De titel zegt het al. Deze HK6600 heb ik vanaf 1990, en was jarenlang de drijvende kracht achter mijn muziekbeleving. Nu staat ie al meer dan 10 jaar op mijn werkkamer, aangesloten op een paar Scandyna Micropods, waar hij de muziek versterkt van mijn iMac, Nakamichi cassettedeck, Sony X555ES cd speler en Dual CS 630Q platenspeler..
Allemaal niks hi-ends, maar gewoon een ongedwongen fijne sound voor tijdens het werk.
Alleen het gebruik van de HK6600 is ondertussen een ergernis geworden. Bij inschakelen een luide tik, en werkelijk ieder druk- of draaiknopje van de versterker zorgt voor geruis, gekraak, gekras, en het volledig wegvallen van een kanaal (meestal links).
Enige jaren geleden heb ik hem vanwege dezelfde problemen al eens laten nakijken, daarmee het leek opgelost, maar na een jaar kwamen de gebreken weer terug. De laatste paar jaar neem ik al niet eens meer de moeite hem aan te zetten, ik krijg er amper een normaal, ruisvrij geluid uit. Tegenwoordig staat hij alleen maar stof te happen.
Laatst wilde ik weer eens een obscure LP draaien (die niet op Tidal of Spotify staat), en ik kwam tot de conclusie dat ik op deze manier niets meer aan de HK6600 heb.
Voor een paar honderd euro zou ik een leuk versterkertje kunnen kopen die goed genoeg is voor dit setje.
Maar voor datzelfde geld zou ik misschien ook de HK6600 kunnen laten opknappen. Of zou dat veel duurder zijn? En als ik hem zo weinig gebruik, zou die na een jaar niet weer staan te piepen en kraken?
Wat denken jullie?