PSM-1

Started by Buzz Lightyear, June 6, 2002, 00:05:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Buzz Lightyear

Laatst mijn sony 7700 met PSM-1 opgehaald. Krijg in elke dongle-stand (ook zonder) beeld dat ik het best kan omschrijven als flikkerend >:(. Ik projecteer met een Sony D50. Mijn andere DVD-speler (Pioneer DVL 919) heeft geen last van flikkeringen (via S-VHS ipv RGB). Weet iemand een oplossing?

searcher

Misschien is het een idee om eerst contact te zoeken via e-mail met de verkoper zodat hij/zij de gelgenheid krijgt om het e.a op te lossen.
Ehh welkom op ons Forum.

                                                     m.v.g Searcher



jaco

#2
Buzz,
Ik heb een D50 met een pioneer 747a met PSM-1. Het enige wat ik als flikkering zou kunnen omschrijven is het ABG systeem van sony. Dat valt echter met de PSM-1 veel minder op dan de PC die ik hiervoor gebruikte.

Wel zou het kunnen zijn dat je bij pal de 50 Hz verversing ziet. Maar als je anders Y/C signaal instuurt zou je dat ook moeten hebben (of heb je soms een D50 HTM met ingebouwde doubler ?)
De PSM-1 is ook 50 HZ progressive, en dat zou een doubler er eigenlijk ook van maken.

Jaco


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Hi Buzz,

En welkom op ons forum.

Het flikkeren kan inderdaad het 50Hz verhaal zijn dat Jaco omschrijft. Heb je er ook last van met NTSC DVD's.

En omschrijf het flikkeren aub wat preciezer.

Voor de D50 adviseer ik om de resolutie 1024x768 te gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Buzz Lightyear

Het flikkeren is zeker en vast NIET het 50/60Hz verhaal. Het beeld "bibbert" dwz dat het gehel beeld in elkaar lijkt te klappen en weer "gewoon" wordt. Bij het instellen van de dongle naar Upconverten naar 4x3 doet hij dit minder frequent, maar is het beeld niet groot genoeg te krijgen (missende beeldlijnen boven en onder). Resolutie maakt niet uit, ik heb volgens mij reeds alles geprobeerd. Ik ga nog even proberen of het het synch verhaal is dat ik elders in dit forum heb gelezen.
Note: de stekkers op de Sony (RGBVH) raken elkaar. Ik neem aan dat dit geen probleem mag zijn (ze zijn ten slotte door de dealer zo idioot dicht op elkaar geplaats)??

J.A.F._Doorhof

De afstanden zijn standaard aangehouden, dus dan zouden alle 7700's er last van moeten hebben.

Het nadeel bij de 7700 is dat er erg weinig ruimte in het achterpaneel is, als je de kabels zo kort mogelijk wilt houden, maar echt dicht naast elkaar valt wel mee, onze kabels kunnen er makkelijk omheen en dat zijn standaard BNC's.

Wat voor frequentie (Khz-en) draai je ?

Kijk ook eens naar de instelling van je sync van de D50.
Als deze op auto staat verander deze dan eens in H/V.

En probeer de PSM-1 eens ZONDER dongle, wat gebeurt er dan, we hebben in het verleden een keer een dongle gehad die kortsluiting maakte. De dongle is namelijk het enige dat NIET getest wordt (deze worden gewoon in serie gemaakt).

MvrGr.
Frank
(de idiote dealer  ;))
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  6, 2002, 10:19:28(de idiote dealer ;))

Als elke idioot zo'n service geeft,dan kunnen de andere delaers hier nog wat van leren. ;D
Behandel elkaar met respect staat er toch bij de inleiding van het Forum. ;)


 m.v.g searcher



jaco

Ik zie nergens de dealer een idioot genoemd worden. De stekkers staan vrij dicht op elkaar, en daarvoor wordt het woord idioot gebruikt.

De massa van de bnc zouden elkaar wel mogen raken likt me. Lijkt me sterk dat ze in de priojector elkaar ook niet raken bij de bevestiging. Zelfde voor de DVD speler kant.

Ik heb overigens totaal geen moeite het beeld goed te krijgen op een D50. De output van PSM is wat dat betreft gelijk ongeacht de speler als je dezelfde resolutie gebruikt neem ik aan.

Heb je de manual of PJcalc gebruikt om de afstand tot het scherm goed te berekenen ? Als je de projector te dicht op het scherm zou hangen zou je moeite kunnen hebben om het beeld groot genoeg te krijgen. Maar ja, je schreef dat je met Y/C wel goed beeld had, dus ik neem maar aan dat de mechanische setup van de projector verder in orde is.

Ik heb verder weinig bijzonders met de D50 uitgehaald. Gebruik de 5 BNC mode, en moet daardoor voor elke memory alles opnieuw afstellen, maar het beeld is prima.
Kijk inderdaad even naar wat je ingesteld hebt voor Sync. De D50 kan van alles op zijn input, composite sync, sync on green, H/V sync, Component en weet ik wat niet meer. Voro een PSM-1 moet je H/V sync gebruiken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Jaco, was een ;D.

Het kan best zijn dat de projector te dicht bij hangt.
Ik heb met verschillende resoluties toch kleine onderlinge verschillen.

Probeer het dus eens met een wat kleiner projectie oppervlak en check dan of het beeld WEL goed blijft.

Gaarne een reactie dan kunnen we het met spoed oplossen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Buzz Lightyear

Ik heb inmiddels alle twee de 1004 standen geprobeerd (1024 kent het vodje dat bdoorgaat als handleiding niet). Alas, zelfde resultaat. Ik heb het idee dat het komt door de horizontale refresh rate. Deze is 44,8 op NTSC en 54,8 op PAL. De interne oscilator kent deze waardes niet. Bij PAL DVD's wil het beeld elke (1 a 2) seconde 5 cm naar links opschuiven, om vervolgens gelijk weer terug te springen (het klapperen). Bij NTSC doet hij dat inmiddels een stuk minder, maar lijkt het wel of ik naar een zeer slecht digitized beeld zit te kijken met de halve resolutie.
Ben inmiddels zover om de Sony het raam uit te ketsen! >:(.
Bobby NOT a happy camper.

Buzz Lightyear

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  7, 2002, 09:03:18Het kan best zijn dat de projector te dicht bij hangt.
Ik heb met verschillende resoluties toch kleine onderlinge verschillen.

Projector hangt op aanbevolen afstand (beeld diagonaal 120").

J.A.F._Doorhof

Het kan best zijn dat de interne patronen deze resoluties niet kennen, maar dat geeft niet. Je zult gewoon zelf de geheugens aan moeten maken en convergeren.

De 1024x768 moet rond de 40-48khz zitten (PAL & NTSC) en niet boven de 50, dan heb je de verkeerde resolutie te pakken.

Maar om verdere frustraties te voorkomen raadt ik toch aan even een afspraak met me te maken dat ikzelf kan kijken wat er mis is. Als je met de speler naar Emmeloord komt dan kunnen we hem even aan een projector hier hangen om te kijken wat er mis is, en als alles hier goed is, dan kan ik tegelijkertijd met de calibratie de PSM-1 goed op je projector af stellen.

Wat er met de handleiding mis is snap ik niet, de gehele handleiding is net helemaal herschreven, maar het is inderdaad geen magazine. Als het goed is heb je 2 A4's.

Anders even de nieuwste versie van onze website downloaden, je speler heeft namelijk ruim 3 maanden klaar gestaan, het kan dus zijn dat de oude versie er nog bij zit.
http://www.itccomp.nl/htwebf/ITCHT/PSM1manual.pdf
Je kunt je tabel met resoluties dan zelf op de 2e pagina invullen, ik denk dat deze handleiding makkelijker te volgen is.

Om frustaties te voorkomen even een afspraak maken dus. De PSM-1 is waarschijnlijk goed, maar er gaat blijkbaar wat anders mis. Mischien ten overvloede, maar heb je wel de H&V goed om zitten ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ik wil er nog wel aan toevoegen trouwens dat 95% van de problemen die mensen met de PSM-1 ondervinden in het begin NIET de fout zijn van de hardware maar van:

* verkeerde aansluitingen
* verkeerde instellingen
* verkeerde bekabeling
* verkeerde handelingen

Op dit moment hebben we nog maar bij een heel klein gedeelte van de PSM-1's ook echt een hardware probleem gevonden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

logix

Los daarvan dat R2 eigenlijk vaak niet om aan te zien is op de PSM-1 (daarintegen is R1 mooier op de PSM1 dan welke bron dan ook...:))


Grt,
Ruud

J.A.F._Doorhof

Ligt helemaal aan welke Regio 2.

Probleem titels zijn:
Gladiator, Shaft, Blast from the past en waarschijnlijk wat meer.

We hebben het daar al eerder over gehad, ik twijfel nog steeds of dit echt een PSM-1 probleem is. Ik heb namelijk meer PAL titels die er WEL heel goed uitzien.

Er zijn ook NTSC probleem titels:
Emperors new Groove bv.

Wat, en Waarom weet ik niet, maar er zijn inderdaad sommige PAL titels die wat last hebben van Aliasing Distortion, het nadeel is dat het daar gaat om een paar zeer populaire nieuwe titels, als je gewoon PAL pakt, bv de hele children of the corn serie, Flodder, Lek etc. etc.
dan ziet dat er wel goed uit.

Ik hoop dat we er ooit achter komen waar het probleem zit.

Nog één tip voor Buzz, check even op je speler op 16:9 staat.

MvrGr
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

logix

Jij noemt 4 titels op die geen problemen hebben. Maar er zijn meer dan 100000 Pal Titels en ik heb helaas maar rond de 1 op 8 een goede Pal te pakken op de PSM1...


J.A.F._Doorhof

Ik scoor wel beter dan 1 op de 8.
Ik heb ongeveer 20 regio 2's en daarvan zijn er 2-3 slecht.

Je zult het voornamelijk zien in de wat nieuwere films.
Pak bv X-files/Buffy/Angel etc. en die zijn gewoon perfect, ook de wat oudere films zijn gewoon goed, de lift, flodder, Godfather collectie, Amityville, Ring serie, Evil Dead trap etc. etc.

Ik zou toch graag even een lijstje van je zien met de titels waar je problemen mee hebt, en wat voor problemen, voordat het een opsomming van titels wordt. Het frapante is namelijk dat ik een vermoeden heb dat het bij één bepaalde maatschappij of studio weg komt.

Maar je hebt wel gelijk met NTSC, op NTSC ken ik maar 2 echte probleem titels, de rest is zeer goed.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

Zou dit niet een bekabelings probleem kunnen zijn. Wat is de lengte van de BNC bekabeling die naar de pj loopt. Buzz heb je al een keer geprobeert om de speler op een pc monitor aan tesluiten (het liefst met zo'n kort mogelijke bekabeling. Ook kan het zijn dat je last hebt van een aard lus. Ik heb ook zo iets gehad maar dan met mijn pc die aangesloten was op mijn pj, na het verplaatsen van mijn pc wou het PJ beeld niet meer in sync lopen ben hier een aantal dagen mee bezig geweest. Ik heb dit op gelost dmv een verleng snoer kon ik mijn pc in zijn oude stop contact aansluiten, toen waren alle problemen weer opgelost(dit oude stop contact zit in de zelfde groep als mijn PJ. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.:)
ps De PSM-1 is niet de best oplossing maar volgens mij bestaat die op lossing niet.:). Ik zou persoonlijk niet meer zonder mijn pioneer737 met psm-1 kunnen.
De psm-1 is nu eenmaal een mod waar heelveel factoorren meespelen voor een goed beeld.

J.A.F._Doorhof

Persoonlijk denk ik dat de PSM-1 wel de beste oplossing is "voor het geld".

Er is maar één oplossing die gelijkwaardig en mischien beter biedt, en dat is een SDI speler met OF the Rock of een SDI Silk kaart met een HT-PC. Beide oplossingen kosten een 10voud van de PSM-1 mod.

Neem bv een goede scaler, de Quadscan, deze kost ook al rond de € 2000,00 en presteert zeer goed, maar heeft veel meer artifacts dan een PSM-1.

Enige nadeel van de PSM-1 is dat je er geen externe bron mee kan scalen, en de performance op sommige PAL titels. Maar nogmaals daar zijn we nog niet uit WAAR het probleem ligt.

Waar je bv dezelfde fouten ziet is bij LIVE concerten, bij veel live concerten (zowel PAL als NTSC) zie je veel staircasing op bv snaren etc. Dit zie je zelfs op een HT-PC. De problemen zijn identiek aan de staircasing die je op bepaalde PAL titels ziet op de PSM-1. Het kunnen dan 2 dingen zijn, een NIET uitgevoerde 2:2 pulldown (die de PSM-1 niet doet), of een masterings fout / incompatibiliteit.

Vandaar dat ik dus toch iedereen oproep om mij de titels en de maatschappijen en problemen te mailen zodat we dat eens kunnen crosschecken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

Wat zijn dan die problemen met pal titels ik heb al heel veel dvd's met mijn psm-1 speler bekeken waar onder een groot aantal pal titels.  En ik heb nog nooit het idee gehad he hier gaat wat fout of hier kan ik niet naar kijken :). Voor zijn prijs is de psm voor mij de beste oplossing.

Bram

Frank ik heb op de HT dag eindelijk eens een PSM mogen aanschouwen maar ik vind een HTPC bijna gelijkwaardig. Ivm met mijn budget HTPC met goedkope GFORCE vind ik het echt niet 100% beter ofzo. Ik hoorde ook vaak opmerkingen in de zaal dat mensen in eerste instantie niet eens zagen (en hoorden dacht ik ook) wat nu het verschil tussen de twee. Ik vind dat, zeker beginners, vaak in de war worden gebracht door de opmerkingen op een forum. SOms klinkt het alsof een film niet te bekijken is maar het gaat vaak om kleine details.

Bram
Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

J.A.F._Doorhof

Het gaat zeker om de kleine details, maar de PSM-1 is gewoon een stukje scherper en smoother dan een HT-PC. En natuurlijk zie je dat in een zo een zaal niet. Immers toen je voor het eerst een LCD zag, zag het er allemaal ook wel goed uit, maar als je hem mee neemt naar huis dan ga je het zien.

Zowel de HT-PC en de PSM-1 zijn top oplossingen, de PSM-1 heeft met NTSC en vele PAL titels gewoon een streepje voor. Hoe groot dat streepje is ?

Op geluidsgebied TE groot, en op beeld toch zeker een paar procent. En voor mensen zoals Rob, Ik en vele andere is elke procent winst de moeite waard, en het is niet zo dat de PSM-1 een stuk duurder is dan een HT-PC (als je het een beetje leuk doet, dan kan de HT-PC zelfs wel eens duurder zijn).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

logix

Uhm, effe op de titels terug te komen....
Vette staircasing te zien bij o.a.:

Pearl Harbor
The Score
Rush hour 1+2
U-571
Contact
Toy Story 1+2 (R2, heb de R1 en die is prima)

Om er een paar te noemen.

Maar nogmaals; Met R1 is de PSM-1 onovertroffen, hij overtreft wel degelijk de PC en al zeker op audio gebied.

Wat ik een groot nadeel van een HTPC vind is toch wel het geluid. Je hebt bijvoorbeeld voor een, voor jezelf, groots vermogen aan mooie audio staan, speakers, amp etc. maar dat geheel wordt dan door een matige audio-bron kwalitatief verlaagd.
Je set verdient dan wel wat beter dan een HTPC en dat kan alleen met een Stand-alone.
Het is zonde als je niet het maximale uit je set kan halen.


Grt,
Ruud



Grt,
Ruud

RuudG

#23
Hoi Bram,

Het is inderdaad zo, dat het om details gaat. Maar als je groot projecteert vallen die details wel op. En hoe vaker en langer je rustig thuis kijkt, hoe meer je oog gaat vallen op die details. Kortom, ook deze kleine verbeteringen kunnen een grote invloed hebben op je kijkbeleving.

Tevens is het geluid, zoals logix ook al aangaf, bij de PSM-1 beter doordat je van een stand-alone speler gebruikt maakt.

En tot slot is het gedonder met crashende PC's en allerlei software ellende ook voor veel mensen een reden om de voorkeur te geven aan de PSM.

Frank:
Wordt er op dit moment nog serieus en actief gekeken naar een oplossing voor de PAL problemen? Ik heb een beetje de indruk dat dit opgegeven is. Vergis ik me hier in?

QuoteHet kunnen dan 2 dingen zijn, een NIET uitgevoerde 2:2 pulldown (die de PSM-1 niet doet), of een masterings fout / incompatibiliteit.
Kan je deze zin even vertalen? Lees ik het goed dat je hier bedoelt: Het kunnen twee dingen zijn, de PSM doet WEL een 2:2 pulldown reconstructie, maar wellicht niet altijd goed of er is sprake van een masterings fout.

QuoteIk zou toch graag even een lijstje van je zien met de titels waar je problemen mee hebt, en wat voor problemen, voordat het een opsomming van titels wordt. Het frapante is namelijk dat ik een vermoeden heb dat het bij één bepaalde maatschappij of studio weg komt.
Aangezien de probleem titels bij diverse maatschappijen vandaan komen, bv. Warner, Buena Vista, Dreamworks/Universal, Dutch Film Works lijkt dit me niet te kloppen.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#24
Er wordt inderdaad NIET gekeken naar het PAL "probleem" maar laten we niet overdrijven het is niet zo dat elke PAL DVD er niet uitziet, zelfs de DVD's met alliasing distortion zijn gewoon goed te bekijken, ik heb heel Pearl Harbour gezien op r2 en ik heb niet mijn HT-PC gebruikt, als het echt heel erg zou zijn dat zou ik deze film wel op de HT-PC kijken.

Laten we niet de kant op gaan om van een mug een olifant te maken, ik schat dat op NTSC er 1% titels zijn met problemen en op PAL 10%. Geef mij een scaler die ALLES goed doet.

De 2:2 pulldown herkenning wordt door de PSM-1 anders opgelost net als de 3:2 pulldown herkenning en volgens mij ligt daar een gedeelte van het probleem.
Het vreemde is gewoon (en dat zit me niet lekker) dat bijna alle oudere PAL's gewoon net zo goed zijn als NTSC, dat alle VIDEO PAL's ook net zo goed zijn als NTSC, en dat bepaalde NIEUWE films op PAL last hebben van lichte linejitter tot redelijk goed zichtbare Anti Alliasing distortion. Dit is ook wat Cinematrix niet lekker zit, maar de PSM-1 werkt zoals hij hoort te werken, de fout moet dus ergens anders liggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview