Dirac Live instellen - hulpvraag

Started by Albereto, October 11, 2020, 11:34:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Albereto

Jullie hebben gelijk, het is ook leuk om het zelf te doen.

Ik ben misschien niet PRO genoeg om het zelf te kunnen.
Het is ook een stukje onzekerheid, zo van "kan het niet beter klonken als een PRO het gaat instellen."

sandervg

Mijn gevoel is precies omgekeerd :). Ik ben bereid om twee of indien nodig drie zaterdagen te experimenteren en op zoek te gaan naar hoe het voor mij optimaal klinkt. Een pro inhuren voor zo'n tijd is voor mij geen optie (veel te duur) en bovendien wil ik ook een tijdje luisteren voor ik weet wat ik nog verder wil aanpassen. Uiteindelijk gaat het om je eigen geluidsbeleving.

Mijn tip zou zijn:
- Verdiep je in de video's en ga experimenteren (je kunt niets kapot maken)
- Beluister het resultaat en varieer wat in welk frequentiebereik je laat aanpassen en wat voor curve je neemt (dat zijn eigenlijk de twee belangrijkste variabelen)

Ik denk dat je dan al veel meer weet dan nu en je kunt dan altijd nog besluiten om iemand te vragen je te helpen. Waarschijnlijk heb je dan ook een veel concretere vraag (bv. een bepaald aspect dat je niet bevalt of zo). Ik ben er zeker van dat er dan ook wel forumgenoten zijn die je willen helpen en die daar geen geld voor vragen maar wat goede koffie, iets lekkers erbij en een biertje na afloop :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Deleted User

 ^^

Helemaal eens, en die oren van die Pro zijn jouw of mijn oren niet.

Voorbeeld... Ik heb in mijn leven misschien wel 500 concerten bezocht, misschien wel veel meer. Ik ben in vele zalen geweest en ja vaak ook met dezelfde artiesten. En soms ook zonder enige versterking. En toch klonk elk concert met dezelfde artiest in een verschillende zaal anders. Is het geluid daardoor slecht? Nee, anders, misschien had ik een andere gemoedstoestand. Ik zat zeker op een andere plek. En geluid/klank kan altijd beter of slechter, maar wat is dat dan? De muziekbeleving IS en BLIJFT voor mij de referentie.

Ik bedoel maar.... naar muziek luisteren en beleven, is van zoveel factoren afhankelijk. Dat is niet in een kastje te vangen en zeker niet in te regelen met een DSP zoals Dirac of Room Perfect, of noem maar op.

Mijn referentiekader is vele malen anders dan van menigeen hier op het forum, daardoor moet je naar je eigen perceptie van klank/muziek/apparatuur kijken. Tips hoe iets in te stellen, af te regelen, zijn zeer handig en forumleden kunnen je daarin helpen. Hoe iets zou moeten klinken is voor iedereen anders.

Tabcam

Quote from: Albereto on November  2, 2020, 10:31:54
Jullie hebben gelijk, het is ook leuk om het zelf te doen.

Ik ben misschien niet PRO genoeg om het zelf te kunnen.
Het is ook een stukje onzekerheid, zo van "kan het niet beter klonken als een PRO het gaat instellen."
Of wie weet kan je zelf naar iemand reizen. Ik zit in t Oost'n en dat voor mij en mijn rug te ver maar je bent van harte welkom voor een uitlegsessie hier in Twente. Maar gewoon proberen kan ook en het pro-gehalte valt mee. Juist van zelf proberen leer je waarschijnlijk veel van.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Albereto

Quote from: TabCam on November  2, 2020, 19:22:11
Of wie weet kan je zelf naar iemand reizen. Ik zit in t Oost'n en dat voor mij en mijn rug te ver maar je bent van harte welkom voor een uitlegsessie hier in Twente. Maar gewoon proberen kan ook en het pro-gehalte valt mee. Juist van zelf proberen leer je waarschijnlijk veel van.

Alleen maar lief hoe je het voosteld.

Ik denk dat ik het eerst zelf ga proberen.
Het is leerzaam en je gaat ook meer leren over je eigen installatie.


denoontje

That is the spirit[emoji1320][emoji1303]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk

Afgaand op je eerdere reactie ben ik misschien de laatste persoon van wie je hulp wil :unsure: ...maar mocht je er niet uit komen en een hulplijn wensen in te schakelen, dan ben ik zaterdag a.s. in de buurt van Amsterdam.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Richard70…

Gewoon zelf eerst eens proberen zou ik ook zeggen, en geloof me, ik heb wat lopen vloeken op de av40 en dirac.
Maar als je een goede meet microfoon koop, de aanwijzingen volgt en een hulplijn achter de hand hebt klinkt het echt fantastisch.
En dat van iemand die gisteren dat ding bijna het raam had uitgegooid,
Zorg wel even dat je de nieuwste firmware er op heb staan, daar zijn de meeste bugs wel in gefixed.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Albereto

Quote from: Dirk on November  2, 2020, 21:30:11
Afgaand op je eerdere reactie ben ik misschien de laatste persoon van wie je hulp wil :unsure: ...maar mocht je er niet uit komen en een hulplijn wensen in te schakelen, dan ben ik zaterdag a.s. in de buurt van Amsterdam.

Sorrie Dirk voor mijn eerdere uitlating.
Ook jou aanbieding waardeer ik.
Ben herstellende van Corona, lijkt me niet verstanding a.s. zaterdag

Albereto

Quote from: rdebruin on November  3, 2020, 16:45:22
Gewoon zelf eerst eens proberen zou ik ook zeggen, en geloof me, ik heb wat lopen vloeken op de av40 en dirac.
Maar als je een goede meet microfoon koop, de aanwijzingen volgt en een hulplijn achter de hand hebt klinkt het echt fantastisch.
En dat van iemand die gisteren dat ding bijna het raam had uitgegooid,
Zorg wel even dat je de nieuwste firmware er op heb staan, daar zijn de meeste bugs wel in gefixed.

;D

Dirk

Quote from: Albereto on November  3, 2020, 22:02:56
Sorrie Dirk voor mijn eerdere uitlating.
Ook jou aanbieding waardeer ik.
Ben herstellende van Corona, lijkt me niet verstanding a.s. zaterdag
dan is 't inderdaad geen strak plan om ff langs te komen, maar zoals we dat hier zeggen...soigneer uzelf!  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea