Is het anno 2020 mogelijk om overbelichte analoge fotos jaren 70 te verbeteren

Started by Kjelt, October 17, 2020, 13:32:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Topic is meteen de vraag.
In onze familie is er begin jaren 70 een serie fotos genomen van het voorouderlijk huis en die is behoorlijk mislukt door overflitsen en over te belichten.
Ze kwamen er pas achter na het ontwikkelen dat er een verkeerde film keuze of instelling op de camera was gemaakt en toen was het te laat, het huis was al leeg gehaald.

Mijn vraag kun je anno 2020 met de huidige digitale technieken deze fotos (geen negatieven helaas) nog verbeteren.
En zo ja welk programma en welke tool of algoritme wil je dan kiezen ?



J.A.F._Doorhof

Weg is weg
Dus nee.

Maar ja
Als je kijkt naar bovenstaande foto
Je zou een gradiënt aan kunnen maken die de bovenkant donker maakt en daarna iets ophelderen.

Beste zou zijn om wel opnieuw te scannen met een echt goede scanner vanaf het negatief. Ik gebruik een reflecta met silverfast voor dat en vaak haal je dan nog net wat meer uit de foto en kun je makkelijker oplichten zonder meteen ruis te zien

Maar snel nee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Negatieven zijn er niet meer helaas.
Maar dat is dus duidelijk, bedankt  :)

J.A.F._Doorhof

Lukt dat je ?
Ik wil er best naar kijken
En als het allemaal hetzelfde is kan ik een video op een hoe je het moet doen. Is het allemaal anders is het behoorlijk wat werk.

Een lichte fix is relatief simpel. Wil je het volledig natuurlijk hebben..... Dan is het veel werk
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Ik heb een tijdje geleden een goede foto scanner aangeschaft om de dia's van mijn ouders in te scannen. Met een goede scanner en software is het wel knap wat je nog kan herstellen. 

Wat je ook kan doen is gebruik maken van https://www.fiverr.com/, die kunnen vast voor weinig een foto goed stellen.

Leeuwarden

Hoppa, alles automatisch in PS plus de schaduw een tikkie gegeven. Iets is beter dan niets...

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2020, 13:50:50
Lukt dat je ?
Ik ga eens wat proberen , ik heb niet veel pro software in huis. Adope premiere oude versie heb ik dacht ik nog ergens liggen.
Paint shop pro 7  :D
Ik zal eerst de fotos eens vergelijken en kijken of er veel met dezelfde foutieve bovenoverbelichting zijn, dus eigenlijk was de fout dus hoe de flitser gericht stond ?
Het zijn natuurlijk 50 jaar oude afdrukken en best wel een aantal dus tja.

QuoteEen lichte fix is relatief simpel. Wil je het volledig natuurlijk hebben..... Dan is het veel werk
Als het ietsjes beter wordt is het al mooi meegenomen, ik begrijp dat we het nooit krijgen zoals het zou moeten zijn.

Kjelt

Quote from: Leeuwarden on October 17, 2020, 14:45:58
Hoppa, alles automatisch in PS plus de schaduw een tikkie gegeven. Iets is beter dan niets...
Hey dat ziet er al een heel stuk beter uit  :pompom:
Als iemand dat even kan uitleggen waar dat soort filters verstopt zitten in een of ander pakket wat niet de hoofdprijs kost dan ga ik er eens mee aan de slag :)

Leeuwarden

Tja, ik heb dat in Photoshop gedaan. Ben zelf niet bekend met andere software maar een kennis van zweert bij Gimp oid.

J.A.F._Doorhof

Stuur me eens zo een foto in de hoge resolutie
Mag naar info@frankdoorhof.com

Het probleem is dat ze flitser naar boven hebben gericht of een te snelle sluitertijd hebben gebruikt. Je ziet echt een lijn van flits en natuurlijk licht. Dus ik gok zelf dat ze niet helemaal wisten dat een flitser niet boven de xsync kan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Sorrie de directrice had even andere plannen , ik zal morgen eens een paar fotos inscannen en naar je toesturen.
Alvast bedankt.
Is er nog een bepaalde resolutie die optimaal is bij het inscannen ?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hifiman

Met Gimp (gratis software), enige wat ik gedaan heb is "auto color balance" tool erop los gelaten. 2 muisklikken...
Vervolgens met de hand (foto 2) inderdaad shadows nog iets omhoog gehaald (eveneens in Gimp)

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

_ MarcelloW _

Als je de foto "inscant" met de app Fotoscan(van Google) heb je ook prima hoogresolutie bestanden om mee te werken.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2020, 15:17:51
Stuur me eens zo een foto in de hoge resolutie 
Ik denk dat ik ook een andere scanner nodig ga hebben, mijn HP Color Laserjet gaat maar tot 300ppi en dan kom je bij een foto op 1100 pixels, dan kan ik nog beter via de iPad een foto er van maken ?
Ik heb in ieder geval een pagina ingescand en gemailed.

J.A.F._Doorhof

Ik ga er morgen naar kijken.
En dat is inderdaad heel weinig ;)

Ik gebruik hier voor foto's de Epson 850 dat is wel een hele mooie als je meer wilt scannen. Voor negatieven blijft de reflecta mf5000 enorm goed. Beetje alternatief voor de Nikon Coolscan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Ja dat ken ik van andere hobbies daar heb ik ook spullen die anderen niet in huis hebben.
Nadeel van veel hobbies hebben is dat je dit niet voor alle andere interesses kunt doen  :tounge:

Ik ben gewoon benieuwd wat er mogelijk is , ik heb verder niet zo heel veel fotos om in te scannen, zo'n Epson 550 is misschien nog mogelijk is dieveel minder dan de 850?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"