Zidoo (of toch Zappiti), en welke als perfecte mediaplayer voor de Teejooscoop?

Started by Teejoo, October 16, 2020, 11:05:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RvD

UHD 3000 komt er ook aan ergens in November. Deze is ook voorzien van de nieuwste chipset (Dolby Vision en sneller). https://www.futeko.com/products/MP110.php

Als je zo'n flinke collectie originele bluray schijfjes hebt zou ik ook zeker de CM speler overwegen. De Zidoo is mooi voor erbij als je eens een download kijkt daar heb ik zelf de Z1000 Pro ook voor.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Teejoo

Ik loop inmiddels toch al heel lang rond op dit forum..

Waar ik nu toch wel om moet lachen is het feit dat ik zelf tot nu toe een van de weinigen ben die alleen maar fysieke schijven gebruikt vanwege de kwaliteit t.o.v. de downloads die het overgrote deel van het forum lijkt te gebruiken. Hier wordt nooit gerept over een verschil in kwaliteit (je moet alleen de juiste download zoeken), en afgespeeld op de meest uiteenlopende apparaten..

Nu heb ik een plan om zelf en dus gecontroleerd 1:1 rips te gaan maken en die af te spelen op een ik denk kwalitatieve mediaplayer.

Vervolgens krijg ik het ene na het andere advies om dit niet te doen omdat de kwaliteit minder zou zijn??  :unsure:  En die kwaliteit krijg ik ook vooral/alleen door een gemodde Cinemike Sony te kopen..?

Zoals ik ook heb aangegeven: mocht de kwaliteit idd minder zijn ga ik het gewoon niet doen. Maar dat ga ik dus testen zodra ik kan gaan rippen. Ook ben ik nog steeds op zoek naar waarom dat dan zou zijn.

Verder heb ik Vik hoog zitten qua persoon en hoe hij omgaat met de dingen (en dat terwijl ik hem alleen telefonisch heb gesproken tot nu toe). Ik ben ook overtuigd van de verbeteringen die CM kan maken. Ik ga hem ook testen. Maar we moeten denk ik nou niet gaan doen alsof een Sony CD speler van €250 met een mod van €1500 opeens de beste blu-ray speler van de wereld is geworden en dat dat opeens de enige manier is geworden om je fysieke schijven in de beste kwaliteit te ervaren. Want zo lijkt het sinds CM deze betaalbare mod heeft uitgebracht. Maar ik hoop het, dan ben ik snel klaar!

Maar dan komt de volgende vraag bij mij op: als er idd een Zidoo2000 gemod wordt door CM, heb ik dan wel weer meteen dezelfde kwaliteit als de disc?

Rare jongens de HTforumleden  :D

J.A.F._Doorhof

Of je 1:1 kwaliteit krijgt ligt aan heel veel factoren
Een zapitti zal beter afspelen dan een BD speler van 150.00 maar zeker niet beter dan een oppo met de originele disk.

Echter het gemak van de video wall en gewoon zeggen "we willen een actie film zien" en dan je keuze kunnen maken is geniaal.

Wat ik ook leuk vind is dat je via zapitti gebruik kan maken van bonus materiaal en trailers online. Het is gewoon erg compleet.

Ik ben altijd wat huiverig voor hele dure oplossingen die vanuit een klein bedrijf komen. Kijk naar irule .absoluut geniaal maar nu niet meer ondersteund en dan zit je met je hele investering.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

denoontje

Ik zou zeggen gewoon snel even een 1 op 1 test doen met je panasonic een sony en een 1 op1 rip en dan weet je waar je je geld in moet investeren.


Voor mij speelt mee dat schijven ook behoorlijk goedkoper zijn geworden, soms tot onder 10 euro voor een uhd schijf.

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2020, 09:34:23
Of je 1:1 kwaliteit krijgt ligt aan heel veel factoren
Een zapitti zal beter afspelen dan een BD speler van 150.00 maar zeker niet beter dan een oppo met de originele disk.
Waar ligt dat dan aan? Aan de Zapitti? En als ik dezelfde file speel met de Oppo?

Aanvulling: en het hoeft niet beter te zijn, maar gelijk.

Wat mij overigens wel weer doet denken aan de Linn streamer filosofie: die klinken beter dan een CD speler juist door het gebrek aan bewegende delen en de daarmee samenhangende leesfouten. Waarom zou dat niet opgaan bij een blu-ray speler?

Teejoo

Quote from: denoontje on October 17, 2020, 09:35:47
Ik zou zeggen gewoon snel even een 1 op 1 test doen met je panasonic een sony en een 1 op1 rip en dan weet je waar je je geld in moet investeren.
Dat ga ik zoals gezegd ook doen, maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom die rip minder zou moeten zijn.

(Overigens, als Sony en zeker Denon een beetje degelijk gebouwde speler in hun standaard assortiment gehad zouden hebben had ik die al lang gekocht. Niet zozeer vanwege verschil in beeld of geluid, maar meer de bediening) Ik heb de Oppo gehad, en die had geen beter beeld dan de Panasonic. Dat maakt mij dus vooral nieuwgierig naar wat de mod bij de Sony nog gaat toevoegen.

Jean Sibelius

Quote from: Teejoo on October 17, 2020, 09:14:11
Ik loop inmiddels toch al heel lang rond op dit forum..

Waar ik nu toch wel om moet lachen is het feit dat ik zelf tot nu toe een van de weinigen ben die alleen maar fysieke schijven gebruikt vanwege de kwaliteit t.o.v. de downloads die het overgrote deel van het forum lijkt te gebruiken. Hier wordt nooit gerept over een verschil in kwaliteit (je moet alleen de juiste download zoeken), en afgespeeld op de meest uiteenlopende apparaten..

Nu heb ik een plan om zelf en dus gecontroleerd 1:1 rips te gaan maken en die af te spelen op een ik denk kwalitatieve mediaplayer.

Vervolgens krijg ik het ene na het andere advies om dit niet te doen omdat de kwaliteit minder zou zijn??  :unsure:  En die kwaliteit krijg ik ook vooral/alleen door een gemodde Cinemike Sony te kopen..?

Zoals ik ook heb aangegeven: mocht de kwaliteit idd minder zijn ga ik het gewoon niet doen. Maar dat ga ik dus testen zodra ik kan gaan rippen. Ook ben ik nog steeds op zoek naar waarom dat dan zou zijn.

Verder heb ik Vik hoog zitten qua persoon en hoe hij omgaat met de dingen (en dat terwijl ik hem alleen telefonisch heb gesproken tot nu toe). Ik ben ook overtuigd van de verbeteringen die CM kan maken. Ik ga hem ook testen. Maar we moeten denk ik nou niet gaan doen alsof een Sony CD speler van €250 met een mod van €1500 opeens de beste blu-ray speler van de wereld is geworden en dat dat opeens de enige manier is geworden om je fysieke schijven in de beste kwaliteit te ervaren. Want zo lijkt het sinds CM deze betaalbare mod heeft uitgebracht. Maar ik hoop het, dan ben ik snel klaar!

Maar dan komt de volgende vraag bij mij op: als er idd een Zidoo2000 gemod wordt door CM, heb ik dan wel weer meteen dezelfde kwaliteit als de disc?

Rare jongens de HTforumleden  :D

Geen rare vraag Theo en ik vraag me dit ook al langere tijd af :).

Voor mij is op dit moment streamen vanaf de NAS (voor muziek) en films kijken (op Blu-ray) via de Oppo 203 CM2 de 'way-to-go' en ik ben heel benieuwd of films streamen vanaf de NAS uiteindelijk beter wordt in jouw situatie tov direct vanaf de Disc. Dit was voor mij de reden om eerder dit jaar toch de gemodificeerde 203 te kopen. Verschil in beeldkwaliteit... een 'no-brainer'! (ondanks dat de modificatie in verhouding aanzienlijk duurder was dan de nieuwprijs van de speler).

Mijn filosofie: hoe minder componenten (wel kwalitatief goed) en minder conversies hoe beter, MAAR het begint bij de bron. Slecht opgenomen muziek blijft slecht klinken, slecht(?) geripte films blijven er slecht(er) uitzien.

Ik heb er zelf geen hele studie van gemaakt, mede omdat ik geen XXX TB's aan opslag voor films (>=1500) wil reserveren (maar heb het in het verleden wel gedaan). In mijn situatie waren alle films slechter qua beeldkwaliteit via streamen dan direct vanaf de disc.

Kom nu echter ook op het punt dan mijn racks vol zitten... Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Teejoo

Quote from: Jean Sibelius on October 17, 2020, 11:33:36
Geen rare vraag Theo en ik vraag me dit ook al langere tijd af :).

Voor mij is op dit moment streamen vanaf de NAS (voor muziek) en films kijken (op Blu-ray) via de Oppo 203 CM2 de 'way-to-go' en ik ben heel benieuwd of films streamen vanaf de NAS uiteindelijk beter wordt in jouw situatie tov direct vanaf de Disc. Dit was voor mij de reden om eerder dit jaar toch de gemodificeerde 203 te kopen. Verschil in beeldkwaliteit... een 'no-brainer'! (ondanks dat de modificatie in verhouding aanzienlijk duurder was dan de nieuwprijs van de speler).

Mijn filosofie: hoe minder componenten (wel kwalitatief goed) en minder conversies hoe beter, MAAR het begint bij de bron. Slecht opgenomen muziek blijft slecht klinken, slecht(?) geripte films blijven er slecht(er) uitzien.

Ik heb er zelf geen hele studie van gemaakt, mede omdat ik geen XXX TB's aan opslag voor films (>=1500) wil reserveren (maar heb het in het verleden wel gedaan). In mijn situatie waren alle films slechter qua beeldkwaliteit via streamen dan direct vanaf de disc.

Kom nu echter ook op het punt dan mijn racks vol zitten... Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.


Groeten, Jan
Die kosten ben ik nu ook op een rijtje aan het zetten, want dat loopt idd wel op. Voor dat geld koop je een hoop films.

Het moet in elk geval gewoon een toekomst vaste oplossing worden die kwalitatief niet onderdoet voor een disc. Maar die ruimte wordt idd steeds meer een ding. En je wint weer een hoop ruimte als de rekken weg kunnen.

Qua kosten zal het zoiets worden:

- Behuizing: Define 7 XL €190,00
- Moederbord: Gigabyte GA-H55-UD3H (reeds in bezit)
- IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA RAID Controller incl. kabels: €80,00
- Processor: i3 (reeds in bezit)
- Ram: ntb DDR3, ik denk 16GB €85,00
- HDD: Schijven dan wellicht meteen 12TB: 6x€320. (Ik heb begrepen dat als je externe schijven ontmanteld je maar moet afwachten wat erin zit)
- 1-2 SSDs: (reeds in bezit)
- Voeding: Corsair CX550M?: €90 of Be quiet! Straight Power 11 550W PSU: €105
- Mediaplayer: €400 - €800
- Software: €200
- UHD friendly Blu-ray drive (€210) (reeds besteld)

Ik zie het zoals eerder vermeld ook een beetje als hobby project.

denoontje


Teejoo

Quote from: denoontje on October 18, 2020, 10:41:45
idd


Mbt ruimte: Je kunt evt net als vroeger de disken uit het doosje halen en in een sleeve oid stoppen:

Wel lastiger snel zoeken natuurlijk.
Vooral dat laatste, dat heb ik nu al.

reza

Waarom koop je geen Kaleidascape? Heb je alles wat je wilt en meer! Het allerbeste kwa geluid en beeld en super georganiseerd.
Ik denk dat je het met de kosten schuin oversteken wordt en dat het niet duurder zal zijn als wat je nu van plan bent.
Dan kan je al je fysieke schijfjes verkopen en kan je daarvan investeren in de films op de KS..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Quote from: reza on October 18, 2020, 12:15:01
Waarom koop je geen Kaleidascape? Heb je alles wat je wilt en meer! Het allerbeste kwa geluid en beeld en super georganiseerd.
Ik denk dat je het met de kosten schuin oversteken wordt en dat het niet duurder zal zijn als wat je nu van plan bent.
Dan kan je al je fysieke schijfjes verkopen en kan je daarvan investeren in de films op de KS..
Dit had Teejoo al toegelicht...,Om deze reden;
Dure investering en aangezien deze firma kort geleden nog op de nominatie stond om omver te vallen is er een (groot) risico dat je je 'geld' content kan kwijtraken....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: papaleo on October 18, 2020, 13:04:27
Dit had Teejoo al toegelicht...,Om deze reden;
Dure investering en aangezien deze firma kort geleden nog op de nominatie stond om omver te vallen is er een (groot) risico dat je je 'geld' content kan kwijtraken....
Dat, en aanvullend is dat echt nog wel een stuk duurder. De films zijn daar ook duurder dan de UHD's.

J.A.F._Doorhof

Even als antwoord

Probleem is dat er veel meespeelt
Als je op een pc een BD ript heb je een schone source file.

Speel die af met een goede media speler en het ziet er heel goed uit. Speel de originele disc af op een speler van 150.00 kan het minder zijn. Speel hem op een oppo af en het zal wel beter zijn.

Zou je dezelfde file streamen via de oppo ligt het eraan. Dan zouden ze wel eens gelijk kunnen zijn.

Verschillen in netwerk kabels of nassen geloof ik niet in. Maar de speler zelf kan enorm schelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

En toch als de speler niet hoeft te scalen, tone mappen of andere processing hoeft te doen, maar puur en alleen de h265 decodering en de hdmi stream eruit duwen zou het verschil praktisch nul horen te zijn.
Zeker bij een optische hdmi kabel waar ook evt ruis van smps niet doorheen komt.
Dan zou je het zoals CM bv op gooit nog naar de jitter in het signaal kunnen kijken maar bij video ben ik daar veel minder van overtuigd dan bij bv audio, omdat onze oren jitter gevoelig zijn maar bij een 18Gb/s signaal zouden onze ogen ps van jitter zien, daar geloof ik niet in. Verder luistert de hdmi specificatie best wel nauw, voldoet het signaal niet of net buiten de grenzen nou dat weet je dan meteen  :D

J.A.F._Doorhof

Je vergeet dat een digitaal signaal omgezet moet worden naar een beeld. En ook daar doet de ene chipset het anders dan de andere.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Klopt maar dat doet de projector of andere beeldweergever.
We hebben het nu over de mediaspeler of uhd speler.
De uhd speler heeft het veel moeilijker dan een mediaspeler. Deze moet het analoge optische signaal incl foutcorrectie (krasjes of vlekjes)  vertalen naar een digitale stream.
In theorie is een optische disk nooit beter dan een (correct) digitaal bestand.
De enigste reden dat er optische media zijn uitgevonden is omdat er destijds geen solid state geheugens waren met die grootte, en de enigste reden dat ze er vandaag de dag nog zijn is de kosten, 50 cent voor 100GB is altijd nog 25 keer goedkoper dan 12,50 voor een 128GB sd kaartje.

pieper

Ik heb op het moment een Zappiti pro 4k hdr  om te testen tegenover mijn oppo 203  ik moet eggen dat er eigenlijk geen verschil in beeld en geluid heb kunnen ontdekken. iK heb nog geen schijfje tov een 1:1 rip gedaan. dus dat komt nog als ik een goede ripper kan vinden ;D (gratis)

Maar de movie wall van de Zappiti is toch wel heel erg mooi en werkt ook van een app of gewoon op de laptop wat erg handig is om je collectie te bewerken.



Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

J.A.F._Doorhof

@kjelt
Een media speler is geen apparaat dat alleen maar een stream doorstuurt naar een projector die dan alle bewerking doet... Was het maar zo :)

De media speler heeft een chipset en deze doet als het ware de conversie van de digitale stream (van bv een nas) naar een signaal dat over HDMI vervoert kan worden.

Daar word echt veel meer gedaan met het signaal dan je denkt.
Daarna gaat het door je processor daar word vaak het audio gedeelte geshift ivm lipsync en dan gaat het naar je projector. Deze zorgt voor scaling etc.

Maar je mediaspeler bepaald of je projector bv hdr door krijgt of sdr. Maar ook het "uitpakken" en "converteren" van de stroom data gebeurt daar.

@pieper
Vaak is het verschil niet te zien.
Echter als je goed kijkt naar grote vlakken zie je bij "tips" vaak wat meer banding. Ook kun je in het diepste zwart vaak wat blokvorming zien.

Audio is vaak wel gelijk. Beeld moet je goed opletten. Het is niet zo dat je van HD naar sd gaat. Het is wel te zien vaak .de vraag is stoor je je eraan.

Mijn antwoord
Als de film goed genoeg is absoluut niet. Is hij niet goed genoeg dan wel... En dan kijken we een ander.

Kijk het origineel is altijd het beste.
Maar Netflix is voor mij ook al voldoende. Als de film maar goed is .

Maar je kan het verschil absoluut zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Quote from: Kjelt on October 18, 2020, 22:29:58
Zeker bij een optische hdmi kabel waar ook evt ruis van smps niet doorheen komt.


Een optische kabel heeft ook gewoon koper kabels erin voor de voeding etc. voor de ontvangende kant en andere zaken zoals ARC en CEC, dus ruis etc van een SMPS kunnen er net zo hard mee doorgegeven worden dan een volledige koperen kabel.

Een 'echte' optische kabel heeft van beide zijdes een eigen voeding nodig, vaak middels een USB plug, deze heeft dan ook echt alleen maar optische geleiders tussen beide kanten.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Quote from: PascalP on October 19, 2020, 08:52:52
Een optische kabel heeft ook gewoon koper kabels erin voor de voeding etc. voor de ontvangende kant en andere zaken zoals ARC en CEC, dus ruis etc van een SMPS kunnen er net zo hard mee doorgegeven worden dan een volledige koperen kabel.
Een 'echte' optische kabel heeft van beide zijdes een eigen voeding nodig, vaak middels een USB plug, deze heeft dan ook echt alleen maar optische geleiders tussen beide kanten.
Waarom zou je USB voeding nodig hebben als de HDMI poort aan beide kanten gewoon +5V heeft ?
Mijn kabel heeft dacht ik alleen de dataparen optisch uitgevoerd, hij kan ook geen CEC or ARC, dat heb ik ook niet nodig maar misschien dat er inderdaad nog een verbinding in zit voor het seriele DDC kanaal, dat wil ik eens meten, dat is een goeie.

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 19, 2020, 07:45:33
@kjelt
Een media speler is geen apparaat dat alleen maar een stream doorstuurt naar een projector die dan alle bewerking doet... Was het maar zo :)

De media speler heeft een chipset en deze doet als het ware de conversie van de digitale stream (van bv een nas) naar een signaal dat over HDMI vervoert kan worden.

Daar word echt veel meer gedaan met het signaal dan je denkt.
Daarna gaat het door je processor daar word vaak het audio gedeelte geshift ivm lipsync en dan gaat het naar je projector. Deze zorgt voor scaling etc.

Maar je mediaspeler bepaald of je projector bv hdr door krijgt of sdr. Maar ook het "uitpakken" en "converteren" van de stroom data gebeurt daar.

@pieper
Vaak is het verschil niet te zien.
Echter als je goed kijkt naar grote vlakken zie je bij "tips" vaak wat meer banding. Ook kun je in het diepste zwart vaak wat blokvorming zien.

Audio is vaak wel gelijk. Beeld moet je goed opletten. Het is niet zo dat je van HD naar sd gaat. Het is wel te zien vaak .de vraag is stoor je je eraan.

Mijn antwoord
Als de film goed genoeg is absoluut niet. Is hij niet goed genoeg dan wel... En dan kijken we een ander.

Kijk het origineel is altijd het beste.
Maar Netflix is voor mij ook al voldoende. Als de film maar goed is .

Maar je kan het verschil absoluut zien.
Toch begrijp ik je niet: een blu-ray speler leest toch ook eerst de digitale info vanaf de disc? Uitgaande van een 1:1 rip maakt dat toch niets uit als ik jouw verhaal doortrek?

Als ik dan even uitga van de Oppo dan zou deze in theorie hetzelfde beeld en geluid moeten toveren uit de disc en van usb of de NAS.

Het enige verschil kan net als bij blu-ray spelers onderling veroorzaakt worden door verschillen tussen de spelers, maar niet door de file of disc zolang deze maar 1:1 geript is. De effecten die jij beschrijft ken ik namelijk alleen maar bij Netflix of een slechte download.

Ik vraag me af wie hier zelf discs ript en zo de vergelijking heeft gemaakt? Ik hoop in elk geval morgen mijn drive binnen te krijgen en dan ga ik eens testen met in eerste instantie de ATV 4K in afwachting van de aanschaf van een mediaspeler.

PascalP

Quote from: Kjelt on October 19, 2020, 10:26:29
Waarom zou je USB voeding nodig hebben als de HDMI poort aan beide kanten gewoon +5V heeft ?
Mijn kabel heeft dacht ik alleen de dataparen optisch uitgevoerd, hij kan ook geen CEC or ARC, dat heb ik ook niet nodig maar misschien dat er inderdaad nog een verbinding in zit voor het seriele DDC kanaal, dat wil ik eens meten, dat is een goeie.

Geen idee hoor, maar de 'echte' 100% optische kabels die ik gezien heb zijn zo uitgevoerd, normaal zou ik ook zeggen dat ie 5v uit zowel de zender als ontvanger uit de poort kan trekken.
Maar inderdaad zijn de meeste kabels die als optisch verkocht worden enkel voorzien van optische kabels voor de dataparen, ook de Supra AOC die ik zelf in gebruik heb is zo uitgevoerd, deze heeft dan ook ARC/CEC volgens de specs maar dit gebruik ik toch allemaal niet.

Welke kabel heb jij, ben eens benieuwd wat je eraan kunt meten.
Heb ook eens de welbekende Aztebe kabel van Amazon opgezocht die door velen hier op het forum ook gebruikt wordt, ook een gelijke opbouw met optische dataparen en de rest alles koper.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

@teejoo
Dat zeg ik letterlijk volgens mij.

En rip zou op een oppo er gelijk uit moeten zien als de disc. Ga je naar goedkopere spelers is dat geen gegeven.

Wij hebben vroeger modificaties gedaan in bv dvd spelers en kan je vertellen dat iets heel simpels als het loopwerk open maken en dempen en zwart maken al duidelijk en onomstotelijk een verschil gaf.

Een loopwerk introduceert trillingen en reflecties. Net als de disc zelf (denk maar aan de groene stift aan de zijkant van cd's).

Dus bij een goed loopwerk met goede processing zou je geen verschil mogen zien.

Echter de meeste mensen kopen een dedicated mediaspeler en dan word het verhaal anders. Bij een goedkope speler zul je toch verschil zien en horen tov een duurdere. Simpelweg omdat er ook een chipset en instructies gebruikt worden om de stream om te zetten naar HDMI.

Het is dus heel moeilijk om exact aan te geven of je rips 100% zo goed zullen zijn. Rippen op een goede speler met een goede mediaspeler mag je ervan uit gaan dat het goed gaat en misschien zelfs beter dan een goedkope speler van laat zeggen 100-150.00

Ga je diezelfde mediaspeler vergelijken met een top loopwerk dan kan het best zijn dat toch die er duidelijk beter uit komt.


De vraag is wel wat is beter ?
Veel mensen zien amper verschil tussen projectoren dus kun je nagaan over de details waar we hier over spreken.

Ik zie de verschillen maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel goed vind. Zolang ik geen banding of microstutters zie en het beeld zonder direct a-b gelijk is..... Dan is het klaar.

Je kan in een eindeloze put vallen qua budget als je echt op pixel niveau gaat kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"