Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 11, 2019, 16:50:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

#200
Ik kan me het echt niet voorstellen dat een goed geïmplementeerde Purify versterker doet wat Rob schetst of wat Tabcam ervaren heeft, dat hoge frequenties niet zuiver (genoeg) worden weergegeven. Dat zou simpelweg betekenen dat de eerder zo hoog gewaardeerde engineers van Purify broddelwerk hebben afgeleverd of dat er defecte danwel bizar slechte VV- worden gebruikt. Smalbandiger weergeven lijkt me heel erg gek. Kan je dat eens toelichten?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Al die zaken die nu toegeschreven worden aan Purify gaan eerder richting een defect of slechte implementatie, dan wel filter-implementaties, kamer-akoestiek (bijv ringing) of problemen met de LS zelf.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Misschien beter om deze discussie voort te zetten in het Purifi topic.
Nu worden er 3 threads aangesproken over dit onderwerp/vergelijk met mijn Tripath versterker.
Kan het misschien zijn dat de Tripath toch op een zeer hoog niveau speelt of wil men dit niet erkennen omdat de Purifi technisch gezien op dit moment de maatstaaf is ?
Krijg er een beetje raar gevoel bij.
Dat het vergelijk nogmaals gedaan zal worden is prima. Ik heb de Tripath al meerdere keren tegen vele malen duurdere versterkers getest dan de Purifi.
Elk principe heeft zo z'n voor -en nadelen en zal onder verschillende omstandigheden voor -of nadelig uitpakken, zo ook met mijn Tripath.
Neemt niet weg dat ik met een gerust hart kan zeggen dat de Tripath zoals die nu bij Tabcam ligt op een zeer zeer hoog niveau speelt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

#203
Ik zeg niets over de kwaliteit van jouw versterker Kingpin.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

#204
Ik ook niet.

Ik lees alleen dat er verschillen worden gehoord en dan met name over het aanspreken van de ruimte. Ik kan daar niet goed bij. Alles is hetzelfde gebleven alleen de versterker is anders. Dan doen die versterkers dus iets anders tov elkaar. En indien beide goed zijn ontworpen (en daar ga ik vanuit alhoewel ik elders lees dat dit nog maar de vraag is bij de Purify) zou ik een dergelijk verschil niet verwachten.

Daarbij komt jouw versterker er naar aanleiding van de waargenomen verschillen als beste uit. Dus als ik al ergens mijn vraagteken bij zet is het de Purify versterker.

Groeten...

toetertje

Quote from: Barbapappa on December 15, 2020, 12:45:31
Ik ga beginnen met deze adapter. Voor een uiteindelijke meerkanaals versterker verwacht ik een meanwell of connex smps te gebruiken.

Is die niet te licht voor die versterker?

Barbapappa

#206
Quote from: toetertje on December 15, 2020, 15:03:53
Is die niet te licht voor die versterker?

Dit is wat er door de fabrikant wordt aangeraden, uit de advertentie "Power supply : DC18-35V(recommend DC32V 5A)". Bij eerdere TPA311x experimenten maakte ik gebruik van (19v) laptop adapters, en nooit het gevoel gehad dat ik tegen de limiet aanliep. Voor de "final" build uiteindelijk wel ruimer bemeten meanwell gekozen, maar dat was waarschijnlijk pure overkill en vooral om het prijsverschil heel klein was.

Vwb de purifi discussie; ik zou als eerste de orginele opamps weer terugplaatsen.
Muziek

Rob_Dingen

Quote from: doorofnight on December 15, 2020, 14:09:30
Ik kan me het echt niet voorstellen dat een goed geïmplementeerde Purify versterker doet wat Rob schetst of wat Tabcam ervaren heeft, dat hoge frequenties niet zuiver (genoeg) worden weergegeven. Dat zou simpelweg betekenen dat de eerder zo hoog gewaardeerde engineers van Purify broddelwerk hebben afgeleverd of dat er defecte danwel bizar slechte VV- worden gebruikt. Smalbandiger weergeven lijkt me heel erg gek. Kan je dat eens toelichten?

Ik heb niets over het hoog gezegd het midden en hoog gebied is zelfs zeer goed.
Probeer je overigens ook niet te overtuigen, dat zijn gewoon mijn bevindingen dat kun je geloven of niet, altijd goed.

Quote from: Kwabbernoot on December 15, 2020, 14:55:16
Ik ook niet.

Ik lees alleen dat er verschillen worden gehoord en dan met name over het aanspreken van de ruimte. Ik kan daar niet goed bij. Alles is hetzelfde gebleven alleen de versterker is anders. Dan doen die versterkers dus iets anders tov elkaar. En indien beide goed zijn ontworpen (en daar ga ik vanuit alhoewel ik elders lees dat dit nog maar de vraag is bij de Purify) zou ik een dergelijk verschil niet verwachten.

Daarbij komt jouw versterker er naar aanleiding van de waargenomen verschillen als beste uit. Dus als ik al ergens mijn vraagteken bij zet is het de Purify versterker.

Groeten...
Ten eerste zijn de verschillen niet mega groot.
Dan is er niet goed of slecht maar anders.
De een zegt neutraler en de ander mist daar iets.

Rob

Barbapappa

#208
Quote from: Barbapappa on December 11, 2020, 15:27:03
Begin met een kant en klaar product (excuus als een link naar ebay niet is toegestaan).

Verrassend genoeg was deze amp afgelopen vrijdag al binnen. Ziet er prima uit. Enige waar ik over twijfel is of 35 v caps (die 2 grote direct aan de voedingslijn) goed genoeg zijn (voor een amp die tot 35 v input krijgt), of dat het beter zou zijn deze te vervangen. Eerst nog maar even wachten op de voeding en luisteren :thumbs-up:
Muziek

Barbapappa

#209
Dubbel..mag weg.
Muziek

Tabcam

Quote from: Barbapappa on December 20, 2020, 09:57:22
Verrassend genoeg was deze amp afgelopen vrijdag al binnen. Ziet er prima uit. Enige waar ik over twijfel is of 35 v caps (die 2 grote direct aan de voedingslijn) goed genoeg zijn (voor een amp die tot 35 v input krijgt), of dat het beter zou zijn deze te vervangen. Eerst nog maar even wachten op de voeding en luisteren :thumbs-up:
Dat moet mijns inziens de voeding zelf doen, die zou een stabiele 35V/5A moeten kunnen leveren en daarvoor ruime overcapaciteit condensatoren gebruiken. Anders moet je dure elco's op meerdere plekken gaan toepassen. Je gaat dan uit van zeg 1 à 2 % overgebleven rimpeltjes en daar heb je veel kleinere condensatoren voor nodig.

Dat is trouwens het fijne van de Tripathversterker van Kingpin. Ik weet dat juist qua voeding het lekker overgedimensioneerd is opgezet. Met redelijk efficiënte luidsprekers heb ik gelukkig ook niet veel nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Barbapappa

Eens, een passende voeding is bij deze amps belangrijk. Daarom zou ik ze niet alleen vervangen voor een extra veiligheidsmarge, maar ook om meteen caps met lage esr te plaatsen :happy: Dit gaf bij mijn tpa3116 een mooi resultaat.
Muziek

Rob_Dingen

Quote from: TabCam on December 20, 2020, 10:46:43

Dat is trouwens het fijne van de Tripathversterker van Kingpin. Ik weet dat juist qua voeding het lekker overgedimensioneerd is opgezet. Met redelijk efficiënte luidsprekers heb ik gelukkig ook niet veel nodig.

Volgens mij zijn de elco's bij Kingpin ook standaard of hij moet ze gewisseld hebben, het is namelijk een standaard module net zoals de Hypex modules.
Wel is dit niet dezelfde module als die van Kingpin.
Ik verwacht wel dat de trafo over gedimensioneerd is en hij heeft er een goed filter voor zitten.

Maar het is niet fijn als ze 35V elco's gebruiken bij een 35V voeding, niet dat dat snel of ooit problemen op gaat leveren dat weet je niet, maar de voorkeur zou toch zijn om naar een hogere spanning te  gaan.

Rob

Tabcam

Klopt dat het zowel een andere module betreft en dat de filtering en trafo veel beter is. Je ziet aan het bouwverslag dat er ook veel aandacht is besteed aan opzet, bekabeling, uiterlijk en testen. Denk dat dat nogal onderschat wordt.  Maar ben nu zeker benieuwd hoe versterkers met andere Tripathchip zoals de TPA2024 klinken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#214
Quote from: Rob_Dingen on December 20, 2020, 13:20:01
Volgens mij zijn de elco's bij Kingpin ook standaard of hij moet ze gewisseld hebben, het is namelijk een standaard module net zoals de Hypex modules.
Wel is dit niet dezelfde module als die van Kingpin.
Ik verwacht wel dat de trafo over gedimensioneerd is en hij heeft er een goed filter voor zitten.

Maar het is niet fijn als ze 35V elco's gebruiken bij een 35V voeding, niet dat dat snel of ooit problemen op gaat leveren dat weet je niet, maar de voorkeur zou toch zijn om naar een hogere spanning te  gaan.

Rob
Een 10 tot 15% marge is gebruikelijk en voorkomt  vroegtijdig overlijden en lekkage..
Keuze fabrikant vaak vanuit kostenbesparing.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#215
Quote from: Rob_Dingen on December 20, 2020, 13:20:01
Maar het is niet fijn als ze 35V elco's gebruiken bij een 35V voeding, niet dat dat snel of ooit problemen op gaat leveren dat weet je niet, maar de voorkeur zou toch zijn om naar een hogere spanning te  gaan.
20V(ac) voeding per rail, dus eff 30% boven de waarde, ruim voldoende dus.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

De Tripath zou je nog kunnen tweaken als het moet door de 5Vdc voedingsgedeelte uit te wisselen met een LT3045 bijvoorbeeld.
Maar ja, heb helaas geen schema, dus dat wordt proefondervindelijk en meten, meten.
Ook de input buffer C's aanpassen in bv verschillende groottes 'kan' meehelpen al ben ik gedurende diverse testen nog nergens een soort 'tekort' tegen gekomen in het laag.
Sterker nog, gezien de snelheid en het diepste laag wat deze kan produceren, waar ik menig andere versterker al heb zien tegen afleggen, zie ik geen reden om deze te upgraden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on December 21, 2020, 13:30:13
20V(ac) voeding per rail, dus eff 30% boven de waarde, ruim voldoende dus.
Barbapappa had het over 35V elco's en voeding.

Rob

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on December 21, 2020, 19:32:37
Barbapappa had het over 35V elco's en voeding.

Rob
Ah ok, ja das vrij krap, niet echt aan te raden idd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack