Dag forumleden , eigenlijk reageer ik op n zeer oud ( maar steeds actueel ) topic ; nl de levensduur van conus-luidsprekers . Ik ben in t bezit van 2 opstellingen ( 1x stereo , 1x home-cinema ) , stereo : elipson 1303 ( Foster band tweeter , polyester uitvoering , laatste serie met de grootste -inwendige woofer , destijds Fl 6500 ) home-cinema : 4 x Kef R700 /R 600 center . Heb natuurlijk eea uitgewisseld , de Elipson zijn voor stereo echt n stuk fraaier dan de Kef R700 . Echter , de Elipson 1303 FT zijn nu 30 jr oud , spelen de sterren vd hemel ( icm Musical Fidelity M6SI ) maar vanwege de leeftijd vraag ik me toch af wat de levensduur vd Elipson is . Heb onlangs de units gecheckt , niks bijz aan te zien , hebben rubber surrounds , ook deze zijn nog soepel . Vraag me af of t n voordeel is dat de woofer in de kast is gemonteerd en dus nooit -zon-licht zien. Punt is dat de midrange-units nog verkrijbaar zijn , vd woofers is dit n ander verhaal. De Elipsons spelen zo fraai dat ik deze niet wil vervangen ( bv de Kef R700, ook n zeer fraaie speaker speelt niet beter ) iemand op t forum die kijk heeft op de levensduur van conus-luidsprekers ? Alvast bedankt