Aankoop LG CX problemen met Earc

Started by 12jeroen, October 17, 2020, 16:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

12jeroen

Beste allen,

Vraagje, om straks klaar te zijn voor de PS5, denk ik erover de LG CX aan te schaffen. Mijn idee is, om de PS5 rechtstreeks op de tv aan te sluiten en dan het geluid via Earc naar mijn receiver. Helaas ondersteund mijn huidige Denon AVR-3313 geen Earc, dus waarschijnlijk moet deze ook worden vervangen door bijvoorbeeld een Marantz 6015, die wel over Earc beschikt. Maar nu mijn dilemma, online, op bijvoorbeeld het Forum van LG, komt ik veel tegen dat Earc niet goed werkt op de LG CX. Heeft iemand dit hier al uitgeprobeerd?

Of heeft iemand een ander idee, om dus wel losless geluid, zoals Dolby True HD op mijn 3313 af te spelen? Ik dacht nog de PS5 op mijn receiver aan te sluiten, maar volgens mij kan ik dat 4K UHD signaal niet doorzetten naar de tv, omdat de receiver niet over HDMI 2.0 of 2.1 beschikt, maar nog over HDMI 1.4. Iemand een suggestie, of zit er niets anders op dan gelijk maar een nieuwe receiver aan te schaffen?

Hoor 't graag. Gr. Jeroen
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

H&C Hifi

4k of hoger en nieuwe audioformaten.. dan kom je eigenlijk gelijk uit bij een nieuw model receiver.
PS5 zou ik dan wel rechtstreeks aan de receiver ''hangen''

zwabber

#2
Ik ben van plan om straks een Xbox X series tekopen  tegelijk met een LG GX of CX tv en loop tegen het zelfde probleem aan .
Mijn Onkyo tx-nr 5010 ondersteun ook geen 4K en eARC maar ben van plan een HDfury Key tussen de Xbox en de tv te plaatsen , die haalt het HD audio signaal uit het hdmi signaal en stuurt dit naar de Onkyo terwijl het 4K video signaal naar de tv gaat .
Kost plus min 150 euro maar goedkoper dan een nieuwe AV.
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

bask04

exact hetzelfde probleem.
Vorige week de 65 GX in huis gehaald,
De 65 EF950V vervangen,
Puur voor de komst van de PS5.
Want de EF950V is nog perfect.

Maar idd mijn receiver gaat ook niet met de PS5  om kunnen gaan.
Hij heeft wel hdmi 2.0 maar geen earc.
Anthem MRX 720 zal dus ook moeten vervangen.
Waarvoor geen idee.
De speaker setup is 5.1 en dat wil ik zo houden.

Fronts B&W CM9 S2
Rear    B&W CM5 S5
Center B&W C2    S2
Sub      Rytmik   F15


Iemand ideeën?

bask04

Quote from: HcHifi.nl on October 17, 2020, 16:19:00
4k of hoger en nieuwe audioformaten.. dan kom je eigenlijk gelijk uit bij een nieuw model receiver.
PS5 zou ik dan wel rechtstreeks aan de receiver ''hangen''

Is het niet beter om zo'n ps5 direct aan de tv te hangen ?

Harry HT

#5
Quote from: bask04 on October 17, 2020, 21:14:07
exact hetzelfde probleem.

Iemand ideeën?
Zwabber z'n idee al geprobeerd?

Gegroet,

Harry

Edit : https://hdfury.com/?product_cat=&s=Link&post_type=product



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

12jeroen

Quote from: zwabber on October 17, 2020, 19:37:47
Ik ben van plan om straks een Xbox X series tekopen  tegelijk met een LG GX of CX tv en loop tegen het zelfde probleem aan .
Mijn Onkyo tx-nr 5010 ondersteun ook geen 4K en eARC maar ben van plan een HDfury Key tussen de Xbox en de tv te plaatsen , die haalt het HD audio signaal uit het hdmi signaal en stuurt dit naar de Onkyo terwijl het 4K video signaal naar de tv gaat .
Kost plus min 150 euro maar goedkoper dan een nieuwe AV.

Maar deze heeft toch geen 4K/120 frames passthrough? Ik weet het, dat zal in het begin van de nieuwe gameconsoles nog niet nodig zijn, maar beetje zonde om deze aan te schaffen als die over een tijdje ook niet bruikbaar blijkt te zijn met nieuwe games...En ik vraag me af, of zo'n splitter ook niet voor vertraging in het beeld zorgt.
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

12jeroen

Quote from: bask04 on October 17, 2020, 21:18:31
Is het niet beter om zo'n ps5 direct aan de tv te hangen ?

Dat wilde ik ook net opperen inderdaad, zal via een receiver niet voor vertraging in het beeld zorgen? Of zal dat via een nieuwe receiver, bijvoorbeeld de Marantz 6015 niet uitmaken? Ik lees dit namelijk op de website van Marantz:
Geavanceerde game-specificaties:Geniet optimaal van uw games met geweldig beeld en zowel minder lag als minder latentie met behulp van 4K/120Hz passthrough, Variable Refresh Rate (VRR), Auto Low Latency Mode (ALLM) en Quick Frame Transport (QFT).

Maar goed, daar staat minder lag, er staat niet zonder lag...h,,,, :lookaround:
Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

zwabber

Quote from: 12jeroen on October 17, 2020, 23:17:43
Maar deze heeft toch geen 4K/120 frames passthrough? Ik weet het, dat zal in het begin van de nieuwe gameconsoles nog niet nodig zijn, maar beetje zonde om deze aan te schaffen als die over een tijdje ook niet bruikbaar blijkt te zijn met nieuwe games...En ik vraag me af, of zo'n splitter ook niet voor vertraging in het beeld zorgt.

Volgends  de specs laat die 4K/120 door.
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

12jeroen

Ik kwam dit tegen op Youtube. Voorlopig dus even geen nieuwe receiver kopen?

HDMI 2.1 is broken: the wrong 2.1 chip on your AVR disables 4K120 on PS5, Xbox Series X and RTX 3000. How did Denon, Marantz & Yamaha choose the wrong chip, and what can we do about it?

https://youtu.be/lCzitcu_ZRM

Als dit inderdaad waar is, dan heeft upgraden nu dus geen zin...

Sony VPL-HW65ES projector, Denon 3313 Blurayspeler, Denon 3313 receiver, SVS Subwoofer, Klipsch 7 speakers,  Denon 3910 DVD speler, Dune HD1 mediaplayer

Ettepet

#10
Quote from: 12jeroen on October 28, 2020, 10:20:03
Ik kwam dit tegen op Youtube. Voorlopig dus even geen nieuwe receiver kopen?

HDMI 2.1 is broken: the wrong 2.1 chip on your AVR disables 4K120 on PS5, Xbox Series X and RTX 3000. How did Denon, Marantz & Yamaha choose the wrong chip, and what can we do about it?

https://youtu.be/lCzitcu_ZRM

Als dit inderdaad waar is, dan heeft upgraden nu dus geen zin...
Inderdaad lijkt de beste optie voorlopig om via eARC te werken, eventueel met een SHARC van Thenaudio.

Ik heb zelf de CX77 en overweeg een SHARC aan te schaffen.  Alleen kost de SHARC die ik voor ogen heb 250 Euro ($188 + btw + vervoer) en weet ik niet zeker of eARC goedwerkend is te krijgen omdat ARC over mijn 10m HDMI-kabel nu al redelijk veel hapert.

Edit: heb er zelf net een SHARC besteld (de "Zone 2" versie), dus mogelijk binnenkort meer info over dit apparaat in samenwerking met de CX.

palmspar

Heb een lg cx en een denon x3400 receiver, earc werkt goed met atmos en 5.1 van netflix.

Erik.C

Quote from: 12jeroen on October 17, 2020, 16:16:54
Beste allen,

...

Of heeft iemand een ander idee, om dus wel losless geluid, zoals Dolby True HD op mijn 3313 af te spelen? Ik dacht nog de PS5 op mijn receiver aan te sluiten, maar volgens mij kan ik dat 4K UHD signaal niet doorzetten naar de tv, omdat de receiver niet over HDMI 2.0 of 2.1 beschikt, maar nog over HDMI 1.4. Iemand een suggestie, of zit er niets anders op dan gelijk maar een nieuwe receiver aan te schaffen?

Hoor 't graag. Gr. Jeroen

Losless audio, zoals DTS HD MA en Dolby True HD, kan je via eARC tot aan je receiver krijgen. Echter zal je bij de C9 (en ik dacht de CX reeks ook) moeten instellen dat de TV enkel als pass through dient voor het geluid. De C9 is niet instaat om lossless audio via HDMI door te geven als de bron van het geluid van de TV zelf afkomstig is (dus uit een app of uit een andere bron en dan zonder de pass through functie). Zo behoud je toch alle video mogelijkheden (4K/120, HDR, VRR)door je PS5 rechtstreeks op je TV aan te sluiten en het geluid door te sluizen via eARC naar je receiver. Je receiver dient dan ook wel eARC te ondersteunen of als deze geen eARC ondersteunt kan je zoals hierboven vermeld gebruik maken van een Shark.

Ik heb dit zelf wel nog niet getest. Dus geen garantie op succes :)

Tabcam

Is het dan niet gemakkelijker om geen eArc te gebruiken? Ok, iets lastiger in te stellen qua lip sync, maar voor de rest doet je receiver dan al t decodeerwerk en ook geen Dolby DTS problemen meer.  Wat is, op lip sync na, het voordeel van eArc?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Erik.C

Indien je receiver alle gewenste video formats (4K/120hz, VRR,HDR10+,...) kan doorsturen is het inderdaad niet nodig ARC/eARC te gebruiken en kan je je bronnen rechtstreeks op je receiver aansluiten. Andere voordelen van eARC:


Bron: sony.nl

Ettepet

Als je versterker alleen Arc ondersteunt en je 4K films af wilt spelen kan het handig zijn om een wat duurdere 4K speler te kopen met 2 hdmi-uitgangen.  Je kunt dan het beste halen uit wat je versterker biedt, dus bijvoorbeeld ook DTS-HD Master.  Ik kocht zelf de Panasonic UB820 voor net iets minder dan 400 euro.

This Game

Quote from: Erik.C on December  6, 2020, 18:36:37
Losless audio, zoals DTS HD MA en Dolby True HD, kan je via eARC tot aan je receiver krijgen. Echter zal je bij de C9 (en ik dacht de CX reeks ook) moeten instellen dat de TV enkel als pass through dient voor het geluid. De C9 is niet instaat om lossless audio via HDMI door te geven als de bron van het geluid van de TV zelf afkomstig is (dus uit een app of uit een andere bron en dan zonder de pass through functie). Zo behoud je toch alle video mogelijkheden (4K/120, HDR, VRR)door je PS5 rechtstreeks op je TV aan te sluiten en het geluid door te sluizen via eARC naar je receiver. Je receiver dient dan ook wel eARC te ondersteunen of als deze geen eARC ondersteunt kan je zoals hierboven vermeld gebruik maken van een Shark.

Ik heb dit zelf wel nog niet getest. Dus geen garantie op succes :)

Ook nog niet alles getest, maar wel een paar jaar aan het inlezen: de CX doet ook geen pass-through van alles wat DTS is, wel kun je tegenwoordig multichannel PCM (ook op de C9 ahgi), maar dan moet je dus de bron laten decoderen.

Ik ga zelf maar een nogatech e-arc audiosplitter (goedkoper dan de Feintech vax01201) bestellen bij amazon, dan kan de XSX in de CX blijven zitten en kan ik de 4k HDR mediaplayer op de input zetten omdat de avr nog hdmi 1.2 is.
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e

Erik.C

Quote from: This Game on December 18, 2020, 11:10:29
Ook nog niet alles getest, maar wel een paar jaar aan het inlezen: de CX doet ook geen pass-through van alles wat DTS is, wel kun je tegenwoordig multichannel PCM (ook op de C9 ahgi), maar dan moet je dus de bron laten decoderen.


Ah ik ging ervan uit dat je gewoon een digitaal signaal door TV kunt laten perseren. Ik was ergens op het net onderstaand schema tegengekomen: de Hawk 2 bridge zou het eARC signaal doorsturen.



in de desbetreffende post werd er dan ook beweerd dat als je de LG C9 als passtrough zou laten dienen (dit moet je dan wel instellen bij settings) er alle bitrates doorkunnen zover eARC ondersteunt.

HJ

Quote from: Erik.C on December 27, 2020, 14:25:30
Ah ik ging ervan uit dat je gewoon een digitaal signaal door TV kunt laten perseren. Ik was ergens op het net onderstaand schema tegengekomen: de Hawk 2 bridge zou het eARC signaal doorsturen.



in de desbetreffende post werd er dan ook beweerd dat als je de LG C9 als passtrough zou laten dienen (dit moet je dan wel instellen bij settings) er alle bitrates doorkunnen zover eARC ondersteunt.
De C9 heeft earc toch? Dan kun je een ps5 direct op de tv aansluiten met 4k120hz en atmos etc over earc naar de receiver.

De nieuwe receivers zouden het met de ps5 moeten kunnen maar met de nieuwe xbox werkt de 4k120hz (nog) niet.

Littletycoon

Ik heb voor weinig deze besteld via ali. https://www.aliexpress.com/i/1005001376863956.html om het earc/geen dts probleem op te lossen tussen mijn lg gx en onkyo 5508. We gaan het zien over week of 2-3.

HJ

#20
Quote from: Littletycoon on December 27, 2020, 21:42:01
Ik heb voor weinig deze besteld via ali. https://www.aliexpress.com/i/1005001376863956.html om het earc/geen dts probleem op te lossen tussen mijn lg gx en onkyo 5508. We gaan het zien over week of 2-3.
Als dat goed werkt ben je klaar, Geen andere versterker nodig.
Zou zo'n kastje zonder vertraging werken? (Iig voor het beeld ivm gaming)

HJ

Quote from: Littletycoon on December 27, 2020, 21:42:01
Ik heb voor weinig deze besteld via ali. https://www.aliexpress.com/i/1005001376863956.html om het earc/geen dts probleem op te lossen tussen mijn lg gx en onkyo 5508. We gaan het zien over week of 2-3.
Maar geen 4k 120hz zie ik net [emoji57]

Littletycoon

Quote from: HJ on December 28, 2020, 01:25:47
Maar geen 4k 120hz zie ik net [emoji57]
Die zijn er uberhaupt nog niet.

This Game

Heb zelf deze onderweg : https://www.amazon.nl/gp/product/B08863L9BC/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Hiermee kan de XSX op de tv en zou deze 5.1 PCM e-arc naar de hdmi 1.3/1080p receiver kunnen sturen en tegelijkertijd kan ik er dan ook een 4k media player in stoppen die met 4k60 naar de tv gaat.

Daarna rustig afwachten totdat er een 2.1 receiver uitkomt met meer dan 1 input die dan ook gewoon werkt. (De yamaha RX-V6A moet de update nog krijgen en wil toch eigenlijk ook wel auddessy XT32)
LG CX65/XSX/Onkyo NR7100/MA RS6-1-C(5G)/Rel Q150e