Bug in hdmi 2.1 chip Yamaha / Denon en Marantz receivers hebben dit probleem.

Started by Toni71, October 26, 2020, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toni71


HDMI-probleem doorgifte 4k120

Bron:

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2020/10/24/ps5-and-xbox-series-x-friendly-av-receivers-reportedly-hit-by-major-hdmi-bug/

Sound United gaat met een oplossing komen. Het is niet te verhelpen met een firmware update.

https://tweakers.net/nieuws/173730/maker-denon-en-marantz-receivers-erkent-hdmi-probleem-doorgifte-4k120-signalen.html?mode=nested&niv=0&order=desc&orderBy=rating&page=1#reacties

Het gaat niet alleen op voor de genoemde merken. Ieder merk wat gebruik maakt van deze chip heeft dit probleem. Wil je je nieuwe hdmi 2.1 apparaat niet terug willen sturen voor een reparatie, zou ik even wachten met een aankoop.


Dirk

Goed nieuws voor eigenaars van een recente unit  :pompom:

Vandaag kondigde D&M een hardware adapterkit aan als oplossing voor de chip-bug die 8K120 problemen veroorzaakte.

Het heeft even geduurd (sinds oktober zijn deze specifieke issues pas bekend, dus al bij al vind ik het nog meevallen), maar ik denk dat er aardig wat eigenaars zo'n kit gaan bestellen, vooral omdat ze gratis te bestellen is, zonder vereiste tussenkomst vd dealer.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Gerbrand

Ik heb zo'n recente AVR (4700h), maar speel nooit games via een console. Dan heeft het volgens mij geen nut toch, behalve als ik hem ooit zou verkopen.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Dirk

als je hem ooit wil verkopen lijkt het me wel slim die gratis adapter te bestellen. 
na enige tijd zal een "nieuwere" 4700 immers worden voorzien van een opvolger-chip die dat (nu bekende) probleem niet meer heeft, dus dan wordt jouw 4700 zonder deze (voor 8K noodzakelijke) adapter minder interessant als je een 2de hands koper treft die hier belang aan hecht.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerre

Alleen al voor de verkoopwaarde zou je zo'n box moeten bestellen. Ik vermoed dat je huidige receiver veel minder waard is zonder box mocht je hem ooit willen verkopen. Just my 2 cents.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

DustinV

Wat een belachelijke oplossing ook. Ik zou als ik zo'n unit had hem retour zenden.

This Game

En ding heeft eigen voeding en los nog van de extra draden/overgangen wordt dus het signaal van het  éne apparaat dat je maar kon aansluiten "aangepast" zodat het werkt. Ben benieuwd of zich dat in de pratijk nog vertaald naar probleem met VRR/latency en evt kwaliteit.

Ik wacht wel op een receiver met tenminste 2 ingangen en werkende chip intern.
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e

Gerbrand

Quote from: Kerre on April 27, 2021, 23:19:24
Alleen al voor de verkoopwaarde zou je zo'n box moeten bestellen. Ik vermoed dat je huidige receiver veel minder waard is zonder box mocht je hem ooit willen verkopen. Just my 2 cents.

Ik zal hem bestellen (en op de plank leggen). Al twijfel ik of dit uiteindelijk voor een koper heel veel uit gaat maken tegen die tijd.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

HJ

Quote from: Gerbrand on April 28, 2021, 12:35:41
Ik zal hem bestellen (en op de plank leggen). Al twijfel ik of dit uiteindelijk voor een koper heel veel uit gaat maken tegen die tijd.

Gerbrand
Was voor mij de reden hem niet te kopen...

eduard

Ik vermoed, dat denon mijn 3700h niet onder garantie zal omruilen voor dit hdmi "probleem". Zeker niet nu deze adapter beschikbaar komt.

Kjelt

Dit is een hele dure oplossing van D&M  :o
Sta er van te kijken.

Dirk

iig heel wat goedkoper dan een recall van (een deel vd) verkochte units, dit is logistiek nog heel goed te overzien want ze werken ook bewust niet via de dealers...en qua hardware valt het (in hun volumes bekeken) ook erg goed mee lijkt me.

persoonlijk vind ik het wel een heel correcte oplossing, er zijn genoeg andere fabrikanten die er veel langer over doen om een dergelijk issue 100% opgelost te krijgen...of er zelfs helemaal niet in slagen en klanten maar gewoon aan hun lot over laten en hopen dat die het wel zal vergeten :mellow:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Gerbrand

Quote from: eduard on April 29, 2021, 15:46:42
Ik vermoed, dat denon mijn 3700h niet onder garantie zal omruilen voor dit hdmi "probleem". Zeker niet nu deze adapter beschikbaar komt.

Nee en je zult ook geen omruiling kunnen afdwingen, als deze oplossing werkt.

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

A3-D

Ik hoop echter wel dat er binnenkort een upgrade komt voor de SR7015 of de 6700H waarbij deze adapter niet meer nodig is.

Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een goede opvolger voor mijn SR9600 en die twee had ik op mijn lijstje staan. Die adapter is voor mij de reden om nog maar even te wachten met een aankoop (of anders te kijken naar een goed alternatief).


Dirk

Quote from: A3-D on April 29, 2021, 17:42:29
Ik hoop echter wel dat er binnenkort een upgrade komt voor de SR7015 of de 6700H waarbij deze adapter niet meer nodig is.

Momenteel ben ik bezig met het zoeken naar een goede opvolger voor mijn SR9600 en die twee had ik op mijn lijstje staan. Die adapter is voor mij de reden om nog maar even te wachten met een aankoop (of anders te kijken naar een goed alternatief).
die komt er ook...maw deze zelfde reeksen van D&M zullen (eenmaal de chip-stocks vh "probleemtype" zijn opgebruikt) de opvolger krijgen waardoor het specifieke issue meteen verholpen is.
het zal maw niet wachten worden op een hele volgende model-generatie om van de nieuwe chips te mogen genieten.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

angelo41

Er komt in juni allezins een nieuwe x8500ha. waar dit probeem niet meer aanwezig is. nieuw bord etc erin.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


eduard


DustinV

Quote from: angelo41 on April 29, 2021, 18:17:25
Er komt in juni allezins een nieuwe x8500ha. waar dit probeem niet meer aanwezig is. nieuw bord etc erin.

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk

Zou wat zijn als het een x8500 met zo'n extern kastje is 😅

FeaR1986

Yamaha heeft de 2021 modellen reeds aangekondigd (Yamaha kondigt Aventage-receivers met HDMI 2.1 voor 8k60- en 4k120-doorgifte aan) waar expliciet staat vermeldt dat deze generatie geen issues heeft met doorgifte van 4K @120 Hz zoals de huidige generatie.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

FeaR1986

En Yamaha lost het probleem van de huidige modellen ook op. Mijns inziens op een betere/nettere methode dan Denon en Marantz:
Yamaha kondigt HDMI-kaartruil voor AV-receivers aan, nog geen vermelding over Europa maar dat kan toch niet lang meer duren?
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Dirk

mwa...ze kondigen nu aan dat ze het gaan oplossen, maw nog niets concreet vwb hoe ze dat exact gaan aanpakken.
en of je nu zo blij moet zijn met het moeten terugsturen van je unit om daar dan een board in te laten vervangen is nog maar de vraag, zeker als dat straks ook "even" gaat duren
het feit dat ze dit 24 maanden lang zullen gaan aanbieden is in deze mogelijk al een (voor)teken aan de wand ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

FeaR1986

Ik zou wel eens willen weten wat ze met de Denon AVC-A110 doen. Die krijgt zo te zien geen upgrade zoals de AVC-X8500/AV8805 omdat die van een nieuwere generatie is (ook met de HDMI 2.1 bug). Dat zou betekenen dat je met het externe kastje zit met je Limited Edition receiver van 5500 euro... Dan ben je toch beter af met een oudere AVC-X8500 dan wel AV8805 waar je voor 749 euro een nieuw HDMI board (HDMI 2.1 zonder issues) kan laten zetten als upgrade.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

eduard

Zojuist de adapter ontvangen. Kan hem verder niet testen maar wilde hem wel hebben.

Dirk

Zijn er al leden die zo'n kastje hebben ontvangen en die uit eerste hand kunnen zeggen of de issues die ze voorheen idd hadden (bij bijvoorbeeld afspelen van 120fps 4K) nu met dat externe kastje 100% opgelost zijn?

Ik hoor wat tegenstrijdige berichten, dus iemand met ervaring vanop de eerste rij zou handig & leuk zijn ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea