Subwoofer in lekentaal

Started by Leon van der Sluijs, October 26, 2020, 12:26:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leon van der Sluijs

Om meer lage tonen te krijgen heb ik op marktplaats een tweedehands REL Quake mk2 gekocht.
Ik heb de met de rode, gele en zwarte draad aangesloten op mijn gloednieuwe NAD C388 versterker

Het klinkt prima, zal links en rechts nog wel een aan wat knopje moeten draaien maar de eerste indruk is goed.
Probleem is echter dat als ik de NAD uit schakel ik een bromtoon blijf horen uit de sub. Als ik mijn hand  onder tegen de woofer aan hou staat hij ook daadwerkelijk te trillen.

Nou kan ik natuurlijk lezen en heb ik er al diverse topics op nageslagen, maar ondanks dat er hier heel veel mensen een oplossing lijken te hebben zijn die allemaal Chinees voor mij.
Nee dat ligt niet aan de reacties, maar aan mij als leek en het feit dat ik absoluut geen techneut ben. 😙. LFE setting, aansluiten via de cinch kabel wel of niet of toch de aarding, het duizelt me een beetje.
Nog wel belangrijk om te vermelden vrees ik. Alle apparatuur, versterker, TV, sub, Chromecast, ziggo kastje zitten aangesloten op een verlengsnoer, voor zover ik weet geaard, en dat stekkerblok staat in een kastje, naar de NAD. Het snoer zit achter een tv wand en achter de plinten weggewerkt en ik heb ook geen ander stopcontact beschikbaar in de buurt.

Kan iemand zonder al teveel technische termen een tip geven welke kant ik op moet denken.
Of moet ik mss een setting in mijn NAD aanpassen?

Bij voorbaat dank

W.Otter

dit is de eerste sub die ook een gele draad nodig heeft  :coffee:

in een verloren tijdperk gebruikte men deze om audio (wit of rood) en video (geel) te versturen.
voor LFE (low-frequency effects) gebruikt men vaak een enkele RCA (ook wel cinch).

je kunt een RCA kabel gebruiken om de NAD op LFE aan te sluiten.

misschien een andere kabel gebruiken.
Ik zie ook dat de REL geen aan/uit knop heeft. wellicht even een slimmestekker er tussen zetten en aanzetten als je de sub nodig hebt en anders gewoon uit laten.
een brom kan veel dingen betekenen dat kun je alleen uitsluiten door wat verschillende dingen te proberen.

je kunt ook nog proberen high level aan te sluiten met de bijgeleverde Neutrik kabel.
maar begin is bij een andere RCA kabel
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Dirk

Quote from: W.Otter on October 26, 2020, 12:40:31
je kunt ook nog proberen high level aan te sluiten met de bijgeleverde Neutrik kabel.

pstt...die rood/zwart/gele waarvan sprake is de bijgeleverde high-level Neutrik kabel gok ik ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Marcel.B

Gele video kabel kun je ook als LFE kabel gebruiken , is ook 75 ohm.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

W.Otter

Quote from: pillie123 on October 26, 2020, 12:51:55
Gele video kabel kun je ook als LFE kabel gebruiken , is ook 75 ohm.
Klopt

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Dirk on October 26, 2020, 12:44:44
pstt...die rood/zwart/gele waarvan sprake is de bijgeleverde high-level Neutrik kabel gok ik ;)
Aaaaaa! Dat zal t wezen :' )

In dat geval pak een rca kabel en probeer het op die manier

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Leon van der Sluijs

Ok een RCA kabel moet het dus zijn. Achter in de versterker zitten een rode en witte aansluiting, subwoofer pre out. Welke van de 2 moet ik dan pakken.
En maakt de kwaliteit van die RCA kabel nog uit?

Ik vergeet bijna de reageerders alvast te bedanken :clapping:

W.Otter

Quote from: Leon van der Sluijs on October 26, 2020, 14:31:45
Ok een RCA kabel moet het dus zijn. Achter in de versterker zitten een rode en witte aansluiting, subwoofer pre out. Welke van de 2 moet ik dan pakken.
En maakt de kwaliteit van die RCA kabel nog uit?

Ik vergeet bijna de reageerders alvast te bedanken :clapping:
Of dat de brom weghaalt weet ik niet, je moet alles uitsluiten. Het is een linker en een rechter kanaal voor als je twee subs wilt gebruiken. Wellicht een instelling in de NAD zelf. Anders een y-splitter gebruiken.

Je kunt het beste een subwooferkabel gebruiken maar als je nog wat hebt liggen kun je dat ook proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Leon van der Sluijs

Ok. Volgens de handleiding van NAD moet er idd een dubbele RCA kabel worden aangesloten.
Op naar de Media Markt, wordt vervolgd.

Leon van der Sluijs

Simpel splitter kabeltje in de NAD en de andere kant in de sub. Klinkt prima voor wat ik nodig heb.
Zou niet weten wat ik nu mis tov die andere ingewikkelde kabel, maar de brom is weg.

Hartelijk dank aan de snelle en vriendelijke reageerders :headbanging:

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Ralf67

Let ook op dat de Nad versterker vermoedelijk clas D eindversterkers gebruikt.

Je kan niet op elke versterker zomaar de High Level kabel aansluiten.

Zie hiervoor de manual van Rel.