Beamer vernieuwing

Started by Jorgmom, October 27, 2020, 16:05:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jorgmom

Goedemiddag allen,

Momenteel heb ik een Epson EH-TW3200 van +/- 8 jaar oud waar ik altijd uitermate tevreden over ben geweest. Er zit nu een tweede lamp in die al behoorlijk wat uren gedraaid heeft en ik gebruik hem in een woonkamer die niet goed te verduisteren is. Ik loop nu al een tijdje met het idee om de beamer te vernieuwen, echter moet ik dan ook wel echt vooruitgang gaan zien. Hieronder even een opsomming van mijn situatie:

Beamer
Epson Eh-TW3200, circa 8 jaar oud
Branduren
+/- 3.500. Ik kan echter niet met zekerheid zeggen of dit alleen de 2e lamp is of inclusief de eerste. Minimaal 2.000 uur op de 2e lamp in ieder geval
Soort gebruik
80% gaming via ps4 in de toekomst ps5
20% films/series/voetbal
Projectieruimte
Woonkamer die niet volledig is te verduisteren. Directe zonlicht kan van het scherm gehaald worden, maar vanaf de schemering en in de avond komt het beeld pas echt tot zijn recht. Wordt dan ook voor 90% in de avonduren gebruikt of als het donker genoeg is.

Doordat ik hem 80% of meer voor gaming gebruik is een lage input lag zeer belangrijk. Ik heb momenteel een TV waar de inputlag dramatisch van is en daar stoor ik me al behoorlijk aan als ik het vergelijk met de TW3200 die gewoon een stuk sneller is.

Ik heb zelf voornamelijk naar de Epson EH-TW7000 zitten kijken als nieuw alternatief, deze heeft een lage input lag en zou ook een verbetering aan beeldkwaliteit met zich moeten brengen. Ik ben alleen bang dat ik me nu blind staar op 1 model en stukje tunnelvisie krijg.
Budget voor een nieuwe optie zocht ik rond de €1.000,00, als blijkt dat ik hier geen noemenswaardige verbetering voor kan krijgen ga ik waarschijnlijk een nieuwe lamp in de TW3200 zetten voor de 'snelste/goedkoopste beeldverbetering'.

Hebben jullie enige ideeën/adviezen rond dit budget of net een stap hoger waar ik echt niet omheen kan en in mijn beslissing mee zou 'moeten' nemen?!

Gr Jorg 

darkrunner

#1
Voor dat budget gewoon voor de Epson EH-TW7000 gaan je kan hem voor minder dan  €1.000 krijgen incl kalibratie bij een forum sponsor

Ziet er meer dan prima uit:
https://www.youtube.com/watch?v=QBnvepUpnbs

Zonder een scherm wat nefast is voor de beeldkwaliteit
https://www.youtube.com/watch?v=-DUoxdq3Vqk


Richard70…

Quote from: darkrunner on October 27, 2020, 16:38:15
Voor dat budget gewoon voor de Epson EH-TW7000 gaan je kan hem voor minder dan  €1.000 krijgen incl kalibratie bij een forum sponsor

Ziet er meer dan prima uit:
https://www.youtube.com/watch?v=QBnvepUpnbs

Zonder een scherm wat nefast is voor de beeldkwaliteit
https://www.youtube.com/watch?v=-DUoxdq3Vqk
Absoluut. Dit gaat echt wel een wereld van verschil zijn. Die 3200 was mijn eerste projector. Ik denk een jaar of 12 geleden. Veel plezier van gehad, maar niet meer te vergelijken met de huidige generatie
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Met de tw7000 ga je inderdaad een flink stuk vooruit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jorgmom

Goedenavond allen! Ik heb de TW7000 vandaag binnen gekregen (ongecalibreerd, dit staat in principe nog op de planning), echter wilt het maar niet lukken om het beeld helemaal te krijgen zoals ik wil...
Waar de TW3200 perfect op zijn plek hing en 0 problemen had met focus, heb ik de TW7000 nu met dezelfde beugel op dezelfde plek hangen en krijg ik het beeld niet goed... Zie bijlage voor foto's, misschien lastig te zien maar naarmate je lager gaat wordt het beeld een stuk onscherper.
Ik heb de lens shift zeker nodig om het beeld op de juiste plek te krijgen en zelfs een klein stukje keystone correctie, hier zal dus ook wel iets inzitten qua scherpte verlies... Iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken? moet ik de beamer lager hangen (hangt nu met een Vogel's beugel van 76mm hoogte aan het plafond) Het scherm hangt zeker een stukje lager dan dat.

Helaas ben ik hierdoor eigenlijk een beetje teleurgesteld in mijn eerste ervaring qua 'verbetering' van beeld. :nopompom: Hopelijk gaat dit nog veranderen


sandervg

Hangt alles recht? Ik denk aan twee dingen:
1. Het scherm of projector staat niet 100% verticaal
2. Een wat mindere lens (in de uiterste lensshift stand ga je aan de rand projecteren en kan het beeld wat minder worden. Ik weet dat bij fototoestel-lenzen er ook nog flinke variatie zit van model tot model (gebrekkige Q control), ik weet niet of dat bij projectoren ook zo is.

Als je de lensshift helemaal naar boven draait, heb je er dan ook last van? (dus projector even op de grond zetten)

En als je de lensshift niet gebruikt, heb je er dan last van?

En als je een A4 papier onder houdt en iets naar voren of naar achter beweegt (voor dat laatste scherm even iets naar achter zetten of de projector wat naar achter zetten), wordt het dan wel scherp?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jorgmom

Het lag inderdaad voornamelijk aan de projector die een beetje schuin omlaag gericht hing... blijkt dat de TW7000 helaas een minder bereik heeft met de lensshift dan de TW3200. Oplossing zal helaas dan zijn om een andere beamerbeugel aan te schaffen waardoor hij lager komt te hangen.

Ik heb de beamer nu naast mijn oude TW3200 geplaatst om te vergelijken, het volgende valt dan gelijk op (beide in de naturel stand)
1) Veel hogere lichtopbrengst van de TW7000. Dit komt ook grotendeels door de oude lamp van de TW3200.
2) de TW3200 heeft een rustiger beeld om naar te kijken, de TW7000 lijkt wel issues te hebben met het beeld scherp te krijgen, waarbij de TW3200 zelfs scherper lijkt. Het lijkt bij de TW7000 zelfs dat hij heel de tijd fluctueert van scherp onscherp naar scherp, beetje trillend/fluctuerend beeld.

Beide beamers zijn niet gecalibreerd, waarbij de TW3200 wel via wat instellingen via internet goed heb gezet. Ik kijk echter al tijden op Dynamic om maar genoeg lichtoutput te hebben met de huidige lamp.

Signaal gaat via een DVR Cisco via HDMI (1 meter) naar mijn Onkyo TX-SR608 (ook alweer 8 jaar oud). Vanaf daar gaat het beeld naar een Digitus HDMI splitter (die sowieso vervangen moet worden, maar rechtstreeks vanaf de onkyo zelfde resultaten). Vanaf de splitter gaat een Supra HF100 MK2 HDMI kabel van 10 meter naar de beamer die hangt (in dit geval de TW7000).

Enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Het lijkt nu een minder scherp maar wel feller beeld, terwijl het eigenlijk een echte stap vooruit moeten zijn.

darkrunner

#7
Vrees dat je je kabels/avr ook gaat moeten upgraden de Supra HF100 MK2 HDMI is blijkbaar nog een 1.3 kabel

Kan je niet eens testen met een korte nieuwe High Speed HDMI kabel rechtstreeks op de afspeelbron aangesloten?

Jorgmom

Ja ik ben er na wat verder zoeken ook bang voor dat het o.a. in de kabel zit. Al met al heb ik besloten de TW7000 toch terug te sturen, de minimale lensshift die ik overschat had en de kabel en eventuele andere upgrades die ik er nog voor moet maken zijn momenteel de deal breakers.

Als ik naar de Wireless modellen kijk van Epson zie ik nog steeds hele goede reactietijden met de input lag, maar die waardes zijn vaak met een vaste kabel berekend/getest. Enig idee of het signaal via Wireless nog steeds een goede(lage) input lag heeft? Het neemt in ieder geval 2 problemen weg, die lensshift heb ik opgezocht en is een heel stuk beter, tevens is er dan geen upgrade in de lange HDMI kabel die momenteel onbereikbaar in de vloer/muur verwerkt is..

jvanhambelgium

#9
Uit een review van forum-sponsor Mediasluis :

Het is misschien nog interessant om te weten dat de extra vertraging die je krijgt met deze Wireless HDMI Transmitter ertussen in plaats van alleen je HDMI kabel, gemiddeld 14 mili-seconde. is. Dit is met de beeld berwerking op Fijn. Voor gamers heeft deze Wireless HDMI Transmitter maar een extra vertraging van 1 ms, omdat Gamers de Beeldbewerking op Snel zetten tijdens gamen. Wel raar dat dit tevens invloed heeft met hoe de projector het signaal van de Transmitter verwerkt. Die paar ms in de Gamestand zijn wel te verwaarlozen dus waar hebben we het eigenlijk over.
(Deze vertraging komt natuurlijk wel bovenop de lagtime van de projector zelf dat vermeld staat in het gedeelte Gamen van elke recente review.)

Maw, als je idd als gamer de nodige beeldverwerking af zet zie ik geen probleem om met de wireless HDMI te werken.

http://www.mediasluis.nl/review/wireless-hdmi-transmitters


PS : In loop van volgende week komt mijn oude Epson TW9000 (niet de versie "W" , dus geen ingebouwde wireless) denkelijk ook op de markt hier op het forum. 1000 uurtjes (+900 ECO , 100 HIGH)
Richtprijs ben ik nog aan het bekijken, de projector krijgt eerst onderhoud/reiniging bij Epson zelf nu maandag.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

darkrunner

Quote from: Jorgmom on November 20, 2020, 12:27:55
Ja ik ben er na wat verder zoeken ook bang voor dat het o.a. in de kabel zit. Al met al heb ik besloten de TW7000 toch terug te sturen, de minimale lensshift die ik overschat had en de kabel en eventuele andere upgrades die ik er nog voor moet maken zijn momenteel de deal breakers.

Als ik naar de Wireless modellen kijk van Epson zie ik nog steeds hele goede reactietijden met de input lag, maar die waardes zijn vaak met een vaste kabel berekend/getest. Enig idee of het signaal via Wireless nog steeds een goede(lage) input lag heeft? Het neemt in ieder geval 2 problemen weg, die lensshift heb ik opgezocht en is een heel stuk beter, tevens is er dan geen upgrade in de lange HDMI kabel die momenteel onbereikbaar in de vloer/muur verwerkt is..
Atzebe Fibre Optic  via Amazon zijn een aantal hier op het forum die er zeer tevreden over zijn (ook op 10m)
Die 9400 is wel nice als je die kan scoren

Jorgmom

Quote from: darkrunner on November 20, 2020, 12:49:21
Atzebe Fibre Optic  via Amazon zijn een aantal hier op het forum die er zeer tevreden over zijn (ook op 10m)
Die 9400 is wel nice als je die kan scoren

Top tnx! Als ik straks toch een nieuwe kabel moet bestellen zal ik hier eens naar kijken.

Quote from: jvanhambelgium on November 20, 2020, 12:34:14
Uit een review van forum-sponsor Mediasluis :

Het is misschien nog interessant om te weten dat de extra vertraging die je krijgt met deze Wireless HDMI Transmitter ertussen in plaats van alleen je HDMI kabel, gemiddeld 14 mili-seconde. is. Dit is met de beeld berwerking op Fijn. Voor gamers heeft deze Wireless HDMI Transmitter maar een extra vertraging van 1 ms, omdat Gamers de Beeldbewerking op Snel zetten tijdens gamen. Wel raar dat dit tevens invloed heeft met hoe de projector het signaal van de Transmitter verwerkt. Die paar ms in de Gamestand zijn wel te verwaarlozen dus waar hebben we het eigenlijk over.
(Deze vertraging komt natuurlijk wel bovenop de lagtime van de projector zelf dat vermeld staat in het gedeelte Gamen van elke recente review.)

Maw, als je idd als gamer de nodige beeldverwerking af zet zie ik geen probleem om met de wireless HDMI te werken.

http://www.mediasluis.nl/review/wireless-hdmi-transmitters


PS : In loop van volgende week komt mijn oude Epson TW9000 (niet de versie "W" , dus geen ingebouwde wireless) denkelijk ook op de markt hier op het forum. 1000 uurtjes (+900 ECO , 100 HIGH)
Richtprijs ben ik nog aan het bekijken, de projector krijgt eerst onderhoud/reiniging bij Epson zelf nu maandag.

Ahh super! dit zijn inderdaad de review's waar ik naar op zoek was. Ik houd je marktberichtje even in de gaten  ;) misschien als ik toch ga upgraden met o.a.  de bekabeling is dit ook een mooie mogelijkheid!