Marantz pm400: Speaker-1 4 ohm, speaker 2 8-ohm

Started by Martijnvs, October 14, 2020, 21:17:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnvs

Ik heb sinds kort een Marantz pm400. Daarbij heb ik ook speakers van 100 watt (8 ohm) en speakers van 20 (tot 40) watt (4 ohm).
De versterker kan speakers 1 en 2 apart 4-16 ohm aan. Maar speakers 1 en 2 gecombineerd 8-16 ohm (staat op de achterkant van de versterker). Nu is mijn vraag, kan het kwaad deze speakers toch te combineren? Ik ben sowieso niet van plan de speakers luid te zetten, want ze zijn bedoeld voor in mijn woonkamer.


John Wx

Quote from: Martijnvs on October 14, 2020, 21:17:55
Ik heb sinds kort een Marantz pm400. Daarbij heb ik ook speakers van 100 watt (8 ohm) en speakers van 20 (tot 40) watt (4 ohm).
De versterker kan speakers 1 en 2 apart 4-16 ohm aan. Maar speakers 1 en 2 gecombineerd 8-16 ohm (staat op de achterkant van de versterker). Nu is mijn vraag, kan het kwaad deze speakers toch te combineren? Ik ben sowieso niet van plan de speakers luid te zetten, want ze zijn bedoeld voor in mijn woonkamer.

Kan je gewoon aansluiten

Een speaker heeft geen Watt alleen een rendement, als hij niks doet hoor je ook niks
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Jack_D

Speakerset 1 of 2 spelen is geen probleem, maar qua weerstand gaat je versterker 1 en 2 tegelijk niet zo fijn vinden door die 4 ohm speakerset. Hoe dat echter in de praktijk uitpakt weet ik niet. Het wattage is in dit geval niet echt een bepalende factor, weerstand wel(als ik me niet vergis :D )

JGvH

Volgens mij zetten ze dat er niet voor niks op. Wat al eerder gezegd is; of set 1 of 2 afspelen maar niet 1 en 2 tegelijk.

John Wx

Quote from: JGvH on October 16, 2020, 12:28:05
Volgens mij zetten ze dat er niet voor niks op. Wat al eerder gezegd is; of set 1 of 2 afspelen maar niet 1 en 2 tegelijk.

Ja bijna 50 jaar geleden toen waren de speakers ook wat anders.
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

skoebiedoe

Quote from: John Wx on October 16, 2020, 18:12:05
Ja bijna 50 jaar geleden toen waren de speakers ook wat anders.

Ik zou eerder het tegengestelde beweren ...vroeger 50 jaar terug kon je aan uwe versterker hangen wat je wou en gaf deze geen krimp ...nu als er wat onbalans in uwe weerstand komt springt hij in beveiliging (als je geluk hebt ) en anders blaas je uwen eindtrap op ...tegenwoordig kunnen de versterkers niks meer verdragen . ;)

John Wx

Quote from: skoebiedoe on October 18, 2020, 13:21:47
Ik zou eerder het tegengestelde beweren ...vroeger 50 jaar terug kon je aan uwe versterker hangen wat je wou en gaf deze geen krimp ...nu als er wat onbalans in uwe weerstand komt springt hij in beveiliging (als je geluk hebt ) en anders blaas je uwen eindtrap op ...tegenwoordig kunnen de versterkers niks meer verdragen . ;)

Maar we hebben het niet over speakers die dippen naar 2 ohm dus zie het probleem niet, hij zei al ik speel niet hard

En zegt zelf al de speakers hebben zoveel watt een speaker heeft geen wattage als ze geen stroom krijgen gebeurt er niks  ;)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

morca

Quote from: Martijnvs on October 14, 2020, 21:17:55
Ik heb sinds kort een Marantz pm400. Daarbij heb ik ook speakers van 100 watt (8 ohm) en speakers van 20 (tot 40) watt (4 ohm).
De versterker kan speakers 1 en 2 apart 4-16 ohm aan. Maar speakers 1 en 2 gecombineerd 8-16 ohm (staat op de achterkant van de versterker). Nu is mijn vraag, kan het kwaad deze speakers toch te combineren? Ik ben sowieso niet van plan de speakers luid te zetten, want ze zijn bedoeld voor in mijn woonkamer.
Op papier is het simpel.
4 ohm word afgeraden.
Er gaat veel meer stroom lopen.

Ik vraag me af of deze oude amp overbelasting beveiliging heeft.
Zo niet kan je er gauw af zijn.

Hoe hard je draaid maakt imo niet zoveel uit.
Omdat er al veel meer stroom loopt als normaal bij 8 ohm.

Maar goed zoals gezegd je kan het proberen.


Nog iets anders
Die 4 ohm set is erg licht .
Die gaat veel harder spelen als de zware 8 ohm set.
Omdat het vermogen lager is, en ze ook nog eens dubbel stroom trekken op 4 ohm.

Imo kan je beter de beste set speakers kiezen .
En die alleen aansluiten.