Dirac Live instellen - hulpvraag

Started by Albereto, October 11, 2020, 11:34:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Albereto

Wie zou mij kunnen helpen met het inregelen van Dirac Live.
Eventueel op locatie (Uithoorn).


Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mijkie

Voor stereo, surround, welke versterker/receiver ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Albereto

Het gaat om een Arcam AVR 20

Zowel stereo als surround

Richard70…

Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

mijkie

Wat heb je al geprobeerd, al topics bekeken en evt YouTube bekeken ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Albereto

#6
Quote from: Dirk on October 11, 2020, 12:54:34
je dealer?  :unsure:

Dit wordt niet getolereerd op dit forum. Bij deze de eerste en laatste waarschuwing 

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

home@the movies

Quote from: Albereto on October 14, 2020, 18:38:21
Sukkel :'(

Met een reactie als deze ga je echt wel geweldig veel hulp krijgen, niet direct een goede start hier op het forum als nieuwkomer.
Ik zou het eens over een andere boeg gooien als je hulp wil krijgen, iedereen hier is zeer behulpzaam maar dan moet je in eerste instantie wel even beleefd blijven hé ;-)

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

sandervg

Heb je al een poging gedaan? Waar loop je tegenaan? Wat lukt wel en wat lukt niet? Ik heb onlangs een Arcam me Dirac aangeschaft en er inmiddels heel wat mee geëxperimenteerd met meer en minder goed resultaat.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Heb je al een umik-1? Heb je een aparte laptop/computer of probeer je het met de telefoon? Weet niet of dat überhaupt kan met de AVR20 :P?

Wat helpt is vertellen wat je huidige setup is (ruimte, luidsprekers, andere electronica), wat je al geprobeerd hebt en wat je ervaringen zijn.

De dealeropmerking van Dirk was zeker niet lullig bedoeld, voor het bedrag van een AVR-20 verwacht ik wel service, zoals de eerste keer Dirac instellen. Als je hem wel tweedehands hebt is dat ook vermeldenswaardig, wie weet waarom iemand hem weg doet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Albereto

Sorrie voor de late reactie (Corona gehad)

Mijn set up zal zijn:
Arcam AVR20
B&W 707
B&W 702
REL S/812

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

home@the movies

Lees onderstaande nog even, we weten nu echt niet wat je al dan niet reeds zelf hebt ondernomen, tegen welke problemen je aanloopt, enz. Je geeft bijzonder weinig info om je verder te kunnen helpen.
Zoek je gewoon iemand die langs wil komen om het in jou plaats te doen, of wil je gewoon advies hoe het moet? er is een heel uitgebreid topic hier op het forum ivm Dirac, wellicht kan je daar ook eens één en ander doornemen.


QuoteHeb je al een umik-1? Heb je een aparte laptop/computer of probeer je het met de telefoon? Weet niet of dat überhaupt kan met de AVR20 :P?

Wat helpt is vertellen wat je huidige setup is (ruimte, luidsprekers, andere electronica), wat je al geprobeerd hebt en wat je ervaringen zijn.

Tabcam

Als je niks hebt gedaan omdat het te complex lijkt, kan ik je youtubevideo's aanbevelen. De Umik-1 is een gekalibreerde meetmicrofoon om beter te kunnen meten. Verder woon ik helaas veel te ver bij je vandaan :(.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Albereto

Mijn vraag zou idd kunnen zijn of iemand (tegen een vergoeding uiteraard) mij zou kunnen helpen met inregelen.
Ik zie veel filmpjes op YouTube waarin en goede uitleg is maar heb ik dan niet de juiste inregel apparatuur nodig?

sandervg

#16
Quote from: Albereto on November  1, 2020, 12:00:37
Mijn vraag zou idd kunnen zijn of iemand (tegen een vergoeding uiteraard) mij zou kunnen helpen met inregelen.
Ik zie veel filmpjes op YouTube waarin en goede uitleg is maar heb ik dan niet de juiste inregel apparatuur nodig?
Nee, je hebt geen speciale inregel apparatuur nodig. Je hebt alles wat je nodig hebt:
1.  De bijgeleverde meetmicrofoon bij de Arcam (of de UMIK-1 voor nog betere resultaten, maar je kunt prima met de bijgeleverde microfoon beginnen)
2. Een laptop
3. Een regenachtige zaterdag: in de ochtend verdiepen in de video's, in de middag zelf de metingen uitvoeren in de avond genieten van een mooie film.
4. Klaar is Albereto

Maar goed, als je geen zin hebt om er een zaterdag aan te spenderen kun je het natuurlijk ook laten doen door iemand anders. Dan zou dit mijn tip zijn:
https://www.pursuitperfectsystem.com/dirac-live-home-calibration-service.html

Hij kan bij je thuis komen (maar dan betaal je uiteraard zijn vliegticket en verblijfkosten), maar hij kan het ook remote voor je doen wat uiteraard veel voordeliger is. Hij vliegt regelmatig naar alle uithoeken van de wereld om (toch vooral rijke liefhebbers denk ik) te voorzien van de perfecte dirac live kalibratie. Hij lijkt me een perfectionist. Geen idee wat remote support kost. Je kunt het vragen. P.S. Mocht je hem benaderen voor een prijsopgave, zou ik erg op prijs stellen om even via PM te horen wat het ongeveer kost :-). Succes.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Albereto

Sander bedankt voor je uitleg.

Over laten komen is idd een beetje kostbaar.

Ik hoop in de buurt iemand bereid te vinden anders moet ik me daar toch zelf in gaan verdiepen.
Voor mij is het belangrijk om alles eruit te halen voor een goede set up.

denoontje

#18
Quote from: Albereto on November  1, 2020, 12:31:18
Sander bedankt voor je uitleg.

Over laten komen is idd een beetje kostbaar.

Ik hoop in de buurt iemand bereid te vinden anders moet ik me daar toch zelf in gaan verdiepen.
Voor mij is het belangrijk om alles eruit te halen voor een goede set up.

Kan je dealer je niet helpen?
Of een dealer in de buurt die Arcam verkoopt?

tonv

Quote from: Albereto on November  1, 2020, 12:31:18
Sander bedankt voor je uitleg.

Over laten komen is idd een beetje kostbaar.

Ik hoop in de buurt iemand bereid te vinden anders moet ik me daar toch zelf in gaan verdiepen.
Voor mij is het belangrijk om alles eruit te halen voor een goede set up.

Eerst zelf gaan proberen met de tips die je hier hebt gekregen.
loop je tegen problemen aan, kun je het hier altijd voorleggen, behulpzame leden genoeg!

Deleted User

Quote from: Albereto on November  1, 2020, 12:31:18

Ik hoop in de buurt iemand bereid te vinden anders moet ik me daar toch zelf in gaan verdiepen.
Voor mij is het belangrijk om alles eruit te halen voor een goede set up.

Als je zelf niet eens de moeite neemt om je erin te verdiepen, waarom zou een ander dat dan moeten doen?

sandervg

Quote from: Jazzman on November  1, 2020, 17:35:44
Als je zelf niet eens de moeite neemt om je erin te verdiepen, waarom zou een ander dat dan moeten doen?
Doe ik ook met het onderhoud van m'n auto. Geen zin om me er zelf in te verdiepen dus vraag ik iemand anders om dat tegen een vergoeding te doen (in dit geval de Toyota garage :)).

@Albereto: Jazzman heeft natuurlijk ook wel een punt. Je post op een forum met liefhebbers waar we elkaar helpen uit liefhebberij en om de passie voor de hobbie te delen: dit is geen werkspot :). Als je het gewoon wil uitbesteden tegen een vergoeding omdat je er zelf geen lol in hebt en niet de tijd erin wil steken om het zelf te leren, is je vraag misschien meer 'zou iemand me voor XX euro willen helpen Dirac Live voor me in te stellen in Uithoorn'. Best kans dat er forumleden zijn die dat willen doen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Luciano2008

Ik heb via mijn NAD Dirac ,maar ik vind het geluid juist veel minder klinken met mijn speakers , ik heb toen een pro gevraagd ,die vond Dirac maar niets .
mijn speakers zijn de b&w 800d3 

Deleted User

Nu ben ik ook een pro op mijn vakgebied, maar ik heb het ook niet altijd bij het rechte eind. Het kan zo maar zijn de NAD (type/serie?) en de Bowers 800D3 gewoon niet matched.

sandervg

Tip: probeer DIRAC voor het laag tot ca. 500 - 1000 Hz en experimenteer met verschillende curves die de normale vorm van de speakers volgen. Dat was bij mij de oplossing. Ik was initieel ook niet tevreden over DIRAC, maar zou het nu niet meer kwijt willen. Het is wel echt wat experimenteer werk voor het lekker klinkt, althans bij mij was dat zo.

En met betrek tot de pro's.... voor elke pro die DIRAC niets vind kun je 10 pro's vinden die het onmisbaar vinden. Dat zegt helemaal niets. Gewoon uitproberen, experimenteren en je eigen oordeel geven in jouw situatie. Is ook afhankelijk van je akoestiek: als je goede speakers hebt en perfecte akoestiek  zal het veel minder toevoegen en wegen de nadelen wellicht zwaarder dan de voordelen (elke vorm van DSP heeft in mijn ogen óók in meer of mindere mate nadelen)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian