bryston monoblok, clipping, bias en dc off-set vraag.

Started by gizmo2, October 10, 2020, 13:18:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

heb al een poosje twee paar mono blokken bryston 7b nrb in mijn set en tot nu toe nooit problemen mee gehad.

nu mijn vraag, vorige week begon van mijn rechter mono blok de clipping indicator rood aan te geven bij het inschakelen, dus niet van groen naar orange naar rood maar permanent rood en na zo'n 5 minuten sprong hij weer op groen en was de werking weer goed.
maar na een paar dagen blijft hij nu constant op rood staan.

nu heb ik een beetje het net afgespeurd en kwam tegen dat dit mogelijk een probleem van de bias of dc off-set afstelling is
ik heb alles nagemeten en bleek dat de off-set van het rechter monoblok afwijkend is......zie onderstaande meetgegevens daarvan.
nu is mijn vraag in hoeverre mogen de bias en dc off-set afwijken van de ideale instellingen en kunnen deze het clipping led beïnvloeden zoals mijn probleem, overigens hoor ik geen rare geluiden door de speakers en klikt het allemaal oke zoals altijd, ook wordt de versterker niet warmer als normaal maar het hetzelfde als het andere monoblok.

ik heb ook geen gegevens kunnen vinden over deze type monoblokken en ga dan ook niet zomaar de bias veranderen.

wie weet een link naar de instellingen (bias) van deze brystons en zijn de onderstaande gegevens nog oke. of in ieder geval kunnen deze settings de clipping indicator triggeren?

ps, ik zal vanmiddag een foto van de binnenzijde uploaden.


bryston 7b nrb mono blokken, links en rechts.
rechter monoblok: bias gegegevens, heeft een linker en rechter board met aan allebei de zijden 2 testpunten (boven tp1 en beneden tp2)

huidige bias millivolt gegevens, gemeten na een uur ingeschakelde versterkers met niets aangesloten.

rechter board:
testpunt 1:
rechtsboven bias: -8.8
testpunt2:
rechtsonder bias: 3.4
               
linker board:
testpunt1:
linksboven bias: -7.0
testpunt2:
linksonder: bias: 4

speaker uitgang off-set:
gemeten rechter monoblok speakerboard rechts: 52 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.

gemeten rechter monoblok speakerboard links: -42 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.
na de off-set gecorrigeerd naar Bijna 0 millivolt is de led weer groen maar gaat knipperen (rood, groen, orange in een onregelmatig patroon) als er muziek wordt gespeeld.
ook wordt de versterker niet warm maar heeft dezelfde temperatuur als de linker.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
linker goede monoblok : bias gegegevens, heeft ook een linker en rechter board met aan allebei de zijden 2 testpunten (boven tp1 en beneden tp2)

huidige bias millivolt gegevens.

rechter board:
testpunt 1:
rechtsboven bias: -9.0
testpunt2:
rechtsonder bias: 4.4
               
linker board:
testpunt1:
linksboven bias: -12.4
testpunt2:
linksonder: bias: 6.3

speaker uitgang off-set:

gemeten linker monoblok speakerboard rechts: 15 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.

gemeten linker monoblok speakerboard links: 7 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.

dit linker monoblok heeft geen probleem met clipping indicator.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

kermy

Je hebt zeker geen schema van de versterkers?


Met vriendelijke groet,

Kermy

gizmo2

Quote from: kermy on October 10, 2020, 13:26:31
Je hebt zeker geen schema van de versterkers?


Met vriendelijke groet,

Kermy
wat ik zover kan zien is het de onderstaande.
op het pcb board staat: 7B-MB/2.58


https://drive.google.com/file/d/1aVJFinDC7_Edc5mzhDr6yDpMCOL4bZeq/view?usp=sharing

of deze van meerdere typen.
http://old.bryston.com/PDF/Schematics/3B_4B_5B_7B_8B_9B_14B_SCHEMATICS.pdf

en deze instructies als referentie.
https://drive.google.com/file/d/1aH_bWftvsGBadlGqL3RkDOvAAsnqdHCF/view?usp=sharing

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

foto's binnenzijde, ziet er allemaal niet professioneel uit, vorige eigenaar is behoorlijk aan het rommelen geweest, daar ben ik niet blij mee :(

in ruststand knippert het groende led onregelmatig net of er slecht contact gemaakt wordt, in ieder geval niet de kabel van de led naar gain control board.


rechter powerboard.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

zie potver net dat ik deze post in de verkeerde rubriek geplaatst heb :withstupid:

moet hier staan:     https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=135.0
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rowdy

Ik weet niet hoe oud je Bryston monoblokken zijn, maar je hebt toch 20 jaar garantie?

gizmo2

Quote from: Rowdy on October 10, 2020, 14:56:38
Ik weet niet hoe oud je Bryston monoblokken zijn, maar je hebt toch 20 jaar garantie?
was dat maar waar, deze zijn geproduceerd zo ergens midden jaren 90.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Heeft de hele middag en stukje avond continu door gespeeld.

en na de aanpassing DC off-set wekt het nu weer redelijk goed met alleen af en toe een knipperend clipping led (ook als er niets gespeeld wordt) maar niet meer rood maar geleidelijk naar geel bij verhogen volume....maar dit is normaal.

Heb nog even het aantal graden Celsius van alle 8  transistors per kant gemeten, deze blijven voor alle transistors op 28 graden exact staan.

Ik begin een flauw vermoeden te krijgen dat er iets niet goed zit met de aansturing led/clipping board...... morgen deze ook maar eens doormeten.

Mocht iemand de specificaties van bias weten dan hoor ik dat graag.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

m9

kun je de ruststroom ook nameten en vergelijken met het andere monoblok?

chansig

Een geleidelijk oranje clipping ledje bij Bryston normaal ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gizmo2

Quote from: chansig on October 11, 2020, 09:03:11
Een geleidelijk oranje clipping ledje bij Bryston normaal ?

Gr. Hans
wel als ik het volume behoorlijk hoog zet 3/4 , normaal blijft hij groen met af en toe geel en dit is voor allebei de mono blokken die gaan gelijk op.


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Quote from: m9 on October 11, 2020, 03:11:54
kun je de ruststroom ook nameten en vergelijken met het andere monoblok?
onderstaande zijn de gegevens van beide mono blokken.

bryston 7b nrb mono blokken, links en rechts.
rechter monoblok: bias gegegevens, heeft een linker en rechter board met aan allebei de zijden 2 testpunten (boven tp1 en beneden tp2)

huidige bias millivolt gegevens, gemeten na een uur ingeschakelde versterkers met niets aangesloten.

rechter board:
testpunt 1:
rechtsboven bias: -8.8
testpunt2:
rechtsonder bias: 3.4
               
linker board:
testpunt1:
linksboven bias: -7.0
testpunt2:
linksonder: bias: 4

speaker uitgang off-set:
gemeten rechter monoblok speakerboard rechts: 52 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.

gemeten rechter monoblok speakerboard links: -42 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.
na de off-set gecorrigeerd naar Bijna 0 millivolt is de led weer groen maar gaat knipperen (rood, groen, orange in een onregelmatig patroon) als er muziek wordt gespeeld.
ook wordt de versterker niet warm maar heeft dezelfde temperatuur als de linker.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
linker goede monoblok : bias gegegevens, heeft ook een linker en rechter board met aan allebei de zijden 2 testpunten (boven tp1 en beneden tp2)

huidige bias millivolt gegevens.

rechter board:
testpunt 1:
rechtsboven bias: -9.0
testpunt2:
rechtsonder bias: 4.4
               
linker board:
testpunt1:
linksboven bias: -12.4
testpunt2:
linksonder: bias: 6.3

speaker uitgang off-set:

gemeten linker monoblok speakerboard rechts: 15 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.

gemeten linker monoblok speakerboard links: 7 millivolt, terug gebracht naar 4 millivolt.

dit linker monoblok heeft geen probleem met clipping indicator.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jossie

Jouw probleem heeft (lijkt mij zo) niks met de DC en bias afregeling te maken.

Het clipdetectie circuit werkt niet meer goed. Dat zou ook een oorzaak in de voeding van dat circuit kunnen hebben... dat kan dan weer b.v. tot compleet uitbranden van de versterker leiden...

En aangezien hier al een en ander 'verbeterd' is mogelijk tot meer.

Ik heb niet echt het idee dat nou net jij persé in dat apparaat moet zijn [emoji6] Ik zou er mee stoppen.
Omni !

chansig

Quote from: gizmo2 on October 11, 2020, 10:22:35
wel als ik het volume behoorlijk hoog zet 3/4 , normaal blijft hij groen met af en toe geel en dit is voor allebei de mono blokken die gaan gelijk op.




Zeg niet dat het niet kan, had alleen het idee dat om een Bryston aan het clippen te krijgen hij of kapot is of je moet zo ontzettend kneiterhard draaien.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gizmo2

Quote from: jossie on October 11, 2020, 11:06:16
Jouw probleem heeft (lijkt mij zo) niks met de DC en bias afregeling te maken.

Het clipdetectie circuit werkt niet meer goed. Dat zou ook een oorzaak in de voeding van dat circuit kunnen hebben... dat kan dan weer b.v. tot compleet uitbranden van de versterker leiden...

En aangezien hier al een en ander 'verbeterd' is mogelijk tot meer.

Ik heb niet echt het idee dat nou net jij persé in dat apparaat moet zijn [emoji6] Ik zou er mee stoppen.
met andere woorden ga naar een erkende reparateur of koop iets nieuws.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jossie

Quote from: gizmo2 on October 11, 2020, 11:21:16
met andere woorden ga naar naar een erkende reparateur of koop iets nieuws.
Het is/lijkt nu nog een kleinigheid, dat kan echt ontsporen tot een 'grotigheid' de achterliggende oorzaak is belangrijk.


Laat ik een voorbeeld geven. Een serieus, geliefd subwoofer merk maakt mooie apparaten. De fabrikant geeft zelf aan dat de module altijd aan mag staan. Het ontwerp heeft een powervoeding voor de versterker en een daarvan 'afgeleide' laagspanning voeding voor het inkomende signaal en het beveiligingscircuit. Nu gaat de laatste voeding steevast defect na tien jaar aanstaan. Dat gaat vrij spontaan zonder waarschuwing dat er 'iets' mis is.

Resultaat: DC in de eindtrap (40V) , normaal grijpt het beveiligingscircuit in en schakelt het relais naar de luidspreker af, geen geluid meer maar weinig aan de hand.

Helaas is dat circuit daar niet meer toe in staat, het heeft geen voeding, dus het relais valt niet af, de woofer wordt in de extreme stand gedrukt zonder koeling, loopt (daadwerkelijk) rood aan, nu kun je mazzel hebben dat eerst de zekering springt, meestal is dan wel de eindtrap defect maar de woofer gelukkig niet.

Als de zekering zich schrap zet, brand toch eerst de woofer uit en met die kortsluiting ook de eindtrap en dan alsnog de zekering.

En het begon echt met een kleinigheid...
Omni !

gizmo2

Quote from: jossie on October 11, 2020, 11:39:01
Het is/lijkt nu nog een kleinigheid, dat kan echt ontsporen tot een 'grotigheid' de achterliggende oorzaak is belangrijk.


Laat ik een voorbeeld geven. Een serieus, geliefd subwoofer merk maakt mooie apparaten. De fabrikant geeft zelf aan dat de module altijd aan mag staan. Het ontwerp heeft een powervoeding voor de versterker en een daarvan 'afgeleide' laagspanning voeding voor het inkomende signaal en het beveiligingscircuit. Nu gaat de laatste voeding steevast defect na tien jaar aanstaan. Dat gaat vrij spontaan zonder waarschuwing dat er 'iets' mis is.

Resultaat: DC in de eindtrap (40V) , normaal grijpt het beveiligingscircuit in en schakelt het relais naar de luidspreker af, geen geluid meer maar weinig aan de hand.

Helaas is dat circuit daar niet meer toe in staat, het heeft geen voeding, dus het relais valt niet af, de woofer wordt in de extreme stand gedrukt zonder koeling, loopt (daadwerkelijk) rood aan, nu kun je mazzel hebben dat eerst de zekering springt, meestal is dan wel de eindtrap defect maar de woofer gelukkig niet.

Als de zekering zich schrap zet, brand toch eerst de woofer uit en met die kortsluiting ook de eindtrap en dan alsnog de zekering.

En het begon echt met een kleinigheid...
ik begrijp het helemaal, maar ik dacht laat ik eerst eens dingen meten en aan de hand daarvan misschien iemand hier rare dingen daarin ziet.
by the way hij doet het nu weer normaal maar ik begrijp terdege dat dit ook niet normaal is.

denk dat ik toch maar eens een afspraak/contact ga maken met een reparateur hier in de buurt en eens zien wat hij er van vind.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jossie

Laat ik mijzelf even herhalen [emoji6]

Quote from: jossie on October 11, 2020, 11:39:01
Dat gaat vrij spontaan zonder waarschuwing dat er 'iets' mis is.

Volgens mij ben jij inmiddels wel gewaarschuwd.
Omni !

gizmo2

Quote from: jossie on October 11, 2020, 12:04:07
Laat ik mijzelf even herhalen [emoji6]

Volgens mij ben jij inmiddels wel gewaarschuwd.
dan ben ik zeker.
maar ik wil toch nog aanhalen dat ik een beetje teleurgesteld ben in de winkel (ik ga niet zeggen welke) waarvan ik ze gekocht heb, zij hebben mij er wel op gewezen dat er het een en ander aan veranderd is.... men had het over afgekoppeld maar niet dat hele secties eruit gesloopt zijn, xlr board eruit, softstart eruit, rare tiwraps om de kabels, rubberen plakaten en nog meer van die onzin dingen.
ik schrok me kappot toen ik de kappen eraf gehaald had, ik had meteen zoiets van wat een treurige bende.

maar goed ik heb gelukkig nog een Cambridge versterker om die in de tussentijd te gebruiken.

ik hoop dat het allemaal nog te redden is, of in ieder geval een normale werking voor hoe ze er nu uit zien.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Richard70…

Quote from: gizmo2 on October 11, 2020, 12:30:29
dan ben ik zeker.
maar ik wil toch nog aanhalen dat ik een beetje teleurgesteld ben in de winkel (ik ga niet zeggen welke) waarvan ik ze gekocht heb, zij hebben mij er wel op gewezen dat er het een en ander aan veranderd is.... men had het over afgekoppeld maar niet dat hele secties eruit gesloopt zijn, xlr board eruit, softstart eruit, rare tiwraps om de kabels, rubberen plakaten en nog meer van die onzin dingen.
ik schrok me kappot toen ik de kappen eraf gehaald had, ik had meteen zoiets van wat een treurige bende.

maar goed ik heb gelukkig nog een Cambridge versterker om die in de tussentijd te gebruiken.

ik hoop dat het allemaal nog te redden is, of in ieder geval een normale werking voor hoe ze er nu uit zien.
Gewoon ff naar Jossie sturen, is tie zo weer als nieuw :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

gizmo2

Quote from: rdebruin on October 11, 2020, 12:53:00
Gewoon ff naar Jossie sturen, is tie zo weer als nieuw :D
Zijn zwarte jongens.
Ik ga altijd naar dorland.....dit is dicht bij mij in de buurt
Waar woont jossie dan?

https://www.oozo.nl/bedrijven/zutphen/warnsveld/dorp-warnsveld/349052/e-h-dorland

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jossie

#21
Te ver weg [emoji6]

Het wonderschone Delft.

Maar... wellicht toch nog maar 's even contact opnemen met de winkel, 'missende boards' is wat anders dan afgekoppeld. Dat gaat serieus geld kosten als ze al nog leverbaar zijn.
Omni !

Raphie

Wat een grondig verprutste versterkers, heb je toch géén serieus geld voor betaald mag ik hopen?
JBL PRX Power!

gizmo2

Quote from: Raphie on October 11, 2020, 14:31:13
Wat een grondig verprutste versterkers, heb je toch géén serieus geld voor betaald mag ik hopen?
In ieder geval minder als deze.

Bryston 7b-st
€ 2.100,00
https://link.marktplaats.nl/m1596490549?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Quote from: jossie on October 11, 2020, 13:27:25
Te ver weg [emoji6]

Het wonderschone Delft.

Maar... wellicht toch nog maar 's even contact opnemen met de winkel, 'missende boards' is wat anders dan afgekoppeld. Dat gaat serieus geld kosten als ze al nog leverbaar zijn.
Dat is inderdaad een beetje ver rijden.
Zodra ik de volgende keer bij die hifi zaak ben zal ik het er over hebben, is inmiddels ook al zo'n goed anderhalf jaar geleden kreeg toen wel drie maanden garantie....maar toch is het niet helemaal koosjer.

Desalniettemin klinken ze beter als welke versterker ik ooit gehad heb....dat verzacht alles een beetje.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: