Geen rare vraag Theo en ik vraag me dit ook al langere tijd af
.
Voor mij is op dit moment streamen vanaf de NAS (voor muziek) en films kijken (op Blu-ray) via de Oppo 203 CM2 de ‘way-to-go’ en ik ben heel benieuwd of films streamen vanaf de NAS uiteindelijk beter wordt in jouw situatie tov direct vanaf de Disc. Dit was voor mij de reden om eerder dit jaar toch de gemodificeerde 203 te kopen. Verschil in beeldkwaliteit… een ‘no-brainer’! (ondanks dat de modificatie in verhouding aanzienlijk duurder was dan de nieuwprijs van de speler).
Mijn filosofie: hoe minder componenten (wel kwalitatief goed) en minder conversies hoe beter, MAAR het begint bij de bron. Slecht opgenomen muziek blijft slecht klinken, slecht(?) geripte films blijven er slecht(er) uitzien.
Ik heb er zelf geen hele studie van gemaakt, mede omdat ik geen XXX TB’s aan opslag voor films (>=1500) wil reserveren (maar heb het in het verleden wel gedaan). In mijn situatie waren alle films slechter qua beeldkwaliteit via streamen dan direct vanaf de disc.
Kom nu echter ook op het punt dan mijn racks vol zitten… Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.
Groeten, Jan
Die kosten ben ik nu ook op een rijtje aan het zetten, want dat loopt idd wel op. Voor dat geld koop je een hoop films.
Het moet in elk geval gewoon een toekomst vaste oplossing worden die kwalitatief niet onderdoet voor een disc. Maar die ruimte wordt idd steeds meer een ding. En je wint weer een hoop ruimte als de rekken weg kunnen.
Qua kosten zal het zoiets worden:
- Behuizing: Define 7 XL €190,00
- Moederbord: Gigabyte GA-H55-UD3H (reeds in bezit)
- IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA RAID Controller incl. kabels: €80,00
- Processor: i3 (reeds in bezit)
- Ram: ntb DDR3, ik denk 16GB €85,00
- HDD: Schijven dan wellicht meteen 12TB: 6x€320. (Ik heb begrepen dat als je externe schijven ontmanteld je maar moet afwachten wat erin zit)
- 1-2 SSDs: (reeds in bezit)
- Voeding: Corsair CX550M?: €90 of Be quiet! Straight Power 11 550W PSU: €105
- Mediaplayer: €400 - €800
- Software: €200
- UHD friendly Blu-ray drive (€210) (reeds besteld)
Ik zie het zoals eerder vermeld ook een beetje als hobby project.