KT88 buizen

Started by mmuetst, December 31, 2021, 17:32:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Zijn er forum leden met ervaring met de volgende buizen:
KT88

TAD KT88-STR Matched
Mullard KT88 Matched
Genalex Gold Lion KT88 Matched
EH KT88 Platinum Matched
Svetlana KT88 Matched
Allemaal zo tussen de €40,- en €70,- per stuk.

Het gaat niet om NOS buizen, maar de huidige buizen die te koop zijn bij bijvoorbeeld tonefactory
Ik wil mijn EL34 Tungsol buizen in mijn Prima Luna Prologue 4 gaan vervangen.
Niet dat deze versleten zijn, maar wil eens kijken hoe dit type buis het doet in mijn versterker.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Svetlana en Gold Lion heb ik gehad. Gold Lion..erg mooie buizen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pjotr27

Tungsol 6550, het equivalent van KT88, voor 45 euro pracht buis
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Rowdy


J.A.F._Doorhof

Als het hetzelfde werkt als met gitaar versterkers...

Qua volume zit er wel wat verschil maar de meeste buizen zijn redelijk gelijk aangezien er nog maar ik dacht 2 fabrieken zijn die ze maken. Dus ik zou me niet te gek laten maken.

Maar goed dat is meer voor de buizen die in gitaar versterkers gebruikt worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Regenpak

KT88 zijn wel hele andere buizen dan EL34. Meer negatief en lagere Raa. Ze hebben ook meer sturing nodig en mijn cathodyne phase splitter (Dynaclone) kon dat niet leveren dus dat wordt een Radford mod met PCF80 (!) fasedraaier en EF86 input.

Ik gebruik overigens Svetlana's.

Tjerk

Kingpin

Zelf had ik SED KT88 =Winged "C"= erin.
Kan je zelf wel googlen wat deze doen.
Misschien een optie om mee te nemen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

El34 is inderdaad vaak in de pré amps van de gitaar versterkers.

Als het ontwerp inderdaad radicaal anders is kan ik me absoluut indenken dat je verschil kan horen. Bij de el34 is het eigenlijk alleen volume.

Neem wel aan dat ook voor de kt88 nog maar 2 fabrikanten zijn ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Bedankt voor jullie tips. De Prima Luna Prologue 4 kan verschillende eindbuizen aan.
EL34 tot Max KT120. De versterker was ook te koop als de Prologue 5, precies dezelfde versterker maar dan van fabriek af met KT88 buizen. De autobias van de versterker moet ook meer "hot" ingesteld worden. Ze hebben op hun website netjes een handleiding hoe je dit moet doen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Jean Sibelius

In mijn VAC Signature 200 IQ mono eindversterkers worden de Gold Lion KT88 standaard geleverd.

Niet dat Kevin Hayes 'audiogod' is, maar hij heeft er wel goed naar geluisterd en over nagedacht.
- Bijna alle VAC eigenaren zweren ook bij deze buizen.

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Regenpak

In het PL manual (zonder schema) wordt niet gesproken van zwaardere buizen dan de EL34. De KT88 wil een lagere Raa zien om optimaal te functioneren. Maar als de autobias de boel goedzet zoals de website belooft zal het wel werken. Ik vermoed dat die PL een LTP phase splitter heeft gezien de buizenbezetting dus de drive zal ook wel genoeg zijn.

Tjerk

mmuetst

Ben uiteindelijk voor de EH KT88 Platinum Matched gegaan.
Mooie buis. Boel ingeregeld en nu maar eens luisteren....

Hier het verschil tussen de EL34 en KT88
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Samro

Ben benieuwd wat je van de klank vindt. Ik heb nog een matched setje Svetlana winged kt88 liggen.
Die hebben wel een mooie volle klank.  Heb al jaren geen buizenversterkers meer.
Quote from: mmuetst on January 25, 2022, 21:05:19
Ben uiteindelijk voor de EH KT88 Platinum Matched gegaan.
Mooie buis. Boel ingeregeld en nu maar eens luisteren....

Hier het verschil tussen de EL34 en KT88


mmuetst

Quote from: Samro on January 25, 2022, 22:18:51
Ben benieuwd wat je van de klank vindt. Ik heb nog een matched setje Svetlana winged kt88 liggen.
Die hebben wel een mooie volle klank.  Heb al jaren geen buizenversterkers meer.
Mijn Gevoel zegt dat het laag iets mooier is met deze KT88 buizen. Maar verder hoor ik geen verschil met die EL34. Ze zien er wel mooier uit die KT88 buizen.
Ik wil de gain buizen in deze versterker nog eens gaan voorzien met wat mooiere buizen. Er zit nu Tungsol in (type is 12AX7).
Had in het begin van de avond wel een kraakje in de rechter luidspreker. Na wisselen van positie van de KT88 was het weg (slecht contact ergens met één van de pinnen van de buis).  Ga ze zo weer terug plaatsen naar de positie waar ik mee begonnen ben om te testen of dan nog steeds weg is. De leverancier heeft bijna geen uitval van deze KT88 buizen van Electro Harmonix. Daarom was mijn keuze daar op gevallen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Huub-13

Quote from: mmuetst on January 25, 2022, 21:05:19
Ben uiteindelijk voor de EH KT88 Platinum Matched gegaan.
Mooie buis. Boel ingeregeld en nu maar eens luisteren....

De PrimaLuna Prologue 4 heeft toch autobias.
Uit de manual: Adaptive AutoBias™ exclusive to PrimaLuna. This circuit monitors and smoothly adjusts bias
constantly and instantly, reducing maintenance and increasing performance due to the dramatic
reduction in distortion.


Wat moet je dan nog "inregelen"?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

mmuetst

#15
Quote from: Huub-13 on January 26, 2022, 09:50:36
De PrimaLuna Prologue 4 heeft toch autobias.
Uit de manual: Adaptive AutoBias™ exclusive to PrimaLuna. This circuit monitors and smoothly adjusts bias
constantly and instantly, reducing maintenance and increasing performance due to the dramatic
reduction in distortion.


Wat moet je dan nog "inregelen"?
Klopt: https://www.primaluna-usa.com/autobias-adjustment  zo lang je EL34 gebruikt is afregelen niet nodig. Maar als je overgaat van EL34 naar KT88 of hoger wel.
De nieuwe types van Prima Luna hebben daar simpel een schakelaar voor.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Samro

Ik vond Svetlana Winged C kt88 beter, gedetailleerder klinken dan de EH's. De Tungsol voorbuizen weet ik niet. Ik heb nog wel een nieuw (nauwelijks gebruikt) Svetlana Ecc83/12AX7 liggen, + nog een zelfde ouder setje wel een jaar of 5 gebruikt, maar zijn nog goed. Gainbuizen gaan vaak veel langer mee dan eindbuizen. 
Quote from: mmuetst on January 25, 2022, 22:56:44
Mijn Gevoel zegt dat het laag iets mooier is met deze KT88 buizen. Maar verder hoor ik geen verschil met die EL34. Ze zien er wel mooier uit die KT88 buizen.
Ik wil de gain buizen in deze versterker nog eens gaan voorzien met wat mooiere buizen. Er zit nu Tungsol in (type is 12AX7).
Had in het begin van de avond wel een kraakje in de rechter luidspreker. Na wisselen van positie van de KT88 was het weg (slecht contact ergens met één van de pinnen van de buis).  Ga ze zo weer terug plaatsen naar de positie waar ik mee begonnen ben om te testen of dan nog steeds weg is. De leverancier heeft bijna geen uitval van deze KT88 buizen van Electro Harmonix. Daarom was mijn keuze daar op gevallen.

Kingpin

Quote from: Samro on January 26, 2022, 14:46:15
Ik vond Svetlana Winged C kt88 beter, gedetailleerder klinken dan de EH's. De Tungsol voorbuizen weet ik niet. Ik heb nog wel een nieuw (nauwelijks gebruikt) Svetlana Ecc83/12AX7 liggen, + nog een zelfde ouder setje wel een jaar of 5 gebruikt, maar zijn nog goed. Gainbuizen gaan vaak veel langer mee dan eindbuizen.
Idem hier, de SED Winged C's vond ik ook mooier/beter.
Voorbuis vond ik de nieuwe Tungsols ook niet verkeerd in vergelijk met de NOS Telefunken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Quote from: Kingpin on January 26, 2022, 15:24:36
Idem hier, de SED Winged C's vond ik ook mooier/beter.
Voorbuis vond ik de nieuwe Tungsols ook niet verkeerd in vergelijk met de NOS Telefunken.
Ik heb de originele Gain buizen nog van Prima Luna volgens mij worden die gemaakt door Shuguang (ik heb het idee dat deze fabrikant voor meer merken buizen maakt met hun logo er op). Dus kan eens gaan vergelijken wat het verschil is. Dat vind ik het leuke aan buizen spul, je kan eens wat wisselen. Snap dat mensen dan al snel roepen dat het dan My-Fi is maar dat mag voor mij de pret niet drukken  ;D
Wel weet ik dat die driver buizen in die Prima Luna niet al te best zijn. Heb het paartje eens in mijn voorversterker geprobeerd (Classic no 9.0 met SRPP schakeling met twee 12AU7 buisjes) dat gaf een behoorlijke bak ruis t.o.v. de EH buisjes die er daarvoor in zaten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Samro

Ik vond de Telefunken niet eens zo bijzonder. Een beetje dunne bas meen ik me te herinneren.
Quote from: Kingpin on January 26, 2022, 15:24:36
Idem hier, de SED Winged C's vond ik ook mooier/beter.
Voorbuis vond ik de nieuwe Tungsols ook niet verkeerd in vergelijk met de NOS Telefunken.

Kingpin

Quote from: Samro on January 26, 2022, 18:32:03
Ik vond de Telefunken niet eens zo bijzonder. Een beetje dunne bas meen ik me te herinneren.
Ik kan wel ff terugkijken welke combi ik uiteindelijk had in de pre sectie (12au7/12ax7).
Dit gaf voor mij het beste resultaat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack