als je als cameraman een kader maakt dan zorg je wel voor een bepaalde compositie waarbij het gehele plaatje klopt.
Dat je alleen maar de "belangrijke dingen" laat passen is zeker niet de norm, alweer afhankelijk wat jij als kijker belangrijk vindt natuurlijk.
Maar goed, iedereen kijkt zoals hij daar zelf voor kiest, ik heb met Martin op zijn NX9 met lens en Madvr ook de discussie tot op het bot gevoerd. Hij kijkt continu in scope en laat het 16/9 beeld scalen naar 2/35.
Voor mij is dat heiligschennis en pure horror  :crazy: :crazy: ;D ;D
Uiteraard is het persoonlijk, maar het is echt niet zo dat je opeens een half hoofd of zo mist in die Imax scenes. Dat grote formaat wordt bij IMAX toch vooral gebruikt om nog meer van de 'omgeving' van de scene te laten zien heb ik zo het idee.

Als je dat bij een reguliere 16:9 film doet dan lijkt mij dat je veel sneller essentiële delen wegknipt.

home@the movies

Quote from: Teejoo on October 28, 2020, 20:04:43
Uiteraard is het persoonlijk, maar het is echt niet zo dat je opeens een half hoofd of zo mist in die Imax scenes. Dat grote formaat wordt bij IMAX toch vooral gebruikt om nog meer van de 'omgeving' van de scene te laten zien heb ik zo het idee.

Als je dat bij een reguliere 16:9 film doet dan lijkt mij dat je veel sneller essentiële delen wegknipt.

Klopt uiteraard wel, maar je kent me hé ;-)






buckler

He laat mij erbuiten ja...  :threadclosed:

Nee hoor, serieus ik zie echt niet of het 16.9 of 2.40 is en ik blijf zeggen een flinke vent die het bij mij wel waarneemt.
Ook verschillende wisselende ratio's in een film vallen totaal niet op.
Ik moet soms zelfs in het menu van de Envy kijken of ik naar een 16.9 film zit te kijken of naar een 2.40, werkt echt super vind ik.
Of dat komt door de ingestelde Envy in combinatie met de DCR of wat dan ook ik durf het niet te zeggen maar normaal gesproken zie ik gelijk dat soort dingen of als er iets niet klopt en kan dan ook echt een muggezifter zijn maar dat is nu echt niet het geval en ik vind het super.
Ook al ziet Werner het als bijna een criminele actie...  :blush:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

 
Quote from: buckler on October 28, 2020, 21:13:18
He laat mij erbuiten ja...  :threadclosed:

Nee hoor, serieus ik zie echt niet of het 16.9 of 2.40 is en ik blijf zeggen een flinke vent die het bij mij wel waarneemt.
Ook verschillende wisselende ratio's in een film vallen totaal niet op.
Ik moet soms zelfs in het menu van de Envy kijken of ik naar een 16.9 film zit te kijken of naar een 2.40, werkt echt super vind ik.
Of dat komt door de ingestelde Envy in combinatie met de DCR of wat dan ook ik durf het niet te zeggen maar normaal gesproken zie ik gelijk dat soort dingen of als er iets niet klopt en kan dan ook echt een muggezifter zijn maar dat is nu echt niet het geval en ik vind het super.
Ook al ziet Werner het als bijna een criminele actie...  :blush:

:D :D :D, in lang vervlogen tijden kreeg je levenslang voor dit soort overtredingen  :devil: :devil: :devil:

Maar jullie blij, ik ook blij  :-X :-X :-X

m9

Quote from: buckler on October 28, 2020, 21:13:18
He laat mij erbuiten ja...  :threadclosed:

Nee hoor, serieus ik zie echt niet of het 16.9 of 2.40 is en ik blijf zeggen een flinke vent die het bij mij wel waarneemt.
Ook verschillende wisselende ratio's in een film vallen totaal niet op.
Ik moet soms zelfs in het menu van de Envy kijken of ik naar een 16.9 film zit te kijken of naar een 2.40, werkt echt super vind ik.
Of dat komt door de ingestelde Envy in combinatie met de DCR of wat dan ook ik durf het niet te zeggen maar normaal gesproken zie ik gelijk dat soort dingen of als er iets niet klopt en kan dan ook echt een muggezifter zijn maar dat is nu echt niet het geval en ik vind het super.
Ook al ziet Werner het als bijna een criminele actie...  :blush:

dus die bredere koppen vallen jou niet op :D
ben het in deze dus met werner eens en ik val daar ook onmiddelijk over, blijft uiteraard persoonlijk en wel zo prettig als het je niet opvalt.
heb ook wel eens discussies over posterization bij netflix maar 9 van de 10 hebben niks in de gaten maar ik erger me groen en geel.
vandaar ook dat ik 10bits schermen van harte toejuich.

en voor de topicstarter, die lenzen hebben zeker een praktische functie en dat is het volledig benutten van het dila/lcos paneel, zeker met hdr een niet veronachtzaambaar iets waarbij iedere foton telt.

buckler

Nee die vallen niet op nee want die heb ik niet...
Zoals ik al schreef bij mij zie je echt geen verschil tussen de twee formaten. En die ga jij ook bij mij niet zien.
Zie je nou Werner waar je me in betrek? :wacko:
Had me er inderdaad maar buiten gelaten  :shaun:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Richard70…

Quote from: Teejoo on October 28, 2020, 18:39:41
De masking van de JVC zelf.

Dat ga ik eens proberen. Ik dacht dat ik van vik begrepen had , dat het ten koste zou gaan van de beeldkwaliteit en processing van de jvc. Maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd begrepen :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

sanderkevdw

Maar dus samengevat:
Je moet een mediaplayer hebben waarbij je de hoogte van de ondertitels kan instellen (Kodi zal dit wel kunnen, een deftige Blu-rayspeler ook?).
Je stelt deze in zodat hij binnen het "beeld" valt voor.

Maar... Als je dan 16:9 content bekijkt, dan staan uw ondertitels toch pakweg halfweg het beeld?

Teejoo

Quote from: sanderkevdw on October 29, 2020, 10:20:10
Maar dus samengevat:
Je moet een mediaplayer hebben waarbij je de hoogte van de ondertitels kan instellen (Kodi zal dit wel kunnen, een deftige Blu-rayspeler ook?).
Je stelt deze in zodat hij binnen het "beeld" valt voor.

Maar... Als je dan 16:9 content bekijkt, dan staan uw ondertitels toch pakweg halfweg het beeld?

Dan hoef je de ondertiteling dus ook niet aan te passen. Je moet dat bij mijn UHD spelers ook per film doen.

Teejoo

Quote from: rdebruin on October 29, 2020, 09:37:25
Dat ga ik eens proberen. Ik dacht dat ik van vik begrepen had , dat het ten koste zou gaan van de beeldkwaliteit en processing van de jvc. Maar misschien heb ik dat helemaal verkeerd begrepen :D
Daar kan ik me dus echt niks bij voorstellen.

Richard70…

Quote from: Teejoo on October 29, 2020, 11:35:34
Daar kan ik me dus echt niks bij voorstellen.
Zoals ik al zei, ik kan het helemaal verkeerd begrepen hebben. Misschien dat vik even kan vertellen wat hij bedoelde. Kom er maar in vik :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Richard70…

Quote from: Teejoo on October 29, 2020, 11:35:34
Daar kan ik me dus echt niks bij voorstellen.
Krijg je die balken dan echt zwart. Of wordt het meer grijs?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Teejoo

Quote from: rdebruin on October 29, 2020, 11:47:10
Krijg je die balken dan echt zwart. Of wordt het meer grijs?
Even 'zwart' als je paneel zwart kan weergeven, dus gelijk aan de zwarte banken bij een film.

PascalP

Quote from: sanderkevdw on October 29, 2020, 10:20:10

Maar... Als je dan 16:9 content bekijkt, dan staan uw ondertitels toch pakweg halfweg het beeld?

Ligt eraan, bij mijn mediaspeler met Kodi stel ik bijvoorbeeld geen 'fixed' hoogte in, maar stel ik in dat de ondertitels aan de onderkant van het beeld/video staan, dus zowel met 21:9 als met 16:9 staan ze netjes onderin.
Bij mijn Sony X800 UHD speler heb ik tot op heden enkel 21:9 content gekeken en zonder aanpassing staan eigenlijk alle films goed.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Richard70…

Quote from: Teejoo on October 29, 2020, 11:59:59
Even 'zwart' als je paneel zwart kan weergeven, dus gelijk aan de zwarte banken bij een film.

Als ik het goed begrijp, kan ik dan bij 21/9 de rest van het scherm zwart maken. Of is dit wat overdreven?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.