Harman Kardon HK6600 opknappen of wegdoen?

Started by ET64, November 26, 2020, 17:52:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ET64

De titel zegt het al. Deze HK6600 heb ik vanaf 1990, en was jarenlang de drijvende kracht achter mijn muziekbeleving. Nu staat ie al meer dan 10 jaar op mijn werkkamer, aangesloten op een paar Scandyna Micropods, waar hij de muziek versterkt van mijn iMac, Nakamichi cassettedeck, Sony X555ES cd speler en Dual CS 630Q platenspeler..
Allemaal niks hi-ends, maar gewoon een ongedwongen fijne sound voor tijdens het werk. 

Alleen het gebruik van de HK6600 is ondertussen een ergernis geworden. Bij inschakelen een luide tik, en werkelijk ieder druk- of draaiknopje van de versterker zorgt voor geruis, gekraak, gekras, en het volledig wegvallen van een kanaal (meestal links).
Enige jaren geleden heb ik hem vanwege dezelfde problemen al eens laten nakijken, daarmee het leek opgelost, maar na een jaar kwamen de gebreken weer terug. De laatste paar jaar neem ik al niet eens meer de moeite hem aan te zetten, ik krijg er amper een normaal, ruisvrij geluid uit. Tegenwoordig staat hij alleen maar stof te happen.   

Laatst wilde ik weer eens een obscure LP draaien (die niet op Tidal of Spotify staat), en ik kwam tot de conclusie dat ik op deze manier niets meer aan de HK6600 heb.
Voor een paar honderd euro zou ik een leuk versterkertje kunnen kopen die goed genoeg is voor dit setje.
Maar voor datzelfde geld zou ik misschien ook de HK6600 kunnen laten opknappen. Of zou dat veel duurder zijn? En als ik hem zo weinig gebruik, zou die na een jaar niet weer staan te piepen en kraken?
Wat denken jullie?

hrcc

Mooie versterker, ik ben voor een opknapbeurt.
Grondige revisie en hij kan weer 20/30 jaar mee.

Dura

https://www.hifinews.com/content/harman-kardon-pm650
Ander apparaat, maar zelfde merk en leeftijd, leuk om eens te lezen, indirect wel een pleidooi om hem nog eens op te laten knappen.

Anderzijds, deze week heb ik bij mijn vriendin (wij zijn LAT-ers in hetzelfde appartementencomplex) een Bluesound Powernode aangeschaft, en ik ben erg onder de indruk van de bouwkwaliteit, prima geluid, heel flexibel. Maar geen phono-vv, die zijn wel voor niet al te veel los te koop.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Jack_D

#3
Zou hem opknappen, maar eerst even een prijsopgave/indicatie vragen. Als ie goed wordt opgeknapt kan ie weer jaren mee. En hij blijft zo ondertussen wel een bepaalde waarden houden, nu een nieuwtje kopen voor een paar honderd is in mijn ogen niet het zelfde als je Harman Kardon.


Maar ik ben bevooroordeeld, :D toen ik recent afscheid moest nemen van mijn avr8500 was het bijna huilen, maar zou een klein fortuin kosten om hem weer op de been te krijgen.
En we hebben nog een andere 25 jaar oude stereo Harman Kardon versterker staan, paar jaar geleden ingestort, maar voor een  schappelijke prijs laten reviseren en nooit spijt van gehad. Klinken gewoon erg lekker die ouwe nog echte Harman Kardon's

Rowdy

Voor nog geen 500 euro heb je een Rega Io met ingebouwde MM-phono voorversterker.

ET64

Eergisteren een Argon SA1 besteld. Daar had ik al veel eerder een oogje op laten vallen als mogelijke vervanging voor de HK6600, maar nu vanwege black friday flink afgeprijsd, dus toch maar snel de knoop doorgehakt.
Niet snel genoeg blijkbaar, want de voorraad was op en hij wordt pas in maart geleverd. Maart! Toen ik hem online bekeek stonden er nog minstens 15 op voorraad, maar in de bevestiging via de mail bleek dat opeens niet te kloppen. Nog boos gebeld met deze Hifi Klub, helaas en met excuses, maar de verwerking van de bestellingen heeft een dag vertraging, de voorraad was al op toen ik klik deed, alleen stond dat nog niet op de site. Ze hebben er honderden van verkocht. Leuk voor hen, balen voor mij. Maar goed, het heeft verder geen haast, dit overleef ik ook wel weer.

Of de SA1 goed genoeg is voor mijn setje moet blijken natuurlijk. Zonder loudness en de bass flink voorbij het midden vind ik de Micropods een beetje ielig klinken. Deze SA1 heeft geen loudness en toonregeling, dus dat zou wel eens tegen kunnen vallen. Mogelijk moet ik er nog eens subje bij kopen.

Verder dank voor jullie reacties. Dit heeft me er verder van overtuigd dat de HK6600 een mooie versterker is. Ik kan het ook eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen, zonde om hem weg te doen. Voorlopig mag hij dus blijven, hij eet geen brood. Het idee is om hem te laten opknappen, weet alleen nog niet wanneer. En door wie.

Jack_D

Ben een beetje bang dat dat gaat tegenvallen, qua versterker gedeelte totaal niet te vergelijken.
Op aansluitmogelijkheden ga je er natuurlijk wel op vooruit, en het design is ook niet verkeerd.


Wellicht dat je er mee wegkomt met je Scandyna Micropods, ik hoop het....

John Wx

Quote from: Jack_D on December  1, 2020, 01:23:32
Ben een beetje bang dat dat gaat tegenvallen, qua versterker gedeelte totaal niet te vergelijken.
Op aansluitmogelijkheden ga je er natuurlijk wel op vooruit, en het design is ook niet verkeerd.


Wellicht dat je er mee wegkomt met je Scandyna Micropods, ik hoop het....

Het is voor op de werkkamer en volgens mij moet het wel gaan 2 x 40 watt op de Pods

Je gaat er op vooruit met opties qua klank zal hetzelfde zijn word goed ontvangen die Argon maar die HK 6600 is gewoon een mooie versterker


https://www.radiomuseum.org/r/harman_hk6600hk_660.html
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ET64

Ja, de HK600 een veel krachtiger versterker, maar met 2x90 watt en heel veel stroom ook wel wat overkill voor de Micropods. Of de Argon veel minder gaat klinken? Ik denk dat de Argon de podjes gemakkelijk kan aansturen, wel zou het ontbreken van een toonregeling een gemis kunnen zijn.
We gaan het zien, horen. Volgend jaar. Dank voor het meedenken!   :thumbs-up:

ET64

Hoewel men mij had verteld dat de levering pas in maart zou zijn (en dat staat ook op de website), werd tot mijn grote verrassing de Argon vorige week al geleverd! Geen idee hoe het kan, ik geniet er maar van.
Ondertussen aangesloten en aan het spelen. Het klinkt fris en helder, best aangenaam. Het phono-trapje doet het ook best goed. Het klinkt allemaal wat strakker en levendiger dan met de HK6600. Ik heb gemerkt dat het verschil in luidsprekerkabel ook goed hoorbaar is.
Maar, zoals ik al verwachtte, mist er wat warmte en laag. Zonder toonregeling krijg ik dat er ook niet in.
Ik overweeg om er een klein subje bij te kopen, iemand nog tips?

Er zit een verschil in het volume tussen de twee Scandyna Micropods. Ik dacht dat dat door de HK6600 kwam, maar met de Argon hoor dat nu ook. Blijkt dat de ene speaker tot 200Hz iets zachter speelt dan de andere. Boven de 200Hz zijn ze even luid. Zou een subwoofertje dat ook kunnen oplossen?