Audiomeubel (met voldoende diepte!): tips?

Started by PatrickP, October 10, 2020, 22:07:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Het is echt treurig hoe weinig audiomeubels te vinden zijn bij meubelzaken waar een flinke set in/op past. Ik heb met mijn Hegel H360 en VPI Prime draaitafel (plus andere zaken) vooral flink wat diepte nodig. Standaard is alles 40-45 cm diep en ik heb zeker 60cm nodig; apparaat, flink dikke speaker- of stroomkabels. Het neemt allemaal veel ruimte in.

Ik heb nu al een jaar of 20 een rack van glas en hout plus wat metaal, maar we willen een enigszins "normaal" meubel. Ik heb Emondo gevonden (wat je volgens alleen via een audiozaken kan kopen maar een showroom of zo heb ik niet kunnen vinden). Iemand alternatieven?

Eventueel kan ik natuurlijk ook zelf iets proberen te ontwerpen en laten bouwen (ik ben geen timmerman), maar ik gok dat dat nog meer in de papieren gaat lopen. Er moeten ook andere meubels bij komen, dus ik heb geen onbeperkte fondsen voor dit deel.  :sleepy:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

skyfox

Toen we net in ons nieuwe huis trokken heb ik zelf voor de set een meubel ontworpen. Als basis gebruik ik Ikea keukenkasten en dit heb ik afgewerkt met een meubelpaneel van gelast massief eiken. De kasten zijn 60 diep en het paneel heb ik op iets van 67 diep laten maken. Ik heb voor de looks iets overhang aan de voorkant en aan de achterkant ruimte over voor stroomsloffen, kabels etc. Staat strak tegen de muur aan, met twee roosters erin om warmte kwijt te kunnen.

Ik ben geen klusser, dit is echt goed te doen. Wil je fraaier, dan zal je naar een timmerman toe kunnen die iets voor je maakt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Gsike

#2
Clic

Kerre

Hier hebben we sinds een paar jaar de Gazzda Ena tv meubel staan. Met drie deuren toen nog verkrijgbaar. Geen 60 cm diep maar 55 cm. Hierdoor passen de meeste apparaten er wel in. 60 cm diep is wel bijzonder moeilijk om iets van te vinden. Succes met de zoektocht.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

katwax

Spectral kasten etc worden gemaakt met audio/video in het achterhoofd.
In mijn kast kan zonder veel moeite een AV etc, ook goed voorzien om kabels langs achter aan te sluiten (stroom, speakers, ...)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Cobraatje

Door zelf iets te ontwerpen of laten ontwerpen, krijg je wel een meubel dat aan al je eisen voldoet.
Ik zat met hetzelfde en heb via Werkspot en Marktplaats gezocht/gevraagd naar een hobbyist of een gepensioneerde meubelmaker.
Een goede meubelmaker gevonden en ik was de helft kwijt dan ik via offertes kreeg aangeboden.

Toni71

#6
'Toen we net in ons nieuwe huis trokken heb ik zelf voor de set een meubel ontworpen. Als basis gebruik ik Ikea keukenkasten en dit heb ik afgewerkt met een meubelpaneel van gelast massief eiken. De kasten zijn 60 diep en het paneel heb ik op iets van 67 diep laten maken. Ik heb voor de looks iets overhang aan de voorkant en aan de achterkant ruimte over voor stroomsloffen, kabels etc. Staat strak tegen de muur aan, met twee roosters erin om warmte kwijt te kunnen.'

Heb je een foto?  Of via pm?

Valkyrie

Spectral is al genoemd en is een tweedehands ook goed verkrijgbaar als het budget niet heel groot is. Ik heb in het verleden een toren gehad en nu heb ik de Closed nog staan (CL1556 in zwart met snowglas). Als je daar interesse in hebt laat het dan maar weten.

Zo'n VPI verdient eigenlijk wel een Finite Elemente Master Reference als basis.  ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Richi

Wij hebben zelf een jaar of 13 geleden gekozen voor een kast van Pastoe. Die kan je in diverse dieptes laten maken en er zijn AV doorvoeren en ventilatie openingen mogelijk. Ons meubel was zo'n 60cm diep waardoor de volledige Aragon set met pre-pro en 7 kanaals eindverstereker erin paste. En niet onbelangrijk, door het stalen onderframe kon ook de plasma TV er op staan. 200kg aan apparatuur was geen probleem.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

PatrickP

#9
Quote from: Valkyrie on October 11, 2020, 08:45:50Zo'n VPI verdient eigenlijk wel een Finite Elemente Master Reference als basis.  ;)
Ouch. Wat een prijzen voor een op het oog vrij simpel meubel!  :crazy:

Maar ik wil het wel wat praktischer hebben. De game consoles van de kids wegwerken en zo. Dat gaat niet met zo'n open ding.

Spectral is meer "alles wegwerken" en lijkt niet echt wat we zoeken denk ik. Ze hebben wel veel. Wellicht toch een keer langs... Dank voor die tip!. Idem Pastoe.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

blue-eyes

Quote from: PatrickP on October 12, 2020, 00:26:53
Ouch. Wat een prijzen voor een op het oog vrij simpel meubel!  :crazy:

Maar ik wil het wel wat praktischer hebben. De game consoles van de kids wegwerken en zo. Dat gaat niet met zo'n open ding.

Spectral is meer "alles wegwerken" en lijkt niet echt wat we zoeken denk ik. Ze hebben wel veel. Wellicht toch een keer langs... Dank voor die tip!. Idem Pastoe.

Draai het het eens om, probeer het eens na te maken.
Op het oog idd ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Torch

Heb zelf een prima ervaring met Furniture-D in Bovenkarspel.
Maximaal flexibel qua afmetingen, afwerking, open vakken of deurtjes, kleuren etc.
Zeker als glas (Spectral) niet zo je ding is het overwegen waard.

skyfox

Quote from: Toni71 on October 11, 2020, 08:43:12
'Toen we net in ons nieuwe huis trokken heb ik zelf voor de set een meubel ontworpen. Als basis gebruik ik Ikea keukenkasten en dit heb ik afgewerkt met een meubelpaneel van gelast massief eiken. De kasten zijn 60 diep en het paneel heb ik op iets van 67 diep laten maken. Ik heb voor de looks iets overhang aan de voorkant en aan de achterkant ruimte over voor stroomsloffen, kabels etc. Staat strak tegen de muur aan, met twee roosters erin om warmte kwijt te kunnen.'

Heb je een foto?  Of via pm?
Ja hoor, staat ook ergens in m'n topic overigens. Let niet op de rommel, iets met kids enzo. Zijn die diepe kasten ook superhandig voor, paar kisten bij Action gehaald, die passen in de lengte precies.

De kasten zijn eigenlijk onderkasten uit het keukenkast assortiment bij Ikea. De houten topplank is uit één stuk van een houtleverancier. Er staat momenteel geen apparatuur in, maar met deze afmetingen is er voldoende ruimte om te plaatsen en ook te ademen.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

WickedGame

#13
Ook hier net als skyfox met ikea keukenkasten in de weer gegaan.

Het voordeel van die kasten is dat ze gemaakt zijn om veel gewicht te kunnen handelen, en de diepte hebben die wij allemaal zo graag willen :D. Enige nadeel is misschien dat je veel dingen moet aanpassen ivm kabeldoorvoer en ook de bevestingen van kasten aan elkaar vergt wel wat meer schroefwerk. Maar goed een beetje DIY geeft wel heel veel voldoening.

Foto erbij


blue-eyes

#14
En als extra opmerking; snel en gemakkelijk van stijl te wisselen door andere deurtjes te nemen!
En nog een bonus opmerking: bij faillures: erg goedkoop :D :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HJ2

#15
Hier ook nog steeds uiterst tevreden met mijn Ikea Besta Hack :-)

Ik heb er vloerpanelen overheen gezet en het geheel afgewerkt met een geanodiseerde aluminium trim (vanwege de dikte van het vloerenpakket)
Je kunt 'm zo diep maken als je zelf wilt!



If you always do what you always did, you always get what you always got...

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Nico111

Ik heb met mijn zwager die timmerman is zelf een meubel gemaakt. Spectral had ik gezien maar dat vond ik veel te duur en te glimmend met al dat glas.
Ik had ook wel websites gevonden waar je een kast op maat kan bestellen, maar dat tikt ook wel aan voor een kastje van MDF. Gelukkig wilde mijn zwager wilde mij wel helpen.
Nu was het ook niet zo erg om de zaag er weer in te zetten nu mijn nieuwe centre er niet meer in paste.


Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

HJ2

Ah ja, ook fraai met het ingefreesde randje aan de voorzijde. Optisch beter in verhouding :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

turtlespeed

Wij hebben dit meubel destijds op maat laten maken door artyx..
(en inderdaad 60cm diep)
MARILLION, The best-kept secret in the music industry !

Stef

Kijk ns op hifiracks.co.uk.  Custom maten mogelijk (als je een eerder een houten rack zoekt). Heb zelf een podium xl in de living.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

skyfox

Quote from: Nico111 on October 12, 2020, 13:20:33
Ik heb met mijn zwager die timmerman is zelf een meubel gemaakt. Spectral had ik gezien maar dat vond ik veel te duur en te glimmend met al dat glas.
Ik had ook wel websites gevonden waar je een kast op maat kan bestellen, maar dat tikt ook wel aan voor een kastje van MDF. Gelukkig wilde mijn zwager wilde mij wel helpen.
Nu was het ook niet zo erg om de zaag er weer in te zetten nu mijn nieuwe centre er niet meer in paste.



Fraaie speakers! Welk merk en type zijn dit?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Nico111

Bedankt voor de complimenten op kast en speakers.

De kast is bij mij ook 60cm diep. Het het gefreesde randje was een idee van mijn zwager. De klep met speakerdoek hebben we gemaakt van aluminium zodat deze niet kan krom trekken.

Het zijn Arendal 1723s torens. De s staat voor small ;D. Ik heb ze nu net een paar maandjes. Nu wil ik nog graag de bijpassende subwoofer hebben. Helaas heeft de nieuwe lijn wat vertraging door Corona.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Achiel

Heb zelf een meubel van Schnepel (https://www.schnepel.com/) netjes afgewerkt en toendertijd leverden ze ook gewoon aan huis.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

fasteddie