Marantz AV7706 processor met 8K ondersteuning

Started by skoebiedoe, October 11, 2020, 11:59:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skoebiedoe

https://www.us.marantz.com/en-US/shop/avseparates/av7706


Prijs € 2400 (ergens gelezen dus kan minder zijn ook via de dealers . ;) )

PascalP

Maar het belangrijkste is, hoe meet hij op ASR :P

Wel nog veel analoge aansluitingen vind ik voor een pre-pro anno 2020/2021
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pieper

Hoe lang zou het nog duren voor dat er überhaupt 8k films beschikbaar komen?
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

skyfox

Quote from: PascalP on October 11, 2020, 13:43:21
Maar het belangrijkste is, hoe meet hij op ASR :P

Wel nog veel analoge aansluitingen vind ik voor een pre-pro anno 2020/2021
Überhaupt tegenwoordig op een receiver. Een phono kan ik nog snappen. Misschien een cd speler ingang erbij, nog 2 auxen. Dan ben je er toch wel voor de gemiddelde gebruiker qua analoge ingangen. Denk ik. Sowieso voelt dat allemaal aan als legacy meuk [emoji28]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

pameijer

Quote from: pieper on October 11, 2020, 14:07:49
Hoe lang zou het nog duren voor dat er überhaupt 8k films beschikbaar komen?
Eerlijk gezegd hoop ik dat dat nooit gaat gebeuren. Ze zullen niet op optische media meer verschijnen dus zal het via streaming moeten. En dat betekent weer zo verschrikkelijk veel meer data over het internet voor bijna geen beeldverbetering dat dat wmb te veel energie kost en te veel impact heeft op het klimaat.


Voor gaming is het een ander verhaal.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jahtari

#5
Quote from: PascalP on October 11, 2020, 13:43:21
Maar het belangrijkste is, hoe meet hij op ASR :P
Of: kun je eindelijk een nummer vanaf je NAS vooruitspoelen met HEOS?  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

sprins

Quote from: pieper on October 11, 2020, 14:07:49
Hoe lang zou het nog duren voor dat er überhaupt 8k films beschikbaar komen?

Voor games denk ik meest relevant. Hopelijk kan ie dan ook 120Hz en / of variabele frequenties voor de game verslaafden.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

Job


skoebiedoe


Fox

Interessant, deze heeft weer een AM/FM tuner  ;)

En gezien de specs en prijs heeft de 8 serie nog wel levensvatbaarheid  :-X

Kjelt

Heeft 1 8K HDMI ingang met passthrough.
De HDMI ingangen zijn dus gewoon HDMI2.0 zo te zien.
En dus geen HDMI2.1 ?
Wel HDCP2.3.
Iets te vroeg op de markt gezet dus  :tounge:


riwi

Wel handig al die component video en composiet video (gele tulp). Ik mis alleen de s-video nog, toch jammer  ;)

Verder zal ie best prima zijn, net als de AV7705

Dat 8K is alleen voor de PlayStation gebruikers denk ik.

Fox

#12
Quote from: Kjelt on October 14, 2020, 18:17:23
Heeft 1 8K HDMI ingang met passthrough.
De HDMI ingangen zijn dus gewoon HDMI2.0 zo te zien.
En dus geen HDMI2.1 ?
Wel HDCP2.3.
Iets te vroeg op de markt gezet dus  :tounge:

Ik heb Marantz de vraag gesteld waarom de 8802a geen HDR10+ doorgeeft en of er een eARC update zal komen.
(de 8802a heeft een HDMI 2.0a = de zelfde als de Oppo 203 en die heeft wel een HDR10+ update gekregen)

1e reactie:

Dag ...,

Dank voor je vraag.

HDR10+ kan doorgegeven worden via HDMI 2.0b. Dit zal dus ook al gebeuren en is altijd al zo geweest.

Over de eARC gesproken, dit is niet mogelijk om aan te passen door middel van een firmware update.
Dit zou een hardware upgrade vereisen en dat is helaas niet mogelijk omdat er geen HDMI 2.1 boards
op de markt zijn of komen voor de AV8802A die dit gaan ondersteunen.

Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Brian

****
2e reactie:

Beste ...,

Dank voor uw reactie. Ik zie inderdaad dat ik een foutieve constatering heb doorgeven, waarvoor excuus.

Er zal geen firmware update komen om dit probleem om te lossen omdat dat niet mogelijk is.
Er is namelijk HDMI 2.1 voor nodig wat een fysieke (hardware) upgrade zou betekenen.
Er zijn geen HDMI boarden die geschikt zijn voor de AV8802A of die ter vervanging geplaatst kunnen worden.

Als u over een tv beschikt met de mogelijkheid HDR10+ af te spelen dan zou ik adviseren de bron rechtstreeks op de tv aan te sluiten om vervolgens met een (HDMI) audio kabel vanuit de tv naar de AV8802A te gaan zodat het geluid toch via de receiver en speakers wordt afgespeeld.

Mocht u nog meer vragen hebben laat het even weten.

Met vriendelijke groet,
Brian

***

Conclusie: de 7706 kan HDR10+ doorgeven en heeft eARC wat volgens Marantz ALLEEN kan met een HDMI 2.1 board
dus die zal er dan wel inzitten... Toch???

Kjelt

#13
Quote from: Fox link=topic=177300.msg3400204#msg3400204
Conclusie: de 7706 kan HDR10+ doorgeven en heeft eARC wat volgns Marantz ALLEEN kan met een HDMI 2.1 board
dus die zal er dan wel inzitten... Toch???
HDR10+ kan via HDMI2.0b:
Quote from:
https://www.homecinemamagazine.nl/2017/09/luidt-hdr10-nieuwe-formaat-oorlog/

En in tegenstelling tot wat we eerder verwachtten is er geen nood aan HDMI 2.1. Alle extra informatie past in het infoframe dat vandaag al voor HDR10 via HDMI 2.0b wordt doorgegeven.

Kjelt


DustinV

Quote from: Kjelt on October 15, 2020, 18:13:05
Hier bij de receivers hebben ze het over 1 hdmi2.1 poort, eentje dus maar:

https://tweakers.net/nieuws/169416/marantz-onthult-vier-receivers-met-enkele-hdmi-21-aansluiting.html

Ja één input die 8k en 4k120 doet. De andere poorten hebben wel ondersteuning voor VRR/QMS/QFT/ALLM. Wat al een stap vooruit is.

Fox

Correct, ik heb dat argument ook gebruikt en aangegeven dat bv de Oppo 203 met een HDMI 2.0a board ook een HDR10+ update heeft gekregen en dat er vele soundbars met HDMI 2.0a zijn die ook een eARC update hebben gekregen, maar Marantz houd vol dat dit ALLEEN kan bij een HDMI 2.1 board.

Het feit is dat het kan en waar een wil is, is een weg en bij Marantz ontbreekt de wil, want ze willen dat je een nieuw apparaat koopt (de AV8805 dus, want die heeft een HDMI 2.1 board).
Blijkbaar hebben ze niet door dat dit hun reputatie en betrouwbaarheid schaad...



Quote from: Kjelt on October 15, 2020, 18:00:36
HDR10+ kan via HDMI2.0b:

Kjelt

Kwestie van marketing, bv Classe verkocht voor €1500 een nieuw hdmi board iedere paar jaar die up to date was. Die processor kostte ook 10000 ofzo. Daar kan ik het begrijpen dat ze zo'n service aanbieden.
Maar Marantz zit in een andere prijsklasse. Een AV77xx van 2000 of AV88xx van 3500 die zul je inderdaad net als bij Onkyo en Yamaha etc moeten vervangen als je het echt wilt en nodig hebt.
Voor je votige processor kun je zeker nog 60% terug krijgen bij verkoop aan iemand die niet het nieuwste van het nieuwste wil hebben.
Als Marantz zo'n service zou aanbieden dan zou dat snel geschat twee keer koerierskosten naar duitsland, nieuw board, drie uur werkloon , zeg pak m beet 750 euro kosten. Daar gaat denk ik bijna niemand gebruik van maken, meeste mensen pakken die afschrijving van 500 tot 1000 euto en kopen een nieuwe.
Daarnaast deze bedrijven leven van de verkoop van nieuwe producten, niet van het in leven houden van vorige generaties.

Fox

#18
Logische argumenten en mooi dat je het voor hen opneemt  :clapping:
Echter is het dat er in NL ook voor Marantz word gerepareerd en het HDMI boards van de 8802 vervangen voor de "A" versie (door Audioservice in Oostrum).

En in dit geval is dat (het vervangen van het HDMI) helemaal niet nodig, want Dynamische HDR word al doorgegeven in de vorm van Dolby Vision. (dus een BS antwoord want DV en HDR10+ zijn beide Dynamische HDR)
Wat bewijst dat het wel kan met dit 2.0a HDMI board. Het enige wat ze hoeven te doen is een Firmware update.
Idem voor eARC.

Misschien word het in de toekomst weer een Marantz, maar kans is groot een ander merk pre-pro...

Quote from: Kjelt on October 15, 2020, 23:18:07
Kwestie van marketing, bv Classe verkocht voor €1500 een nieuw hdmi board iedere paar jaar die up to date was. Die processor kostte ook 10000 ofzo. Daar kan ik het begrijpen dat ze zo'n service aanbieden.
Maar Marantz zit in een andere prijsklasse. Een AV77xx van 2000 of AV88xx van 3500 die zul je inderdaad net als bij Onkyo en Yamaha etc moeten vervangen als je het echt wilt en nodig hebt.
Voor je votige processor kun je zeker nog 60% terug krijgen bij verkoop aan iemand die niet het nieuwste van het nieuwste wil hebben.
Als Marantz zo'n service zou aanbieden dan zou dat snel geschat twee keer koerierskosten naar duitsland, nieuw board, drie uur werkloon , zeg pak m beet 750 euro kosten. Daar gaat denk ik bijna niemand gebruik van maken, meeste mensen pakken die afschrijving van 500 tot 1000 euto en kopen een nieuwe.
Daarnaast deze bedrijven leven van de verkoop van nieuwe producten, niet van het in leven houden van vorige generaties.

Kjelt

Quote from: Fox on October 16, 2020, 09:29:19
Misschien word het in de toekomst weer een Marantz, maar kan is groot een ander merk pre-pro...
Zoals ? Onkyo zelfde laken een pak.
Twintig jaar terug een kennis met Meridian, moest £600 betalen voor twee nieuwe eproms (nieuwe firmware).
Zoals ik al zei Classe was rond de €1500.-
Dus ben benieuwd welk merk dit wel doet ?

riwi

Quote from: Kjelt on October 16, 2020, 09:48:55
Zoals ik al zei Classe was rond de €1500.-
Dat zei je ja, maar klopt niet. De HDMI board upgrade was 500 euro. Soms 600 inc handling kosten. Op een apparaat (SSP800) van 8000.

Ik denk dat kjelt wel gelijk heeft en dat de fabrikanten niet meer investeren in de upgradeabilty. Maar spelen op vervanging elke x jaar.

Kjelt

#21
Quote from: riwi on October 16, 2020, 14:09:04
Dat zei je ja, maar klopt niet. De HDMI board upgrade was 500 euro. Soms 600 inc handling kosten. Op een apparaat (SSP800) van 8000.

Nou ja, het hing er vanaf wanneer je het toestel gekocht had waarbij de 500 een coulance was , niet de daadwerkelijke kosten  ;)

Quote from: http://www.htguide.com/forum/showthread.php?37465-HDMI-1-4-Upgrade-Kit
Pricing:

For North American (Canada/US) customers who purchased an SSP shipped from Classé prior to September 15, 2010, the upgrade kit is being offered for a $1500 upgrade price.

For North American (Canada/US) customers who purchase/purchased an SSP shipped from Classé on or after September 15, 2010, the upgrade kit is being offered for the $500 difference in retail price.

Fox

#22
De EU versie ZONDER FM tuner bespreking + veel foto's.

https://www.areadvd.de/tests/special-marantz-8k-ultrahd-surround-av-vorverstaerker-av7706/

Selbstverständlich unterstützt der Marantz AV7706 sämtliche 3D-Audioformate, darunter neben Dolby Atmos, DTS:X sowie Dolby Atmos Height Virtualization Technology, DTS Virtual:X und IMAX Enhanced auch MPEG-H und Auro-3D.

Speaker Virtualizer
Dolby Atmos height virtualization is a digital signal processing solution that leverages Dolby's deep understanding of human audio perception to create the sensation of overhead sound from the listener-level speakers.
This signal processing applies height-cue filters to overhead audio components contained within the audio signal before they are mixed into the listener-level speakers.
These filters simulate the natural spectral cues imparted by our ears to sounds that originate from overhead.
For stereo and 3.1-channel speaker configuration, Dolby Atmos height virtualization is combined with surround virtualization to create an enveloping 360-degree audio minus the speakers that would ordinarily be employed behind or to the side of the listener.


Paynemaster

Wat is de Status van de AV7706 met betrekking op de videochip met 4K/120Hz. Er waren problemen met het aansturen van het signaal. Is dit inmiddels al opgelost?
Marantz AV7705 l Marantz MM8003 l Klipsch RP-8000F l Klipsch RP-504C l Klipsch spl 150 l Klipsch RP-600M l Klipsch RP-500SA l Project Essential 3 l Phono Box S2 l HTPC l LG OLED65C9PLA l Projector BenQ W1210ST l Projectiescherm Electro ProHD+

Fox

Quote from: Paynemaster on December 28, 2020, 00:24:19
Wat is de Status van de AV7706 met betrekking op de videochip met 4K/120Hz. Er waren problemen met het aansturen van het signaal. Is dit inmiddels al opgelost?

De Panasonic soluties chip heeft een verwerking tot 40gbps (dus niet de volle 48gbps).
Als een 12bit 4:4:4  4k op 120hz (fps) signaal er doorheen wil sturen werkt die niet, maar lagere optisch als bv 4:2:0 werken wel....
Er is dus een voorlopige weg er omheen...