iPhone 12pro. De top in foto en film

Started by efsix, October 15, 2020, 20:55:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

efsix

Quote from: pieper on October 18, 2020, 10:58:16
En dan nog dat de prijs is niet gedaald  dus je betaald hem wel. win-win voor apple wel te verstaan.
Graag on topic Pieper.
Dat is de fotografische kwaliteit van deze telefoon. Geen gepiep over laders, snoertjes en besparingen daarover. Zelfmoorden bij Foxconn heb je ook al gehad.
Open anders zelf een topic hierover.

Tabcam

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 18, 2020, 00:06:26
Als het echt om foto's gaat moet je zeker ook de sony meenemen. En natuurlijk Samsung.
Mijn vriendin heeft de Sony flagships gehad en de LG V30 was niet de mindere. Ze heeft nu echter de voorlaatste compact en die is duidelijk minder.

Met de Samsungs heb ik mindere ervaringen mee qua user interface en kleur van beeldscherm. Dat was echter 4 jaar geleden dus misschien weer eens naar kijken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Raphie

Heb nu 2x XR en ipad pro, kwaliteit is ok, maar niet geweldig scherp of zo. Kleuren schieten ook vaak alle kanten uit, afhankelijk van licht interpretatie e.d.
JBL PRX Power!

Tabcam

#53
Quote from: Raphie on October 18, 2020, 08:34:39
Ik beoordeel een camera op de foto die de camera maakt en niet op de software waarmee je (in principe iedere foto) kan bewerken.
Gewoon puur als toestel kan je op de iphone niks instellen. Behalve live foto's of flitser aan/uit de kwaliteit van de standaard foto's vind ik. Niet bijzonder. Nog steeds niet te vergelijken met mijn canon camera bijv.
De Google software bepaalt de foto, dus niet third party software maar de low light optimalisatie. En de Googlesoftware lijkt tot veel betere resultaten te leiden met vergelijkbare cameramodules. Wel iets meer sharpening gebruikt maar vraag me af of je eenzelfde resultaat met de andere foto's zou krijgen als je die ook zo behandeld, ergens betwijfel ik dat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

J.A.F._Doorhof

Daarom moet je dus een camera hebben die gewoon raw schiet zonder gerommel.

Zoals bv huawei
Het is echt de eerste keer dat ik geen upgrade bug heb voor de p30 pro. Had de p40 pro blind gekocht als hij google zou ondersteunen.

Let wel. Mijn oordeel over smartphones is 99% fotografie en video. De rest leer ik wel mee of omheen te werken.

Ga binnen kort de Sony eens testen denk ik. Vooral op het camera gedeelte is het pro gedeelte enorm verbeterd. Dus ben benieuwd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 18, 2020, 15:18:28
Daarom moet je dus een camera hebben die gewoon raw schiet zonder gerommel.


Dat ligt maar net aan je eisen en wensen. Voor wie even snel wat wil schieten en wil posten zijn de wensen nu domweg anders dan iemand die overal het maximale uit wil halen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Helemaal waar
Voor sommige mensen is jpg genoeg.
Voor andere RAW.

Waar ik op doelde is dat als je Apples omschrijving leest je RAW krijgt waar alles al in gedaan is qua bewerking. Ik vind dat geen RAW files.

Vandaar de opmerking dat als je met RAW komt de camera niet zelf moet gaan bewerken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Dat ben ik volmondig met je eens.
Raw = raw. En geen mengelmoesje. Dus als ze dat er van maken zonder dat het aan te passen is, dan is het geen raw.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

efsix

https://global.techradar.com/nl-nl/news/wat-is-apple-proraw-het-nieuwe-fotobestandsformaat-voor-iphone-12-pro-uitgelegd


Hier een link naar een goede uitleg.
Geen pure RAW maar RAW met daarop wat extra informatie waarnaast je bijna alle standaard RAW bewerkingen kunt doen.
Denk een goede zet van Apple om gebruiksvriendelijk te zijn en toch RAW te bieden.
Zal de telefoonfotografie op een hoger level brengen.
Ik wacht nog even af tot de eerste resultaten en neig nu meer naar de pro dan naar de mini.

Raphie

JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

#60
Het bekende apple lult iets waar niemand wat aan heeft weer om naar het beste op de wereld.

Ten eerste bestaat hdr raw al en kun je het nu al gebruiken met Lightroom cc (mobile) dus dat is echt weer Apple dat ze dat "uitgevonden" hebben.

Dan opmerkingen als dat de bewerkingen te moeilijk zouden zijn in RAW en dat ze daarom alvast dingen voor je gedaan hebben (inclusief ruis reductie) is gewoon weer recht lullen wat krom is.

Vooral als je goed kijkt wat ze doen
Noise reductie (dikke no no)
Kleurbalans (nog dikkere no no)
Basis development for hdr3 ofwel de telefoon bepaald wat belangrijk is qua detail.

Vooral kleur balans is gewoon een basis peiler van raw. Daarmee maak je een foto natuurlijk. De incamera meters zijn erg goed geworden maar vooral met wisselend licht zoals bv een gloeilamp in combinatie met een tl balk of maan/zonlicht wil en moet je gewoon zelf doen.

Raw is juist zo mooi omdat je kleurbalans en ruis en belichting volledig kan manipuleren achteraf. Kijk dat ze hun depth maps mee will geven dat snap ik absoluut. En is ook mooi. Maar dat dan via een container zoals bv xmp waarbij de gebruiker achteraf dit uit of aan kan zetten.

Elke camera die RAW schiet heeft ook een flag voor kleurbalans. Het voordeel is dat je die gewoon kan aanpassen.

Ik snap dit dus echt niet
Met video gaan ze die bizar professionele kant op waarbij ik me voor het eerst afvraag of ze niet een beetje te ver gaan voor een smartphone. Maar ik juich het alleen maar toe. Maar het is bizar .

En dan op fotografie laten ze volledig de bal liggen en komen ze met een proraw wat dus eigenlijk een consumerraw is....

Laat ze gewoon lekker die sensor data opengooien zodat je met Lightroom cc of andere camera apps wel volledig raw kan schieten.

De consument schiet jpg
De pro haalt hier zijn neus voor op
De consument die graag pro wil lijken maar niet helemaal weet wat hij moet doen gaat het gebruiken...

Natuurlijk eerst kijken wat het in het echt gaat doen. Maar de omschrijving lijkt meer op tiff met wat extra opties dan RAW.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

efsix

#61
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 19, 2020, 07:55:58
Het bekende apple lult iets waar niemand wat aan heeft weer om naar het beste op de wereld.













Marc
Ik denk dat je met deze uitspraak mis zit Frank.
Inderdaad de toekomst zal het uitwijzen.

Apple heeft echter bewezen om bestaande technieken zo gebruiksvriendelijk te maken dat de consumenten er daadwerkelijk mee kunnen werken.

Mijn huidige gevoel zegt dat 90% van de gebruikers tevreden is met het huidige jpeg.
4% zou tevreden zijn met Appleraw. Minder dan 1% zou behoefte hebben aan puur RAW.

efsix

#62
Lastig dat veranderen in berichten...😀

J.A.F._Doorhof

Het maakt me qua percentages niet uit
Het gaat mij er vooral om dat Apple altijd alles pro lult wat gewoon niet pro is.

Dit is geen RAW formaat
Het is een container en dan moet je het niet RAW noemen en al helemaal niet pro raw. Dat is gewoon dikke onzin.

Hoeveel mensen op raw zitten te wachten kun je je dik in vergissen. Dat zijn er best veel. Op het totaal zal dat weinig zijn maar Apple blijft maar hameren op de beste camera's en de beste techniek en dat is gewoon niet zo.

Gewoon een hele goede consumer camera voor een smartphone dat absoluut. Zeg nergens dat het slecht is. Annewiek maakt super mooie foto's ermee.

Maar dat eeuwige "wij zijn de beste en de eerste en de enigste" en overal pro op drukken..

Nee sorry.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik denk niet dat ze jou zien als hun doelgroep Frank. Puur die veel grotere groep enthousiastelingen die zich aangesproken voelen door de "pro" capaciteiten en de "professionele raw bestanden". Het gaat Apple echt niet om die kleine groep echte pro's. Daar valt voor hun te weinig te halen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Dan vraag ik me af waarom ze DV in video gaan ondersteunen en alles als pro labelen.

Apple valt in een hele gevaarlijke kuil
Maar ze vroeger met dingen als pro res en fcp7 en later fcpx en natuurlijk logic echt lieten zien dat ze pro waren. Is het nu allemaal een consumenten label.

Maar om dan RAW ook als pro te bestempelen kweek je verwachtingen en sorry als je dan inderdaad zegt dat het gewoon in feite consumeren gerommel is.

Eh dat is goed hoor begrijp me niet verkeerd
Maar noem het dan geen pro.
Ik noem mezelf ook geen doctor omdat ik bij Christine ledux een stethoscoop besteld heb ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

negotiata

Ik ben er blij mee. En voor mij voelt alles Pro aan. Richten klikken schiet. Mooi plaatje ik happy.
Foto moet gelijk af zijn niet nog aan knutselen.
- To be or not to be, thats the question -

beunky

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 20, 2020, 08:43:42
Ik noem mezelf ook geen doctor omdat ik bij Christine ledux een stethoscoop besteld heb ;)

Teveel informatie Frank, teveel informatie ;D ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Teejoo

#68
Komende vanaf de 8+ waar ik qua foto's al heel tevreden over ben vraag ik me steeds meer af of de gewone 12 al niet voldoende verbetering is. Of zelfs de 11, want daar lijkt niet veel verschil in te zitten.

efsix

 Voor de overgrote meerderheid van de gebruikers wel. Deze zijn tevreden met het jpeg resultaat gemaakt met het sausje van de fabrikant.
De meereisende semi en prof willen echter de maximale info uit de sensor hebben zodat achteraf het resultaat optimaal bewerkt kan worden.
Apple is bang dat de gewone gebruiker afknapt op de pure RAW presentatie. Vaak ziet deze er minder uit dan het computionele eindresultaat in jpeg.
Apple tracht nu een middenweg te bewandelen om de RAW uit te breiden met de extra informatie verkregen door de ingebouwde software.
Ik denk dat dit succesvol zal worden voor de grootste groep semi-professioneel gebruikers.
We moeten maar afwachten of de groep van Frank hier blij mee zal zijn. Ik verwacht van wel. Frank niet.
De toekomst zal het uitwijzen. Apple heeft vaak bewezen hier meester in te zijn.
Het kan echter voor sommigen een pijnlijk proces zijn. Frank zijn professionals bv.
Hij noemt FCPX als succesvol pro programma.
Vergeet echter niet dat bij de overgang van Final Cut naar X de pro terecht moord en brand schreeuwde.
Na deze overgangsperiode is het een topproduct geworden. Intussen waren er wel pro's afgehaakt in dit proces.
Enfin ondertussen heeft Apple wel gelijk want de beurskoers gaat skyhigh....

Hanky Panky

Quote from: Teejoo on October 20, 2020, 13:59:00
Komende vanaf de 8+ waar ik qua foto's al heel tevreden over ben vraag ik me steeds meer af of de gewone 12 al niet voldoende verbetering is. Of zelfs de 11, want daar lijkt niet veel verschil in te zitten.

11 pro is de beste camerafoon die ik ooit gehad heb. Vooral bij weinig licht is de performance erg goed.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

VlisChris

Quote from: negotiata on October 20, 2020, 13:47:22
Ik ben er blij mee. En voor mij voelt alles Pro aan. Richten klikken schiet. Mooi plaatje ik happy.
Foto moet gelijk af zijn niet nog aan knutselen.

Toch snap ik Frank wel, want dit is exact de doelgroep waar Apple op lijkt te sturen.
Het moet pro voelen. Of het dat is? Nee, want dan ben je nog extra tijd kwijt met nabewerking. "Richten klikken klaar" heeft in de verste verte niks met "Pro" te maken. 
Ze verkopen een gevoel, maar niet het resultaat.

Is dat slecht? Niet perse. Commerciële gezien komen ze er vanaf dag 1 steeds weer keurig mee weg.
Maar opvallend is het wel. Je schept verwachtingen die je niet waar maakt.

Maar aangezien maar een relatief klein deel van de gebruikers ziet waar de naam eigenlijk verkeerd gekozen is zal dat nooit een probleem opleveren voor Apple.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

negotiata

- To be or not to be, thats the question -

efsix

In de RAW van deze foto zou ik in ieder geval in de donkere gedeelten wat oplichten.
Eventueel nog wat verscherpen.
Het scherptestelpunt lijkt mij echter ook niet optimaal te liggen.

Nog niet een pro resultaat maar dat kan het nog wel een beetje worden.
In ieder geval ben je blij met het resultaat.
Anyway het is een grote stap voor de mensheid in vergelijking met de overbelichte foto's uit de jaren 70 die je af en toe ziet 😇

J.A.F._Doorhof

Ik ben ooit echt serieus begonnen met editen met fcp7 toen ze naar x gingen was het een ramp. Zelfs multicam duurde eeuwen. Ben toen naar première gegaan en later weer terug naar fcpx

Grootste probleem dat ik heb met Apple proraw is dat als je het goed leest ze dingen als kleurbalans vast zetten naar aanleiding van de meting. Dit is juist iets wat bij RAW super belangrijk is.

Tijd zal het leren.
Laten we hopen dat ze het doen als een soort van container die door de "echte" pros uit te schakelen is. Dan zouden ze een mooie standaard hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"